Hieman rakennevertailua..
Tässä on Lucy, joka oli tuomarikouluttajien mielestä ideaali. Ja he ovat oppinsa saaneet mm. rodun kotimaan tuomareilta.
Saman ikäisenä kuin tuo musta narttu kuvassa.

Alimpana Helka, joka on kapeapäinen, alaleukakin saisi olla vahvempi. Muutamaa viikkoa nuorempana. Mutta katsokaa luustoa ja pään leveyttä. Ja kaikki jotka Helkan on aikuisena nähneet tietävät, että se on yksi kevyimmistä päästä.
Mutta Helka on kevyt unkarinvinttikoira, sillä ei ole greyn ominaisuuksia.
Käksy on sopivan kokoinen narttu kaikilta ominaisuuksiltaan, kevyempi kuin Lucy, vahvempi kuin Helka. Tässä sen 4kk sivuprofiili.

Ja ihan samahan se on mitä kukakin tuo, mutta siinä kohtaa kun alkaa miettiä jalostusta, kannattaa olla yhteydessä muihinkin kasvattajiin kuin vaan niihin, jotka noita mustia koiria käyttävät. Tai ylipäätään paperittomia greysötkötyksiä.
Ja nyt on turha puhua mistään huonoista kuvista tms. Nuo asiat näkee kuvasta kuin kuvasta. Jopa Helka näyttää vahvalle tuon mustan koiran rinnalla saman ikäisenä. Ihan sama mistä suunnasta otettu kuva, ei se luusto siitä vahvene tai posket levene tai otsapenger kehity.
Tosiaan mulla ei ole mitään muuta väliä tässä kuin, että tällaista koiraa ei tulisi ajatella jalostuskoirana. Kyllähän harrastaa voi millä koiralla vaan, mutta se että näin epämääräisestä linjasta olevaa narttua tuodaan jalostuskäyttöön ei ole hyvä asia. Ja siihenkään mä en ota kantaa jos mun kasvatit jätetään tän touhun ulkopuolelle. Silloin mulle on ihan sama. Mä olen tehnyt kovasti töitä rodun eteen, tutkinut, opetellut myös kantapään kautta, pyrkinyt jalostusvalinnoilla rotumääritelmän tyyppiin ilman että syntyisi liian kevyitä tai raskaita koiria, säilyttäen tietyt ominaisuudet kaikessa suhteessa. Enkä halua, että mun kennelnimeä missään kohtaa yhdistetään näihin greymixattuihin koiriin.