Tänään on Ma Tammi 21, 2019 3:13 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoin koko
ViestiLähetetty: To Touko 31, 2012 9:18 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

^ On on, mutta taatusti isompi kuin Ilmarin väittämä 72 cm. Kyllähän mä Petteriä olen nähnyt, muun muassa omalla piahllani muiden borzoiden joukossa ja viime sunnuntaina näyttelyssä.

Kun se Ilmari vaan hilaa itsensä tänne niin mitataan!

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 3:47 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Venakon koko on just se minkä mittaaja ottaa....Mä pidin vuosikausia Saskaa n. 85 senttiä korkeana. (+-1) Se on mitattu moneen kertaan juuri tällä seinä-lyijykynä-tekniikalla.

Koirapa jalostustarkastettiin, kun kerran sukua jatkanut on. Haa, se ei olekaan kuin viralllisen tuloksen mukaan 82 cm. Tosin, ei sitä jalostustarkastustakaan tehty kovin erilaisella mitalla. Mut sen mitan se kuitenkin virallisesti sai. Se on vaan niin kookas turkkineen päivineen, että kai se sit vaikuttaa suuremmalta.

Nyt se varmaan jo alkaa kasvaa alaspäin, täyttää ylihuomenna 6 vuotta. Painuu kasaan, niiinkuin vanheneva ihminenkin.
Ja mun mielestä borzoin pitää olla kookas, mutta säilyttää silti se eleganssi. Narttua mulla ei ole ollut koskaan, vielä, mutta toi mun Saska on mielestäni aika ideaali kooltaan. Sen täytyy olla näyttävä, muttei kohmo. Oliks hullu sana? Liittyy siis siihen eleganssiin..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 10:49 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Samaa mieltä kuin Mandiana, venakon kuuluu olla kookas ja painon on oltava suhteessa koiran kokoon. Nico on jotain n. 84cm. säkäkorkeudeltaan ja painoa semmoinen reilu 48,6kg ja siltin, musta se tarvitsisi lisää massaa, ei läskiä vaan lihasta. Tykkään myös siitä miten Nicolla on todella selkeä urosleima, vaikka Dora onkin vielä penikka (no vuoden täytti huhtikuussa) niin tässä käy selkeesti esille musta uroksen ja nartun ero:
Kuva
Doralle oon saanut korkeutta mitattua jotain 72cm ja jotenkin luulen, että vielä kasvetaan muutama sentti ja painoa hankitaan lisää.

Vielä mitä tulee tuohon uroksen kokoon ja painoon, niin tosiaan musta uroksen kuuluu olla iso, just tommoisia kuin Nico, Saska, ja esim. Essin Niilo miellyttää kovasti mun silmää kokonsa puolesta. Jos halutaan pienempiä uroksia, niin mun mielestä silloin kannattaa valita joku pienempi rotu, vaikkapa se silkkeni.

&
Working Jack Russell terrieri Pikku-Toivolan Saimi = Kara

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 12:52 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

^Onneksi venakoita riittää koon puolesta myös meille jotka hieman piennemmistä pitävät.Tiedätkö mikä silkkenin säkäkorkeus on? Se on hieman pienempi kuin 75cm :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 12:58 pm 
Poissa

Uroksissa juu pitää näkyä se urosmaisuus myös korkeudessa ja koossa yleensä. Hyvänkokoinen narttu mun makuun on 74cm

Kuva

Viimeksi muokannut Marinka päivämäärä Pe Kesä 01, 2012 1:03 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 1:03 pm 
Poissa

^Sitäpä juuri, en tiedä muuta kuin ettei niitä venakkoon kannata verrata :D Jos vaikka salukia mielummin ehottelisitte, 75cm on uros venakon alaraja rotumääritelmässä, siitä tuo 75cm.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 1:38 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Iinaliina, Siinä on kumminkin jo iso ero onko borzoi uros 75cm vai 84cm säkäkorkeudeltaan ja mun mielestä vain nuo alle 80cm säkäiset borzoi urokset on pieniä, eivät miellytä silmää, samoin kuin eivät miellytä silmää liian kevyetkään yksilöt tai liialla turkilla varustetut. Oisinhan mä nyt voinut heittää rotuvaihtoehdoksi vaikka italiaanonkin, silkkenin heitin siksi kun sieltä nyt kumminkin löytyy borzoita takaa ja olihan tuo mainittu jo ennenkin.

Kyllä niitä pieniä uroksia löytyy, mutta onko niistä kaikkien pakko pitää? Eivät kaikki pidä kaikista väreistäkään :wink:

&

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 1:42 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Kara: kyllä tuo narttu mun mielestä on paljon enemmän kuin 72, jos kerta tuo uros on 84 cm.

Tässä uros 82 cm ja narttu 72 cm:
Kuva
Kuva

Ja narttu 81 cm sekä narttu 72 cm:
Kuva

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 2:03 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ebes, toi on niin muhkurainen nurmikko, et saattaa siksikin näyttää hassulta + ettei kumpaakaan ei oo aseteltu kunhan vaan tänittävät, lisäksi Nicolla ei oo oikeen mitään karvaa selässä ja niskassa tossa kuvassa, toisin kuin pikkuneidillä :oops: ... Pikainen mittaus nyt -> Dora on nyt n. puoltoista kuukautta tuon kuvan ottamisen jälkeen 72,6cm ja Nico 83,7cm :nyökyti:

&

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 4:44 pm 
Poissa

Lainaa:
Kyllä niitä pieniä uroksia löytyy, mutta onko niistä kaikkien pakko pitää? Eivät kaikki pidä kaikista väreistäkään :wink:

juu, ei tarvi pitää, mutta ne ovat rotumääritelmän mukaisia ja VENÄJÄNVINTTIKOIRIA, silken on aivan eri rotu. Jos ensimmäinen venakkosi olisi ollut uros ja 75cm, todennäköisesti se olisi sinusta aivan ihannekokoinen. Sanoit asian niin, ettei pienempiä uroksia tarvisi olla olemassakaan kuin omasi ja sitä naureskelin :D :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 01, 2012 7:53 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Mulle tärkeintä on korkeuden ja massan suhde. Enkä puhu läskeistä vaan rakenteesta ja rotevuudesta. Ihannekunnossa oleva narttu painaa säkäkorkeus - 40 ja uros - 37. Siis aikuinen, ei keskenkasvuinen.
Sitä kevyemmät on mun mielestä liian honteloita borzoiksi.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 6:08 am 
Poissa

Liittyisköös se suuri koonvaihtelu rotumääritelmässä siihen että borzoita on alunperin ollut useampaa tyyppiä? Joskus vuonna miekka ja kirves oli jossain borzoilehdessä hieno kuvaus kaikista tyypeistä mitä niitä on alunalkajeen ollut. Ja aivan erilaisia. En enää muista mitä kaikkia, enkä lähde ees muistelemaan, mutta useampi niitä oli.

Johtuisko toi laaja skaala sallitussa koossa siihen? Ja muistaakseni se on vielä niin, että ylikorkeita koiria ei ole, kunhan ne jättiläisetkin säilyttävät oikeat mittasuhteensa ja juuri sen borzoin eleganssin, mikä tekee siitä koirasta niin äärimmäisen upean. Korjatkoon joku, jos oon väärässä. Mä en oo venakon rotumääritelmää lukenut vuosiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 6:28 am 
Poissa

Mutta sekin on taivaan tosi, että jos se koira on sopusuhtainen, kantaa itsensä ryhdikkäästi, hyvässä fyysisessä kunnossa ja varustettu vielä asianmukaisella turkilla, niin se antaa itsestään helposti suuremman vaikutelman. Kooltaan matalampikin koira voi vaikuttaa paljon suuremmalta, mitä sitten mitattaessa oikeasti onkaan, kunhan se on oikeanlainen.

Kauneus on katsojan silmissä ja suotakoon kaikille oma mielipiteensä ihannekoirasta, oli se sitten pienempi tai suurempi. Kunhan se pysyy niissä mitoissa kaikenkaikkiaan, mitä rotumääritelmä siitä sanoo. Ja jos sekin menee vähän vinksalleen, niin silti. Mielipiteet on ainoita, mistä kiistellä voi. Faktoista ei. Koira itsessäänhän se pääasia on. Ainakin musta. :taata:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 8:42 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Iinaliina kirjoitti:
Lainaa:

juu, ei tarvi pitää, mutta ne ovat rotumääritelmän mukaisia ja VENÄJÄNVINTTIKOIRIA, silken on aivan eri rotu. Jos ensimmäinen venakkosi olisi ollut uros ja 75cm, todennäköisesti se olisi sinusta aivan ihannekokoinen. Sanoit asian niin, ettei pienempiä uroksia tarvisi olla olemassakaan kuin omasi ja sitä naureskelin :D :D

Nyt sanon sulle suoraan et ja paskat... :denti: Mun ihanne borzoi urokset on olleet jo ala-asteikäisestä(semmoisen n. 20vuotta siis) nimenomaan noita kookkaita, toki Nicon olisin varmasti ottanut vaikka pienempi olisi ollut, mutta silloin se ei ois vaan ollut mun ihanne kokoluokassa, sen lisäksi että se ei ole mun ihanne väri. Mä en välitä noista pienemmistä ja pointtini oli se, että jos joku haluaa nimenomaan tuota pienempää linjaa (siis aivan juuri ja juuri rotumääritelmän täyttävää ja haluaa sitä vaikka tietentahtoen jalostaa), niin musta silloin on väärässä rodussa, vaihtakoon silkkiin, salukiin, whipuun jne.... :nyökyti: <- eli siksi esim. silken mainittu... :wink:

Entä sanoinko jossain, että nuo nippanappa rotumääritelmän säkäkorkeudeltaan täyttävät eivät olisi venäjänvinttikoiria? Lue uudestaan! Totesin van niiden olevan turhan pieniä omaan makuuni ja usein myös aivan liian siroja myös.
Kun tärkeintä on kokonaisuus, mutta itse huomaan automaattisesti rankkaavani omissa ajatuksissani pienet urokset huonommiksi kuin vaikkapa isot ja cremen väriset (yöks, ei vaan oo mun juttu... Nättejä nekin, mutta väri jonka viimeiseksi itselle ottaisin)....

&

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 10:42 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Mandiana kirjoitti:
Kunhan se pysyy niissä mitoissa kaikenkaikkiaan, mitä rotumääritelmä siitä sanoo. Ja jos sekin menee vähän vinksalleen, niin silti.

Niin, meillähän on selvästi ylikorkea narttu, joka on kokonsa takia "menettänyt" yhden CACIBin näyttelyssä ollen "vain" PN-3. Tämä siis tuomarilta joka mittasi sen. Sen emä oli sentin ylikorkea, se ei koskaan "menettänyt" mitään kokonsa takia. ;)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]