Tänään on La Maalis 23, 2019 2:39 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoin koko
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 2:38 pm 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

Kara kirjoitti:
Mä en välitä noista pienemmistä ja pointtini oli se, että jos joku haluaa nimenomaan tuota pienempää linjaa (siis aivan juuri ja juuri rotumääritelmän täyttävää ja haluaa sitä vaikka tietentahtoen jalostaa), niin musta silloin on väärässä rodussa, vaihtakoon silkkiin, salukiin, whipuun jne.... :nyökyti: <- eli siksi esim. silken mainittu... :wink:

Entä sanoinko jossain, että nuo nippanappa rotumääritelmän säkäkorkeudeltaan täyttävät eivät olisi venäjänvinttikoiria? Lue uudestaan! Totesin van niiden olevan turhan pieniä omaan makuuni ja usein myös aivan liian siroja myös.

Miksi aina pitäisi suosia mahdollisimman isoa ja näyttävää? Monissa roduissa on rotumääritelmän kokoa jo kasvatettu ja joissakin siitä on keskustelua. En vaan tajua, että kun silloin aikoinaan on niistä alkuperäisistä "itsekseen jalostuneista" koirista pohjautuen kirjoitettu rotumääritelmä niin miksi sitä määritelmää pitää muuttaa vain ulkonäkösyistä! Tietenkn sitä muokataan jos esim. määritelty koko aiheuttaa terveysongelmia tai halutaan poistaa liioiteltuja sanamuotoja.

Jos joku tykkää pienistä venakoista jotka mahtuu rotumääritelmän sisään ja ovat rotutyypillisiä, niin mikä niistä tekee sen huonompia? Miksi pitäisi vaihtaa rotua vain koska isompi olisi näyttävämpää? Venakko on ulkomuodoltaan JA luonteeltaan kuitenkin aikamoisen uniikki rotu. Tietty se on sitten erikseen jos joku haluaisi jalostaa alamittaisia venakoita tietentahtoen, nyt kuitenkin käsittääkseni oli kyse pienistä, mutta rotumääritelmään mahtuvista koirista.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 8:16 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mutta alunperin venakko ei ole pieni koira..... sen ei kuulu olla pieni koira. siihen on kehitetty esim juuri silkkeni jos haluaa venakon näköisen mutta pienen. Olen siinä aivan samaa mieltä Ebesin ja kumppaneiden kanssa että uroksella täytyy olla uroksen leima, se ei saa olla hentonen eikä anteeksipyytelevä....Narttu taas on parhaimmillaan tyttömäisen näköinen ja hentoisempi kuin uros. Toki on narttuja jotka ovat kookaita mutta silti selkeästi nartun näköisiä ja niistä minä pidän ja jos samaan yhdistetään hyvän kokoinen hyvällä uroksen leimalla varustettu uros ni Upeaa!
En pidä siitä suuntauksesta mihin on menossa että pienet ja hentoiset urokset alkaa valtaamaan alaa. väärään suuntaan menossa.
Itselläni Lyyti on selvästi narttu ja Oiva alkaa näyttämään kunnon urokselta kun alkaa saamaan vihdoinkin massaa. Kipru taas on todellakin selkeästi uros vaikka on vasta 2 vuotias.

Ja silleen et ei ruoki koiraa riittävästi tai muuta vastaavaa että saa pidettyä koiran ns ihannekokoisena itselleen pidän todella halveksittavana tekona..... koira kasvaa juuri sen kokoiseksi kun sen on tarkoitus kun saa tarpeeksi ruokaa ja liikuntaa ja hoitoa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 10:29 pm 
Poissa
Tuulen Koirien aivot narikassa
Tuulen Koirien aivot narikassa

Mun on nyt sanottava, että silkkivinttikoiran pitäisi olla kyllä ulkonäöltään sekä luonteeltaan silkkivinttikoira eikä pieni venäjänvinttikoira. Vaikka tokikin ymmärrettävästi paljon samaa onkin venakon kanssa.

Venakko on venakko on venakko. :D Koosta riippumatta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 02, 2012 11:26 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Wolfie kirjoitti:
Olen siinä aivan samaa mieltä Ebesin ja kumppaneiden kanssa että uroksella täytyy olla uroksen leima, se ei saa olla hentonen eikä anteeksipyytelevä....Narttu taas on parhaimmillaan tyttömäisen näköinen ja hentoisempi kuin uros.

Itseasiassa mä en muista kirjoittaneeni mitään "uroksen leimasta" vaikka toki jo rotumääritelmänkin mukaan sellainen pitää olla.

Sen sijaan kirjoitin kyllä että en pidä heiveröisistä koirista. En nartuistakaan. Mun mielestä tollanen 70-74 cm korkuinen narttu joka painaa hätäseen 28 kg on kertakaikkiaan liian heiveröinen ollakseen millään tapaa hyvännäköinen. Anteeksi vaan kaikki kukkakeppien omistajat.

Eli tuo säkä vs. paino laskutoimitus minkä aiemmin laitoin koskee todellakin myös narttuja, ja on ihan vaan omaa empiiristä havainnointia näiden vajaan parinkymmenen harrastusvuoden perusteella. Ja siinäkin tuli typo. Piti lukea uroksella että säkä - 35.

MUN ihannekoko aikuiselle (3-6 v.) koiralle:
- nartulle on siis 75-78 cm / 35-38 kg
- urokselle 78-82 cm / 43-47 kg.

Alle 3-vuotiaat voi olla vielä köykäisempiä ja yli 6-vuotiaat usein jo hitusen raskaampiakin.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 9:06 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Minullekin ihannekoko on 80-82, mutta se riippuu uroksesta. Minulla Gorgi on vain 76, mutta on uroksen leima ja myöskin luustoa urokseksi, niin minua ei haittaa ollenkaan, että on noinkin pieni. Ei kukaan tuomareistakaan ole moittinut pieneksi, (on Kans muotovalio vaikka on vain 4 vuotta) vaikkakin yksi Ruotsalainen on mitannut, mutta laittoi kuitenin Gorgin ROP:ksi. Ensisijassa pienellä uroksella pitää olla luustoa jotta näkee, että on uros. Olin juusi Norjassa ja sielläkin oli yksi pieni uros jolla ei ollut luustoa. Sain sinisen nauhan ja tuomari, Peter Fodstad oli kovin puhelias ja jutteli kaikkien kanssa. Minulle hän kertoi tuominneensa ensi kertaa venakoita ja sanoi, että hänelle uros pitää näyttää urokselta. Koosta ei ole niin hirveästi väliä, mutta urosleima pitää olla. Minun valiouros oli ainoa joka sai SA:n, mutta hän onkin 80 korkea. Jos olisi pieni ja huonoluustonen, niin ehdottomasti luulisi nartuksi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 9:14 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kyseinen tuomari on arvostellut kyllä jo pitkään borzoita, mm. Suomessa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 9:45 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

aune kirjoitti:

Sitähän minä en tiedä, vaan sen mitä hän sanoi. Voihan olla, että hän meinasi Ruotsia ja Norjaa. Ei ole ollut kauaa venakkotuomari joten ei ole vonut tuomita kovinkaan pitkään jos nyt ei pitkään meinata kuukausia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 12:30 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ebes kirjoitti:
Wolfie kirjoitti:
Olen siinä aivan samaa mieltä Ebesin ja kumppaneiden kanssa että uroksella täytyy olla uroksen leima, se ei saa olla hentonen eikä anteeksipyytelevä....Narttu taas on parhaimmillaan tyttömäisen näköinen ja hentoisempi kuin uros.

Itseasiassa mä en muista kirjoittaneeni mitään "uroksen leimasta" vaikka toki jo rotumääritelmänkin mukaan sellainen pitää olla.

Sen sijaan kirjoitin kyllä että en pidä heiveröisistä koirista. En nartuistakaan. Mun mielestä tollanen 70-74 cm korkuinen narttu joka painaa hätäseen 28 kg on kertakaikkiaan liian heiveröinen ollakseen millään tapaa hyvännäköinen. Anteeksi vaan kaikki kukkakeppien omistajat.

Eli tuo säkä vs. paino laskutoimitus minkä aiemmin laitoin koskee todellakin myös narttuja, ja on ihan vaan omaa empiiristä havainnointia näiden vajaan parinkymmenen harrastusvuoden perusteella. Ja siinäkin tuli typo. Piti lukea uroksella että säkä - 35.

MUN ihannekoko aikuiselle (3-6 v.) koiralle:
- nartulle on siis 75-78 cm / 35-38 kg
- urokselle 78-82 cm / 43-47 kg.

Alle 3-vuotiaat voi olla vielä köykäisempiä ja yli 6-vuotiaat usein jo hitusen raskaampiakin.

No juu et just sitä kirjoittanut mutta laitoin sen itse että se uros pitää näyttää urokselta vaikka olisi pienikokoisempi.
mutta noin juuri :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Kesä 03, 2012 2:28 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
aune kirjoitti:

Sitähän minä en tiedä, vaan sen mitä hän sanoi. Voihan olla, että hän meinasi Ruotsia ja Norjaa.

Koiranetin mukaan on arvostellut borzoita Suomessa kerran, 29.10.2011 KV Jyväskylässä.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 04, 2012 4:08 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Seinäjokea kaiketi Essi tarkoittaa. Voihan olla ettei hänellä borzoioikeuksia ole kovin pitkään ollut, muita 10-ryhmän koiria on kyllä arvostellut, ainakin vippettejä ja italiaanoja. Samapa tuo.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 08, 2012 4:23 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Aika hassua, jos koira menettää ylikorkeuden vuoksi jotain näyttelyissä, koska rotumääritelmässä toivotun korkeuden ylittävät koirat sallitaan, kunhan se säilyttävät mittasuhteensa ja tyypillisen rakenteensa. :)

Itse en aiemmin juuri välittänyt näistä pienemmistä venakoista, mutta ulkomaille muuttaminen, itselle osuneet pienempikokoiset koirat ja ehkä ikäkin ovat tehneet minusta näiden asioiden suhteen huomattavasti avaramielisemmän ja sallivamman. :) Kunhan sukupuolileima säilyy ja ensisilmäyksellä erottaa koiran olevan narttu tai uros, minulle riittää nykyään, että koira on kokonsa puolesta rotumääritelmän sisällä. Kovin hentoisista koirista en välitä, minullakin sentään nuo mininartut, 69 ja 70 senttiä korkeat, painavat sen 29-31 kg vähän kunnosta ja päivästä riippuen. Pottis, 78-79 cm korkea, en enää muista mitä on aikoinaan mitattu, painaa tällä hetkellä sen 43 kg ja sitä on moni Suomessakin luullut paljon suuremmaksi, kuin se oikeasti on.

Itselleni nuo omistajien suorittamat mittaukset ovat muutenkin sellaisia, että suhtaudun niihin huomattavalla varauksella. Varsinkin sen jälkeen, kun yksi omistajansa mukaan 86 senttiä suuri uros Villin, 83 cm, vieressä seisoessaan oli aivan selvästi Villiä reilusti pienempi. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:13 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Niin, rotumääritelmässä on alaraja ja mielestäni alaraja on todella "salliva". Ylärajaahan ei ole kunhan mittasuhteet ja muutenkin koiran sopusuhtaisuus ei kärsi. Kaikki me tiedämme rotumääritelmän joten siihen en ajatellut kenenkään tukeutuvan. Ajattelin vain mikä on yleinen mielipide borzoin koosta; isompi vaiko pienempi. Pieni=matala voi olla, kunhan ei ole persjalkanen eikä hento. Siis sillä pienemmälläkin pitää olla kunnon luusto ja selkeä sukupuolileima. Eikä se todellakaan saa olla mäyräkoira, eli mittasuhteet pielessä. Valitettavasti vain useimmiten pienuus ja hentous kulkee käsi kädessä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Kesä 08, 2012 11:59 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Itsellä ollut pieni uros, joka onkin ollut sitten myös kaikkein vahvin luustoltaan ja tyypiltään. Mitja oli noh omien mittausten tuloksena n. 78 cm ja vahvuutta löytyi. Joskus kollegiossa eräs tuomari, nimeä en nyt mainitse, oli laittanut Mitjan aika loppupäähän koonsa takia josta sitten Rainer Vuorinen ärähti, että et voi mennä näyttelyssä sanomaan tuon koiran omistajalle että se on pieni... Ja kaikkein isoin on ollut sirommasta päästä, eli Boris varmaan n. 84-85 cm ja aikamoinen kukkakeppi.
En allekirjoita tuota pienuus ja hentous kulkee käsi kädessä - Ainakaan urosten kohdalla - tai ainakaan omien urosteni kohdalla :wink:

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 1:01 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

HannaO kirjoitti:
Aika hassua, jos koira menettää ylikorkeuden vuoksi jotain näyttelyissä, koska rotumääritelmässä toivotun korkeuden ylittävät koirat sallitaan, kunhan se säilyttävät mittasuhteensa ja tyypillisen rakenteensa. :)

Joo, mutta onhan se ymmärrettävää että jos tuomarilla on PN-kehässä 2 narttua joista ei muuten oikein osaa päättää kumpi on parempi, niin valitsee sitten sen joka on rotumääritelmän IHANNEkoossa, eikä sitä joka on 81 cm korkea... ;)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 09, 2012 1:04 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

HannaO kirjoitti:
Itselleni nuo omistajien suorittamat mittaukset ovat muutenkin sellaisia, että suhtaudun niihin huomattavalla varauksella. Varsinkin sen jälkeen, kun yksi omistajansa mukaan 86 senttiä suuri uros Villin, 83 cm, vieressä seisoessaan oli aivan selvästi Villiä reilusti pienempi. :)

Juu näin on. Kukaan meistä ei saa tarkkoja mittoja kotona seinä-kirja-kynä menetelmällä, mutta sentään pienellä harjoittelulla päästään hyvin lähelle.

Ettei nyt sentään pitäis tulla useiden senttien heittoja...
Mistä tuleekin mieleen että moniko uskoo sitä kun FB:ssä niin kovin mainostetaan sen yhden borzoin olevan 97 cm korkea?? Kyllä, 97, ei osunut sormet vääriin numeroihin vahingossa.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 73 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]