Tänään on Pe Elo 23, 2019 9:56 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Borzoin koko
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 7:50 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

En äkkiseltään löytänyt aiheesta keskustelua. Koko ja painonkehitys kyllä löytyi vuodelta 2009.
Mikä on palstalaisten mielipide tänä päivänä aikuisen koiran korkeudelle? Mihin ikään asti koira kasvaa korkeutta/pituutta? Massan kehittyminen on toki ihan oma lukunsa. Jotenkin vaan tuntuu, että koirat pienenee ja pienenee. Itselläni pari pikkuista narttua ja yksi "oikean" kokoinen uros ja yksi narttu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Borzoin koko
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 9:04 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Meidän koirat ovat kasvaneet selvästi 1½-vuotiaaksi saakka, ja sen jälkeen on jokaiselle tullut vielä 1 cm lisää. No näitä nuorimpia ei ole kyllä mittailtu, mutta tuo siis päti A- ja B-pentueeseen, myös niihin pois muuttaneisiin kasvatteihin mitä mittailtiin.

Oikea kokohan löytyy tietysti rotumääritelmistä, mutta kyllä mun mielestä tollanen 69-70 cm narttu on aivan liian pieni. Meidän Minttu on 72 cm mutta kokoisekseen vankka ja roteva, silti mun mielestä kääpiö.

Henk. koht. mun mielestä sopiva koko nartulle on 75-78 cm ja urokselle 78-82 cm.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 11:46 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Essi, olen sun kanssa täysin samaa mieltä! Mutta kun joku sanos, että vielä 2v kasvaa...en ihan nielly.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Touko 27, 2012 11:52 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Miun mielest kans menny koko ajan pienemmäks nää venakot.... miä tykkäisin et koko säilyis kunnollisena! Jos haluaa pienen venakon ni sit on silkkivinttikoirat :ihq: Kyl uroksen tarvii olla uroksen kokonen ja näkönen :ihq:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 4:33 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

No, en usko että yli 2-vuotias kasvaa KORKEUTTA kuin ehkä jonkun millimetrin. Mutta kyllähän ne 2-4-vuotiaana sen verran kasvavat rotevuutta ja luustoa, että ne NÄYTTÄÄ isommilta.

Noita omia kasvatteja on siis mitattu niin että 18 kk iässä, ja seuraavan kerran 30 kk iässä. Siinä välissä on säkäkorkeutta tullut 1 cm lisää.
Kallohan kasvaa myös ihan kokoa tuonne 2-3-vuotiaaksi, minkä huomaa hyvin helposti siitä että 15-kuisena sopiva kuonokoppa mitä koejuoksuissa on käytetty ja ekoissa kisoissa, ei 3-vuotiaana enää oikein mahdukaan päähän. Ainakin meidän kasvateilla ihan normaalia tuokin.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 5:13 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

En lähtisi milleistä korkeusmitassa borzoin kohdalla puhumaan, puoli senttiäkin on niin ja näin. Kuinka moni on mitannut koiransa virallisella mitalla, useampaan kertaan mittamiesten toimesta, kuten se esim.vipukoilla tehdään, joilla ne millitkin saattavat olla rarkaisevia? Yksi omani on mitattu niin, koska sattui mahtumaan uuden mitan alle. Taidettiin sinne tunkea yksi irliskin ja tuonkin tein ihan mielenkiinnosta, jotta sain verrata omia tuloksia "kirja, kynä ja seinä" -mittaustyyliin. Hyvin menivät yksiin! Tosin vaatii rauhallisen koiran, etenkin kun sen yksin tekee.

Korkeus saattaa hyvinkin muuttua sentin ylöspäin nuoren koiran kyseessä ollessa, säkänkin päälle kun sitä tavaraa tulee iän kanssa. Sama juttu toiseen suuntaan, vanhetessa mennään alaspäin. Nivelsiteet ja lihaksisto kun löystyy, painopiste siirtyy eteen ja alas ja samalla säkä alenee. Joillakin nuoremmillakin voi esim.ranteiden nivelsiteet olla löysät, jolloin se painuttaa säkää alaspäin, etenkin pitkään seistessä tai juoksusuorituksen jälkeen.

Ja tietty luonnonmaa etenkin nurmi antaa periksi parikin senttiä alaspäin, mittaus pitäisi yrittää vakioida edes jollain lailla. Ainakin alustan suhteen.

Rotumääritelmä antaa ison haarukan borzoin koolle ja ihan hyvä niin. Moni koira hämää koollaan, juuri rotevuutensa ja ennen kaikkea ryhdikkyytensä ansiosta tai niiden puutteesta. Eron huomaa vasta kun koirat ovat vierekkäin, tai niitä mittaa omaan reiteensä. Sukupuolileimakin tai sen puute ratkaisee melko paljon, miten "isolta" koira näyttää.

Yhden ainoan kerran olen näinä vuosikymmeninä nähnyt, että borzoi mitataan näyttelyssä. Sekin tapahtui niin, että tuomari oli iso mies, asetti metri- eli rullamitan (taskustaan) koiran viereen lähes metrin päähän ja katsoi yläviistosta tulosta...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 9:55 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Joo en mäkään vain yhtä kertaa mittaa vaikka ei virallista mittaa olekaan. Se on mulla neljän mittauksen keskiarvo.

Tekniikkana joko seinä-kirja-kynä tai sitten mittatikku jossa on skaala 90 senttiin saakka, se on Roken tekemä.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2012 9:58 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

aune kirjoitti:
Yhden ainoan kerran olen näinä vuosikymmeninä nähnyt, että borzoi mitataan näyttelyssä. Sekin tapahtui niin, että tuomari oli iso mies, asetti metri- eli rullamitan (taskustaan) koiran viereen lähes metrin päähän ja katsoi yläviistosta tulosta...

Sä et ole ollut Wilfried Peperin kehässä? :D
Mä olen ollut kahdesti, ja molemmilla kerroilla on mitannut mun koirat. ;)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 11:30 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lainaa:

Minulla on mitattu Gorgi näyttelyssä. On pieni uros, mutta näyttää isommalta kuin mitä on. Useimmiten tuomareilla ei ole mittanauhaa venakkokehässä, mutta silloin sattui olemaan Vipukat ensin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 12:33 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Juu, ei se ole milleistä, ihan senteistäkään kiinni. Minulla on pieni uros jonka säkä omien keskivertamittailujen mukaan 72 cm. Urokseksi auttamattoman pieni vaikka onkin roteva ja selkeä urosleima. Tämän huomaa myös arvosteluista, nuorempana tuli aina järjestään ERI:ä ja nykysin tuppaa taas EH:ta

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 2:37 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Joo eihän se koko miestä tee, tai niin ainaki ne miehet pruukaa sanomaha :D on mullaki pieni uros fasu taitaa olla siinä 77-78 ja ihan poijan näkönen se on, mutta jos vertaan leon urosleimaa fasuun ja leo tällä hetkellä ehkä n. 80 cm niin kyllä se on vahvempi, ehkä myös vaalea väri tekee pehmeyttä ja keveyttä ulkoasuun, pitääs laittaa kaikki koirat suoraa ammeesta nostettuna kehään jotta turkki makais ihoa vasten :D kyllähän uroksissa kokoa saa olla, muttei liikaa sellaset 85 cm ja 50 kilooset menöö jo vähä liiallisuuksihin..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 5:19 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Tunnustaudun pienten borzoiden tykkääjäksi, on ne niin paljon kätevämpiä :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Touko 29, 2012 10:07 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Ilmari kirjoitti:
Minulla on pieni uros jonka säkä omien keskivertamittailujen mukaan 72 cm.

Ihan taatusti Petteri on isompi. Jos se olis meidän Mintun korkuinen niin kyllä olisin huomannut!

Jos et usko niin kurvailepas pökötilläsi tänne meille vaikka lenkkeilemään niin mitataan samalla.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Touko 30, 2012 2:05 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Näin on tehtävä! :denti: En ole mittaillu nyt vähään aikaan ja tänään intettiin silmämääräsesti että Venjaki on vähintään 74 cm. Viime mittailut oli muistaakseni 71 ja 72 cm

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2012 8:37 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Petteri ON pieni. Sen onneksi se ei ole matalajalkainen vaan sopusuhtaisesti pieni. Silti sillä on selkeä uroksen leima. Silti se ei missään nimessä (kuten Ebeskin sanoi) ole 72cm. Mutta, joo...venakoilla on rotumääritelmä, eikä senteistä saatika milleistä mikään ole koskaan kiinni. On niitä takavuosilta järjettömän pieniä uroksia palkittu järjettömän pitkillä tittelirivistöillä :)
Mikä mahtaa olla yleinen mielipide? Iinaliina jo kertoikin tykkäävänsä enemmän pienistä. Minä taas tykkään suurista ja pitkään olen ollut huolissani ettei rotu vaan pienene. Ei se säkäkorkeus niinkään, mutta kun siihen pienuuteen yleensä liittyy myös se, että ovat hentosia. Alkuperäisessä käytössä kuitenkin vaaditaan jonkinmoista substanssia myös siihen kehoon. Eli koosta huolimatta täytyy olla vahva/vankka/roteva tms miten sen nyt sitten fiksusti ilmasee :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]