Tänään on La Joulu 14, 2019 9:56 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 8:25 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Minä en yleensä suuntaile kenellekään henkilökohtaisia kommentteja palstoilla, sanon suoraan henkilölle jos sanomista on ja varsinkin jos kysytään.

Sen verta koulutusmenetelmiin palaan, että kyllä kauhulla muistelen -70-luvun loppua (eka oma borzoi tuolloin). Silloin kävin palveluskoirien harjoituksissa, jotta koira näki muita koiria muuallakin touhussa, kuin vinttikoirien vetoharkoissa. Ja nimenomaan muun rotuisia, kuin vinttikoirat. Silloin ei oltu keksittykään koirapuistoja eikä mitään muutakaan koirille suunnattua. Ja tuolla kyseisellä koulutuskentällä ensimmäinen asia mikä opetettiin, oli että koiralta on otettava kaikki luulot pois. Koira oli alistettava tavalla tai toisella, ilman että siihen mitään syytä olisi ollut. Sen jälkeen vasta alettiin kouluttamaan. Tärisevää, matalana häntä koipien välissä kulkevaa koiraa. Ja jos ei oppi perille mennyt, niin alistettiin lisää. Ja tämä on aivan totta. Kouluttajatkin olivat sellaisia, että tänä päivänä en kyseiselle kentälle uskaltaisi mennä! Valtarotuina olivat bokserit, suursnautserit ja dobermannit.

Onneksi ajat ovat muuttuneet ja tämä ei aiheeseen varsinaisesti liity. Mutta oma koirani suoritti palveluskoiraliikkeitä mallikelpoisesti, ihan ilman alistamista. Kulki puomilla ja hyppi suoraan yli esteitä, joissa palveluskoiran kuului koskettaa ylärimaa raajoillaan ja ottaa sieltä vauhtia. Yksi liike ei meiltä luonnistunut. Koirat pantiin riviin maahan makaamaan lähekkäin toisiaan ja me ohjaajat kuljettiin poispäin. Kun sai luvan pysähtyä ja kääntyä koiraan päin, kaikki muut olivat valppaina paikoillaan, mutta minun borzoi söi lähimmässä puskassa jäniksenpaskaa. Ei se minua haitannut, en edes ymmärrä miksi niitä liikkeitä piti silloin opetella?! Ja kyllä me siellä jonkin sortin kummastusta aiheutettiinkin ja kyllä meille kait naurettiinkin.

Ja minun täytyy todeta, että paljon olen borzoita vuosikymmenten aikana tavannut niin Suomessa kuin muuallakin, mutta oikeasti aggressiivisia vain yhden. Sitä en kahta metriä lähemmäs mennyt. Arkoja olen tavannut muutaman, ja siitä ei ole pitkä matka räyhäämiseen. Osa niistä aroista koirista oli sellaisista kotioloista lähtöisin, ettei mitään muuta käyttäytymismallia voinut koiralta odottaakaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 8:29 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lainaa:
Mä oon jotenkin ihan kyllästynyt ihmisten voimakeinojen käyttöihin eläinten kanssa. Justiin puitiin sivukaupalla facessa sitä, kun jenkeissä käyttävät unkarilaisilla (ja muillakin vinttareilla) piikkipantoja ettei ne vedä jos näkevät jäniksen.

Minä olen samaa mieltä, että voimakeinoja ei tarvitse käyttää.
Minäkään en käytä voimakeinoja, mutta jos tarvisee, niin komentaessa otan korvasta kiinni ja käännän koiran pään leuasta nostaen itseäni kohti silmiin katsoen sanon tiukasti, että tuota ei meillä tehdä. Minulla on kylläkin se etu, että pennusta asti koirat elävät laumassa missä on aikuisia koiria. Joten äiti opattaa tavoille. Syövät samasta kupista murisemata ja jos muristaan, niin minä tai emo laitetaan koira kuriin. Mitä ulkoilessa, niin aina aloitan toisiin koiriin totuttamisella kurssien avulla.
Minä jopa vien koirani kursseille, mikä on tarkoitettu ongelmakoirille, joten koirani ovat jo pienestä tottuneet räyhääviin tai muriseviin koiriin. Minulla ei ole ollut räyhääviä koiria jotka ovat oleet ongelma minulle viimeisen 20 vuoden aikan. Tällaiselle kurssille vietäessä pitää olla osaava ohjaaja joka tietää mitä tekee, muuten kaikki koirat ovat murisevia ja räyhääviä. Minulla itselläni on onneksi hyvä ystävä joka pitää tällaisia kursseja ja on koulutukseltaan ongelmakoiraohjaaja.

Gorgi on hieman sitä tyyppiä joka rähisee jos annan, mutta minun ei tarvitse kuin ottaa päästä kiinni ja kääntää itseeni päin jolloin katson silmiin ja sanon ihan nätisti, että tuota ei tarvitse tehdä. Gorgi on hiljaa sen jälkeen vaikka kuinka paljon ympärillä rähistään. Tämä on ajankohtainen joka kerta Suomenlaivoilla joissa on tilanahtaus ja rähisevät koira. Uskoisin, että tämä rähinäongelma on useimmiten johtajuuskysymys. Minä opetan jo alusta, että minä olen johtaja ja mihikään rähinöihin ei osallistuta.

Minä en ymmärrä sitäkään, että koira pitää olla ystävä kaikkien koirien kanssa, sillä kuinka moni meistä tulee toimeen kaikkien kanssa. En minä ainakaan, en edes töissä, vaikka se on vaatimus työnantajan puolelta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 10:26 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

joo, tota "korvista kiinni" ja ylös nostamista näki joskus ihan yleisimminki julkisilla paikoilla tämän rodun parissa. Minusta siinä on vaan se nostaminen virheenä, kun nostetaan samalle tasolle. Koira joka yrittää käyttäytyä uhkaavasti, pörhistää karvansa yms tekeytyy vastapuolta isommaksi ja vahvemmaksi. Selätys (jossa omistaja ei tao nyrkein tai mitään muutakaan, pitää vaan koiran omalla massallaan maassa, kunnes uho ja rimpuilut lakkaa) on minusta loogisuuden lisäksi lempeämpi kuin karvoista ilmaan repiminen.

Ja paljon tota Aunen mainitsemaan palveluskoirien yleispieksämistä näkee yhä ja matelevia, anelevia koiria. Ainaki täällä Luukissa, tuolla koulutuskentällä. Kesällä lähes päivittäin. En usko että borzoita voi kukaan tai mikään samalla tavoin pieksää. Se sekoaisi täysin ja varmaan myös puolustautuisi aggressiivisesti.

Borzoihan on näöllään ajava ja sillä metsästetään ajueina. Olen samaa mieltä että kaikkien kaveri ei tarvi olla ja jopa kaikenlaiset jänisefektijutut pieniä koiria kohtaan on "hyväksyttäviä". Roturasismikin on tietyllä tapaa hyväksyttävää, mutta jollain muotoa täytyisi kyetä olemaan rotukumppanin läheisyydessä jotta voisi toimia osana ajuetta. Koiralla on oikeutensa ja se vaatii oman rauhansa, jossain on vain se raja jolloin voidaan alkaa puhua häiriökäytöksestä. Omistajaansa nyt ei ainakaan minun mielestäni saisi purra, mitään ei ole kuitenkaan siis tehtävissä eli kaikessa hiljaisuudessa monttuunko vain?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 12:15 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lainaa:
korvista kiinni" ja ylös nostamista näki joskus ihan yleisimminki julkisilla paikoilla tämän rodun parissa. Minusta siinä on vaan se nostaminen virheenä, kun nostetaan samalle tasolle.

Minä en tarkoittanut, että koira nostetaan korvasta ylös, vaan että päätä nostetaan leuan alta niin, että koira katsoo silmiin. :shock: Nostolla ja nostolla on eroa. Ei ole mitään järkeä nostaa koiraa ylos ja vielä korvasta. :eihelev: Pidän korvasta kiinni, että pää pysyy paikallaan ja nostan leuan alta kuonoa niin, että koira katsoo minua. Korvasta ei silti tarvite repiä, että saisi tottelemaan, vaan yritetään leuanalta nostaa päätä jotta koira huomiosin mitä minä tahdon. Minä olen kyllä nähnyt kun koiria selätetään, mutta se pitää tapahtua nopeasti ja juuri kun koira murahtaa tai rähähtää ja ilman, että satutetaan. Kun olen ongelmakoirakursseilla, niin sillä käskyt pitää olla selviä, mutta myöskään pahoinpitelyyn ei ole aihetta. 99% ongelmakoirista koulutuksen jälkeen on tullut kilttejä kotikoiria ja yksi prosentti heistä on lopetettu. Joten näillä koirilla on ollut huonot johtajat ja kurssien tarkoituksena on, että omistaja ottaa johtajuuden takaisin koirilta. Oikealla kolutuksella saadaan räyhääjistä normaalit koirat jotka voivat ohittaa toisen koiran ilman rähisemisiä. Jopa purijasta on saatu kiltti kotikoira.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 1:25 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Olen täysin samaa mieltä ja tunnut ainoalta järjenvalolta tässä ketjussa. Olin itseasiassa unohtanut tämän tavan ja käyttänyt joskus harvoin vain nokasta kiinniottoa ja puhuttelua. Koirissa on vaihteluja, kuten kerroit Gorgista, samanlainen jätkä on myös minun uros. Aina ei sanat riitä, mutta kun meidän välit on selvät, onnistuneen kerta selätyksen jälkeen, niin kun tilanne vaatii ja otan niskasta kiinni niin kellahtaa ketjureaktiona siitä itsekseen kyljelleen, siis tajuaa että nyt meni yli ja asia tällä selvä ja tilanne ohi. Viime vuonna oli yhden kerran tilanne jossa sanat ei riittäneet.

Uskon vakaasti että valtaosa näistä rähjistä on juuri näitä auktoriteettiongelmaisia. Näitä tuntuu olevan yhä enempi, ei ole montaa viikkoa aikaa kun käytiin pitkää polemiikkia facebookin puolella.

Jokin ristiriita siinä on jos pelkäävä koira käyttäytyy aggressiivisesti, se ei ole enää silkkaa pelkoa vaan pelkoaggressiota. Pelätä saa, mutta ei hyökätä, ne on kaksi eri asiaa jotka pitäisi kyetä erottamaan toisistaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 8:08 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Paitsi jos pelkäävän koiran ainoa vaihtoehto on hyökkäys? Näin voi käydä kohdatessaan joko ihmisen tai koiran, jos pakoreittiä ei ole. Pakoonhan pelkäävä ensin yrittäisi, mutta jos aita tai hihna tai seinät on esteenä, niin on "pakko" hyökätä. Koira kerta kaikkiaan ahdistetaan jollain tapaa ilman poistumismahdollisuutta. Itse ainakin hyökkäisin ko.tapauksessa ja kokeilisin onneani, josko pelon aiheuttaja poistuisi hyökkäämällä!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 10:52 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Pelkoaggressiohan on juuri sitä, että koira toimii aggressiivisesti kun kokee ettei pääse pakoon.Esim." Vahtivat koirat toimivat pelon kautta, mutta siinä missä toiset rodut lähtisivät karkuun, nämä käyvät vastarintaan."
Täällä on remmirähjääjästä saatu melkoisia tappajiakin aikaseksi, aggressioita on moneen lähtöön ja uskoisin, että pääosin remmirähjillä se poistuisi HannaO: n kuvaamalla tavalla :
HannaO kirjoitti:
Yleensä monille borzoiuroksille toimii se, että jatkaa lenkkiä esim. yhdessä muiden urosten kanssa tai jää paikalle juttelemaan toisen uroksen omistajan kanssa. Ainakin tuntemistani uroksista hyvin harva jaksaa enää ensimmäisen minuutin-viiden minuutin jälkeen jatkaa riidan haastamista, vaan ne keskittyvät muihin asioihin ja alkavat sietää tai jopa leikkiä muiden urosten kanssa. Vastapuolelta tietysti odotetaan tällaisessa tilanteessa myös järkevää käytöstä.

Ensikin tietysti rähinästä kielletään. Nami on hyvä palkkaus-/huomionsiirto-/ennakointimetodi, koska sen käyttäminen palkintona myös rauhoittaa koiraa. Yleensä vinttarit kuitenkin lopettavat sen rähinänsä, jos niiden kanssa jää paikalle eikä liukene tilanteesta.

Itse teen laajemman kaaren mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kun vastaantuleva koira kohdataan, tosin näin talvella se ei ole mahdollista. Tuo perustuu molempia koiria rauhoittavaan signaaliin ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 1:25 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Iinaliina kirjoitti:
Pelkoaggressiohan on juuri sitä, että koira toimii aggressiivisesti kun kokee ettei pääse pakoon.Esim." Vahtivat koirat toimivat pelon kautta, mutta siinä missä toiset rodut lähtisivät karkuun, nämä käyvät vastarintaan."

Siis pelkoaggressivinen vahtiva koirahan voi olla suorastaan vaarallinen ympäristölleen.
En myöskään ymmärrä mitä virkaa moisella koiralla voisi ylipäätään olla,koska siinähän pikemminkin käy niin,että omistaja joutuu sitä koiraa tilanteissa suojelemaan ja vahtimaan ettei se pelkää ja paineistu liikaa ja pure sitten pelon takia.
Sitten sillä koiralla on vahtiva ja suojeleva omistaja,eikä niin päin kuin pitäisi olla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 1:39 pm 
Poissa

Mun käsitys pelkoaggressiosta perustuu vain siihen mitä mulle on kerrottu mun väärän rotuisen (ei borzoi) käyttäytymisestä, kai niitäkin on eritasoisia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 2:06 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Niin, nämä ei ole varmaan yksiselittäisiä vaan juuri yksilöllisiä. Uskon kuitenki että pelkorähjänki voi kieltämällä ohjata kohtaamaan pelkonsa ilman hyökkäämistä, luulisin että tämä on lähinnä opittu tapa. Aletaan rähjäämään ja koira on oppinut pääsemään tällä tavoin kuin koira veräjästä. En tiä pääseekö näillä rauhoittavilla signaaleilla koskaan irti ongelmasta vaiko yksistään tilanteesta. Ainaki muistan että täällä oli joku vanhempi koira jonka kanssa ohitettiin yhä puskan kautta makkaralla. Ja tosiaan omakohtaisesti tämä HannaO:n esittämä keino tepsi yhteen omaa koiraani ja rähjääminen loppui kokonaan, tähän nykyurokseen ei taas tosiaankaan tepsi :wink:

Uskon vaan tähän vahvaan auktoriteettiin että arka voi oppia luottamaan omistajaansa ilman rähjäämistä. Oma yliarkani ei missään tilanteessa yrittänytkään hyökkäämistä. Tässä tapauksessa ei ollut mitään tekemistä auktoriteetillä. Muistan että yritettiin Tuikun kanssa ilmeisesti juuri erilaisia rauhoittavia signaaleita ja monia muita kohtaamismalleja, oli muutaman päivän yksin Tuikun mukanaki juuri sulkeaksemme sen vaihtoehdon että pelko olisi jollain tapaa minuun tai toiseen koiraani liitännäinen. Ei auttanut ja päätimme olla yrittämättä mitään. Mukana kulki joka paikkaan ja kaikkialle kuten koirat siinä elämäntilanteessa kulki ja minä kannoin kun rohkeus loppu. Koiralla oli jotain 4-5 vuotiaana täydellinen itsetunto ilman minkäänlaista pelkoa, nuorena pelkäsi kotioloissa mm. pölynimuriakin niin että seinille lensi, ei ollut yksinkertaisesti mahdollisuutta imuroida silloin kuin koira oli samassa huoneistoissa.

Silti uskon vaan yksinkertaisesti vahvaan johtajuuteen. Äimistyin eilen illalla kun lähti puheeksi mitä täällä tapahtuu kun olen poissa. Talossa on paraillaan tärppinarttu ja toi jätkä makoileen nytkin tuossa jaloissa täysin levollisesti. Uikutus ja ininä kaikenlaisella läyhäämisellä alkaa kuulema välittömästi kun astun ovesta ulos. Käskin kaveria kieltämään, ei kuulema tehoa millään muotoa :? Olen ilmeisen julma despootti kun minun sana kumoaa noinkin suuren ärsykkeen koirassa. Silti minusta tuntuu että toi jätkä rakastaa ja juuri vain minua yli kaiken, nauraa niin räkäsesti joka aamu ja kerta kuin tulen kotiin, vaikka vain postilaatikolta takaisin

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 4:38 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Tuli vielä mieleen lisätä että pitäisi osata olla kovin johdonmukainen, sitä EI - sanaa ei pitäisi hokea koko aikaa, sana vaan menettää merkityksensä. Parempi takoa sen merkitys minusta kaaliin sitten vaikka selätyksen voimin. Tästä syystä omilla koirillani ei ole juuri minkäänlaisia käytöstapoja koska tiedän itestäni etten kykene pitämään niistä kiinni. Tunnustan myös opettaneeni varta vasten niinkin ristiriitaisen asian isolle urokselle (ei omannut taipumusta luontaisesti) kuin vasten hyppäämisen. Se on vain meillä se hellähetki eli tassut olalle, pusu ja minä tapsutan vähän kyljille. Keskimmäinen on liian pienikokoinen yltääkseen ja tämän kanssa on tullut tavaksi että suoristan toisen käteni, siihen tulee etutassut ja pää painetaan vasten mun rintaa, siinä sitten rapsin hetken korvantakusta. En voi kuitenkaan olettaa tämän jälkeen ettei koirat hyppisi vasten ihmisiä ja ymmärrän että isoa vasten hyppäävää koiraa kavahtaa moni, mutta eipä meille tarvi tulla ihmisten jotka ei koiriani tai niiden tapoja siedä

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 5:31 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Pelkoagressivinen koira voi tulla väärästä johtajuudesta. :nyökyti: Minulla oli kaksi urosta jotka olivat tuohon puolenvuoden ikään asti minulla kotona ja molemmat olivat hieman arkoja. Myin toisen 7 kuukautisena. Tämä uusi omistaja oli venkkoihminen, mutta ilmeisesti heikko johtaja. Hän itse kertoi, että ei uskaltanut kieltää koiraa kun se oli arka. :eihelev: Koirasta tuli sellainen, että vahti kotipiiriä oli emäntä kotona tai ei. Jos tuli outo ja halusi tervehtiä koiraa aidan läpi, niin koira näykki.
Minä menin sinne kun koira oli kaksivuotias ja ketään ei ollut kotona. K o koira oli karannut aitauksesta ja kiersi taloa. Minä menin kylmästi taloon ja sanoin päättäväiseti että se olen minä ja tulen sisälle aitaukseen. (Talon ympäisllä oli toinen aitaus ja koirilla sitten oma.) Otin koiran kaulapannasta kiinni ja vein takaisin sen omaan aitaukseen. Ei mitään ärinää eikä näykkäisiyjä. Koira katsoi minua silmiin ja totesi, että mennään vaan. Tämä kyseinen koria puri useata henkilöä ja joutu vaihtaan kotia kun omisitaja ei hallinnut sitä. Nyt uudella omistajalla on koira hallinnassa ja kaikki ärhentely on loppunut.
Tämä koiran veli joka oli arka on minulla vieläkin. Ei ole koskaan osoittanut puremisia eikä näykkäillyt ketään. Näyttelyssä koira seisoo paikallaan kunka tuomarit sitä käsittelee eikä väistele vieraita ihmisiä jos minä seison vieressä, muuten väistää. Ulkona ollessa voin päästää koiran irti ja jos tulee jokin muu koira, niin hän tulee luokseni pyynnöstä. Jos jokin toinen koira murisee, niin tämä k o koira menee selkäni taakse ja katsoo minua, että en minä ole tehnyt mitään. Ei koskaan murise takaisin ja luottaa, että minulla on kaikki hallinnassa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 6:59 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

En omista uroksia, mutta kerron kuitenkin pelkoagressiivisesta borzoi nartustani.
Tää on sekavaa tekstiä, yrittäkää kestää.

kerran on koitettu koiratarhassa kahden varman rotikan kanssa, että käykö Avga oikeasti päälle vaiko pelkkää uhittelua.
Eka reaktion oli hyökätä täysiä kohti kylkeä ja napat kiinni. Kun rotikka sanokin vähän takasin avga pelästy ja menikin kauemmas hämmentyneen olosena.
Kuitenkin ensimmäiset 15-20min Avga teki tätä samaa, heti kun rotikka liikkui kävelytahtia nopeampaa. Lopulta se rauhoittu sen verran että tuli mun lähelle makaamaan. Pälyili kuitenkin ympärilleen ja oli valmis "hyökkäämään". Koirani reagoi eniten nopeaan liikkeeseen.

Vapaana en voi tuota pitää kuin alueella josta varmasti tiedän ettei sielä ole ihmisisä eikä koiria. Ihmistä tuo ei pure, mutta jos esim pellolla se näkeekin ihmisen, se juoksee uhkaavasti haukkuen sen luokse kuin sanoen "perkele, kuka sä oot mitä vittua teet täällä, mene pois", kun se saavuttaa ihmisen ja ihminen jatkaa kävelyä, se piirittää sitä haukkuen epävarmasti ja sen oloisena että on valmis näykkäsemään. Kun ihminen pysähtyy pysähtyy koirakin ja lopettaa sen vahtimisen. Heti kun ihminen jatkaa liikkumista aloittaa koira sen haukkumisen ja piirittämisen.

Yhen ainoan kerran on käynyt niin että pellolla jossa ei koskaan aikaisemmin ole ollut muita kun me, ilmestyikin toiseenpäähän peltoa omistaja kahden pienen terrierinsä kanssa. Avgalla oli tietenkin koppa päässä, mutta en ehtinyt saamaan koiraani kiinni. Koira painoi niiden luokse. Ensin se ei nähnyt niitä koiria (olivat vapaana ja metsän puolella) kun se tajusi ne koirat metsässä, hyökkäsi se toisen päälle ja selkeästi yritti purra. Luojan kiitos että oli koirallani koppa päässä eikä vahinkoa käynyt. Otin Avgan toisen koiran kimpusta niskavilloista ja vinttasin sen maihin, pidin sen maassa sanomatta sille sanaakaan (koska kyselin toiselta omistajalta hänen koirastaan ja pahoittelin tapahtunutta).

hihna käytös on samanlaista. Mesoaa ja räyhää niin perkeleesti ja on aivan sama vaikka roikotan kokonaista kanaa sen nenän edessä ni en saa siihen kontaktia.
Mulla on 5 borzoita ja ulkoilutan niitä laumassa (3-4 laumana), ja Avgan räjähtäminen lenkillä saa aikaan että Tinka, joka ei oikeasti ole agressiivinen rupeaa myös räyhäämään.
Tinkan räyhääminen on kuitenkin sellaista että se on vain oppinut sen, eikä tekisi mitään kun sen laskee sen vastaantulevan luokse. Tinkalla tämä räyhääminen tapahtuu vain ja ainoastaan kun Avga on mukana. Avgan käytös on huomattavasti rauhallisempaa ja siihen saa kontaktin paremmin, kun sen lenkittää yksin, mutta sanon suoraan että siihen en rupea tämän lauman kanssa. Sitä on hetken aikaa koitettu, mutta koskaan sillä yksin lenkittämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta sen laumassa käyttäytymiseen.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 7:56 pm 
Poissa
Keltanokka

Marinka kirjoitti:
En omista uroksia, mutta kerron kuitenkin pelkoagressiivisesta borzoi nartustani.
Tää on sekavaa tekstiä, yrittäkää kestää.

kerran on koitettu koiratarhassa kahden varman rotikan kanssa, että käykö Avga oikeasti päälle vaiko pelkkää uhittelua.
Eka reaktion oli hyökätä täysiä kohti kylkeä ja napat kiinni. Kun rotikka sanokin vähän takasin avga pelästy ja menikin kauemmas hämmentyneen olosena.
Kuitenkin ensimmäiset 15-20min Avga teki tätä samaa, heti kun rotikka liikkui kävelytahtia nopeampaa. Lopulta se rauhoittu sen verran että tuli mun lähelle makaamaan. Pälyili kuitenkin ympärilleen ja oli valmis "hyökkäämään". Koirani reagoi eniten nopeaan liikkeeseen.

Vapaana en voi tuota pitää kuin alueella josta varmasti tiedän ettei sielä ole ihmisisä eikä koiria. Ihmistä tuo ei pure, mutta jos esim pellolla se näkeekin ihmisen, se juoksee uhkaavasti haukkuen sen luokse kuin sanoen "perkele, kuka sä oot mitä vittua teet täällä, mene pois", kun se saavuttaa ihmisen ja ihminen jatkaa kävelyä, se piirittää sitä haukkuen epävarmasti ja sen oloisena että on valmis näykkäsemään. Kun ihminen pysähtyy pysähtyy koirakin ja lopettaa sen vahtimisen. Heti kun ihminen jatkaa liikkumista aloittaa koira sen haukkumisen ja piirittämisen.

Yhen ainoan kerran on käynyt niin että pellolla jossa ei koskaan aikaisemmin ole ollut muita kun me, ilmestyikin toiseenpäähän peltoa omistaja kahden pienen terrierinsä kanssa. Avgalla oli tietenkin koppa päässä, mutta en ehtinyt saamaan koiraani kiinni. Koira painoi niiden luokse. Ensin se ei nähnyt niitä koiria (olivat vapaana ja metsän puolella) kun se tajusi ne koirat metsässä, hyökkäsi se toisen päälle ja selkeästi yritti purra. Luojan kiitos että oli koirallani koppa päässä eikä vahinkoa käynyt. Otin Avgan toisen koiran kimpusta niskavilloista ja vinttasin sen maihin, pidin sen maassa sanomatta sille sanaakaan (koska kyselin toiselta omistajalta hänen koirastaan ja pahoittelin tapahtunutta).

hihna käytös on samanlaista. Mesoaa ja räyhää niin perkeleesti ja on aivan sama vaikka roikotan kokonaista kanaa sen nenän edessä ni en saa siihen kontaktia.
Mulla on 5 borzoita ja ulkoilutan niitä laumassa (3-4 laumana), ja Avgan räjähtäminen lenkillä saa aikaan että Tinka, joka ei oikeasti ole agressiivinen rupeaa myös räyhäämään.
Tinkan räyhääminen on kuitenkin sellaista että se on vain oppinut sen, eikä tekisi mitään kun sen laskee sen vastaantulevan luokse. Tinkalla tämä räyhääminen tapahtuu vain ja ainoastaan kun Avga on mukana. Avgan käytös on huomattavasti rauhallisempaa ja siihen saa kontaktin paremmin, kun sen lenkittää yksin, mutta sanon suoraan että siihen en rupea tämän lauman kanssa. Sitä on hetken aikaa koitettu, mutta koskaan sillä yksin lenkittämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta sen laumassa käyttäytymiseen.

En tiedä oletko tästä jossain aikaisemmin jo kertonut muualla palstalla, mutta kysyn nyt kuitenkin.

Missä vaiheessa diagnosoit narttusi käytöksen juuri pelkoaggressiiviseksi? Oliko se havaittavissa hyvinkin pienenä?

Toisekseen.. Varmaankin olet yrittänyt koulutuksella lieventää oireita. Olettaisin näin. :) (Hei, mie nyt käytän lääkäri termistöä jos ei haittaa :D) Eli se mitä tässä ajan takaa on, että huomasitko koulutuksella/siedättämisellä/yms olevan minkälaista vaikutusta oireiluun vaiko ollenkaan?

Tämähän nyt on yksilökohtaistakin tietenkin, mutta kuulisin mielelläni omakohtaisen kokemuksesi asiasta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 8:20 pm 
Poissa

Lainaa:
Missä vaiheessa diagnosoit narttusi käytöksen juuri pelkoaggressiiviseksi? Oliko se havaittavissa hyvinkin pienenä?

Reilun 1v ikäsenä tämä alkoi.Mitään huonoja kokemuksia ym ei löydy taustalta. vaikea nyt äkkiseltään muistaa, mutta vanhempana pentuna 6-8kk iässä tuli toimeen muiden kanssa vaikka se ei silloinkaan mihinkään leikkiin uskaltautunut oikein ventovieraan kanssa.
Suvullakin on tässä luonteessa asiaa ikävä kyllä. Pelon tosta näkee esim et esim siel tarhalla rotikan kanssa, niin se tekee hyökkäyksen kylkeen/kaulaan (ei koskaan yritän niskanpäälle) ja kun rotikka sanoikin takasin niin avga peräänty häntä koipien välissä, hyvin hämmentyneenä. Jos se olis puhdasta agressiota se ei lopettaisi eikä hätkähtäisi siitä että toinen sanookin takasin vähän. Näyttelyissä se osaa k'äyttäytyä, mutta sieläkin se kävelee häntä koipien välissä, jokseekin jännittyneenä. Kehässä se liikkuu hyvinkin rennosti, mutta säpsähtää jos esim takanaoleva osuu siihen.

Lainaa:
Toisekseen.. Varmaankin olet yrittänyt koulutuksella lieventää oireita. Olettaisin näin. (Hei, mie nyt käytän lääkäri termistöä jos ei haittaa ) Eli se mitä tässä ajan takaa on, että huomasitko koulutuksella/siedättämisellä/yms olevan minkälaista vaikutusta oireiluun vaiko ollenkaan?

ei ole ollut mitään vaikutusta, on yritettu sitä tai tätä.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]