Tänään on Ma Joulu 16, 2019 5:42 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Unkarilaiset osa 2
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:21 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Siis, että tuohon pentuun menevä aika, raha jne olisi käytetty sellaiseen, josta olisi jalostuksellisesti arvoa rodulle eikä päinvastoin. En tarkoittanut sinua.

Yksinolon opetteluun kannattaa panostaa, etenkin kun pentu tulee laumasta ja on jo hieman vanhempi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 3:20 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Hieman rakennevertailua..

Tässä on Lucy, joka oli tuomarikouluttajien mielestä ideaali. Ja he ovat oppinsa saaneet mm. rodun kotimaan tuomareilta.
Saman ikäisenä kuin tuo musta narttu kuvassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Alimpana Helka, joka on kapeapäinen, alaleukakin saisi olla vahvempi. Muutamaa viikkoa nuorempana. Mutta katsokaa luustoa ja pään leveyttä. Ja kaikki jotka Helkan on aikuisena nähneet tietävät, että se on yksi kevyimmistä päästä.
Mutta Helka on kevyt unkarinvinttikoira, sillä ei ole greyn ominaisuuksia.

Käksy on sopivan kokoinen narttu kaikilta ominaisuuksiltaan, kevyempi kuin Lucy, vahvempi kuin Helka. Tässä sen 4kk sivuprofiili.
Kuva

Kuva

Ja ihan samahan se on mitä kukakin tuo, mutta siinä kohtaa kun alkaa miettiä jalostusta, kannattaa olla yhteydessä muihinkin kasvattajiin kuin vaan niihin, jotka noita mustia koiria käyttävät. Tai ylipäätään paperittomia greysötkötyksiä.

Ja nyt on turha puhua mistään huonoista kuvista tms. Nuo asiat näkee kuvasta kuin kuvasta. Jopa Helka näyttää vahvalle tuon mustan koiran rinnalla saman ikäisenä. Ihan sama mistä suunnasta otettu kuva, ei se luusto siitä vahvene tai posket levene tai otsapenger kehity.

Tosiaan mulla ei ole mitään muuta väliä tässä kuin, että tällaista koiraa ei tulisi ajatella jalostuskoirana. Kyllähän harrastaa voi millä koiralla vaan, mutta se että näin epämääräisestä linjasta olevaa narttua tuodaan jalostuskäyttöön ei ole hyvä asia. Ja siihenkään mä en ota kantaa jos mun kasvatit jätetään tän touhun ulkopuolelle. Silloin mulle on ihan sama. Mä olen tehnyt kovasti töitä rodun eteen, tutkinut, opetellut myös kantapään kautta, pyrkinyt jalostusvalinnoilla rotumääritelmän tyyppiin ilman että syntyisi liian kevyitä tai raskaita koiria, säilyttäen tietyt ominaisuudet kaikessa suhteessa. Enkä halua, että mun kennelnimeä missään kohtaa yhdistetään näihin greymixattuihin koiriin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 10:52 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Laitappa ninni kuvia Amista pentuna tai vastaavasti Feristä? Molemmat kevyitä.

Muistatkos minkä takia sun kasvatit ei menestynyt Unkarin näyttelyissä?
Mä muistan, ne oli LIIAN RASKAITA ja SUURIA!! Amanda oli ainut joka pärjäs edes hieman. Ainahan voi syyttää tuomaria, tietysti.
Mutta kun vertaa sun kasvatteja valtaosaan unkarilaisita niin muut ovat huomattavasti kevyempiä rakenteeltaan, mut tietty muut kasvattajat kasvattaakin grey mixejä sä vain sotanorsuja.

Ja onkos joku sanonut hakevansa näyttely menestyjää? Joskos intressit ovat enemmän juoksu puolella?!? Se on kuitenkin vinttikoirilla sellainen suhteellisen tärkeä ominaisuus, toivois sunkin ottavan sen huomioon jalostusvalintoja tehdessä. Viehevarmuudessa kun toivomista useammassakin kasvatissasi. Ja turha selittää niiden juoksevan elävän perässä hienosti, se kun ei ole Suomessa sallittua. Aveninas unkarilaisissa ei kovin montaa radalla KV aikaa juossutta koiraa ole.

Ja Ninni sä et voi millään tapaa estää tai hankaloittaa Spiidin käyttöä kelleen nartulle jos sen omistaja sitä haluaa käyttää, sulla on vain oikeus käyttää sitä omaan jalostustyöhösi kaksi kertaa.

Asioita kun voi hoitaa monella tapaa joko näin tai sitten hienostuneemmin, sitä taitoa sä et vieläkään näytä osaavan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 11:30 am 
Poissa
Liian kauan pallilla
Liian kauan pallilla

Pysytäänpä täällä keskusteluissa sääntöjen puitteissa :rulez: ja ei mennä henkilökohtaisuuksiin ja muihin asiattomuuksiin. Kiitos. :nyökyti:
Terveisin Houston mode

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 12:06 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Mä en yleensä viitsi edes lusikkaani näihin soppiin kastaa, mutta mun on nyt kyllä kompattava Ninniä. Ja kiitettävä sekä Ninniä että Csabaa & Leenaa siitä, mitä ovat rodun eteen Suomessa tehneet. Kuten aiemminkin on todettu, tämä raskaampi, alkuperäinen unkarinvinttikoiratyyppi alkaa olla katoamassa. Onneksi muutamat unkarilaisetkin ovat jo havahtuneet sitä pelastamaan. Rotumääritelmästähän se tosiaan löytyy, onko toivottu tuo kevyt tyyppi vai tämä hieman raskaampi (kohtuus siinäkin, tietty, vinttikoirista kun puhutaan).

Tätä meidän tuontia hankkiessani oli kyllä todella vaikeuksia löytää ulkonäöllisesti rotumääritelmään sopivaa eläintä, tai sellaista yhdistelmää, jossa vanhemmat tai edes toinen niistä olisi edustanut tätä vanhaa, hyvää magyar agar-tyyppiä. Näitä kevytluustoisa, greyhound-mallisia oli kyllä tarjolla. Ymmärrän että ko. rakenteen mukanaan tuoma nopeus on kilpailuttajan kannalta kiva juttu, mutta sitä en ymmärrä, miksei sitten harrasta greyn kanssa.

Toisten puuhiin on aina paha lähteä ottamaan kantaa, mutta omasta puolestani toivon meillä rodun säilyvän tällaisena, kuin mitä Csaban ja Leenan, ja sen jälkeen Ninnin kasvatustyö on tuottanut. Tasaista, tunnistettavaa jälkeä pääosin. Aina tulee liian kevyitä ja liian raskaita yksilöitä, niin se genetiikka on ihmeellistä ja suurelta osin ihmisen säätelemättömissä.

Muistoissa rakkaat basenji-pojat, unkarinvintti-pojat ja etä-whippet neito

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 1:13 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Ja unohtui vielä lisätä, musta on todella surullista jos tämäkin rotu eriytyy ns. näyttely- ja käyttölinjaan. Kaunis, rotumääritelmän mukainen ja alkuperäistä käyttötarkoitustaan vastaava koira samassa paketissa tulisi minusta olla se ihanne. Ja tarkoitus ei lienekään, että KV-aikoja juoksee jokainen rodun yksilö? Ei kai niillä valionarvoilla silloin mitään arvoa ole. Nopeus yksinään ei musta ole riittävä jalostuskriteeri. Mutta jokaisella on luonnollisesti oma mielipide ja näkemys. Monen ominaisuuden jalostaminen samanaikaisesti on tietty aina vaikeampaa kuin yhden ominaisuuden jalostaminen, ja silloin tulee myös useammin niitä yksilöitä jotka ei ole kaikilta osiltaan ihanteiden mukaista.

Muistoissa rakkaat basenji-pojat, unkarinvintti-pojat ja etä-whippet neito

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 1:49 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Kukaan ei ole sanonut että pelkästään juoksukoiria jalostetaan

Olajos-Réti Györös Zsáner -14 Esso
Zivatar Euros -15 Naksu

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 1:52 pm 
Poissa

Itsehän en aio varsinaiseen jalostukseen kauheasti perehtyä, mutta kaikki nämä kommentit on auttanut minua hiljalleen erottaan vinttien rakenteita ja ominaispiirteitä. Varsinkin kuvista joskus mun vaikea sanoa mitä rotua on kun ei kokoakaan näe. Tarkastellessani unkareilla ei tosiaan ole läheskään niin kaareva selkä kuin monella muulla rodulla. Jännä :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 1:59 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mä en ole missään vaiheessa väittänyt etteikö osa mun kasvateista olisi liian raskaita. Ei mun ole tarkoitus kasvattaa ääripäitä vaan päästä tasaiseen laatuun kaikessa suhteessa. Ja koen, että siinä olen onnistunut koska 2 viimeistä pentuetta ovat kaikilta ominaisuuksiltaan tasaisempi pentue ja rodunomaisempi kuin aiemmat kaksi. Siis kokonaisuutena. Vaikkakin ääripää esiintyy.
Mulle on tärkeätä säilyttää rotu multipurposekoirina. Niin, että sama koira voi olla muotovalio, käyttövalio sekä juosta radalla. Kuten mun useampi kasvatti tekee ja kuten on tehnyt ne koirat, joilla olen homman aloittanut. Näillä ratajuoksu ei ole täällä vielä ottanut jalansijaa, mutta maastoissa useamman kerran on tullut kehuja ylituomareilta.

Mulla on 17 kasvattia, jotka on startanneet maastoissa ja niistä 15 on SA-tulos. Mielestäni tätä ei voida pitää huonona prosenttina.
Nykyisessä pentueessa painotin enemmän juoksupuoleen, halusin käyttää urosta, jolla on myös hyvät juoksuominaisuudet rotutyypillisyyden lisäksi.

Myös seuraava mahdollinen pentueeni jatkaa samalla linjalla ja urokseksi on valittu myöskin radalla nopea uros, joka on myös näyttelyissä menestynyt ja rodunomainen.

Kuten myös osa kasvateistani on liian kevyitä. Esim. näyttelyssä nuo raskaat eivät ole koskaan saaneet H:ta huonompaa. Liian kevyet taasen ovat saanet T:tä ja hylsyä.
Juoksupuoleen myös vaikuttaa niin paljon se miten koiran kanssa uudessa kodissa tehdään asiat ja sattuuko koiran kanssa jotakin mikä vaikeuttaa esim. kopitusta.

Nuo Cseten jälkeläiset eivät ole Unkarissa kasvattajien suosiossa, niitä ei pidetä unkarinvinttikoirina vaan mixeinä. Jota ne ovatkin. Niin se on sääli, että koitetaan päästä "oikotietä onneen". Saada nopeampia koiria rotutyypistä välittämättä.

Tässä on Amanda samassa iässä, ei voida puhua samana päivänä. Ja Amandahan ei ollut kevyt luustoltaan vaan suht matala. Ne on kaksi aivan eriasiaa.
Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:04 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ginkalle sen verran vinkkiä, että jos joku rotu alkaa kiinnostaa, saatikka viimeistään kun sellaista on ottamassa, niin kannattaa ihan ensimmäisenä tutustua rotumääritelmään. Unkarinvinttikoiran rotumääritelmä löytyy esim. kennelliiton ja rotuyhdistyksen sivuilta.

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:07 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Ja mä en ole sanonut, että muut kasvattaa greymixejä. Puhunut tasan tästä yhdestä nartusta. Se on paperiton, näyttää greyltä, jopa Unkarin vinttiliiton pj sanoo, että on greymix niin miksi olettaa muuta. Ja vielä kun jälkeläisistä paistaa grey läpi.
Ja siinä on sellainen jalostuksellinen asia, että kun tiedostaa mitä tulee mistäkin ja mitä kenenkin takaa pystyy vahvistamaan tiettyjä ominaisuuksia ilman että tietyt ominaisuudet kärsivät.

Mä olen myös mielestäni kertonut täällä asiallisesti, sukutauluja ja koiria vertailemalla. En mennyt henkilökohtaisuuksiin asiassa.
Ja vaikka mulla olisi millaisia kasvatteja, ei se muuta tosiasiaa tämän nartun tai sen jälkeläisten rotutyypillisyydestä.

http://www.sighthound-trophy.com/madb/details.php?id=1489

Mä en ole myöskään kritoisoinut ko. kennelin aikasempaa tuotantoa. Vaan esimerkiksi nostin Baron tänne hienoksi rotunsa edustajaksi. Vain tämä Cseten sekä kahden muun rotuunottokoiran käyttö on se mistä me muut kasvattajat olemme nostaneet metelin. Siellä on myös pennutettu vuoden ikäinen narttu ja väistämättä ko. kennelin touhu ei herätä kunnioitusta.

Tässä on yksi heidän käyttämänsä rotuunotto. Katsokaa pään linjaa.
Kuva

Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä Ti Elo 07, 2012 2:12 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:11 pm 
Poissa

Bärkki kirjoitti:
Ginkalle sen verran vinkkiä, että jos joku rotu alkaa kiinnostaa, saatikka viimeistään kun sellaista on ottamassa, niin kannattaa ihan ensimmäisenä tutustua rotumääritelmään. Unkarinvinttikoiran rotumääritelmä löytyy esim. kennelliiton ja rotuyhdistyksen sivuilta.

Luettu on juu ja enhän minä tätä hanki vaan otan vain vastaan. Ei ole ollut ensimmäinen toive laisinkaan, mutta eläinrakkaana en voinut vastustaa tilaisuutta. Kilpaileva koira tästä pennusta tulee toki, mutta minulle se on ensisijassa ystävä ja lemmikki. Sijoituskoti kuittaa.

Tosiaan vielä että kun kaiken on lukenu niin niitä käytännön kokemuksia ja vinkkejä jos on rodun kohdalla tullut jotain tiettyä vastaan niin heittäkää tähän. Kaikki näkökannat ja kokemukset olisi mukavaa luettavaa kun kirjat ja netti loppuu kesken D:

Viimeksi muokannut Ginka päivämäärä Ti Elo 07, 2012 2:13 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:13 pm 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen
Väsynyt, mutta onnellinen

Itse en tunne rotua tuon taivaallista, mutta Ninnin kasvatteja ei kyllä pysty sekoittamaan ulkonäön perusteella greyhin :nyökyti:
Onko se hyvä vai huono, sitä en tiedä.
Spiidin tai Vauhdin ja Kaven näin sunnuntaina ja onhan nuo kaksi täysin erinäköistä rotunsa edustajaa, lähinnä päänsä puolesta, mutta muutoinkin toinen oli kevyempi kuin toinen.
Mutta että kumpi parempi, niin sitä en osaa näin maallikkona lähteä sanomaan, joskin kummatkin kyllä tunnistin rotunsa edustajaksi :)

Bandera "Nera", Jota "Jota", Estrella "Stella", Resaca "Rea"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:25 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Tyyppi tosiaan vaihtelee. Se on tosiasia ja ok.
Erityisesti päiden osalta on tyypeissä valtavia eroja. Sen kaikki tajuaa ja tiedostaa. Rotumääritelmää kun tavaa ja vertaa greyn vastaavaan, pääsee jyvälle vaikkapa päiden eroista.
Meillä on näitä ei rodunomaisia päitä suvuista, jotka pitkälle tiedossa. Miksi pitää värin ja nopeuden vuoksi lisätä ei tyypillisiä koiria sekoittamalla greytä sekaan ei mene jakeluun. Sitä nopeutta kun on ihan puhtaissakin koirissa. Mä olen löytänyt monta rotutyypillistä etenkin päältään vahvaa urosta, jotka on juosseet radalla 30sek pintaan 480m ja jokunen myös alle ;)

Ja muuten, kiinnostaa myös tuon Cseten tai sen jälkeläisten juoksutulokset, onko niitä jossakin nähtävillä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 07, 2012 2:27 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Joku pyysi Ferin kuvaa, tässä Feri 7 viikkoisena. Ja alempana tuo toinen uros saman ikäisenä.
Kuva

Kuva

Kuva

Viimeksi muokannut Ninni päivämäärä Ti Elo 07, 2012 2:30 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]