Tänään on La Maalis 23, 2019 2:15 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 3:54 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Marinka kirjoitti:
Lainaa:
Mutta eipä siinä, seuraavaksi sanot ettet lähde ajaamaan mihinkään ja ettet todellakaan maksa koulutuksesta.. Miks helvetissä kyselet jos et ole valmis mihinkään.

Lainaa:
ja jos asenne on se ettei ole aikaa, rahaa, halua etsiä paikkaa ja silti koiran pitäis oppia käyttäytymään, vaikka sillä on jo opittuna väärä käyttäytymismalli. Helpoin ja halvin on Ilmarin neuvo. Siinä voi kyllä sitten päästä itekkin hengestään joku päivä, hyvin helposti ja ihan ilmaiseksi.

Ninni,Sä et tunne minua.
Mä en ole missään kohtaa sanonut että ei ole rahaa, aikaa eikä halua! ensin haukut mut asioista joita en ole täällä maininnut, vaikka et edes tiedä mun tekemisistä ja asioistani hittoakaan.

Nämä oli multa sellasia yleistettyjä kärjistyksiä, joita ei toki olisi tarvinnut sanoa ja laittaa henkilökohtaiseen muotoon. Pahoittelut siitä.
Monesti tietyissä asioissa hommat menee samalla kaavalla ja kun useaan ehdotettuun asiaan saa vastauksen, ei onnistu niin palaa päreet. Vaikkei pitäisi. Ei ollut tarkoitus haukkua/loukata tms.

Pääasia tietysti nyt se, että oivallusta oppimisesta on tapahtunut :rokrok:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 3:58 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Ninni, mutta minä vain vastasin että on kokeiltu kontaktin ottamista mutta ei ole onnistunut. Ja enhän minä sille mitään voi jos mulla ei ole mitään hallia/maneesia mitä voin varata noin vain. Ensinnäkin, mulla ei ole ajokorttia edes, joten mun on löydettävä ratkaisu lähempää. Do you understand me :wink:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:25 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Lisään vielä oman änkyräni, en addiktoisi koiraa tässäkään asiassa makkaraan koska multa ainaki ne unohtuis tai loppuis juuri sillä oleellisella hetkellä. Oikotie kontaktiin on lähteä muutaman päivän reissuun kaksin koiran kanssa, ilman sitä toista mahdollista ihmistäkään. Siinä koira alkaa jo pakosta muodostaa kontaktia etenki jos reissukohde on outu ja paikalla vain outoja ihmisiä. Itse otin omani mukaan pohjosen reissulle mummon hautajaisiin :wink:

Nämä kirpparit ja yksin koirapuistot yms mitä ikinä oma mielikuvitus keksii on tehokkaita kun koira ei pääse kohtaamaan uusia ja vieraita asioita lauman turvin vaan sen oman ihmisen. Eihän kontakti ole ratkasu ongelmakoiran käytökseen, mutta on sillä jo vissi ero kuinka esim EI- sana tehoaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:42 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ehkä kaikkein paras keino mitä olen keksiny silloin kun sana ei tehoa ja huomaan leimaantumista esim toiseen koiraan. Tästä menee seutubusseja puolen tunnin välein helsingin keskustaan. Otan koiran ja lähden. Koskaan ikinä en matkusta koiran kanssa muutoin bussilla. Kaupungissa sitten vaan kävelleen, mielellään ruuhka-aikaan jolloin on mahdollisimman paljon ärsykkeitä

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:46 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ei tässä nyt taidettu "kontaktilla" tarkoittaa mitään yleistä koiran ja ihmisen bondaamista ja yhdessä matkustelua, vaan yksinkertaisesti katsekontaktin opettamista. Sitä tarvitaan kun harjoitellaan esim. niitä ohituksia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:49 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

joo, ei kannata Marinka lähteä tästä liikkeelle, koiralle tulee vaan paha mieli ja stressi :rokrok: On kyllä kumma akkojen kerho. Pitäkää tunkkinne

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:51 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^Lupaat vaan! :denti:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 4:56 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

No nyt on ainaki kiireitä, tänään mm. hammaslääkäri ja huomenna rehukuormanajoa yms. jos en sitten tingi ajankäytössä jostain muusta :smoker:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 5:06 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^Hommaa noi jo sulle neuvotut kirjat ja kuluta hetken aikaa niiden lukemiseen, niin jatkossa tiedät noi termit kuten esim. kontakti, niin ei tule väärinymmärryksiä. :wink:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 5:37 pm 
Poissa

Ilmari kirjoitti:
joo, ei kannata Marinka lähteä tästä liikkeelle, koiralle tulee vaan paha mieli ja stressi :rokrok: On kyllä kumma akkojen kerho. Pitäkää tunkkinne

:denti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 08, 2013 7:07 pm 
Poissa
Keltanokka

Hei!

Tässä yhdenlainen ajatus aiheeseen:
http://www.suzanneclothier.com/the-arti ... aggression

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 11, 2013 12:07 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Tulipa tästä mielenkiintoinen keskustelu. :-) Tohon aloittajan kysymykseen; mullakin on ollu pari irlis-urosta jotka nuorempana/junnuna tuli toimeen ihan kaikkien kanssa. Sitten kun "miehistyttiin" niin loppui toisten urosten treffailut. Oman jengin kanssa kyllä tulivat toimeen ja muutaman kaverikoiran. Nartut ja pennut oli kivoja.
Eli siis yksinkertasesti lopetettiin vaan vieraitten (varsinkin urosten) koirien tapaaminen. Ei siinä sen kummempaa. Ekan koiran kanssa meni hetki oivaltaa että ei niiden tarvikkaan/ole tarkoitus tulla kaikkien kanssa toimeen eikä kaikista tarvi tykätä. Näyttelyssä tms paikoissa pystyttiin kummankin kanssa olemaan ihan helposti kunhan ei vieras uros tullu ihan "iholle" eli persettä haistelemaan. Sillon saatto tulla matala murina.

Sitten tosta remmirähinästä haluaisin kertoa, mullahan on 6,5-vee remmirähjä grey-uros. On luonteeltaan perusarka kaikille asioille ja äärimmäisen herkkä. Alotti rähinän joskus nuorena koska pelkää muita koiria enkä osannut sen kanssa toimia yhtään oikein missään tilanteessa. Kerran sen ollessa nuorempi menetin hermot ja nakkasin sen valjaista lumihankeen koska se kaatoi mut liukkaalla tiellä niin että sattui. Sen hankeen nakkaamisen jälkeen kesti PITKÄÄN palauttaa luottamus muhun, luimisteli ja varo mua tosi kauan. Sitä virhettä oon katunu erittäin paljon monta vuotta. :-( :oops: Sen jälkeen koitin pari vuotta vaan väistellä koiria ja houkutella koiraa nakilla, kieltää ja vaikka mitä. No eihän se tuottanu tulosta, tai aika laihasti. Joskus päästiin ohi rähisemättä jos oltiin tien toisella puolella ja vastaantuleva koira oli ihan hiljaa. Kerran (ehkä kolmisen vuotta sitten?) käytiin Wirenin Tommyllä hakemassa neuvoa ongelmaan, tuli paljon teoriaa ja lukemistakin kotiin mutta meni vähän "yli hilseen". En oikein hiffannut silloin sitä ideaa ja enkä sisäistänyt kunnolla tätä ideaa tästä vahvistamisesta jne kun tuli niin kovasti paljon uutta asiaa kerralla, ehkä liikaa. Harjoteltiin vähän aikaa kosketuskeppiä ja kontaktia mutta en edelleenkään osannut tekniikkaa enkä käyttänyt naksutinta, se tuntu liian vaikealta (ja mä oon laiska kouluttaja!). Olisin tarvinnu sillon jo "kädestä pitäen"-opetusta koiran kanssa mutta se vaan jäi jotenkin. Ja rähinä jatku.
Parisen vuotta sitten muutettiinkin maalle eikä täällä enää koiria näy lenkillä, helpottaa. Harmitti vaan edelleen kun ongelma on silti olemassa, täytyy meidän kuitenkin täältä välillä käydä kaupungissa lenkillä ja muutenkin ihmisten ilmoilla.

No, viime syksynä sitten ajattelin että mä yritän vielä kerran _tosissani_, nyt oikeasti hain apua ja siis otin yksityistunteina kädestä-pitäen-opetusta. Ja NYT mä vasta ymmärrän sen mikä siinä koulutuksessa on ideana, nyt ymmärrän sen tekniikan ja tiedän ajoituksen tärkeyden, nyt vasta ymmärrän mitä sillä positiivisella vahvistamisella ja siedättämisellä haetaan ja ennen kaikkea MITEN se tehdään! :D Me päästiin jo viidennellä kerralla n. viiden metrin päähän (remmi löysällä!!) isosta, karvasesta koirasta (leo-uros) joita Tiggis pelkää ihan eniten maailmassa ja normaalisti se olis siis jo kuola roiskuen rähjänny sille kilometrin päästä! :shock: Mä en olis siis oikeasti _ikinä_ uskonu, tuo koira on kohta seittemän vuotta vahvistanu (ja ennen kaikkea MÄ oon vahvistanu) väärää käytöstä ja siitä on tullu sille jo totuttu tapakin! Kunnes oikea tapa ja kouluttaja löytyy ja päästään melkein jo ohittamaan vaan muutaman harjotuskerran jälkeen ja siis koira on ihan rento ja hiljaa! :D Käsittämätöntä! Mä tiedän että kuulostaa hölmöltä/ei mitenkään ihmeelliseltä sellasen korvissa joka ei oo eläny ja kirjaimellisesti paininut tämmösen ongelman kanssa vuosia, on mulla normaalejakin koiria :denti: mutta oikeesti tää vaan antoi todellakin uskoa että asialle _voidaan_ todellakin tehdä jotain. :D Ja kuinka helposti! Ja hassua että mä aloin kokeilla tuota naksuttelua myös tohon nuorempaan houndiin ja sehän toimii loistavasti! :D Se oli niin innokas tekemään jotain että sen sais varmaan vaikka kiipeämään puuhun ton avulla jos vaan jaksais opettaa. :denti: Oikeasti, haluan vaan sanoa että kokeilkaa jos jollakin on ongelmia remmirähinän kanssa! Ei maksa niin paljon, hyöty on miljoona kertaa suurempi, kunhan vaan jaksaa tehdä vähän töitä! :)

Harmi kyllä, Tigrun koulu keskeytyi marraskuun alussa kun meidän rakas irliksemme sairastui vakavasti ja jouduttiinkin sitten lopettamaan lopulta. :cry: Olin aika rikki hetken aikaa....en pystynyt keskittymään mihinkään koulutusjuttuihin eikä sillä hetkellä edes kiinnostanut. Sen jälkeen tulikin kovat pakkaset ja jouluhässäkkä yms, nyt odottelen kevättä jotta kylmänarka koira ja yhtä kylmänarka emäntä pääsee taas jatkamaan koulua ja ohitusharjotuksia. :nyökyti: (voihan toki olla että tälläkin kouluttajalla olis joku sisätila käytössään, en oo tajunnut ees kysyä koska sillon lokakuussa harjoteltiin ulkona). Meillä ei olla siis vielä lähelläkään maalia vaan vasta alkutaipaleella mutta oikein tuli semmonen "valaistuminen" kun lopulta hiffasin että se on oikeasti niin yksinkertasta (!!) ja ennen kaikkea se TOIMII vaikka toki vaatiikin työtä ja soimaan itteäni miksi en oo aikasemmin menny jollekkin kouluttajalle hakemaan yksityistunteja! :roll:
Ja siis ihan kannustimena muillekin vintti-ihmisille, mä EN oo todellakaan mikään koirankouluttaja enkä esim. todellakaan kiinnostunut mistään tokosta tms. Jos meidän ei-mistään-kiinnostunut laiskanpulskea sohvakoira-grey jopa tekee mielellään naksuttimen avulla juttuja niin varmasti muutkin tekee. :nyökyti: :D

Tulipas siitä romaani... huh, sorry! 8)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 12, 2013 3:11 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Tämän ketjun innostamana kokeilin kontaktiharjoitusta tuon mun keskimmäisen venakon kanssa. Neve ei ole koskaan ollut hirveän kontaktihakuinen, ja aika pitkälti luonteeltaankin on ollut itsenäinen ja mielummin omissa oloissaan kun rapsuteltavana. Lenkillä on ongelmana ollut vetäminen ja omat konstit eivät riittäneet joten otin kuonopannan käyttöön ja sen kanssa on mennyt ihan ok, tosin hihna on usein ollut silti kireällä.

Olen siis yrittänyt kontaktin ottamista aiemminkin, mutta todennököisesti liian haastavassa tilanteessa (koirapuistoon mennessä ym.). Tänään aloin lenkillä palkitsemaan namilla jokaisesta Neven oma-aloitteisesta katsekontaktista, ja mikä ero hihnakäyttäytymiseen! Hihna löysällä ja koira lähti hyvin seuraamaan josko multa sais nameja, ja saihan niitä. Kun Neve oli kiinnostunut nameista ja musta, hihna ei kiristynyt ollenkaan! Saatiin vähennettyä namipalkkaakin (pakkotilanne kun namit uhkasi loppua kesken :denti:) ja siihen tilalle hirmuiset kehut, namit riitti kuitenkin vielä onneksi aika monen oma-aloitteisen kontaktin palkitsemiseen. Tästä innostuneena jatkan kontaktiharjoituksia. :) Harjoittelun iso plussa oli se, että se onnistui jopa niin että kaikki koirat oli yhtäaikaa lenkillä mukana.

Tajuntaan siis meni se, että koiraa ei voi pakottaa ottamaan kontaktia, vaan koiran on itse haluttava ottaa kontakti. Oli myös jännä huomata se, että koirissa on paljon eroja siinä miten herkästi ne oma-aloitteisesti hakevat kontaktia ihan pennusta pitäen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 12, 2013 7:34 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mukava kuulla onnistumisista. Eli ei tämä palstalätinä ihan hukkaan mene :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 12, 2013 7:50 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Olin eilen eläinlääkärissä ja siinä odotellessamme aulassa sinne tuli 2 koiraa, jotka rähjäsivät toisilleen/muille. Eri omistajien siis. Siinä pystyi hyvin havainnoimaan koirien käytöstä.
Toinen oli belggarin tyyppinen, ei ehkä ihan puhdas, toinen huskyn näköinen.

Husky oli jo odotustilassa kun belggari meni ilmottautumaan. Se oli siihen saakka ollut ihan rento, ei välittänyt paikalla olevista vaan istui ja tarkkaili hiljaa. Omistaja ei reagoinut koiraan mitenkään. Kun tuo belggari tuli, koirat alkoivat samantein rähjäämään toisilleen, vaikka belgi oli vasta ilmottautumassa ja aika kaukana.
Joka kerta kun tuo husky alkoi haukkua, omistaja jännittyi, reagoi, kielsi ja nyppi hihnasta. Mutta kertaakaan ei palkinnut oikeasta käytöksestä. Sama oli belggarin kohdalla. Kun se oli hiljaa, sitä ei huomioitu, ei kehuttu. Kun taas pienikin hermostuminen sai omistajan kieltämään ja nykimään koiraa. Jolloin nämä kaksi koiraa sitten loppujen lopuksi eivät pystyneet olemaan rähjäämättä samassa tilassa.
Siinä oikein näki kuinka se rähjääminen vahvistui, kun omistajat reagoivat negatiivisesti. Ja koirista näki, että jos ne olisi jokusen kerran palkattu ennen rähinää, hiljaa olemisesta, ne olisivat olleet hanskassa.
Toisen omistaja oikein säpsähti joka kerta kun koira aloitti ja samalla alkoi jo sättiä koiraa ja puhutella sitä. Seurauksena ainoastaan koiran kierrosten nousu ja entistä kovempi rähinä.
Oli niin harmillista katsoa, kun ne hetken jolloin koirat oli ok, istuivat hiljaa tai katsoivat omistajaan, jätettiin täysin huomioimatta.

Tuntuu, että melko haastavaa on omistajien päästä kieltämisestä ja alkaa sen sijaan palkata sitä haluttua käytöstä. Mutta sitten kun sen kerran on hiffannut niin todellakin huomaa eron.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]