Tänään on Ma Joulu 09, 2019 3:31 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Ke Helmi 06, 2013 11:42 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

En taho vaikuttaa besserwisseriltä, mutta jotenki luulen lukevani tota Avgaa, ymmärrän ettei pysty kunnolla puuttua yksittäisen koiran käytökseen lauman kanssa, ja varmasti käyttää myös tätä tilaisuutta hyväksi. Itellä vähän sama jo yhden uroksen ja parin nartun kanssa ja se tyhmyys tiivistyy laumassa. Mietin että voisko olla mahdollista kytkeä muu lauma jonkinlaiseen kävelyvyöhön ja Avga sitten erikseen omassa remmissä, tällöin voisit esim selättää tai nostaa rävelistä ilmaan sillä samalla sekuntilla "päästämällä toiset irti" eli siis kävelyvyön varaan.

Ite mietin kerran tosissani että oisin koittanu sitruunapantaa tuohon vapaana olevan handlaamiseen, siis kun napsitaan toisia juostessa tai otetaan ritolat, on jääny toistaiseksi koittamatta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 12:38 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Jos teitä on useita koiranomistajia, niin kehoitan teitä kiertämään rinkiä ja varovasti rinkiä pienentämällä voidaan lähestyä kun koirat ovat rauhoittuneita. Tai kun olette kiertäneet rinkiä ja koirat rauhoittuneet, niin rinki pysähtyy ja yksi alkaa kiertään kaikki koiranomistajat ja tervehditään kädestä pitäen. Hyvä, jos koiranomistajat vaihtavat muutaman sanan keskenään joten koira ymmärtää, että tämä on tuttu ja rähistä ei saa.

Ennen tervehtimistä ringissä olevat koirat pitää istua omistajan vieressä ja kiertävä laittaa ensin koiransa istumaan niin että koirat eivät saa katsoa toisiansa silmiin eikä missään tapauksessa reagoida. Jos joku reagoi, niin harjoitus pitää aloitaa alusta. Tämä harjoitus on hyvä, mutta pitää olla varovainen ja edetä hitaasti. Ensimmäisen harjoitustunnin aikana koirat ei saa päästä lähelle toisiansa. Kun kaikki toimii hyvin, niin lähestyminen pitää aloitaa varovasti eikä siinäkään pitää kiirettä. Mieluimmin tavata useimmin kuin että hätiköida. Mitä enemmän koiria, niin sitä parempi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 12:58 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ilmari kirjoitti:
En taho vaikuttaa besserwisseriltä, mutta jotenki luulen lukevani tota Avgaa, ymmärrän ettei pysty kunnolla puuttua yksittäisen koiran käytökseen lauman kanssa, ja varmasti käyttää myös tätä tilaisuutta hyväksi. Itellä vähän sama jo yhden uroksen ja parin nartun kanssa ja se tyhmyys tiivistyy laumassa. Mietin että voisko olla mahdollista kytkeä muu lauma jonkinlaiseen kävelyvyöhön ja Avga sitten erikseen omassa remmissä, tällöin voisit esim selättää tai nostaa rävelistä ilmaan sillä samalla sekuntilla "päästämällä toiset irti" eli siis kävelyvyön varaan.

Ite mietin kerran tosissani että oisin koittanu sitruunapantaa tuohon vapaana olevan handlaamiseen, siis kun napsitaan toisia juostessa tai otetaan ritolat, on jääny toistaiseksi koittamatta.

Ei herrajumala, pelkoaggressiivista koiraa neuvotaan vielä nostelemaan kurkusta ilmaan ja selättämään????????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: Siis jos koira PELKÄÄ, niin sitä RANGAISTAAN?????? :shock: :shock: :shock: Älkää hyvät ihmiset ikinä menkö tekemään tuollaista, nämä keskustelut ja niissä annetut kaukoparannus-ohjeet on todella vaarallisia ja tuolla ohjeella koira tulee sitten loppuviimein puremaan omistajaansakin ja todellakin syystä. Mitäs sitten tehdään, rangaistaan vielä kovemmin ja enemmän??? Ei helvetti, pistäkää modet nyt joku raja sille, millaista neuvontaa tällä palstalla annetaan!!! Ja Ilmari, oletko aivan totaalisesti seonnut niiden sonniesi keskellä????? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 1:09 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Saataisiinko keskustella samanrotuisten kanssa koska se näyttää käyttävän yllättävänki asiallisesti. Pelko ja aggressio on eriasioita, pelko on hyväksyttävä, aggressio ei. Säännöt on oltava. Venakon psyykerakenne ei varmaankaan vastaa monia muita rotuja. Avgan olen nähnyt useita kertoja ja Marinkan viestistä ymmärsin jo selätystä kokeiltaneen, ei ilmeisesti seonnut tästä sen enempää?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 1:18 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Voi, pelko ja agressio kyllä yleensä kulkevat käsi kädessä, valitettavasti. Ja Ilmari en minäkään millään ilolla ole seurannut tätä keskustelua, sinun osaltasi!
En vain ole jaksanut kommentoida, ja onneksi muut ovat yrittäneet jarrutella sinun koirakoulutus oppejasi ym. Eli minun=borzoi-ihmisen puolesta saavat ja mielelläänkin muiden rotujen edustajat osallistua tähän keskusteluun.

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 1:21 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^^Eikä ilmeisesti myöskään auttanut? Samat lainalaisuudet pätee koirien käyttäytymisessa ja niiden koulutuksessa, oli rotu mikä hyvänsä ja borzoi ei varmasti ole se ainut poikkeus, jota täytyy käsitellä kuin pimeällä keskiajalla. Mikä helvetin fiksaatio sulla on tuohon selättämiseen hoitokeinona kaikkiin ongelmiin? Toistan, älkää hyvät ihmiset missään nimessä tehkö niinkuin Ilmari täällä neuvoo, pilaatte itsenne ja koiranne välisen suhteen ja pahimmassa tapauksessa koko koiran. Ilmari, osta nyt jumankauta ne opaskirjat, mitä sulle on täällä neuvottu ja ala opiskella niin pääset ehkä vielä tälle vuosituhannelle. :dead:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 1:21 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ok, hiljenen ja vaikenen. Ymmärrän ongelmakoirien olemassaolon niin pitkään kun koirat saavat touhuta mitä tahtovat. Selätys ei ole missään nimessä suositeltavaa jos on epävarma itsestään tai koirastaan, jollain tapaa koiran täytyisi kuitenkin ymmärtää EI -sanan merkitys. Mutta jätetään tähän :hali:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 2:01 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Ilmari kirjoitti:
Mietin että voisko olla mahdollista kytkeä muu lauma jonkinlaiseen kävelyvyöhön ja Avga sitten erikseen omassa remmissä, tällöin voisit esim selättää tai nostaa rävelistä ilmaan sillä samalla sekuntilla "päästämällä toiset irti" eli siis kävelyvyön varaan.

En tiedä mistä tulee se fiilis että jos hihnat ei ole käsissä niin en muka voisi pidellä niitä ilman että olen naamallani, tämän takia en ole koskaan edes harkinnut koirien sitomista vyötärölle.
Te jotka ette voi sietää koiran käytöksen korjaamista minkäänlaisin voimakeinoin, niin kertokaa miten koulutatte agressiivisen koiran käyttäytymään toisin. Kuvitellaan nyt vaikka minun avgan käytöksen mun kertomusten perusteella?

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 2:26 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Esim :-) :
Wilful kirjoitti:
Sahralla oli isoimpia mörköjä syyspimeällä ihmiset,joilla oli tumma sadetakki ja huppu päässä.
Sai ihan sikaraivarit yleensä niille,olisi varmaan päälle mennyt jos olisi päässyt.
Kun sen elämään ei niissä hetkissä mahtunut mikään muu kuin se että paha,paha paha eikä siihen saanut mitään kontaktia kun vaan meuhkasi ja ajattelin että ei tämä nyt vetele,niin jostain syystä sitten opetin sen istumaan.
Ensin harjoiteltiin istumista kotona rauhassa,sitten aina vaan enemmän ja enemmän häiriöisessä paikassa.
Loppujen lopuksi siinä kävi niin,että kun sadetakkimörkö (tms mikä sitä niin kiihdytti) tuli vastaan,niin jo hyvissä ajoin käskin koiran istumaan (mentiin vähän tien reunaan kauemmas ohikulkijasta) silittelin,yritin tarjoilla namia ja vaan viheltelin,tai sitten en tehnyt kerrassaan yhtään mitään ja koira oli jotenkin siihen istumiseen sen verran keskittynyt,että sadetakkimörkö pääsi ohi ihan vaan pienellä murinalla,puhinalla yms.
Alussa se yritti nostaa ahteriaan ja alkaa sitä mukaa taas kiihtymään,mutta käskin vaan uudestaan ja uudestaan sen beban maahan ja kehuin kovasti kun niin teki :nyökyti: .

Ei kestänyt kauaakaan,kun tapahtui mitä vaan ja kiihtyi se mistä vaan niin sillä hetkellä kun käskin sen istumaan,niin senhetkinen toiminta lakkasi ja se keskittyi ihan vain ja ainoastaan istumiseen ja muhun ja jo tässä vaiheessa namusiin :nyökyti: .
En ole vuosiin joutunut käyttämään tätä "toiminnankeskeyttäjää" :denti: varsinkaan täällä maalla,mutta tässä eräänä päivänä naapurin koira oli karannut ja tuli pomppimaan meidän aitaa vasten ja ikkunasta katsoin,että Sahra menee kohta aidan läpi eliminoimaan sen koiran ja Sarha kävi niin kovilla kierroksilla kun Mummo vaan pystyy :denti: niin päätinpä kokeilla sanaa istu.
Se istui välittömästi,räyhääminen loppui,huomio keskittyi muhun ja nätisti ja jo ihan rauhallisena tuli mun luo kun kutsuin sitä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 2:52 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Ilmari: täällä on tasan sinä ja Virvatuli, jotka puhuvat "samaa kieltä".
Ja ihan sen vuoksi ootte saanu jakaa selätyskokemuksia ja raivelista nostoja, koska ainakaan minä en enää jaksa. Kun ei mene jakeluun niin ei mene.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 3:04 am 
Poissa

Lainaa:
Ensin harjoiteltiin istumista kotona rauhassa

joo osaa se tehä sen namin kanssa kotona ilman käskyäkin.

Lainaa:
sitten aina vaan enemmän ja enemmän häiriöisessä paikassa.

olen Avgan kanssa kahdestaan pyörörätiellä ja otan namin taskusta se istuu.

Lainaa:
Loppujen lopuksi siinä kävi niin,että kun sadetakkimörkö (tms mikä sitä niin kiihdytti) tuli vastaan,niin jo hyvissä ajoin käskin koiran istumaan (mentiin vähän tien reunaan kauemmas ohikulkijasta) silittelin,yritin tarjoilla namia ja vaan viheltelin,tai sitten en tehnyt kerrassaan yhtään mitään

Kun koira tulee vastaan, avgaa ei kiinnosta pätkääkään mun sanomiset ja namit vaikka ne kotona kiinnostaisi.

Lainaa:
koira oli jotenkin siihen istumiseen sen verran keskittynyt,että sadetakkimörkö pääsi ohi ihan vaan pienellä murinalla,puhinalla yms.

vastaantuleva koira on jo ehtiny mennä 100m meidän ohi ennenkö mun sana alkaa painaa. Eikä silloinkaan mun sana paina ensimmäisenä vaan kunnon nippasu täyskuristavassa ja samaan aikaan "ISTU!" ni alkaa tajuamaan. Mutta siinävaiheessa se on jo yhtätyhjän kanssa, koska koira on jo päättänyt milloin se mua kuuntelee.

Lenkillä se muutoin kuuntelee minua erinomaisesti, mutta kun se koira tulee vastaan ni se siitä kuuntelemisesta.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 3:10 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

No meillä kahdella nyt tuntuu olevan ainoastaan esittää käytännössä koettuja ongelmaratkaisuja, makkarasignaaleilla varmaan pääse tilanteista, sitä en kiistä, mutta ei ongelmasta. Jotain kieltä kertoo myös nämä kuta kuin kerta viikkoon kuultavat ongelmatapaukset näinkin vähälukuisessa rodussa, se hirvittää!

Osansa on varmaan nämä jatkuvasti ilmestyvät koirakirjat, kasvava ongelmakoiramäärä synnyttää kysynnän. Uskon kuitenkin ettei nämä kotimaiset kirjoittajat ainakaan uskalla julkasta näitä vaihtoehto b tai kikkakolmosia. Sen verta suuren kohun aiheutti esim. Cesar Millan. Sen kummemmin häneen kantaa ottamatta.

Kannattaisi yrittää säilyttää edes ihan vähän maalaisjärkeä kaikessa tässä tiimellyksessä

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 3:18 am 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Marinka kirjoitti:
Lainaa:
Ensin harjoiteltiin istumista kotona rauhassa

joo osaa se tehä sen namin kanssa kotona ilman käskyäkin.

Lainaa:
sitten aina vaan enemmän ja enemmän häiriöisessä paikassa.

olen Avgan kanssa kahdestaan pyörörätiellä ja otan namin taskusta se istuu.

Lainaa:
Loppujen lopuksi siinä kävi niin,että kun sadetakkimörkö (tms mikä sitä niin kiihdytti) tuli vastaan,niin jo hyvissä ajoin käskin koiran istumaan (mentiin vähän tien reunaan kauemmas ohikulkijasta) silittelin,yritin tarjoilla namia ja vaan viheltelin,tai sitten en tehnyt kerrassaan yhtään mitään

Kun koira tulee vastaan, avgaa ei kiinnosta pätkääkään mun sanomiset ja namit vaikka ne kotona kiinnostaisi.

Lainaa:
koira oli jotenkin siihen istumiseen sen verran keskittynyt,että sadetakkimörkö pääsi ohi ihan vaan pienellä murinalla,puhinalla yms.

vastaantuleva koira on jo ehtiny mennä 100m meidän ohi ennenkö mun sana alkaa painaa. Eikä silloinkaan mun sana paina ensimmäisenä vaan kunnon nippasu täyskuristavassa ja samaan aikaan "ISTU!" ni alkaa tajuamaan. Mutta siinävaiheessa se on jo yhtätyhjän kanssa, koska koira on jo päättänyt milloin se mua kuuntelee.

Lenkillä se muutoin kuuntelee minua erinomaisesti, mutta kun se koira tulee vastaan ni se siitä kuuntelemisesta.

Ehkä pitää vaan harjoitella enemmän,jos vertaan venakon ja polskin perusluonteita niin mun on tosi vaikea uskoa että venakkoakin ei saisi opetettua!
Paljon kivempi se on jaksaa panostaa ongelmaan,kun ekan 1,5v iän jälkeen koiran ongelmat ovat poistuneet ja se voi lenkillä omassa laumassa ja löysällä remmillä kävellä,eikä reagoi entisiin ongelmiin ja muuhun ympäristöön aggressiivisesti.
Jos alussa kuitenkin meinaa alkaa,niin pelkkä ei sana riittää :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 3:51 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Sun pitää saada teidän välinen kontakti kuntoon.
Ja kun pointti siinä ei ole makkarat tms. vaan se, että sulla ja sun koiralla pitää olla joku yhteys. Ja sitä pitää harjotella ensin varmaksi niin helpoissa tilanteissa, että se käytös vahvistuu.
Ei se toimi niin, että otetaan makkarapaketti ja mennään suoraan pahimpaan paikkaan.

Mä suosittelen jonnekin luennolle tai ihan koulutukseen menemistä.
Ite kävin Visiossa koiran kanssa opettelemassa naksuttimen alkeet ja voin sanoa, että moni käsitys muuttui meikäläiselläkin. Ja tuli huomattua, kuinka helposti asiat menee, kun me ihmiset ei tehdä niistä liian monimutkaisia ;) Mulla oli koira, joka reagoi kaikkeen todella voimakkaasti, mutta tuon koulutuksen avulla sille saatiin uusia käyttäytymismalleja ja moni asia helpottui. Koira johon ei tietyissä tilanteissa ollut saanut mitään kontaktia mitenkään, pysyi lopulta kontaktissa vaikeimmissakin paikoissa. Ihan vaan naksun ja kosketuskepin avulla. Siinä kun se toiminta lähtee koirasta itsestään, sitä ei käskytetä vaan vahvistetaan sitä oikeaa käytöstä niin edistyminen oli todella nopeaa. Ja lyhyesti: jos mä olisin kajonnut siihen, ravistellut, nyppinyt, selättänyt niin olisin aivan varmasti kädetön tai pahimmassa tapauksessa jotakin muuta.
Nyt tietysti eräät ajattelee, että koira on ollut pomo ja mun olisi pitänyt nujertaa sen vastarinta tai muuta shittiä. Sen yhden kerran joo, varmasti istumalla koiran päällä, saat sen pidettyä. tai roikottamalla kuristuspannasta hapettomaksi ja mitä näitä nyt on. Mutta jos oikeasti haluaa luottamuksen itsensä ja koiran välille, kontaktin, joka lopulta säilyy vaikeissakin paikoissa niin toimintamallit on ihan jotakin muuta kuin fyysiset otteet.

Tuo Visio on Nurmijärvellä ja Wirenin Tommy on siellä kouluttanut niiden kouluttajat. Mutta hänen koulutuksessaan olleita löytyy muualtakin esim. http://www.uniquemaples.com/yhteys.html on käynyt Wirenin ja Paavilaisen koulutuksen.

suosittelen lämpimästi ja mielenkiintoista olis kuulla kokemuksia jos menet kouluttajalle.

Ilmarille vielä sen verran, että perehdy asiaan, mene vaikkapa tuonne Visioon Wirenin tompan luennolle tai ihan mitä vaan ennen kuin puhut "makkaransyötöstä" koulutusmuotona. kun selvästikkään sulla ei ole hommasta pienintäkään hajua. Kuitenkin meistä jokunen osa, jotka on vastaan fyysisiä otteita, on niitä jollain tasolla joskus tuloksettomasti kokeillut.

Mutta mitenkäs sun laita on, miten voit puhua koulutusmallista, josta et mistään mitään tiedä?!

Jo se, että luulet, että idea on tunkea makkaraa suuhun ja kulkea sen avulla puskien kautta ohi vaikeista tilanteista, kertoo että tieto vaikkapa naksutinkoulutuksesta on pyöreä 0.

Naksutinkoulutuksessa tärkeintä ei ole palkkio, vaan ideologia. Täsmällinen käytöksen muutoksen merkkaaminen.

Naksutinkoulutuksen perusperiaatteet:
Halutun käytöksen täsmällinen merkitseminen
Ohjaamisen ja houkuttelun välttäminen, alusta asti eläimen itsensä tarjoaman käytöksen hyödyntämistä.
Positiivisen vahvisteen käyttämistä.

Operantti ehdollistuminen
Reaktio -> seuraus
Jokin reaktio lisääntyy -> tuottavaa (vahviste)
Jokin reaktio vähenee -> tuottamatonta (rankaisu)

Ja vielä loppuun: Koskaan et saa sitä mitä haluat, vaan sitä mitä vahvistat!!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 07, 2013 10:14 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Hyvä Ninni kun jaksat vääntää rautalankaa.

Vihoviimeinen asia mitä pelkäävällä koiralle on tehdä, on rangaista sitä. Minä en ymmärrä miten kenellekään tulee edes mieleen, että pelon voisi korjata rankaisulla. Päin vastoin, rankaisu lisää pelkoa ja epäluottamusta tilanteeseen. Niin no ellei sitten rankaise niin täysillä, että koira vaipuu opitun avuttomuuden tilaan. Se voi toki olla joidenkin omistajien mielestä toivottu tila, mutta vaikea kuvitella että kukaan joka harrastaa mitään koiran kanssa, haluaisi koiransa olevan zombi.

Sillä makkarapaketilla ei tosiaan houkutella "katso mikä täällä!" Se on perisynti eikä johda tasan mihinkään paitsi omistajan ärsyyntymiseen. Siedättämisellä poistetaan koiran tarve räyhätä eli se nimenomaan POISTAA ONGELMAN. Koiralla ei ole enää tarvetta räyhätä. Rankaisuun perustuva kouluttaminen voi poistaa sen oireen eli räyhäämisäänen, mutta se ei vielä poista tarvetta. Kieltäminen voi katkaista toiminnan siinä tilanteessa, mutta toiminta toistuu taas seuraavassa tilanteessa. Mua itseä ärsyttää suunnattomasti sanoa samasta asiasta kerta toisensa jälkeen, joten tämä tyyli sopii mulle, koska samasta asiasta ei tarvi sitten enää ikinä sanoa.

Siedättäminen tarkoittaa sitä, että koiraa palkataan rauhallisesta toisen koiran näkemisestä/kohtaamisesta. Palkalla ei houkutella. Toistan: palkalla ei houkutella, vaan palkataan. Perusteelliset siedättämisohjeet löytyvät kirjoista, jotka olen jo tässä ketjussa maininnut (kerran vielä kaupan päälle: Parsons: Aggressiivisesti käyttäytyvän koira kouluttaminen, Wiren: Onnistu koirasi kouluttamisessa, Kaimio: Pennun kasvatus, ja lisäksi suosittelen lisäksi Rugaas: Rauhoittavat signaalit). On hyvin vaikea tiiviistää sitä parille riville ja varsinkin jos asia on täysin uusi lukijalle, niin mahdollisimman tarkastihan se pitäisi neuvoa, eikä tähän millään jaksa niin perusteellista tekstiä tuottaa.

Mutta peruspointtina tässä koulutussuuntauksessa on etäisyys. Koiran pää ei tällä hetkellä kestä olla samalla pyörätiellä toisen kanssa, joten täytyy ottaa enemmän etäisyyttä. Joillakin se etäisyys on 5 m, joillakin 15 m. Se pitää kokeilla ja ymmärtää koiransa elekieltä sen verran että tajuaa milloin se on toivotussa tilassa. Stressi pitäisi saada laskettua, joten aluksi kannattaa välttää kohtaamisia kokonaan. Ei voi siedättää, kun koira on hermostunut, vaan se opettaminen tapahtuu nimenomaan rauhallisessa mielentilassa. Tässä kohtaa koulutustyyli poikkeaa rankaisijoista, jotka tarkoituksella vievät koiran tilanteeseen jota se ei kestä, jolloin he pääsevät rankaisemaan. Siedätyksessä koiraa ei päästetä tilaan jossa kuppi menee nurin. Koiraa siedätetään vähitellen niin, että tavallaan se kupin tilavuus kasvaa eikä se kiehu enää yli. Koiran impulssikontrollia voidaan tällä tavalla kehittää. Joillakin se on luonnostaan jo hyvä, mutta jos ei, niin ei hätää, siihen täytyy vaan paneutua.

Toinen pointti on OIKEA AIKAINEN JA OIKEA PALKKA. Tämä on tosi vaikeaa. Sen palkan pitäisi tulla samalla hetkellä kuin käytös ilmenee eikä sekuntien päästä. Oikea-aikaisuus ja toimiva palkka nopeuttavat oppimista ja oikea-aikaisuutta voi edistää naksuttimella tai vastaavalla äänimerkillä. Jos koira ei syö, niin etäisyyttä on liian vähän. Tai se on saanut liikaa muuta ruokaa. Voi vaikka lopettaa kupista ruokkimisen ja antaa ruoat lenkillä taskusta. Ruokapalkka on tässä siksi parempi, koska syöminen rauhoittaa. Lelupalkka nostaa liikaa kierroksia, ja koira lähtee helpommin käsistä. Palkansuunta nyt on jo hifistelyä, mutta itse suosin kohteen suuntaa.

Kolmas pointti on rauhassa eteneminen. Täytyy lisätä etäisyyttä niin kauan, että koira ei reagoi ja lähemmäs tullaan niin hitaasti, että koira ei reagoi. Jos se reagoi, niin omistaja on epäonnistunut kyseissä tilanteessa mutta ei se mitään, ei muuta kuin pyritään estämään koiraa omalla kropalla ja hihnasta rauhallisesti vetämällä koira pois tilanteesta ja yritetään uudestaan. Omat hermot ei saa mennä missään tilanteessa.

Lisäksi tähän liittyy kontaktiharjoitukset eli kuten jo sanottu, sitä kontaktia harjoitellaan olohuoneessa ja joka paikassa ja siitä pitää saada ns. default-liike. Nämä ohjeet tuskin riittävät kertomaan, mistä siedättämisessä on kyse, joten suosittelen noita kirjoja tai kursseja, jos asia kiinnostaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]