Tänään on Ti Kesä 18, 2019 1:17 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Ke Helmi 13, 2013 3:17 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ymmärrän tämän kontaktipointin mutta en sitä miksi koira pääsee näin pitkälle ettei sana tehoa. Auktoriteettiongelma? :wink: Pidän tätä käytäntöä jotenki verrannollisena siihen että sanotaan lapselle illalla että jos nyt peset kiltisti hampaat ja menet nukkumaan saat huomenna tikkarin. No saahan nykysin lapsen tukistamisestaki syytteen ja kiristys ja lahjonta taitaa olla niitä yleisiä kasvatuskeinoja.

Ite olen kitkeny esim. koiran vetämisen siten että olen vetänyt koiran aina voimakkaalla tasasella vedolla takasin ja pysähtynyt siihen käärimään sätkää. Ei tätä tarvii kovin montaa kertaa toistaa, mutta määrätietoinen täytyy olla. Jatkossa tehoaa vetävään koiraan nimen huikkaaminen. Osaan kyllä samaistua siihen että on kiire ja väsy, ei kehtaa, ei jaksa, ei jouda pysähdellä, jaksa vetää takasin ja sitten kärsitään pitkäänkin tästä ongelmasta.

Samalla tavoin olen opettanut koiria tänä talvena valjakkohiihtoon. Pysähtynyt ja korjannut, toisto on opintojen äiti. Muutamassa päivässä kovinki kohla toimii vahvassa vuorovaikutuksessa. Kun vaihdan ladun puolta, koirat aistii vetovastusmuutoksen ja vaihtavat automaattisesti. Jos virheitä sattuu, huikkaan koiraa nimeltä ja korjaa välittömästi. Samaten ovat oppineet ottamaan tarvittaessa kiriä ja sitten taas antamaan löysiä esim. kaarteissa ja alamäissä jarrutellessa. Sanoisin tätä vahvaksi vuorovaikutukseksi.

Ajatellessani oman urokseni kanssa tunkeutumista esim johonki eläinlääkärivastaanotolle, voisin kuvitella pientä uhonyritystä joka loppuisi siihen että nykäisisin remmistä jolloin koira kääntyisi automaattisesti katsomaan mua suoraan silmiin. Ehkä voisin vielä kuvitella kerta yrityksen joka loppuisi siihen että ottaisin poskesta "nipistysotteen" ja katsoisin koiraa silmiin. Sen jälkeen menisi maahan makaamaan ja katselisi alta kulman vastaanottotilassa muiden touhuja

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 13, 2013 3:50 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^Lueppa nyt viimein ne opukset, mitä sulle on täällä neuvottu, niin ehkä sullekin valkenee. Muutamalle muulle näyttää oivalluksia tulleen, mikä on hieno homma! :-)

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 13, 2013 5:13 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Luen sitten kun koen etten pärjää enää omalla logiikalla koirieni kanssa. :ihq: Kuten perehdyin barffaukseen kun usko nappuloihin meni lopullisesti. En ole katunut hetkeäkään ja pois en vaihda. Nykysin on jatkuvasti uutta oppia ja sisäistämistä, tämä ei ole nyt mulla pääprioriteettina. Ihminen on tyhmä vasta sitten kuin luulee jostakin jotakin tietävänsä. Tässä viisaudessa on vinha perä :nyökyti: Ja mulla on oikeus kommentoida mielestäni tähän ketjuun jonka otsikkona "Borzoiurosten teini-iän rähinä". Uskon myös osaavani puhua ja kirjoittaa ilman teidän kirjoja, esim. sana kontakti löytyy sivistyssanakirjasta http://suomisanakirja.fi/kontakti

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 19, 2013 11:40 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

tää on niin käsittämätön keskustelu, että pakko ottaa itsekin kantaa, vaikken borzoita omista (pari wipettiä ja galgon kyllä ja kokemusta on kyllä koirista koko elämän ajan).

meillähän tuo uusin wipetin penikka(9kk) pitäis vissiin olla täys hirviö. sen kanssa on nimittäin menty sellaisella mentaliteetilla, että sitä ei ole kielletty oikeastaan mistään muusta, kuin toisten koirien kimpussa roikkumisesta (koskee meidän wipu-urosta ja kaverini pientä koiraa, muut koirat on osanneet itse hoitaa ko. asian) ja silloinkin kieltäminen harvemmin on sellaista, minkä ihmiset yleensä kieltämiseksi mieltää (huutamista, fyysistä kosketusta, ei-hokemista). sen kanssa on estetty, keskeytetty ei toivottu, suunnattu huomio muualle, nimenomaan KOULUTETTU ja palkittu positiivisesti.
toki se osaa käskyjä jätä, pois tms., mitkä ovat periaatteessa kieltoja, mutta ne on opetettu koiralle.. samoin kuin vaikkapa istu. se ei osaa lainkaan sanaa ei, mikä näyttää ihmisistä olevan vallan hirveää. ei mun ainakaan tarvitse koskaan sanoa koirilleni ei..niillä on käskysanoja tai käsimerkkejä, joilla saan ne toimimaan haluamallani tavalla, kun koiralle on ensin opetettu mitä nämä asiat tarkoittavat ja se on itse kokenut ne alunperin hyödyllisiksi. toksi joskus voin sortua korottamaan ääntä..olen kuitenkin vaan ihminen ja joskus menee hermot, vaikkei pitäisi.
on aivan mahtavaa huomata kuinka avoin, itse asioita oivaltava/tarjoava tähän tyyliin kasvatetusta koirasta on tullut :D . ollaan aikuisten koirien avo-rallytokoryhmässä (jätettiin suoraan alo välistä, kun oon toisen wipuni kanssa käynyt jo voittajiin) ja silti se keskittyy, osaa rauhoittua ja ottaa kontaktia. ei temppuile ylimääräisiä. ilman yhtäkään kieltoa. se tottelee äärimmäisen hyvin kontaktiääntä, joka meillä on koirille (suun maiskaus). enkä tarkoita, että olis pakko käydä missään koulutusryhmässä.. mutta kun keskittyy siihen, että opettaa koiralle asiat ilman jatkuvaa kieltämistä (saatika fyysisyyttä), niin suhde koiraan kehittyy automaattisesti helpommin sellaiseksi, että koiralta ei tarvitse vaatia niin valtavasti, vaan se itse tarjoaa helpommin toivottua käytöstä.
ei meillä silti eletä kuin pellossa, vaan olen itseasiassa aika tarkka millaista käytöstä esim. kotona koirilta haluan, kun inhoan sellaista jatkuvaa häsläystä ja riehuntaa yms. koirille on opetettu rauhoittumista ja tuolle pennulle varsinkin alusta asti. ärsyttää, että yleensä heti oletetaan tälläisen "kukkahattutäteilyn" tarkoittavan, että koirat tekee mitä lystää ja omistaja katsoo vierestä. itse olen huomannut, että esim. naksutinkoulutusta käyttävien (eli yleensä positiivisesti kouluttavien) ihmisten koirat käyttäytyvät todella kauniisti näin meidän ihmisten näkökannalta.

ennen ajattelin, että minulla ei yleensä ole eläinten kanssa ongelmia, koska olen luonnostani auktoriteettinen ihminen. myöhemmin tajusin, että se johtuukin johdonmukaisuudesta, rauhallisuudesta(ja pelottomuudesta) eläinten kanssa ja siitä, että kehu tulee suusta ihan automaationa kun eläin tekee oikein. enemmän aloin kiinnittää koulutusasioihin huomiota, kun tuo galgo tuli meille aikuisena ja oli oikeasti haastava koira, joka olisi mennyt fyysisestä/rankaisevasta koulutustyylistä vaan pilalle. kun saa tälläisen koiran, niin joutuu oikeasti miettimään asiat uusiksi. ja niin vaan meillä on ihana koira, josta olis varmaan helposti saanut kunnolla resurssiaggren ja remmirähjänkin. sitäkin olen miettinyt, että vaikka tuo meidän aikuinen wipu on maailman paras-luonteisin koira, niin on se vähän tosikko ja aloitteeton..että jos olisin kasvattanut sen samaan tyyliin (silloinkin käytin kyllä positiivista palkkaa, mutta kuitenkin myös johtajuusajattelu-neuvoja) kuin nykyisen penskan, niin olisiko sekin yhtä ihanan ja aurinkoisen aloitteita tarjoava ja energiaa pursuava tyyppi.

sekä galgo narttu Mocca

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 20, 2013 12:41 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^Siinähän se oli koko homman ajatus kiteytettynä! :nyökyti: :D

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 23, 2013 11:04 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Huh,tunteita pinnassa täällä näköjään:)
Se on jännä miten se suhde koiraan vaan alkaa kehittymään itsestään pennusta lähtien,ikäänkuin luonnostaan.Ehkä on helpompaa kun on aina ollut vain yksi koiran niin on ollut aikaa paneutua suhteeseen aika antaumuksella.
Minulla on sama kokemus kuin edellisellä kirjoittajallakin,että ei sanan käyttö ja yleensäkkin kieltäminen ei oikeastaan alunperinkään ollut kovin tarpeellinen.Paitsi,kuten aiemmin totesin,niin remmi räyhäämisessä.Senhän otin sitten vähän "luonnonlahjana" ja samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa,että jos ei tu toimeen kaikkien kanssa ni äh,ei sitten.Kuten sanoin jo aiemmin,ovat koirani muutoin olleet ihan unelmaotuksia.Olen keuhannut koirani kanssa aina 24 h /vrk koska ne on mulla myös aina duunissa ollut mukana aamusta iltaan .Teen viherrakennushommia ja koirani on ollut aina kuin ajatus työmailla missä ne on ollut aina myös vapaana.Joka kerta uudessa vieraassa paikassa,isojen koneiden,tuntemattomien ihmisten ja kovanluokan logistiikan ympäröiminä.Eikä koskaan mitään ongelmia mistään.Viimeisin hauvani,Pada paimenkoira,tuo uljas venakko katseli kauempaa elekieltäni ja tiesi ihan sanomattakin aina mitä tehdä ja missä pysyä,milloin tulla liki tai milloin mennä esim.autoon.Eikä todella ollut johtajaongelmaa.Moni vanhanliiton koiramies työmailla oli aluksi aivan kauhuissaan,että mikä toi on ja onks se ihan normaali kun sillä ei ole koirien elekieltäkään.Ettei sitä pysty lukemaan mitenkään kun se vaan on.Parin päivän tuntemisen jälkeen raavainkin ukko on ollut sitä mieltä,että jumankauta mikä mahtikoira ja miten hillitty elekieli,joka oikeasti kertoo aivan kaiken kun lukee hiljaa ja rauhassa koiraa.Pada oli siis oikeasti tasan mun ajatus ja jopa sitä hieman edellä ja herätti erittäin suurta kunnioitusta mahtavan hillityllä käytöksellään eikä koskaan ollut häiriöksi ja silti oli elossa ja iloinen ja riehakas.Konekuskit harvasepäivä luopui leivänpäällysmakkaroista kun hillitty kauempana tapahtuva "huomaamatn"kerjäys oli käynnissä.Oh,voi sitä eleganssia siinäkin asiassa.
Eläinlääkärikin sanoi,että jos edes yksi sadasta koirasta käyttäytyisi kuin Pada niin heidän työnsä olisi superpaljon helpompaa.Kerrankin siltä repesi takajalan varpaanväli aika pitkän matkaa ja lekuri tuumas,että tikataan.Tarviiks kuonokoppaa ja rauhoitusta tai puudutusta ,joka kyllä sattuisi sekin aika paljon kun olisi vain parit tikit.Sanoin ,et katotaan ekaks ja makuutin koiran maahan katseellani ja rauhoittelin olemuksellani niin ,että Pada vain katsoi minua kuin naulittu silmiin ja pysyi tasan hievahtamattakaan koko toimenpiteen ajan,ilman puudutusta.Mikä pahinta tikinpoiston jälkeen haava repesi peräti kahdesti ja se siis lopulta ommeltiin kolmasti uudelleen ja joka kerta Pada vaan makasi hievahtamatta ja tuijotti silmiäni.Lekuri oli aivan myksitynyt,että jesus mikä koira kun tasan tietää mitä täällä tapahtuu niin aina vain jaksaa maata hievahtamattakaan.Muutenkin kaikki lekurikäynnit meni aina aivan priimasti ja kaikki mahdolliset kuvaukset ilman mitään rauhoituksia tms.Paljon kun puuhasi niin paljon sattui ja tapahtui ja milloin kuvattin lonkkia pöydällä selällään maaten,milloin virtsarakkoa selältään "kourussa" maaten ym.
Eikä puhettakaan mistään autosta tai ovista rynnimisistä tai ruuan vartioimisesta.Ei päälle pomppimista ,ei sähläystä eikä sekoilua kotiin tullessa(no harvoin tietty oli yksin kotona).Ei vieraiden ihmisten ylenpalttista vastaanottoa tms.peruskoirien "ikävyyksiä".Saati tavaroiden tai kodin rikkomista.
Käytiin kahviloissa sisällä kahvilla ja hurmattiin erityisesti eikoira-ihmisiä.Koirani oli upesti läsnä tuputtamatta itseään mitenkään.Reagoi iloiseti ihmisiin,uusiin ja vanhoihin tuttuihin.Eikä puhettakaan,että ikinä olisi kumpikaan uhitellut missään koskaa ketään ihmistä.Ja ison osan koiristakin hyväksyi,varsinkin vapaana.
Tämä kaikki ja paljon muuta kivaa ilman ensimmäistäkään fyysistä puuttumista mitenkään koiriini,toinen toisiamme kunnioittaen.Nimenomaan koirana kunnioitten ,ihmisten eläämähän tässä eletään ja koira koirana siihen otetaan ihmisten ehdoilla käyttäytymään.Että kaikki kiitos koirille,jotka hyvin meidän säännöillä toimii:)
Kukin kuitenkin tyylillään ja koiratkin ovat pennusta lähtien yksilöitä ja mikä sopii yhdelle ei välttämättä toiselle.Mullakin jos olis esim.viisi venakkoa samaan aikaan niin olisi kemiat olleet jo ajankäytönkin puolesta todella erilaiet jokaiseen yksilöön nähden.
Tavallaan haluan sanoa alkuperäiselle kyselijälle ja muillekkin tietty,että vaikka olisikin remmiräyhä niin peli ei ole pelattu vaikkei sille koskaan mahtaisi mitään.On paljon muitakin osa-alueita missä koira voi toimia aivan mahtavasti vaikka toisessa asiassa ilmenisikin ongelmia.Tämä on minun kokemukseni.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]