Tänään on Ma Tammi 21, 2019 3:14 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Unkarilaiset osa 2 - jalostuskeskustelua
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 8:21 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Mä olen myös antanut itseni ymmärtää, että Polski olisi aikatavalla vaativampi :nyökyti: Polskia en uskaltaisi ottaa, mutta Unkarilaisen kyllä :-)

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 9:15 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Joo,se onkin tärkeintä että jokainen ottaa sellaisen rodun edustajan mikä itselle tuntuu sopivimmalta :nyökyti: .
Mikä tuntuu omalta ja sopii siihen miten itse jaksaa ja haluaa sen koiran opettamiseen ja muuhun paneutua :-) .

Ninnin kanssa,kun ollaan näistä kahdesta rodusta tässä puhuttu niin itselleni vaan oli vähän yllätys että niinkin samankaltaisia loppupeleissä tuntuvat olevan.
Polski voi olla ehkä vähän tulisempi rotuna,en tiedä kun en ole riittävän montaa unkarilaista tavannut,joten ei ole riittävää kokemuspohjaa verrata.

Täytyy ensimmäisenä katsastaa Tuiman tulevat "kundikaverit" :ihq: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 9:30 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Mut on tosiaan unkarilaiset hurmanneet ihan sen perusteella, mitä niitä olen nähnyt livenä. Polski on jotenkin jäänyt vähän varjoon kun en niistä oikein mitään tiedä, niin on vaikeampi hurahtaa.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 9:45 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Ei mun ollut tarkoitus tätä mitenkään unkarilainen vs polski keskusteluksi kääntää :denti: .
Kunhan nyt vaan toin omia pohdintoja esille tekstin muodossa,kovasti kun kiinnostaa tämä rotu :-) .

Mä en tosiaan ole tavannut unkarilaisia muualla,kuin näyttelyissä joten pitää vaan "tunkea" niiden seuraan ihan tässä arkielämän melskeissä,niin voi paremmin mielipidettäkin muodostaa :-) .

Viimeksi muokannut Wilful päivämäärä Pe Helmi 15, 2013 9:48 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 9:47 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Onhan ne Polskit joita oon Lumilla itsellä nähnyt, ollut ihan kilttejä mua kohtaan :ehe: :ehe: :ehe: Mutta kertomusten mukaan olen päätellyt, että mun löperökasvatus :ihq: :ihq: ei sopis kyllä Polskille. Mutta Unkarilaisesta olen saanut sosiaalisemman kuvan ja ei ihan niin vaativan.

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 10:15 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Näin muutaman dobberin ja yhden riisenin vertailupohjalla voin sanoa, että ihan koska tahansa tähän unkarilaisen tai pari voisin vielä lauman jatkeeksi ottaa (siis jos aikaa ja rahaa olisi rajattomasti 8) ), mutta aina kun riisenikuume iskee, niin ei tarvi kovin kauaa miettiä sitä aktiviteetin määrää, mitä sen rotuinen koira tarvii ja aika äkkiä tuumaan että juuei, ei sitä yhtä ainuttakaan ja niin se järki palaa taas päähän! :denti: Jos vinttareista on jotain kokemusta, niin tuskinpa unkarilaisen kanssa ongelmia tulee, nää on sellasia maalaisjärjellä kasvatettavia. :nyökyti:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 10:29 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Sehän näilläkin on, että monesti se oma lauma on kovin tärkeä :nyökyti:
Ja niinkuin Wilful tuolla mainitsi niin ainakin minä koen, että nartut ovat tiukempia juuri vahtimisessa ym.
Nämähän ovat sillälailla perussosiaalisia, että kaikkialla pystyy liikkumaan kun pennusta saakka on liikuttu. Ja on sellasiakin luonteita, jotka voi viedä suoraan puskistakin ihmisten ilmoille. Mutta mä aina suositan sosiaalistamista mikäli haluaa koiran kanssa helpommin mennä eri paikkoihin. Vaikka ei näillä mitään ongelmia ole enkä tarkota sosiaalistamisella mitään erityistilanteiden järjestämistä. Vaan ihan, että koira on mukana silloin tällöin :nyökyti:
Maija ja siskonsa oli eka kertaa Ruotsin näyttelyreissussa 10kk iässä. Unkarissa mä olin yksin bussireissulla 3 unkarilaisen ja yhen whippetin kanssa. Mikä oli kyllä sulaa hulluutta :denti: Mutta koirien olemista ja käytöstä ei voi moittia. Näillä on niinkuin sellanen luontainen terve itsetunto noin niinkuin normaalisti. Toki on herkempiäkin yksilöitä sitten joukossa, joille jää muistiin jos jotakin ikävää tapahtuu.

Mutta siis pointti oli se, että vaikka ovat perussosiaalisia niin juuri tuo oman porukan tärkeys ja lojaalisuus omaa väkeä kohtaan on MUN MIELESTÄ ihan erilaista kuin whippetillä.
Se on varmasti se suurin ero whippettiin. Ja taas samalla yhdistävä tekijä polskin luonteen kanssa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 10:49 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

:nyökyti: Toi laumalojaalisuus ja "pitkän siiman" (=kärsivällisyys tuntuu olevan välillä lähes rajatonta) antaminen oman perheen koirille on kyllä todella arjessa tärkeä ja mulle henk.kohtaisesti yksi tärkeimmistä asioista koirassa.
Silloin arkielämä rullaa yleensä tosi mutkattomasti,ilman mitään kahnauksia ja muita kommervenkkejä.

Polskissahan kanssa tosi harvoin tulee ongelmia vastaan matkan varrella,kun se pentu on pennusta asti päässyt näkemään maailmaa.
Melkein poikkeuksetta ne käytösongelmaiset ovat olleet juuri niitä jotka pentuna on hankittu omakotitaloon "nurkkiin pyörimään" ja pahimmassa murkkuiässä on yht´äkkiä isketty keskelle tsembaloita ja sittenhän mikään ei olekaan sujunut kertakaikkiaan mitenkään,tai muuten vaan koira ollut paljon omissa kotinurkissa,eikä olla paljon paneuduttu siihen tapakasvatukseen mitä mahdollisesti juuri se koirayksilö olisi tarvinnut ja sitten se ei yllätykseksi käytäydykään kuin kultsu tuolla ihmisten ilmoilla.

Tässä mä koen ehkä olevan eroa,että polskissa saattaa olla useammin primitiivisempiä yksilöitä joiden kanssa olisi tarpeeen käydä pällistelemässä useammat kissanristiäiset ja muut,että sujuu meno mallikkaasti jatkossakin.
Tosin onhan näissä runsaasti niitäkin jotka voi perämetsästä viedä suoraan metroon ja Itikseen,kuten mä olen muutaman koiran kanssa tehnyt ja kaikki on mennyt loistavasti :-) .

Liekö unkarilainen siinä suhteessa vähän "peruskoiramaisempi" ettei kovin primitiivisiä yksilöitä niin paljon esiinny?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 11:07 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Se miksi ajattelen, että Unkarilainen on sosiaalisempi ja helpompi, on se kun olen ymmärtänyt puheista, että Polski ei epäröi käyttää hampaitaan epävarmoissa tilanteissa. Ja näyttelyissä nähdessä Unkarilaiset ovat "normaalin ja rauhallisen näköisiä, kun taas Polskit ovat hieman epäluuloisen ja pelokkaan näköisiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 11:15 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Ja tolla omaa laumaa kohtaan lojaalisuudella tarkoitin myös oman porukan ja siihen liittyvien asioiden vahtimista vierailta. Esim. näyttelyssä jos joku naapurikoira menee mamman repulle tonkimaan niin whippet ei ole vielä tajunnut koko hommaa, kun unkarilainen on jo ilmoittanut asiasta.

Näin kärjistetysti ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 11:32 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Joo ja nää mun mutut, on vaan mun ajatuksia :nyökyti: Molemmat varmasti upeita rotuja oikeilla ihmisillä :nyökyti: Mutta jos mun pitäis valita, se olis Unkarilainen :-) Polski ehkä enemmän miellyttää silmää mutta omien kuvitelmien vuoksi Unkarilainen veisi luonteensa puolesta voiton.
mua nauratti tuo Ninnin lause, että whippet ei huomais jos joku tonkisi mun kassia. Niin totta, mun pojat ei kukaan omaa minkäänlaista vahtiviettiä, se saa syötävät kuka on nopein varastamaan :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 15, 2013 11:44 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Meillä Doris menis osingoille ja olis hyvin tyytyväinen jos sais edes osan saaliista :D :D Tyyliin autan varasta, että saan itsekkin ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 12:45 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

kipsu kirjoitti:
Se miksi ajattelen, että Unkarilainen on sosiaalisempi ja helpompi, on se kun olen ymmärtänyt puheista, että Polski ei epäröi käyttää hampaitaan epävarmoissa tilanteissa. Ja näyttelyissä nähdessä Unkarilaiset ovat "normaalin ja rauhallisen näköisiä, kun taas Polskit ovat hieman epäluuloisen ja pelokkaan näköisiä.

Joo,kyllä varmaan jotkut yksilöt herkemmin niitä hampaitakin käyttävät mutta mun nähdäkseni se menee enmmänkin niin,että silloin jos koiralla on voimakas vartioimis/suojeluvietti ja se syystä tai toisesta kokee että omistaja ei ole osoittanut olevansa kykeneväinen hanskaamaan tilanteet,tai nuori koira voimainsa tunnossa "pullistelee" eikä omistaja ole sitä koulinut.
Unkarilainen ei ilmeisesti ole tällaisissa tilanteissa kovin hanakka käymään kiinni?!
En osaa sanoa,kun en tosiaan tunne riittävästi unkarilaisia :-)

Osa polskeista varmasti onkin primitiivisempiä (epäluuloinen/varautuntukin tms) ja varsinkin jos ne vie kokemattomana jonnekin näyttelyyn niin ihan taatusti korostuu.
Onhan meillä ollut niitä oikeastikin vähän arkoja ja epävarmoja koiria,jotka lienenvät olleet taipivaisempia pelkopuremiseen ja minkälaisia ei ainakaan mun silmiin ole näyttelyissä unkarilaisista yhtään osunut,mutta musta tuntuu että nyt sukupolvien muuttumisen myötä on tilanne paljon parempi polskeissa.

Musta tuntuu muutenkin,että polskille monesti jotenkin "sallitaan" yleisillä paikoilla kaikenlainen huono käytös ihan vaan siksi,kun se on polski ja/tai se möykkää kun sitä ei ole sosialistettu/opetettu,kosk asitäkään ei tarvitse tehdä kun se on polski ja polskithan nyt ovat sellaisia tms.

Hyvänen aika sentään,ei munkaan polskit (Sahra,Gaston,Jagoda)metriä lähemmäksi niiden bokseja/meidän telttaa tms päästäisi yhtäkään koiraa/ihmistä jos en olisi niille tehnyt selväksi että moinen ei ole soveliasta.
Ihan kun koira jotenkin ihmeellisesti vaan on sellainen,tai on tällainen.
Vartioimsivietin "käyttöä" ja muuta tapakasvatusta voi sille koiralle opettaa ihan yhtälailla ,kuin vaikka sitä ettei se koira saa pölliä pöydältä ruokaa.

Ihan sama,kun vaan toteaisin,että se ja se nyt vaan ovat sellaisia että pöllivät ruokaa pöydiltä sen sijaan että opettaisin niille ettei pöllitä.

Musta tuntuu,että unkarilaisten omistajilla kun moni on niin harrastusaktiivinen,niin tulee se pennun riittävä sosialistaminen ja ihan perus tapakasvatus ihan jotenkin enemmän luonnostaan ja maalaisjärjellä.
Polski on ehkä varsinkin menneninä vuosina saanut olla ja reuhata näyttelyissä ja muualla ihan vaan siksi,että se on polski ja koska se on polski niin ei sen touhuihin tarvitse kummemin puuttua koska polskithan ovat sellaisia.
Kai ne nyt ovat sellaisia ja tällaisia jos niiden antaa pennusta asti rehottaa miten sattuu,puuttumatta tai paneutumatta yhtään mihinkään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 1:05 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Mitä Ninnin kanssa olen ollut unkarilaisista yhteyksissä niin olen mielessäni verrannut unkarilaista keskivertopolskiin ja niissä ei tuntuisi ihan huikeita eroja olevan.
Vähemmistö polskeista=korostuneen vietikkäät,primitiiviset,arat tms polskit taas ovat asia ihan erikseen,ne ovat polskeissakin asia ihan erikseen :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 16, 2013 1:11 am 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Joo, tuo on tärkeää, vaikka koskisikin vain murto-osaa koirista (koska mun tuurilla mulle osuisi kuitenkin se ääripää :denti: ), että koira antaa jonkin verran tumpulointiakin anteeksi. Olisi ihan kauheaa kun joku pöljä naapuri pölähtäisi ilman lupaa meidän pihamaalle ja siellä sitten olisikin The Vahti, joka kokisi asiakseen korostaa sanomaansa ihan fyysisestikin. Kun tähän muutettiin niin ekana keväänä jehovantodistaja änkesi pihaan kertomaan uskostaan. Mä olin sisällä ja avo oli tupakalla rappusilla ja koirat ulkona. Ensiksi se jehovantodistaja ihmetteli, että miksi koirat ei vahdi kun eikö se ole niiden tehtävä (tässä kohtaa olisi ollut ihan hyväkin kun olisivatkin vähän haukkuneet), sitten kun kuuli ettei avoa kiinnosta uskonsanoma, alkoi ihmettelemään Pyryn paljaita palleja kun eikö ne palellu talvella. :ehe: No pointti oli se, että tällaista voi täällä sattua. Myös talon entiset omistajat ovat tulleet kutsumatta portista sisälle (kauhistelemaan? :eihelev: ) miltä heidän puutarhansa nykyään näyttää. Toisaalta, mä luulen, että sekä unkarilaisen että polskin (varsinkin mustan) ulkonäkö on sen verran vakuuttava, että harkitsisivat kaksi kertaa. Muutenhan me ollaan melko epäsosiaalista porukkaa eikä täällä nyt porukkaa kauheasti lappaa.

Mehän asutaan siis täysin taajamassa omakotitaloalueella.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 370 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]