Tänään on Pe Loka 18, 2019 1:28 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2012 3:53 pm 
Poissa
Keltanokka

Minulla on nuori borzoi uros.
Sitä voi pitää irti aika hyvin ja tulee luokse tosi hyvin (vinttikoiraksi). Lähtee kuitenkin jäniksien ja kissojen perään, mikäli sellaisiin törmää.

Meilläkin kakaran leikit onnistuu pikkukoirien kanssa pääsääntöisesti hyvin. Yleisesti ottaen parhaiten terrierien kanssa, kun sieltä tulee samalla mitalla takaisin. Tärkeetä on ollu etsiskellä juoksukaveria, että on päässyt toteuttamaan itseään. Taloudessa on kyllä terrieri, mutta se ei juoksemisesta ja jahtausleikeistä välitä.

Yllättävää on ollut koiran herkkäsieluisuus. Ja se miten voi niin loukkaantua omasta mielestään väärää kohtelua saadessaan. Borzoi ei minun vähäisellä kokemuksellani ole ollut sen vaikea, mutta erilainen. Jos on aikaisemmin ollut miellyttämisenhaluisia helpostikoulutettavia koiria koulutettavuus saattaa yllättää..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 27, 2012 6:59 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^Joo, tuo pätee muuten minunkin koiran kohdalla, että ei se aina välttämättä ole edes siitä koosta kiinni, kenen kanssa tulee toimeen, vaan juurikin luonteesta. Esim. podet ovat olleet tosi hyvää leikkiseuraa vaikka olisivat olleet kooltaan paljon pienempiä. Jos leikkiseurana taas olisi samankokoinen, mutta aremman oloinen koira, saattaa koirani sisäinen kiusaaja herätä. Siitä siis on erittäin hauskaa leikkiä aran koiran koiran kanssa, että se on saalistaja ja toinen on saalis, mutta toisella ei ole yhtään hauskaa. Näissäkin tapauksissa kyse on kuitenkin leikistä. Vain aivan pienten rotujen edustajia se katsoo silmät kiiluen ja leuka väpättäen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2012 1:58 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Nykyborzoi on varsin kaukana sudenmetsästäjästä. Nykyborzoin luonteilla ei susia kyllä pyydetä, eikä ole tarkoituskaan.

Meillä on ollut 13 borzoita (nyt on 9) ja yksikään niistä ei ole tippaakaan vaarallinen tai yhtään sen vaikeampi kuin mikä tahansa elävä elukka jolla on omat oikkunsa ja järjenjuoksunsa.
Pääsääntöisesti väittäisin että urokset ovat helpompia ja nöyrempiä, ja myös suvaitsevaisempia esim. vieraiden pikkukoirien kanssa. Meillä kolmea narttua lukuunottamatta kaikki muut (2 narttua, 4 urosta) tulevat toimeen ihan minkä tahansa koiran kanssa.

Ja tuosta vaarallisuudesta: olen pariin kertaan hakenut meidän uroksia metsässä hihnaan kun ovat räkyttäneet supille (joka sähisee takaisin). Kerran 3 aikuista urosta suu vaahdossa räyhäsi supille, mutta edes kolmistaan eivät yrittäneet käydä kimppuun kun supi ilmoitti että EI ole mikään pupu vaan aikoo antaa takas jos kosketaan. :D

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2012 1:19 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Ihanaa antaa kuulemilleni ennakkoluuloille kyytiä! Sitähän minäkin olen vähän koko ajan ollu ihmettelemässä että miksi kukaan pitäisi kotikoirana rotua, joka olisi jotenkin vaarallisempi kuin mikään muukaan :'D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2012 9:35 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Nämä meidän kaksi venäläisversiota ovat äärettömän ihmisrakkaita.
Vanhempi ei pidä kaikista uroksista, nuorempi tykkää ihan kaikista rotuun ja sukupuoleen katsomatta :D Ja nämä elävät kissataloudessa ja rakastavat niitäkin!
Mutta kyllä ulkoillessa irtokissat tai pienet karvapuudelit varmasti kelpaisi "vieheeksi" jos karkuun juoksevat, mutta lähinnä leikkimielessä ja tässähän suuri vahingon mahdollisuus on huomioitava, vaikka eivät mitään ilkeyttään tai agressiivisuuttaan tekisikään.
Massaahan näissä ja jos mulla on molemmat pojat samaan aikaan mukana, me käytetään reaktiovaljaita, varsinkin pimeällä.
Koulutettavuushan näissä on erilainen kuin mun aikasemmissa koirissa, harjiksissa ja vanhaenglanninlammaskoirassa. Motivaattorit on niin eri kohdissa kuin noilla palvelualttiimmilla roduilla, kyllä ne tehräkin tykkää, kun ei tule liian monta toistoa :denti:
Mutta kyllä mun isäkin kysäisi, kun soitin autosta Pikku-Aleksi sylissä, että mitä menin ottamaan tuommosen aggressiivisen rodun :shock: :shock: Meidän isomummu piti venakoita vielä joskus 80-luvulla ja ne koirat oli kyllä vihaisia! Kaikilla muilla on jäänyt niistä pelko persiiseen ja mulle vaan semmonen WAU-efekti :ehe: Mutta nyt kun on nämä kaksi sankaria, ei vanhemmat tai siskot enään pidä venakoita pelottavina!

Silken Gabriel (Sarafias Gabriel) 10/12

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 28, 2012 10:18 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Ennenvanhaan (eli olisko se sitten joskus 70-80 luvulla) oli joitan borzoita, jotka olivat arvaamattomia, eli saattoivat purra, vaikka olin rauhassa silitellyt.. Nykyään luonteet ovat mielestäni paremmat, kun niihin ollaan enemmän kiinnitetty huomiota.

Ja kyllä se metsästysinto koiralla on, valitettavasti ja kuuluukin olla, enkä usko että Teijan koiratkaan sen kissan kanssa, jos ulkona kiinni saavat, niin leikkisivät. :-(

Mutta muuten aivan ihana rotu, suosittelen! :nyökyti:

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2012 6:39 pm 
Poissa
Keltanokka

Minä kaipaisin kokemuksia borzoin omistajilta, joilla on myös muun rotuisia koiria.

Itselläni on tällä hetkellä pian 19kk täyttävä picardienpaimenkoirauros, mahtavan avoin, ystävällinen ja sosiaalinen tyyppi. Nuorihan tuo on vielä, ja kaveria odotellaan reippaasti ainakin kaksi kolme vuotta. Olen aikalailla paimenkoiraihminen, mutta paimenien lisäksi lämpenen 10 ja 3 ryhmien roduille. Borzoi on ollut ainakin vuodesta 2004 pieni salainen haaveeni. Ajatus borzoin ottamisesta tulevaisuudessa sai vahvistuksensa siitä, kun ystäväni otti polakin groenendaelin kaveriksi.

Miten teillä tullaan toimeen? Samaa sukupuolta vai eri sukupuolta? Mikäli toisen rotuinen on tullut ennen venakkoa, niin onko venakko ottanut tältä toisen rotuiselta rodunomaisia tapoja, esim. leikkiminen? Millainen kombo tulisi aktiivisesta paimenesta ja vinttikoirasta? Näen jo sieluni silmin picardin tavoin leikkivän borzoin. :denti: Kaikkea mahdollista saa kertoa!

ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 29, 2012 8:57 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Mulla oli borzoin tullessa ennestään pumi. Molemmat koirat ovat uroksia, ikäeroa pojilla on nelisen vuotta. Yhteiselo on sujunut ihan hyvin; pumi ei siedä vieraita uroksia, mutta "pikkuveljen" kanssa tulevat mukavasti juttuun. Leikkivät paljon, niin juoksu-, jahtaus-, vaanimis- kuin painimisleikkejäkin. Välillä saa toppuutella ympäriinsä viilettävästä venakosta kuumuvaa pumia, välillä taas turhan raisusti leikkivää venakkoa. Pääsääntöisesti ongelmia ei kuitenkaan ole.

Uskon, että venakonpentu on ottanut pumilta mallia monissa asioissa. Nokkela paimen mm. opetti itse kädestä pitäen pennulle luoksetulon, istumisen ja maahanmenon. Oikein näki kuinka se turhautui, kun pöljä vinttikoira ei tajunnut tarpeeksi nopeasti, mitä ajoin kulloinkin takaa, ja päätti sitten näyttää mallia :denti:

Pojat ovat toisilleen hyvin tärkeitä, pumi venakolle tärkeämpi kuin toisin päin, ja minä olen molemmille se kaikkein tärkein. En tiedä olisiko näin, jos molemmat olisivat borzoita, vai olisivatko enemmän oma laumansa? Voi siis olla, että paimenen ohjaajakeskeisyydestä on tarttunut jotain myös venakkoon.

Tässäpä näin ensi alkuun, kysele lisää, jos tulee jotain mieleen :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 12:24 am 
Poissa
Keltanokka

nenssi kirjoitti:
Minä kaipaisin kokemuksia borzoin omistajilta, joilla on myös muun rotuisia koiria.

Itselläni on tällä hetkellä pian 19kk täyttävä picardienpaimenkoirauros, mahtavan avoin, ystävällinen ja sosiaalinen tyyppi. Nuorihan tuo on vielä, ja kaveria odotellaan reippaasti ainakin kaksi kolme vuotta. Olen aikalailla paimenkoiraihminen, mutta paimenien lisäksi lämpenen 10 ja 3 ryhmien roduille. Borzoi on ollut ainakin vuodesta 2004 pieni salainen haaveeni. Ajatus borzoin ottamisesta tulevaisuudessa sai vahvistuksensa siitä, kun ystäväni otti polakin groenendaelin kaveriksi.

Miten teillä tullaan toimeen? Samaa sukupuolta vai eri sukupuolta? Mikäli toisen rotuinen on tullut ennen venakkoa, niin onko venakko ottanut tältä toisen rotuiselta rodunomaisia tapoja, esim. leikkiminen? Millainen kombo tulisi aktiivisesta paimenesta ja vinttikoirasta? Näen jo sieluni silmin picardin tavoin leikkivän borzoin. :denti: Kaikkea mahdollista saa kertoa!

Mulla on bedlingtoninterrieri narttu, joka on pari vuotta vanhempi tuota borzoi urosta. En osaa sanoa onko borzoi miten ottanut mallia terrieriltä, kun ei aikaisempaa kokemusta borzoista ole. Tutut Borzoitkin ovat sen verran erilaisia, ettei niihinkään osaa oikein verrata. :) Aika vähän leikkivät keskenään. Talon terrieri ei ole mikään leikki-ihme. Borzoilla on kuitenkin muita beduja leikkikaverina ja niitten kanssa juostaan, jauhetaan ja leikitään vetoleikkejä.

Minusta on vain hyväksi, jos toinen koira on aktiivinen ja ymmärtää erityisesti juoksemisen päälle. Tuolle minun borzoilleni se juokseminen on tosi ihanaa ja parasta kaverin kanssa. Minkä vuoksi on pitänyt etsiskellä sopivaa juoksuseuraa, kun talon toinen koira ei siitä innostu. Borzoi leikkii pääsääntöisesti muiden kuin vinttareiden kanssa, kun näillä seuduin ei niitä paljoakaan ole.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 12:49 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

SariK kirjoitti:
Pojat ovat toisilleen hyvin tärkeitä, pumi venakolle tärkeämpi kuin toisin päin, ja minä olen molemmille se kaikkein tärkein. En tiedä olisiko näin, jos molemmat olisivat borzoita, vai olisivatko enemmän oma laumansa?

Toisaalta, meillähän on 9 borzoita ja ihan jokainen niistä jättäisi kaverinsa vaikka junan alle jos pitäisi valita laumakaveri tai ihminen. Kyllä me ollaan niille kaikkein tärkeimmät, ihan selkeästi, vaikka ne laumana elävätkin.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 2:16 pm 
Poissa
Keltanokka

Kiitos vastaajille! :-) Rohkaisi oikein mukavasti. Toivottavasti pk-seudun läheisyydestä löytyy ihmisiä, joiden aikuisiin koiriin voisi käydä ihan vaan tutustumassa. Tai mahdollisesti borzoi, jonka kanssa picardini voisi käydä leikkimässä.

ppu Hukka 6/2011

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 3:53 pm 
Poissa

SariK kirjoitti:

Uskon, että venakonpentu on ottanut pumilta mallia monissa asioissa. Nokkela paimen mm. opetti itse kädestä pitäen pennulle luoksetulon, istumisen ja maahanmenon. Oikein näki kuinka se turhautui, kun pöljä vinttikoira ei tajunnut tarpeeksi nopeasti, mitä ajoin kulloinkin takaa, ja päätti sitten näyttää mallia :denti:

Pojat ovat toisilleen hyvin tärkeitä, pumi venakolle tärkeämpi kuin toisin päin, ja minä olen molemmille se kaikkein tärkein. En tiedä olisiko näin, jos molemmat olisivat borzoita, vai olisivatko enemmän oma laumansa? Voi siis olla, että paimenen ohjaajakeskeisyydestä on tarttunut jotain myös venakkoon.

Luoksetulo vapaana ei aina ole venakoiden vahvimpia puolia, riippuu tosin paljon siitä kuinka usein pidetään vapaana ja missä, jos edes kaveri on tottelevainen se saattaa auttaa. Tosi paljon on yksilöllisiä eroja, osa on perässä laahaajia ja osa ottaa heti ritolat kun irti pääsevät ja osa karauttelee vaikka olisi omasta takaa maat ja mannut. Puolanvinttikoiralla (omallani) on ehkä kai paimenkoiramainen tapa härkkiä toisia koiria leikkiin näykkimällä takajalkoihin, nämä rajut leikit ovat yhdistettynä metsästysviettiin ehkä hieman riskaabeleja, yhdessä venakkoneidon(joka yksinään tulee kaikkien koirien kanssa pääsääntöisesti toimeen) kanssa alkaa kyllä aikamoinen sakinhivutus jos koirapuistoon tulee pienempi ja arka koira, selitä siinä sitten metsästysvietistä :oops:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 6:30 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Nenssi: ota yhteyttä.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Joulu 30, 2012 9:41 pm 
Poissa
Keltanokka

Ebes kirjoitti:
Nenssi: ota yhteyttä.

Laitoin FB:ssä (ainakin toivottavasti oikealle henkilölle :wink: ) yksityisviestiä, tsekkaa Muut-kansio jos ei näy. :-)

ppu Hukka 6/2011

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 31, 2012 1:27 am 
Poissa

Ebes kirjoitti:
SariK kirjoitti:
Pojat ovat toisilleen hyvin tärkeitä, pumi venakolle tärkeämpi kuin toisin päin, ja minä olen molemmille se kaikkein tärkein. En tiedä olisiko näin, jos molemmat olisivat borzoita, vai olisivatko enemmän oma laumansa?

Toisaalta, meillähän on 9 borzoita ja ihan jokainen niistä jättäisi kaverinsa vaikka junan alle jos pitäisi valita laumakaveri tai ihminen. Kyllä me ollaan niille kaikkein tärkeimmät, ihan selkeästi, vaikka ne laumana elävätkin.

Mä kyllä luulen, että mun nuorempi borzoi jättäis mut junan alle ja seurais meidän veteraania... :orava: Ne elää kyllä sellaisessa symbioosissa, että varmaan kuolevatkin samaan aikaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]