Tänään on Ma Tammi 21, 2019 4:34 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoin koko
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 6:56 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Aune :), sain tämän vastauksen lähipiiriltä. Olihan se minunki mielestä aikas huikee :) Mistä Herbertin kuvat löytyisi? Polongain sivuilta? En käynytkään katsomassa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 7:06 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Enpä mäkään usko tuota 107 cm säkäkorkeutta. Jo 85-90 cm korkea uros on aika suuri.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 7:13 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Juu Heidi, yksi ainakin löytyi nopsaan Maritan sivuilta, siinä sama mies seisoo koiran vieressä ja toinen oli Mandianan laittama kuva muutama vuosi sitten Tuulen koiriin, jossa em.mies ja joku muu seisoskelee Herbertin vieressä, siitä vertaus miesten pituuksiin. Ja Audaxila oli tämmönen Mandianan teksti muutaman vuoden takaa, lainasin siitä osan:

"Maritalla itsellään oli narttu Heureka, joka on ehdottomasti suurin narttu,mitä oon koskaan nähnyt... sit sen kaks veljeä, Hubert ja Herbert oli molemmat siinä 90 sentin säkäkorkeudessa. Turkit oli valtavia."

Sori Mandiana kun lainaan tekstiäsi, mutta täällä netissähän ne on kaikkien luettavana.

Ja jos ketkä on nähneet Noran T.Don Corleonen luonnossa tai rapsutelleet sitä, niin koira on oikeasti korkea, ja Nora ilmoittaa koiran säkäksi 86 cm. Guinnesin ennätyskirja taasen ilmoittaa maailman korkeimmaksi 109 cm:n dogin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 9:35 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Tottahan se on, että Polongain vanha H-pentue oli kaikki ihan järjettömän suuria. Hubertin ja Heurekan rakenne ja mittasuhteet koosta huolimatta olivat kohdillaan. Heureka varsinkin oli ehdottoman laadukas narttu hyvillä liikkeillä ja vahvalla luustolla varustettu. Ei mikään vain korkea kukkakeppi. Samoin toki Hubert. Muita en niinkään muista enää :( Tuo Herbertin yli metrin mitta kyllä sai minutki äimistelemään, vaikka tiedänkin sen olleen korkein.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 11, 2012 10:21 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Mä oon nyt huolella mitannut muutaman oman koiran. Tuloksena

Niilo 3½ v. uros, 85 cm
Miilu 3 v. narttu, 78 cm
Jyrä 9 kk uros, 74 cm

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 10:45 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Minä en aloittanut alusta lukemaan tätä viestiketjua. Mutta sen verran voin sanoa, että näiden 23 borzoi vuoden aikana minulla on näiden tiimoilta ollut siis pieniä borzoita. Mitä huomasin täällä borzoiden mittojen olevan.

Itse olen pitänyt omista uroksista Konstaa ja Pekkoa normikokoisina uroksina. Mutta nyt täytyy todeta, että nehän onkin pieniä. :shock:

Mutta minulle riittää, että mahtuvat rotumääritelmän sisälle ja ovat terveitä ja hyväluonteisia.

Itse en ole jalostusta suunnitellessa takertunut kokoon. Vaan on ollut muut kriteerit valintoja tehdessä.

Omista näistä "kääpiöpojista" matalampi on selvästi urosmaisemman näköinen. Kun taas tämä hentoluinen ja narttumainen Ransu on hiukan korkeampi.

Tietenkin pentuja suunnitellessa niiden toivoo syntyvän hyvän näköisinä, terveinä ja normimittaisina, mutta kun kaikki on mahdollista pentuja suunnitellessa.

Eli kun ottaa entiset ja nykyiset koirat mukaan. Niin pienin narttu säkäkorkeudeltaan on 72 cm ja korkein 75 cm. Ja uroksissa 76 - 80,5.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 10:52 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Unohdin lisätä, että itse tykkään kaikenkokoisista borzoista kunhan vaan on terverakenteinen. Eli pointtini oli, että minulle kelpaa koosta huolimatta borzoi kun kaikki muu minun makuun olevat asiat kolahtaa. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 11:36 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

kun ei ole virallista mittaa ni olen saanut ihan heitto lukemia, eilen mittaessani. Aina toisella mittauskerralla mitta heitti suuntaa tai toiseen.

Pinja 75-76 cm
Avga 72-74 cm
Tinka 72-74 cm
Sara 71-72 cm

Kuva

Viimeksi muokannut Marinka päivämäärä Ti Kesä 12, 2012 11:50 am, muokattu yhteensä 3 kertaa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 11:40 am 
Poissa

Laitan nyt vielä rotumääritelmän skaalan, ihan mielenvirkistykseksi, koska minä en ainakaan muista noita lukemia koskaan

Toivottu säkäkorkeus
urokset 75 - 85 cm
nartut 68 - 78 cm.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 12:24 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Itselleni riittää myös, kunhan koira on rotumääritelmän sisällä kokonsa puolesta. Ja sen erottaa ensi silmäyksellä urokseksi tai nartuksi. Niin paljon muita tärkeämpiä asioita, joiden pitäisi olla kohdallaan, kuten rakenne, luonne, terveys... Väri ja koko ovat toissijaisia. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 4:32 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Borzoin kohdalla rotumääritelmässä tulee muistaa, että nuo ilmoitetut mitat ovat toivottuja, eivät määrättyjä. Lisäksi todetaan, jos toivottu ylin mitta ylittyy:
"Ylärajaa suuremmat säkäkorkeudet hyväksytään, mikäli tyypillinen rakenne säilyy."
Alamitan alituksesta jo todennäköisesti rangaistaan, siis näyttelyissä. Mutta ei välttämättä, kuten useilla muilla roduilla mitat ovat ehdottomia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2012 2:53 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Totuushan on se, että kauneus on katsojan silmässä, niin myös tuomareiden. Toinen tykkää mustasta ja toinen valkoisesta. Vaikka kuinka sanotaan, että koko ei merkitse, turkin määrä ei merkitse, väri ei merkitse jne on ne loppupelissä kuitenkin pennunostajan/tuomarin jne kriteerejä jollakin tasolla. Tässä en halua suinkaan mitätöidä pitkän linjan harrastajien tai kasvattajien mielipiteitä. Näinhän se toki on, että kunhan mittasuhteet säilyvät, suku on terve jne on se pääasia. Kuitenkin esim fb:ssä on nähtävistä paljon positiivia kommentteja koiralle, joka on kookas ja jolla on turkkia. Enkä vaan voi sillekään mitään, että itse pidän kookkaasta ja näyttävästä borzoista hyvällä turkilla. Koko ja mittasuhteet on onneksi helposti mitattavissa ja nähtävissä oleva määre, mutta mikä on hyvä turkki, se onkin jo vaikeampaa määritellä tarkasti. Turkista on täällä jo toinen ketju, joten ei siitä tässä tämän enempää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 01, 2012 1:59 am 
Poissa

aune kirjoitti:
Juu Heidi, yksi ainakin löytyi nopsaan Maritan sivuilta, siinä sama mies seisoo koiran vieressä ja toinen oli Mandianan laittama kuva muutama vuosi sitten Tuulen koiriin, jossa em.mies ja joku muu seisoskelee Herbertin vieressä, siitä vertaus miesten pituuksiin. Ja Audaxila oli tämmönen Mandianan teksti muutaman vuoden takaa, lainasin siitä osan:

"Maritalla itsellään oli narttu Heureka, joka on ehdottomasti suurin narttu,mitä oon koskaan nähnyt... sit sen kaks veljeä, Hubert ja Herbert oli molemmat siinä 90 sentin säkäkorkeudessa. Turkit oli valtavia."

Sori Mandiana kun lainaan tekstiäsi, mutta täällä netissähän ne on kaikkien luettavana.

Ja jos ketkä on nähneet Noran T.Don Corleonen luonnossa tai rapsutelleet sitä, niin koira on oikeasti korkea, ja Nora ilmoittaa koiran säkäksi 86 cm. Guinnesin ennätyskirja taasen ilmoittaa maailman korkeimmaksi 109 cm:n dogin.

Saapihan noita tekstejä lainata toki! Itse asiassa kun luin tätä ketjua niin tuli mieleeni juuri ne samaiset kuvat, että tarvis kaivaa tähän esille... mutta ei sitten tarvinnutkaan! :denti:

Ja juu, se Polongain H-pentue oli todella kookas ja isoturkkinen ja muistan tosiaan kuulleeni että Herbert ja/tai Hubert olis ollut sen 90 korkea. Mun muistikuvani mukaan Lamminluodon Ari, kenellä oli jompikumpi, en muista kumpi, ois myös ollut aika pitkä poitsu. Mut ne kuvathan on otettu joskus 80-luvun loppupuolella, joten voihan se olla että muisti tekee tepposia.. :wink:

Jostain syystä mun Saskaani on pidetty aina hyvin suurena. Mä oon itekin puhunut että sen säkä olis siinä 85 sentin tietämissä, kun muistaakseni sellaisia lukemia oon perinteisellä kotimittauksella saanut.
Mut jalostustarkastuksessa sille ei kuitenkaan saatu korkeutta kuin 82, muistaakseni. Sitä en kyllä muista millaisella mitalla se mitattiin.... :denti:

Enivei, mun makuuni sopivan kokoinen uros. Pään voi ottaa kainaloon seistessäni, kun oon tällainen 160 senttinen knääpiö! Eikä tarvi kumarrella taputteleen. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]