Saiskohan tätä keskustelua heräteltyä vuoden tauon jälkeen? Erittäin mielenkiintoista keskustelua ja kokemuksia varsinkin rodun "konkareilta"

itselle tosiaan ensimmäinen irlislapsi olisi tulossa tammikuun tienoilla ja yritän oikein ahmia kaikkea tietoa ja kokemuksia!
Omasta mielestäni rotuun katsomatta terveen koiran tulisi olla lihaksikas. Ihan sama onko koira sitten seurakoiraryhmän jäsen vai vinttareihin kuuluva. täysin pullamössövuffea ei tulisi mielestäni näyttelyissä palkita(oli kuinka hyvä muuten. Ainakin tulisi lukea papereissa "lihasköyhä" tms.). Siitä olen sitten jokseenkin eri mieltä, että koiralla tulisi harrastaa välttämättä jotain tiettyä lajia siksi että "koira on tarkoitettu alunperin siihen". Eihän esimerkiksi jackrusselinterrieriä käytetä rottien(?) jahtaamiseen ja tappamiseen juurikaan(saa korjata jos rotu on tarkoitettu johonkin ihan muuhun, en ole asiaan erityisen perehtynyt..

) vaan vietit ja tarpeet hoidetaan muuten. Eikä suomessa ole käyttöä irliksen alkuperäiselle käyttötarkoitukselle(eikä käsittääkseni irlistä saa edes siihen käyttää). En usko että ainoa oikea tapa pitää kunnossa irkun lihaskuntoa on käyttää sitä radalla vieheen perässä, mutta missään nimessä irlanninsusikoiran ei tulisi näyttelytähtenäkään olla lihasköyhä, saatika lihava

Ja tosiaan toistan vielä: olen TÄYDELLISEN keltanokka irlisten ja kaikkien muidenkin vinttareiden suhteen, joten nää mun mielipiteet on toistaiseksi semmoisia yleisesti koiria koskevia mielipiteitä.