Tänään on Su Syys 15, 2019 3:59 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: To Helmi 05, 2009 11:12 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Juu ennakointi on kyllä tärkeetä. Meillä ihmisillä on se etu puolellamme, että nähdään vähän korkeammalta ja pystytään ehkä jopa huomaamaan riista ennen koiria, mä ainakin huomaan lähes poikkeuksetta.

Muutenkin komppaan muita. Kai mulla on ollu venakoita liian kauan, kun en koe näitä ongelmallisiksi tai vaikeiksi koiriksi. Kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon perssiissä.

Teine Muse at Barhat 03/2010 US

Iisan borzoi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2009 11:17 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Huomaan tarkkailevani kissoja ja oravia ja pupuja myös ilman koiraa liikkuessani :rolleyebunny: Oikein huvittaa, kun hätkähdän viatonta kisua... Eikä minulla borzoita ole ollut yli 20 vuoteen, vaan näitä pienempia :denti: Eli siinäkään mielessä ei eroa juuri ole borzoin ja muitten välillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 06, 2009 11:23 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kyllä se pää tahtoo pyöriä tosissaan akselinsa ympäri ilman koiriakin, olin kerran semmosessa nivelten liikeratamittauksessa, ja mulle sanottiin että niskarankaa ei passaa ainakaan venyttää mihinkään suuntaan koska nivelet liikkuu jo siihen malliin, että kohta irtoo pää! Ja se eukko oli tosissaan, pistin koirien syyksi..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 10, 2009 7:31 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

:denti: Hauska huomata ettei ole ainoa jonka pää pyörii hyrränä lenkin ajan, olin sitä jo alkanut pitää "normaalina" käytöksenä ennenkuin tk lueskellessani vasta aloin kiinnittää siihen huomiota.(lenkkeilessäni on minua suuresti huvittanut jossakin ketjussa ollut toteamus, että vinttikoiran omistajan tunnistaa siitä kun pää pyörii kuin Manaajassa :denti: ) Mutta pystyssä on pysytty varmaan pitkälti valppauden ansiosta. Hyväksi olen havainnut niin sanotut "vedonestovaljaat" etenkin jos minulla mukana useampi koira (max 3). Ne pysäyttävät "äkkilähdöt" paremmin kuin panta.
Kokemukseni mukaan aitoja enemminkin alitetaan kuin ylitetään, ja hämmästyttävän pienistä koloista on maailmalle lähtijä kulloinkin mahtunut :shock:

R.I.P. Borzoit Mitja-01 ja Sinja-97

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 14, 2009 2:30 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Estrella kirjoitti:
Huomaan tarkkailevani kissoja ja oravia ja pupuja myös ilman koiraa liikkuessani :rolleyebunny: Oikein huvittaa, kun hätkähdän viatonta kisua... Eikä minulla borzoita ole ollut yli 20 vuoteen, vaan näitä pienempia :denti: Eli siinäkään mielessä ei eroa juuri ole borzoin ja muitten välillä.

Tää on niin totta, ja sama hätkähdysreaktio tulee myös moottorisahan äänestä (vaikka ei olis sitä koiraa mukana)-> moottorisaha= maastovieheen ääni :messedup4:
Vähän OT. mutta jatkakaa :punaniska:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 15, 2009 3:23 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^ Toi on niin totta. Joskus muinoin Böömi juoksi aivan täysillä laskettelurinteen puoliväliin saakka ylös ympärilleen katsomatta, kun siellä ajoi moottorikelkka. Moottorisaha, -kelkka, mikä tahansa maastojuoksukilpailun tapaisessa ympäristössä aiheutti aina saman reaktion; täysillä jonnekin suuntaan ja siellä sitten pikkuhiljaa alettiin katsella ympärille pupua etsien. :)

Samoin kenkien kopistelu lumesta aiheutti jossain vaiheessa täysillä eteen reaktion, kun koirat olivat oppineet siihen, että saatoin yrittää herättää sillä tavoin esim. selkä meihin päin tien reunassa istuvan kissan huomiota, jotta se väistäisi meitä. Kenkien kopistelu = kissa jossain = täysillä eteen, vaikkei mitään missään näkynytkään. Varmasti siellä jossain jotain on! Ja vieläkö joku väitää, ettei positiivinen vahvistus koulutusmenetelmänä toimi? :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2009 6:20 pm 
Poissa

Kissojen ystävä sanoo, että vaikutus ja mahdollinen lopputulos ainakin negatiivinen, jos oikea saalis lähistöllä :evil: :-(
Tiikerin kanssa samaan häkkiin sellainen koira :evil:

Kissojen pitäminen irti taajama-alueella suomessa ei ole kiellettyä, mutta kerrostaloista ja kovasti liikennöidyllä alueella se on tyhmää. Ne eivät saa mennä lasten leikkipaikoille mikä tod.näk.kerrostaloalueella tapahtuu.

Viimeksi muokannut Iinaliina päivämäärä Ma Helmi 23, 2009 5:56 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2009 8:13 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^No, ne koirat pysähtyvät siihen, mihin remmi päättyy. :) Ei tulisi mieleenkään kopistella irtiolevien koirien kanssa kissoja oikeasti nähdessään.

Eikä täällä Saksassa onneksi juurikaan näe irtokissoja, täällä omistajat hoitavat niitä sen verran paremmin, ettei niitä lasketa hortoilemaan omin päin minne sattuu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Helmi 21, 2009 11:10 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Lainaa:
-Borzoita ei voi antaa "kenelle vain" hoitoon siksi, että jos se näkee remmissä olleessaan pupun tms. se riuhtaisee niin rajusti, että sitä on vaikea hallita, oli kuinka opetettu yksilö tahansa.

Tähän voin sanoa sen että suhteellisen "pienenä" ihmisenä olen muutamaan otteeseen ulkoiluttanut venakkoa ja 2 kpl greytä. Lenkit sujuivat mutkattomasti, tilanteisiin ennakoiden. Tähän uskon vaikuttavan koirien hyvä remmikäytös, aivan mahtavan selkeitä ohjata.
Mutta tosiasiana pidän sitä, että jos koirien paino on joku puolitoista - kaksi kertaa oma, niin ei niiden piteleminen helppoa ole. Jos ovat mennäkseen niin menevät. Yhden, miksei kahdenkin venakon ulkoiluttaminen (yksilöstä riippuen tottakai) uskoisin hoituvan perus selkeän ja itsevarman koiraihmisen toimesta. Ei siihen 80 kg massaa tarvita, vaikkakin hyötyä siitä voisi olla...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 2:01 am 
Poissa

Otan tämmösen vanhan aika hyvän ketjun esiin koska täällä on varmaan hyvä kysyä tietystä asiasta rotuun liittyen. Venakko kun on harkinnassa niin tahtoo ottaa kaiken tiedon irti. Kuullut juttua ja haluan nyt varmistusta tai kumoamista seuraaviin väittämiin~

Koska borzoi on susien metsästäjä se on vaikea/vaarallinen/hankala koira. Totta/tarua perusteluita/mielipiteitä?

Onko borzoissa nyt oikeasti sitten mitään merkittävää huomioon otettavaa seikkaa/haittaa sitä harkitessa verrattaen muihin vintteihin?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 1:03 pm 
Poissa

4 aikuisen venakon kokemuksella ainoastaan

Lainaa:
Borzoit eivät pysy valvottuna noin metrin korkuisen aidan takana vaan livistää heti kun näkee jotain jahdattavaa.

Neljästä minulla ainakin 3 pysyy metrinkin aidan takana, ellei mitään saalistettavaa näy aidan toisella puolen. Neljäs ei pysy metrin korkusen aidan takana, vaan hyppää yli heti kun mahollisuus.

Lainaa:
Borzoi pitäisi viedä aina remmillä aitaukseen, sillä jos se näkisi lähistöllä kissan tai :rolleyebunny: tai pikkukoiran, se menisi ja purisi niskat poikki :axe: Ei kuuntelisi kieltoja eikä käskyjä.

Mulla ei ole omaa pihaa, joten en voi oikeastaan vastata. Omani todellakin tappaisi sen kissan jos näkisivät ja saisivat kiinni (tämän vuoksi vihaan irtokissoja). vinttikoira + pikkukoira on siitä huono yhdistelmä, että vinttarilla herää herkästi leikkimielinen saalistuvietti, kun pikkukoira alkaa juoksemaan. Omiani en voi pitää vapaana kääpiökoirien kanssa, kun nää alkaa jahtaamaan niitä kun juoksevat. Se ei ole kivaa katseltavaa kun iso koira vaudissa tönäsee niin pienen kumoon.Olen omistanut 2 perhoskoiraa, eikä yhteiselosta tullut lopulta mitään :|

Lainaa:
Borzoita ei voi pitää vapaana aitaamattomalla alueella paitsi jossain ihan keskellä-ei-mitään, jotta vahinkoa ei syntyisi. Se voi lähteä ajoreissulle huomattavan pitkälle.

Mihinkää pikku pläntti mettää en lähde itse, juuri tuon vuoksi että jos näkevät saalistettavaa niin lähtevät ajamaan. Vahinkoa voi käydä sitten jos on autotie lähellä. Venakko kun saalistaa niin kauan useinmiten , kun saaliin näkee. Omani lopettavat saalistamisen kun kadottavat sen ja palaavat sitten takaisin.
Lainaa:
Borzoita ei voi antaa "kenelle vain" hoitoon siksi, että jos se näkee remmissä olleessaan pupun tms. se riuhtaisee niin rajusti, että sitä on vaikea hallita, oli kuinka opetettu yksilö tahansa.

Vedonestot on keksitty. En kuitenkaan antas noita hoitoon ihmiselle jolla ei koskaan ole koiraa ollut, tai ei ole käsitystä isommista koirista. :windi:

Lainaa:
Minkälainen borzoin turkki muuten on? Kerääkö se kaiken kuran ja roskat eli onko turkki sen verran pehmeä, että se vaatii pesun heti kun maa on hieman kostea?

Karvaa lähtee näin paljon :hermo: :paapatus: :dead: :rollingdevil: :bluefu: :parkuu: :evil: , mutta muuten äärettömän helppo hoitaa.

Kuva

Viimeksi muokannut Marinka päivämäärä Ke Joulu 26, 2012 1:10 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 1:03 pm 
Poissa

En sitten taaskaan katsonut koska toi on lähetetty...no tulipa vastattua muutaman vuoden vanhaan viestiin :ehe:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 2:00 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ginka kirjoitti:
Koska borzoi on susien metsästäjä se on vaikea/vaarallinen/hankala koira. Totta/tarua perusteluita/mielipiteitä?

Minä en ehkä ole oikea ihminen vastaamaan tähän, koska oma eka borzoi on vasta 15 kk vanha, mutta vastaan silti :D

Vaikea, vaarallinen ja hankala on ehkä viimeiset sanat, joilla kuvaisin koiraani. Meidän Roman on erittäin lempeä ja (ihmiselle) nöyrä, ja sitä on hyvin helppo lukea ja ennakoida. Se on omalla tavallaan hyvinkin yhteistyöhaluinen ja tottelevainen - kun se kerran oppii jonkin asian, se tekee sen aina samalla tavalla, kyseenalaistamatta (toisin kuin vaikka mun paimen, joka jaksaa sitkeästi kokeilla olisivatko säännöt muuttuneet tai voisiko niitä kiertää). Se on myös melkoisen pehmeä: usein ei-toivotun toiminnan keskeyttämiseksi riittää omistajan paha mulkaisu, ja hyvin harvoin täytyy edes vapaana lenkkeillessä korottaa ääntä tai käskyttää.

Riistasta on erittäin kiinnostunut, mutta niin kai useimmat vinttikoirat ovat. Ainoa "hankaluus" on siis tähän mennessä ollut se, että (vapaana) lenkkeillessä ei voi unohtua haaveilemaan omiaan, vaan ympäristöä täytyy skannata riistan varalta koko ajan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 5:14 pm 
Poissa

^ Niin ja kun oon vaan saanu kuulla lähipiiriltä, jolla ei siis ole omaa kokemusta rodusta, että ei kannata ottaa venakkoa mukamas vaikea ja kun on susien metsästäjä. En tiedä miten suhtautua asiaan joten käännyn rodusta enemmän tietävien puoleen ennen kun otan rodun josta varsinkin avokki haaveilee. Eli lisää mielipiteitä tuohon minun aiempaan viestiin olisi kiva kuulla :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 26, 2012 7:39 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Minäkin voin huimalla yhden borzoin kokemuksellani vastata :paapati: :denti:

Ehkä mun vastauksesta voi kuutenkin päätellä jotain, sillä mun borzoi on mun eka oma koira ja vieläpä venäläinen rescue, enkä silti sanoisi sitä vaikeaksi ja vaaralliseksi. Eikä paluuta ole; olen sekä omaan koiraani että koko rotuun ihan myyty :ihq:

Meidän tapauksessa koiran tausta tosin on tuonut haasteita. Se tuli mulle kaksivuotiaana, leikkaamattomana uroksena, ja on ilmeisesti ollut Venäjällä metsästyskäytössä tai ainakin siihen kasvatettu. Sillä siis on hyvin vahva vietti, joka ainakin osin kohdistuu myös pieniin koiriin. Tästä aiheutuu ainoat "ongelmat" mihin koiran kanssa on törmätty. Varmuuden vuoksi en tule ikinä päästämään sitä vapaaksi aitaamattomalla alueella, puistossa pidän sillä kopan päässä enkä päästä sitä lainkaan juoksemaan pikkukoirien kanssa. Ehkä tällainenkin tekee joidenkin mielestä koirasta hankalan ja vaarallisen, mutta mielestäni sekä koira että minä olemme pystyneet elämään ihan huoletonta ja mukavaa elämää kaikesta huolimatta.

Vahvaa viettiä lukuunottamatta koira on mielestäni helppo. Yleisesti ottaen se on kauhean kiltti ja SariK:n kanssa olen samaa mieltä siinä, että venakkoa on helppo lukea ja ennakoida. Ja yhteistyöhaluakin löytyy. Paljon ollaan opeteltu temppuja huvin vuoksi. Mulla asiaa helpottaa se, että varsinkin kastroinnin jälkeen koirasta on tullut niin perso herkuille, että tekee melkein mitä vaan niiden eteen. Jättää riistankin, mutta toki se on mulla narussa näissä tapuksissa.

Tällainen on siis koira, jonka riistaviettiä on todennäköisesti vain vahvistettu sen nuoruudessa ja jonka kasvatus muuten on melkoinen kysymysmerkki. Uskon, ettei mitään hankaluuksia tule, jos pennun kanssa alusta asti on harjoiteltu irti pitämistä ja luoksetuloa, jos se on totutettu pieniin koiriin ja jos sen riistaviettiä ei turhaan vahvisteta. Ja käsittääkseni yleisestikin borzoi on tietyllä tapaa helpompi kuin eräät vinttarirodut siinä mielessä, että niillä on useimmiten jonkin verran yhteistyöhalukkuutta, kun taas muutamilla roduilla se puuttuu lähes tyystin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]