Tänään on Pe Maalis 22, 2019 11:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2013 3:53 pm 
Poissa
Keltanokka

^Kiitti kommentista!
Juu samoja raivareita vedetään meilläkin milloin mistäkin. Yritän ennakoida tilanteet ja kiinnittää huomion johonkin muuhun,mutta välillä pääsee vetämään hepet. Luun päältä on käynyt kummankin meidän päälle eikä siihen kovat keinot kyllä auta. Ennaltaehkäisevästi harhautus ja makupalat niinkin ja ihan kädestä syöttäminen. :nyökyti: Sen olen tehnyt, että kun alkaa riehumaan sohvalla, joutuu lattialle eikä pääse takaisin. Se yleensä riittääkin rauhoittamaan. Ihmisiä en anna purra vaan työnnän lelun suuhun. Tai jos se ei auta, pidän paikoillani, kunnes rauhoittuu, sitten kehun ja silitän rauhallisesti ja houkuttelen tekemään jotain muuta vähemmän kivuliasta. Hyppimistä ei hirveästi harrasta, kun ollaan alusta asti opetettu pitämään kaikki neljä jalkaa maassa, jos haluaa rapsutuksia. Meitä kyllä niin eläinlääkärit kuin kasvattajakin varoittelee dominoivasta käytöksestä. Varsinkin, kun tuo nousi nylkyttämään ihmisiä ja koiria jo seitsemän viikkoisena. Mutta siis hyvin selvät säännöt ja rutiinit ovat auttaneet kaikkeen tähän. Fiksuhan tuo on kuin mikä. Vain hyvin erilainen, kuin muut pennut ovat olleet. Ja, no Sólas oli ehkä vähän liian iisi tapaus. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2013 7:27 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^ Oman kokemukseni mukaan pehmeimmät koirat ovat pentuna nimenomaan sellaisia, että kaipaavat ekstra paljon rutiineja ja järjestystä ja turvaa ympärilleen, koska ne huomaavat paljon herkemmin ihmislauman "heikot hetket" (elikkä tulkintani mukaan ne hetket, milloin ihmisten käytöksessä ei päde koirien säännöt). Tuo nylkytys voisi hyvinkin olla sitä, että ympäristö on aiheuttanut lievää turvattomuuden tunnetta pennulle, tai ihmiset eivät ole osanneet rauhoittaa pentua etenemästä liian kiihtyneeksi kys. tilanteessa (vrt. koiraemo tai -isä olisi ehkä huomauttanut pennulle jo aiemmin että äläs kakara nyt kehtaa). Tätä siis esiintyy meillä aika ajoin, ja olen havainnut asiassa selvääkin selvemmän syy- ja seuraussuhteen omaan käytökseeni... Se on melko masentavaa välillä. :P En tarkoita tällä todellakaan kritisoida kenenkään muun tapaa kasvattaa pentua, vaan tahdon korostaa, että nämä on miun ajatuksia.

Siis nylkyttämistä esiintyy erityisesti silloin, jos lenkki on mennyt köydenvedoksi, ja minä olen ollut paitsi epäjohdonmukainen, myös tunteellinen ja kiihtynyt --> kotona tulee ehkä hiukan hyvittelyn tarvetta, ja annan hellyyttä koiralle, joka välittömästi hermostuu, tulee tosi liki, tönii, painaa leukaa jotakin ruumiinosaani vasten - ja jos en lopeta silittämistä tai lepertelyä, tyttö tarttuu minusta kiinni etujaloilla ja alkaa epävarmasti nylkyttää. :| Olen nähnyt viisaimmaksi siis jättää lenkin jälkeen koiran ihan huomiotta, ehkä ennen nukkumaanmenoa olen saattanut vähän kaulailla sen kanssa... Tällaisina päivinä siis, kun mikään ei meinaa onnistua. 8)

Tuo ennakointi, mitä olette tehneet, on varmasti TOSI hyvä ja toimiva ratkaisu! Pehmeästä koirasta saa uskoakseni nimenomaan tässä ikävaiheessa ongelmakoiran, jos vastaa pennun käytökseen kovuudella,vihamielisesti tai aggressiivisesti. Tai kaikkea vaihtelevasti, jotta pentu oppii, että ihmiseen ei ole luottamista, eikä se puolusta pentua mikäli tilanne käy uhkaavaksi. Siskollani ja minulla on ollut nyt kaksi tällaista hyvin pehmeää koiraa (toinen miellyttämisenhaluinen, toinen ei), ja ekan kanssa tehtyjä virheitä olen koettanut kaikin tavoin vältellä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 28, 2013 2:29 pm 
Poissa
Keltanokka

^Kiitos! Tää vertaistukiryhmä on kyllä hyvä juttu :denti:
Vastaus tohon otsikkoon kokemani perusteella on, että jos et osaa lukea borzoin pentua ja ennakoida tilanteita, niin se voi olla hieman haastava. :wink: Muutama viikko meni tarkastellessa huuli pyöreänä pennun touhuja, mutta pikkuhiljaa alkoi löytyä yhteinen sävel. Mulla on alusta asti todella selkeät ja tiukat säännöt sekä rutiinit kotona ja hihnalenkeillä koirille, koska mielestäni sen on niille paljon reilumpaa. Pentu opetetaan ensimmäiseksi ottamaan katsekontaktin ja istumaan ruokaa antaessa ja ulkoa tultaessa, myöhemmin myös ulos mennessä, mutta sinne on ihan pienen pennun kanssa yleensä liian kiire :denti: eikä sitä huomioida yksin jättäessä tai kotiin tultaessa. Kaikki tämä on toiminut Camus'llekin todella hyvin. Osaa olla hienosti ihan yksin kotona ja on oppinut kärsivällisyyttä. Sain sen nylkyttämisen pois, kun aloin pyytää pentua aina istumaan ja ottamaan katsekontaktin, kun tulee ihminen vastaan. Vasta sitten saa mennä silitettäväksi, jos saa. Myös hyppiminen rauhoittui. Joskus sitä kontaktia saa odotella kyllä pitkäänkin :rolleyebunny: , mutta onneksi olen itsekin suht jääräpäinen luonne :orava:

Meillä on ollut ongelmia hampaiden näyttämisessä ja välillä muussa käsittelyssä. Näyttelyihin pitäisi mennä loppuvuodesta, joten aloin tekemään näyttelytreeniä viikko sitten. Sijoitin harjoittelun ulkoilun jälkeiseen punkkitarkastuksen yhteyteen, mihin pentu on jo tottunut. Sisälle tultaessa tarkastan ja harjaan vanhemman koiran ensin, jolloin pentu istuu ja odottaa vieressä hihna kaulassa (ja se todellakin odottaa kärsivällisesti, kun näin on aina toimittu :rokrok: ) Kun tulee pennun vuoro, nostan sen peräpään ylös, sanon rauhallisesti "seisoo" ja silitän kauttaaltaan ja kehun. Tää tyyppi reagoi kehuihin ulkona hälinässäkin todella hyvin. :luuv2: Sitten harjaan pitkillä vedoilla luonnonharjalla turkin läpi ja silittelen päätä vilkaisten samalla hampaita sieltä täältä. Nyt jo viikon jälkeen antaa katsoa hampaat purematta ja venkoilematta. Antaa myös nostella jalkoja hienosti ja räplätä häntää :luuv2: Sitten vaihtelevasti pyydän katsekontaktin joko seisaaltaan tai istualtaan ja "saa mennä" käskyllä pääsee sisälle asuntoon.
Tänään annoin päiväruoan kahdessa eri osassa harjoitellen maahanmenoa ja luopumista. Menee maahan kyllä käsimerkistä, mutta ei osaa ottaa kontaktia sammakkoperspektiivistä. Päätin etten anna periksi, annoin toisen miettiä, että mitä ihmettä toi ihminen taas multa haluaa, muutama harjoituskierros ja lopulta pentu meni suorilta jaloilta maahan merkistä, katsoi silmiin ja sai riemunkiljahdusten saattelemana ottaa luunsa vierestäni. Annoin syödä vähän aikaan ja houkuttelin makupaloilla koiran istumaan, otin luun ilman mitään ongelmia, annoin makupalan ja sitten kontakti ja lupa ottaa luu. :laamabansku:
Eli nyt meillä on helppo ja reipas pentu, mutta vaati kyllä aivotyötä keksiä miten ongelmallisiin tilanteisiin tulisi suhtautua. On borzoilla vähän eri vinkeet kuin paimenkoirilla ja suomalaisilla metsästysroduilla. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 30, 2013 7:04 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^ Ihanaa että luovuutta löytyy luovuttamisen sijaan! <3 Täälläkin on huomattu, että joutuu itse tekemään aivoakrobatiaa paljon enemmän kuin paimenien kanssa... :D:D:D:D Niiden kanssa oli vaan helppo antaa koiran pohtia että mistä on kysymys, ja lopputulos oli sama. :P No, eipähän pääse vanha eikä nuori sammaloitumaan liiaksi, kun penikka keksii jonkun uuden jänskätyksen kohteen. XD
Oikeesti teidän Camus kuulostaa hyvin samaa tyyppiä edustavalta kuin meitin pikkuneiti-Puolukka. :__) Ihanhan tässä liikuttuu!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 30, 2013 8:03 pm 
Poissa
Keltanokka

^ :hali: Mukava kuulla, että muillakin on samoja kokemuksia. Ihana seurata sitä miten pentu pikku hiljaa oppii luottamaan siihen, että omat ihmiset tietävät mitä tekevät. Eilen saatiin ohitettua kaksi hihnassa räyhäävää koiraa suht mallikkaasti aika jees kontaktissa. :luuv2:
Tässä on muuten linkki meidän poikien blogiin, jos haluat ihan kuvien kera seurailla pennun kommelluksia. :-) Yritän kirjoittaa sinne viikottain niin kasvusta, ruokinnasta kuin henkisenkin puolen jutuista. :-)
http://borzoibarf.blogspot.fi/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]