Tänään on Pe Maalis 22, 2019 10:10 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Unkarilaiset osa 2 - jalostuskeskustelua
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 2:46 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mullahan on tuo suhteellisen tiukka narttu täällä, Maija siis. Ja kyllä meillekin mm. Viialassa kun asuttiin meni antenninkorjaaja sisälle. Ja pääsi myös ulos :denti: Siis sillain ettei oltu kotona. Ja silloin oli vielä mummokoirakin, joka oli kova vahti. Kyseessä oli mies, joka oli täysin tuntematon koirille. Oli vaan marssinut sisään ja todennut haukkuville koirille, että älkääs nyt, setä menee tonne vintille hoitamaan hommat. Koirat oli painuneet takaisin sohvalle makaamaan ;)
Mutta jos siinä kohtaa olis ollut kyseessä ihminen, joka olis pelästynyt koiria, ollut epävarma tai epäilyttävä niin ei olis päässyt eteistä pidemmälle.
Ja tuo siis tapahtui ilman meidän lupaa. En silti antaisi kenenkään vieraan ikinä koskaan mennä meille yksin sisään. Mutta tuo nyt osoitti sen ettei nämä ainakaan purematta niele. Ja onneksi oli varma ja rauhallinen setä, joka ei herättänyt epäluuloa.

Näillä on meinaan ihan äärettömän hyvä ja voimakas ihmisenlukutaito. Asia josta jälleen whippetit ei tajua yhtikäs mitään :ehe:

Maijalla kun oli eka pennut ja siruttaja tuli, kun penskat oli sen 5 vkoa. Tyhmänä en pistäny Maijaa kokonaan esim. ulos vaan se oli portin takana kun siruteltiin. Kun homma oli ohi päästin sen ja meni tietty tarkastamaan pennut ja antoi niille lohdutushörpyt. Siinä sitten siruttaja alkoi kasata roskia ja kamoja pöydältä. Maija ensin tuijotti hetken, ei tehoa. Sen jälkeen käveli hitaasti, ei mitenkään uhkaavasti tms eikä karvat pystyssä, mutta käveli siruttajan luo ja otti sen käden suuhun ranteen yläpuolelta. Siis aivan hellästi vaan piti sitä muutaman sekunnin ja tujotti silmiin. Jonka jälkeen palasi petiin. Siruttaja sitten alkoi uudelleen kasata kamoja ja Maija toisti saman.
Sen jälkeen siruttaja fiksuna totesi, että häntä on 2 x varotettu asiallisesti, seuraavaksi ei ehkä enää varoiteta joten hänpä poistuu ja kerää sinä nuo roskat ym. tavarat.

Samoin viimekesänä yksi pennunkatsoja alkoi leikittää Maijaa. Samalla tavalla kuin oman koiransa kanssa oli tottunut ja mistä esim. meidän Drava innostuu. Pennut oli sillon jo 9-viikkoisia. Teki sellasia "tasajalkahyppyjä" vähän koiraa kohti. En osaa selittää, mutta siis sellasta ihmisen leikkiin hakua. No, Maija ei tajunnut hommaa ja haukahti sen tyypin naamalle kerran, siis kävi sen naaman korkeudella kertomassa, että mitä v****a oikein touhuat. Ja minä sitten sanoin ko. ihmiselle, että jos jatkat, en tiedä mitä tapahtuu. Että voitko lopettaa. Ko. ihminen sitten selvästi pelästyi, kun mä sanoin, että jos hän ei lopeta voi hammasta tulla. Jonka jälkeen siitä tuli epäilyttävä ja Maija seuras sen toimia hyvin tarkasti loppuvisiitin aikana. Ja meni myös ko. ihmisen ja pentujen väliin useamman kerran. Ei tehnyt mitään, ei murissut tms. Vaan oli niinkuin hollilla jos tulee tarvetta reagoida.
Koskaan tuo ei ole hampaita käyttänyt, mutta on mun koirista sellanen, että tarpeeksi ahdistettuna en epäile etteikö niin tekisi. Mutta mikään napsija ei siis ole.

Meillä nämä täysin vieraista ilmottavat. Ja kun itse menee katsomaan, lopettavat. Eli kun mä tai mies menee paikalle niin ei tartte edes sanoa mitään koirille, kun ne tajuaa sanomattakin, että homma on hallussa :nyökyti:

Ja sanotaanko vielä se, ettei meillä ole mitenkään erityisesti panostettu vahtimattomuuteen tai vahtimiseen. Siis ihan normi arkea ollaan ja elellään näiden kanssa.
Kerranhan yksi kyselijä varmisteli moneen kertaan, että voiko meille tulla kun koirat vahtii. Vahtii ei ole yhtä kuin hyökkää tai puree ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 12:22 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Mun on myös hyvin vaikea kuvitella sellainen tilanne, missä joku mun unkarilaisistani käyttäisi hampaita ihmiseen. Täytyisi olla todellakin sellainen tilanne, missä koira kokisi olevansa äärimmäisessä hädässä. Näillä tuo kynnys hampaiden käyttämiseen on kyllä todella korkea, verrattuna vaikka nyt dobberiin, jolla nyt jo käyttötarkoituksensa puolesta täytyy olla valmius niitä hampaita käyttää. Mä kuvittelisin, että arka tai varautunut unkarilainen ennemmin väistää viimeiseen asti, kuin puree. Että jos polskeilla ne arat/varautuneet/alkukantaiset, tai miksi sellaista koiraanyt haluaa kutsuakaan, sitten purevat, niin siinä on kyllä vissi ero unkarilaiseen. :nyökyti:

Lainalla on sellainen erityispiirre, että se käyttää ääntään hyvin paljon, sen piippaamisen lisäksi se välillä moukuu ja mouruaa ja jodlaa, plus että se ilmoittaa murinalla, jos joku homma ei miellytä, esim. pienenä kynsien leikkaus tehtiin murinan säestyksellä! :denti: Aluksi muakin ihmetytti, kun pennusta kuului vaikka minkälaista pörinää, mutta kun ne kynnet vaan leikattiin kaikessa rauhassa, niin ei siitä sen kummempia. :-) Mä en ole tuota murinaa koskaan mitenkään noteerannut, tuli sitä sitten missä tilanteessa tahansa, lirkuttanut vaan sille entistä kovempaa! :wink: Se on vaan tuon beatboxin tapa ilmoittaa että tää homma on hanurista, en tykkää, mutta ei tarkoita mitään sen kummempaa ja joskus kun oon sitä siitä huolimatta "hiillostanut", vaikka kuivannut pyyhkeellä entistä kovempaa (joo kuivatessakin piti alkuun murista, ei ollut kivaa :denti: ) ja lillittänyt ja innostanut sitä äänellä vielä lisää, niin aikansa se pörisee ja loppuviimein suu auki hirveetä jodlausta ja sen jälkeen alkaa häntä heilua ja tulee riemu. :D Että se siitä ja sen vakavuudesta. :ehe: Mutta jos ton murinan olis ottanut sillä asenteella, että pentu kukkoilee ja jumalauta mulle ei koirat murise ja olis sitä pyöräytellyt aina kun ääni kuuluu, niin lopputulos olis ollut katastrofi ja koira täysin pilalla, huh kauheeta. :-( Jostain pennun pienestä epävarmuudestahan tuollainen kumpuaa, ja kun siitä ei ole tehty ongelmaa, niin on jo käynyt aika harvinaiseksi. :-)

Ja samaa mieltä Ninnin kanssa tuosta ihmisenlukutaidosta, näillä se on todella huima. Meillä etenkin Impi on sellainen ilmapuntari mun fiiliksieni mukaan, että välillä tulee oikein huono omatunto. Jos esim. tuun töistä huonolla tuulella enkä ymmärrä nollata päätäni matkalla, vaan sisäinen kypsytys jatkuu vielä kotonakin, niin aivan varmasti Impi on ympärillä pyörimässä ja yrittää reppana lepytellä mua kaikin voimin! :oops: Siinä kyllä aika äkkiä ymmärtää, että nyt on syytä vaihtaa kotimoodille. :-)

Meillä vahditaan kyllä kaikki tiellä menijät, mutta jos se ihminen, joka on juuri haukuttu kaikin voimin, tulee portille noita puhuttelemaan, niin silloin vatkaa hännät ja mennään moikkaamaan riemusta puhkuen, että sellaisia vahtikoiria! :D

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 3:56 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Ninni kirjoitti:
Mullahan on tuo suhteellisen tiukka narttu täällä, Maija siis. Ja kyllä meillekin mm. Viialassa kun asuttiin meni antenninkorjaaja sisälle. Ja pääsi myös ulos :denti: Siis sillain ettei oltu kotona. Ja silloin oli vielä mummokoirakin, joka oli kova vahti. Kyseessä oli mies, joka oli täysin tuntematon koirille. Oli vaan marssinut sisään ja todennut haukkuville koirille, että älkääs nyt, setä menee tonne vintille hoitamaan hommat. Koirat oli painuneet takaisin sohvalle makaamaan ;)
Mutta jos siinä kohtaa olis ollut kyseessä ihminen, joka olis pelästynyt koiria, ollut epävarma tai epäilyttävä niin ei olis päässyt eteistä pidemmälle.
Ja tuo siis tapahtui ilman meidän lupaa. En silti antaisi kenenkään vieraan ikinä koskaan mennä meille yksin sisään. Mutta tuo nyt osoitti sen ettei nämä ainakaan purematta niele. Ja onneksi oli varma ja rauhallinen setä, joka ei herättänyt epäluuloa.

Näillä on meinaan ihan äärettömän hyvä ja voimakas ihmisenlukutaito. Asia josta jälleen whippetit ei tajua yhtikäs mitään :ehe:

Maijalla kun oli eka pennut ja siruttaja tuli, kun penskat oli sen 5 vkoa. Tyhmänä en pistäny Maijaa kokonaan esim. ulos vaan se oli portin takana kun siruteltiin. Kun homma oli ohi päästin sen ja meni tietty tarkastamaan pennut ja antoi niille lohdutushörpyt. Siinä sitten siruttaja alkoi kasata roskia ja kamoja pöydältä. Maija ensin tuijotti hetken, ei tehoa. Sen jälkeen käveli hitaasti, ei mitenkään uhkaavasti tms eikä karvat pystyssä, mutta käveli siruttajan luo ja otti sen käden suuhun ranteen yläpuolelta. Siis aivan hellästi vaan piti sitä muutaman sekunnin ja tujotti silmiin. Jonka jälkeen palasi petiin. Siruttaja sitten alkoi uudelleen kasata kamoja ja Maija toisti saman.
Sen jälkeen siruttaja fiksuna totesi, että häntä on 2 x varotettu asiallisesti, seuraavaksi ei ehkä enää varoiteta joten hänpä poistuu ja kerää sinä nuo roskat ym. tavarat.

Samoin viimekesänä yksi pennunkatsoja alkoi leikittää Maijaa. Samalla tavalla kuin oman koiransa kanssa oli tottunut ja mistä esim. meidän Drava innostuu. Pennut oli sillon jo 9-viikkoisia. Teki sellasia "tasajalkahyppyjä" vähän koiraa kohti. En osaa selittää, mutta siis sellasta ihmisen leikkiin hakua. No, Maija ei tajunnut hommaa ja haukahti sen tyypin naamalle kerran, siis kävi sen naaman korkeudella kertomassa, että mitä v****a oikein touhuat. Ja minä sitten sanoin ko. ihmiselle, että jos jatkat, en tiedä mitä tapahtuu. Että voitko lopettaa. Ko. ihminen sitten selvästi pelästyi, kun mä sanoin, että jos hän ei lopeta voi hammasta tulla. Jonka jälkeen siitä tuli epäilyttävä ja Maija seuras sen toimia hyvin tarkasti loppuvisiitin aikana. Ja meni myös ko. ihmisen ja pentujen väliin useamman kerran. Ei tehnyt mitään, ei murissut tms. Vaan oli niinkuin hollilla jos tulee tarvetta reagoida.

Meillä kerran kävi vieras,johon Sahra suhtautui yhtä ystävällisesti kun kaikkiin muihinkin kylään tulleisiin ihmisiin,kerjäsi rapsutuksia,tohotti ja vispasi häntää.
Sahra on sellainen koira jolla on tapana tiiviisti katsoa vieraitakin silmiin,siis ottaa todella vahvan katsekontaktin.
Kahvipöydässä Sahra sitten katseli suu muikeana vierasta silmiin ja vieras läväytti omat silmät isoiksi kuin pöllöllä,nojautui eteenpän Sahraa kohti tiukasti tuijottaen (en tod.tiedä miksi) sillä sekunnilla se lähes kultsumaisesti käyttäytyvä koira nosti karvat pystyyn ja murahti.
Ihminen ihan hypähti tuolilla taaksepäin kun pelästyi (koira ei ilmeisestikään reagoinut niin,kuin hän oli odottanut) ja sen jälkeen selvästi vähän arasteli Sahraa.
Sahra sen jälkeen oli selvästi epäluuloinen vierasta kohtaan,seisoi siinä kahvipöydän lähellä tiivisti tarkkailemassa ihmistä,kunnes käskin sen sohvalle siitä mulkkaamasta ja se sieltä sitten tiiraili.

Nämä kaikki ovat juuri niitä asioita miksi aina korostan,että vartioimisvietti pitää muistaa ottaa aina ja kaikkialla huomioon.
Ei siksi,että se tarkoittaisi sitä,että koira puree välittömästi vaan siksi,että tilanteet voivat muuttua niin nopeasti.
Ihan jossain tavanomaisessa tilanteessa ihminen voi tehdä jotain yht´äkkistä ja ihan ksäittämätöntäkin mikä voi muuttaa koiran asenteen ihmsitä kohtaan sekunnissa ja koira rupeaakin vahtimaan.
Oli se sitten ulkona,lenkillä,näyttelyssä tms.

Verrattuan nyt esim whippetiin,musta olisi jo ehkäpä poikkeuksellsita jos whippet vahtisi pentujaan.
Vieraan pennunkatsojan voi huoletta jättää pentuja ihastelemaan äitikoiran kanssa toiseen huoneeseen ja mennä itse kahvinkeittoon,polskia en jättäisi samaan tilanteeseen.

Esim whippet ei huomaa/tajua/reagoi muuttuneisiin tilanteisiin (ihmisestä yht´äkkiä tuleekin epävarma,tai pelokas,uhkaava tms) whippetiä ei kertakaikkiaan kiinnosta sellaiset hommat :denti: .
Mutta nämä vartoivat rodut huomaavat,niitä kiinnosta juuri ne asiat ja ne myös niihin reagoivat :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 4:13 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Bärkki kirjoitti:
Että jos polskeilla ne arat/varautuneet/alkukantaiset, tai miksi sellaista koiraanyt haluaa kutsuakaan, sitten purevat, niin siinä on kyllä vissi ero unkarilaiseen. :nyökyti:

Mä olen tästä kyllä hiukan eri mieltä,koska eihän alkukantainen koira tarkoita samaa,kuin herkästi pureva.
pamela esim on aika primitiivinen,eli epäluuloinen vieraita ja uusia asioita kohtaan,sillä ei juurikaan ole sitä normikoiralle ominaista uteliaisuutta mikä saa juuri esim pennun menemään uteliaasti ja innokkaasti haistelemaan vieraita ihmisiä.
Mä koen,että primitiivisyys itsessään koiralla käytännössä on nimenomaan sitä,että sillä ei sitä normi uteliaisuutta vaan se koira ennemminkin on epäluuloinen uusia asioita kohtaan.
Sitten taas epäluuloinen koira ei tarkoita samaa kuin herkästi pureva,tietenkään.

Pamela ei silti ole ikinä,koskaan,missään tilanteessa,milloinkaan käyttäytynyt vähääkään aggressiivisesti ihmisiä,tai muita koiria kohtaan vaikka varmasti on joutunut niissä tilanteissa välillä aika paineistetuksi johtuen ihan sen kaikenlaisesta kokemattomuudesta.

Muutama viikko sitten Pamela tapasi yhden mun kaverin Pamelalle vieraassa paikassa sisällä.
Ensimmäisen vieras ihminen ikinä,jonka se on tavannut sisätiloissa 6-viikon iän jälkeen.
Ensin haukkui ihmistä (ei ollut häntä koipien välissä,pälyilevä,epävarma tms) vaan seisoi paikallaan ja haukkui (Pamela on muutenkan kova haukkumaan :denti: ).
Hetken päästä meni ihan nätisti ja rauhallisesti haistelmaan ihmistä,meni kauemmas ja haukkui,taas meni ihan nätisti haistelemaan,meni kauemmas haukkumaan ja sitten jo hiljenikin tyystin,otti kaverilta namusia eikä sen kummempaa.
Se on mun mielestä sellaista muuten normiluonteisen koiran epäluuloisuutta=tarvitsevat oman aikansa tilanteiden toteamiseen.
Siskonsahan taas joka ei ole primitiivinen (on utelias ja avoimempi) ei ääntäkään päästänyt,vaan uteliaana meni heti vierasta haitselemaan.
Pamsu primitiivisyydestään huolimatta on meillä varmaan niitä polskeja jotka viimeisimpinä hampaitaan käyttäisivät missään tilanteessa :nyökyti: .

Primitiivinen ja samalla arka koira varmasti käyttää herkästi hampaitaan,varmaan herkemmin kuin pelkästään arka koira :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 4:51 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Raju on ihan samanlainen äänimaestro sit ku Laina! :denti: Siitä lähtee kyl jos jonkinnäköstä ääntä, ja se ilmottaa heti jos joku asia ei miellytä. Esim. jos makaa sohvalla ja menee viereen ni se saattaa urahtaa "hittoakos siihen tunget." :orava: Tai ulosmeno sujuu liian hitaasti...tai sitä muuten vaan ärsyttää, niin sen kyllä näkee ja kuulee. :eihelev: Se on vaan niin huvittavaa et joskus mä ärsytän sitä ihan tahallani esim. puhaltamalla naamalle ja siitä saadaan sit paini aikaseks. :denti: Vieraamman silmään se saattaa näyttää kauhealta, kun toinen murisee ja irvistelee ja napsii kohti, mutta se on vaan Rajun tapa kommunikoida. Ei mulla oo koskaan sen kanssa käynyt mielessäkään et se tekis mulle jotain tai ois oikeasti vihanen. :shockthink: Ja varsinkin kun ikää on tullut, se osaa kyllä hillitä ittensä. Ja esim. jos on tilanteita et on lapsia/vieraita mys ni ei Raisalla keitä yli, että kyllä se ihan kuuntelee. :juonikas:

Muoks. Piti lisätä et Raju on muutenkin todella tunneherkkä koira ja peilaa mua älyttömän hyvin. Jos mä esim. itken ni Raju tulee viereen varovasti hiipien ja irvistelee jo kaukaa korvat takana ja yrittää lohduttaa. :luuv2:

Ikuisesti muistoissa ja sydämessä unkarilaispoika Cujo ja rhodesiankoira Rico <3

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 5:06 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Wilful kirjoitti:
Bärkki kirjoitti:
Että jos polskeilla ne arat/varautuneet/alkukantaiset, tai miksi sellaista koiraanyt haluaa kutsuakaan, sitten purevat, niin siinä on kyllä vissi ero unkarilaiseen. :nyökyti:

Mä olen tästä kyllä hiukan eri mieltä,koska eihän alkukantainen koira tarkoita samaa,kuin herkästi pureva.
pamela esim on aika primitiivinen,eli epäluuloinen vieraita ja uusia asioita kohtaan,sillä ei juurikaan ole sitä normikoiralle ominaista uteliaisuutta mikä saa juuri esim pennun menemään uteliaasti ja innokkaasti haistelemaan vieraita ihmisiä.
Mä koen,että primitiivisyys itsessään koiralla käytännössä on nimenomaan sitä,että sillä ei sitä normi uteliaisuutta vaan se koira ennemminkin on epäluuloinen uusia asioita kohtaan.
Sitten taas epäluuloinen koira ei tarkoita samaa kuin herkästi pureva,tietenkään.

Pamela ei silti ole ikinä,koskaan,missään tilanteessa,milloinkaan käyttäytynyt vähääkään aggressiivisesti ihmisiä,tai muita koiria kohtaan vaikka varmasti on joutunut niissä tilanteissa välillä aika paineistetuksi johtuen ihan sen kaikenlaisesta kokemattomuudesta.

Muutama viikko sitten Pamela tapasi yhden mun kaverin Pamelalle vieraassa paikassa sisällä.
Ensimmäisen vieras ihminen ikinä,jonka se on tavannut sisätiloissa 6-viikon iän jälkeen.
Ensin haukkui ihmistä (ei ollut häntä koipien välissä,pälyilevä,epävarma tms) vaan seisoi paikallaan ja haukkui (Pamela on muutenkan kova haukkumaan :denti: ).
Hetken päästä meni ihan nätisti ja rauhallisesti haistelmaan ihmistä,meni kauemmas ja haukkui,taas meni ihan nätisti haistelemaan,meni kauemmas haukkumaan ja sitten jo hiljenikin tyystin,otti kaverilta namusia eikä sen kummempaa.
Se on mun mielestä sellaista muuten normiluonteisen koiran epäluuloisuutta=tarvitsevat oman aikansa tilanteiden toteamiseen.
Siskonsahan taas joka ei ole primitiivinen (on utelias ja avoimempi) ei ääntäkään päästänyt,vaan uteliaana meni heti vierasta haitselemaan.
Pamsu primitiivisyydestään huolimatta on meillä varmaan niitä polskeja jotka viimeisimpinä hampaitaan käyttäisivät missään tilanteessa :nyökyti: .

Primitiivinen ja samalla arka koira varmasti käyttää herkästi hampaitaan,varmaan herkemmin kuin pelkästään arka koira :nyökyti: .

Pamsu kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin Maija :nyökyti:
Maijahan oli pennusta saakka sellainen "pikkuvanha". Ei se koskaan rynninyt kenenkään syliin niinkuin osa sisaruksistaan. Ei se ollut varsinaisesti arka, mutta sillä ei ollut pienintäkään tarvetta tehdä tuttavuutta. Se oli myös yksi syy miksi jätin sen kotiin. Nyt vanhemmiten ja pentujen jälkeen siitä on tullut kyllä sellanen, että mielellään menee vieraidenkin luokse ja jos meille tulee täysin vieraita kylään niin parkkeeraa itsensä rapsutettavaksi ja kerjää kahvipöydästä :denti: Mutta se on muotoutunut ihan omia olojaan. Sitä ei ole mitenkään missään vaiheessa houkuteltu, painostettu tms. ihmisten luo.

Tänään muuten Maija ja sisarukset täyttävät 6 vuotta, Onnea :pippalot:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 5:14 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^^^ Mä olen saanut sen käsityksen, että edelläkerrottujen kaltaisilla ("primitiivisillä", varautuneilla jne) polskeilla se kynnys käyttää hampaitaan olis kohtuullisen matala, kun taas unkarilaisilla se olis todella epätyypillistä. Tätä tarkoitin. :-) Meillähän Elma on hyvinkin äitinsä tytär, mutta vaikea olis kuvitella tilannetta, missä se ottaisi hampaat käyttöön, se kun mieluummin sitten väistää jos tilanne on sen mielestä uhkaava.

^^Elma tekee tuota ihan samaa kuin Raju, kun sitä innostaa ja just esim. puhaltaa naamaan, se hymyilee kaikki kalusto näkyvillä, louskuttaa hampaitaa yhteen naaman edessä korvat rullalla ja sitten tulee pusuja! Näillä sisaruksilla on aika persoonalliset rakkaudenosoitukset! :ehe:

Ja Elma ja Laina lähettää synttärionnittelut Äipälle! :D

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 6:53 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Ninni kirjoitti:
Pamsu kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin Maija :nyökyti:
Maijahan oli pennusta saakka sellainen "pikkuvanha". Ei se koskaan rynninyt kenenkään syliin niinkuin osa sisaruksistaan. Ei se ollut varsinaisesti arka, mutta sillä ei ollut pienintäkään tarvetta tehdä tuttavuutta. Se oli myös yksi syy miksi jätin sen kotiin. Nyt vanhemmiten ja pentujen jälkeen siitä on tullut kyllä sellanen, että mielellään menee vieraidenkin luokse ja jos meille tulee täysin vieraita kylään niin parkkeeraa itsensä rapsutettavaksi ja kerjää kahvipöydästä :denti: Mutta se on muotoutunut ihan omia olojaan. Sitä ei ole mitenkään missään vaiheessa houkuteltu, painostettu tms. ihmisten luo.

Tänään muuten Maija ja sisarukset täyttävät 6 vuotta, Onnea :pippalot:

Pamsuhan on myös sellainen möllöttäjä välillä :denti: .

Onnea 6-vuotiaille :D .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 7:04 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Bärkki kirjoitti:
^^^ Mä olen saanut sen käsityksen, että edelläkerrottujen kaltaisilla ("primitiivisillä", varautuneilla jne) polskeilla se kynnys käyttää hampaitaan olis kohtuullisen matala, kun taas unkarilaisilla se olis todella epätyypillistä. Tätä tarkoitin. :-) Meillähän Elma on hyvinkin äitinsä tytär, mutta vaikea olis kuvitella tilannetta, missä se ottaisi hampaat käyttöön, se kun mieluummin sitten väistää jos tilanne on sen mielestä uhkaava.

Joo ja mun ulosanti on varmasti välillä aika epäselvä (kun joskus en itsekään ymmärrä mitä kirjoittamaani :denti: )

Mutta siis joo,yritin tarkoittaa että arka (polski) voi olla mun kokemuksen mukaan aika herkkä puremaan ja arka ja primitiivinen (polski) samassa paketissa voi olla jo tosi hankala.
Mun mielestä keskivertopolski ei ole kovin hanakka käyttämään hampaitaan puremistarkoituksessa,nämä ääripäät ovat tosiaan oma juttunsa.
Tosin joillain (mun mielestä muuten ihan asiallisella luonteella varustetulla) polskeilla Puolassa ja täällä Suomessa on ollut taipumusta vieraan tullessa pihaan vähän paimenkoiran tavoin ottaa varovasti hampailla lahkeesta/pohkeesta housusta tms kiinni.
Silleen ihan varovasti ja nätisti,mutta kuitenkin vaikka omistaja on ollut siinä vieressä.
Mikä lie "pysäytys/paimennuspiirre" sitten onkaan,jos kerran hortaitakin käytetään Venäjällä mm laikojen kanssa lintuja puusta haukkuvina koirina.
Kyllä vinttikoirasta sitten on moneksi :nyökyti: .

Mä luulen,että keskivertopolskin ja unkarilaisen suurin ero on just se että polski ehkä on jotenkin tulisempi,aktiivisempi,villimpi,kiihkeämpi tai jotain sen kaltaista (enkä nyt tarkoita puremista :denti: vaan ihan noin yleisesti.) vähän sitä jotain samaa mikä taas sitten yhdistää afgaania ja polskia rotuna.
Mutta,kuten sanottu niin mun täytyy tutustua useampaan unkarilaiseen paremmin :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 17, 2013 4:18 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^En mäkään ole polskeihin livenä tutustunut kuin mitä nyt joskus näyttelyissä jossain ryhmäkehässä omistajan kanssa jutskaillut tms joten nää mielikuvat on ihan vaan kirjoitusten perusteella saatuja mielikuvia. :nyökyti: Mua kyllä kiinnostais tutustua rotuun ihan livenäkin, täytyis varmaan järjestää joku ryhmä-opintomatka jonkun kasvattajan tai polskinomistajan luo! :denti:

Mutta joo, mustakin vaikuttaa siltä, että polskit on huomattavasti terävämpiä ja "tulisempia" kuin unkarilaiset, jotka on ennemminkin perusluonteeltaan tasaisempia ja sellaisia, että kun alkaa tapahtua jotain kummallista, niin ne ehtii kyllä hetken analysoimaan tilannetta, ennenkuin päättävät miten toimia, eivätkä ryntää suinpäin tilanteeseen. :-) Tuo Maijan viisaus emona esim. just ton siruttajan kanssa on sellainen juttu, mikä teki muhun suuren vaikutuksen, on se aika uskomaton koira. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]