Tänään on Ma Tammi 21, 2019 3:13 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: Ti Tammi 08, 2013 9:49 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Meillä on myös paimen ja vinttari! :taata: Meillä ei kyllä vielä kovin kauheasti ole tätä kokemusta (9 kk) yhteiselosta, kun Olivia on vasta vuotinen, mutta kannan silti korteni kekoon.

Bordercollie (uros, kastroitu) oli 3,5-vuotias kun pentu tuli meille ja ekat pari kuukautta oli ne hankalat, kun se ei meinannu osata pitää puoliaan. Tuo venakko on ollut tosi itsevarma pienestä pitäen jo, niin meidän pehmis uroksella oli tulla löysät housuun aina kun pentu vähän jäi tuijottamaan... Olimme kaksijalkaisina aktiivisia ja tehtiin pennulle lempeästi selväksi että toisen kupille ei mennä, eikä luulle tai muullekaan. Kyllä se pikku hiljaa puolen vuoden jankutuksen jälkeen uskoi. :orava: Paimeneen verrattuna ollut paljon vähemmän kiinnostunut säännöistä, mutta ilokseni olen vain tykännyt borzoin jääräpäisyydestä!

Meidän bortsu on tosi energinen ja intensiivinen tapaus, joten uutta koiraa ottaessa pelattiin varman päälle ja (kasvattajankin suosituksia kuunnellen tietenkin) meille tuli lunki ja rauhallinen tyttö. Nää on olleet ainakin ku paita ja peppu! Paimenen kuumetessa jahtausleikistä tyttö pistää vaan kaasua ja juoksee sen ulottumattomille --> kiihtymys laskee tosi nopeasti. Muutenkin tää venakko on opettanut tasapainoisuudellaan meidän bordercollien koirien tavoille tosi monessa asiassa ja on ollut mitä parhain kaveri sille päivä toisensa jälkeen! Aiemmin oli vaikea löytää sopivaa leikkikaveria bortsulle, koska se alkoi jossakin vaiheessa paimentaa kaveria kun kiihtyi liikaa, ja sit saattoi tulla kähinä. Nyt Olivia rauhoittaa tilanteen tosi taitavasti ja johtaa leikin uuteen suuntaan. :luuv2: Bortsumme on myös ihailtavasti kestänyt kaulapuuhkasta repimistä, mitä nyt pikkusen joskus varottaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 01, 2013 1:30 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Kuinka dominoivia koiranne ovat ryhmässä?
Tässäkin tietenkin yksilökohtaisia eroja, mutta olisi mukava lukea kuinka koiranne toimivat ryhmässä jossa on eri ikäisiä uroksia ja narttuja :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Elo 03, 2013 10:45 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Tarkoitatko nyt vieraassa ryhmässä, tuttujen mutta ei perheeseen kuuluvien koirien kesken vai oman lauman kesken?

Omassa laumassa tai tuttujen kaverikoirien kanssa ainakaan meidän borzoit eivät osoita mitään selkeää dominanssia, enemminkin väistävät epämiellyttäviä tilanteita. Täysi vieraiden koirien kanssa harvoin tulee laskettua vapaaksi mihinkään "ryhmään". Tosin jossain vinttariulkoilussa tietty voi olla sen 40-50 koiraa paikalla eikä toki tunneta kaikkia, mutta ne on sitten jo NIIIIN isoja porukoita että koira ei koe sitä miksikään ryhmäksi tai laumaksi, vaan käyttäytyy ihan kuin esim. koiranäyttelyissä vaikka siellä onkin hihnassa.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Elo 11, 2013 9:19 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Voiko tää pitää paikkansa, mä ymmärrän että vahinko ei tule kello kaulassa ja tälläinen voi sattua kerran, mutta kahdesti :shockthink:
Tää teksti on facesta.

Varoitus! Valkealan alueella (Jokela-Niinistö) lenkkeilee nainen kolmen venäjänvinttikoiran kanssa.. Vinttikoirat ovat kahteen kertaan päässeet irti (kaataneet neisen) ja tappaneet jo kaksi koiraa repimällä ne riekaleiksi! Pienet koirat etenkin vaarassa.. Naisesta on tehty kuulemma jo rikosilmoitus, mutta ei tietoa onko koirat lopetettu. Käyvät myös Valkealan koirapuistossa. Tämä tieto saatu yhden surmansa saanneen koiran omistajalta. Sanaa voipi levittää, jottei muita uhreja tulisi.

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Elo 12, 2013 10:35 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Me harrastajat juuri facessa pohdimme tuota myös, että voiko oikeasti pitää paikkaansa. Siis että onko ne oikeasti ollut borzoita, ja jos on niin ketä mitä?

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 4:25 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Kun tät roskaa on täälläkin ansiokkaasti levitetty niin tässäpä asianomaisen vastine jota voisi myös yhtä innokkaasti jaella:

Minun on toivottu kirjoittavan vastineen sekä Facebookissa olleeseen perättömään kirjoitukseen, samoin kuin Kouvolan Sanomissa olleeseen artikkeliin samasta kirjoituksesta. Tätä vastinetta voi myös jakaa vapaasti eteenpäin, sinne Tuulen Koiriinkin. Tapauksella on myös silminnäkijä.

Kyseinen tapahtuma, johon kirjoituksessa viitataan, tapahtui 4.7. 2013 aamupäivällä. Olin koirieni kanssa lähdössä juuri päivälenkille. En ehtinyt ottaa montakaan askelta kun vastaani tuli vanhempi rouva, jonka kanssa sitten jutustelimme niitä näitä. Lähinnä kai sairauksista ja vammoista, koska olin toipumassa 30.5 suoritetusta leikkauksesta Kotkassa.

Siinä jutellessamme meitä lähestyi toinen vanha tuttu rouva puolijuoksua mäkeä alas pienen koiran kanssa. (Hänellä oli aiemmin sakemannisekoitusnarttu, joka oli aika hankala luonteeltaan. Venakkourokseni taisivat olla ainoita koiria, jotka sietivät narttua. Vanha koira oli nyt lopetettu, koska se oli kaatanut hänet.) Minä huusin hänelle, että onhan koirasi tyttö? En saanut vastausta siihen, vaan vastaukseksi, että se on rotukoira ja maksoi 800. Varalta otin koirani kyllä lähelleni, koska tyttökoirankin kyseessä ollessa näin isot voivat sen vahingossa talloa jalkoihinsa. Kysyin uudelleen, että onhan se tyttö? Siinä vaiheessa koirat olivat jo nenäkkäin ja minulle iloisesti sanottiin, että ei, uros se on.
Siitä eteen päin asiat etenivät sitten hyvin nopeasti. Pikkukoira nappasi säikähdyksissään yhtä isoista kuonoon (haava löytyi huulesta) ja iso runttasi pikkukoiran maahan. Tässä vaiheessa leikattu jalkani sitten petti ja kaaduin. Koirat olivat silloinkin kiinni. Itse tapahtuma ei kestänyt kuin sekunteja, mutta kun pääsin pystyyn oli jo myöhäistä. Koiraa ei revitty riekaleiksi, vaan tavallinen niskaote jota koirat tapellessaan käyttävät, riitti tappamaan noin pienen koiran. Isomman vastuksen se olisi vain heittänyt maahan nurin.

Minä vein sekä pienen koiran, että omistajansa Univetiin, mutta koira oli kuollut. Huolehdin siellä koiran tuhkauksesta, ja kerroin kyllä korvaavani hänelle koiran, ja niin teinkin. Korvasin hänelle 900 euroa koirasta, jonka hän oli hankkinut 2 viikkoa aiemmin.

Tässä itse tapahtuma. Syyllisyydestä sen verran, että olen puhunut asian tiimoilta kahden poliisin ja yhden tuomarin kanssa, ja todellakaan, en ole syyllistynyt mihinkään. En olisi nähtävästi ollut edes korvausvelvollinenkaan. Korvasin koiran ja vähän enemmänkin, koska omistaja oli eläkeläisvanhus, ja hän toimi ajattelemattomasti. Tästä eteenpäin ainoa mahdollinen rikosilmoitus olisi siis minun jättämäni kunnianloukkaussyyte.
Sitä pyydettiin harkitsemaan, koska kirjoituksesta minut on helppo tunnistaa. Itse olisin halunnut jo alunperin unohtaa asian mahdollisimman pian, samoin kuin koiran omistajakin. Hänelläkin on ollut uusi koira jo viikkoja. Taisin itkeäkin pikkukoiraa sen omistajaa enemmän.

Entä syyllisyys sitten? Eikö tällaisessa tapauksessa ainoa oikea syyllinen ole koiran kasvattaja, joka ei vanhukselle myydessään kerro, että kaksikiloista aikuista uroskoiraa ei juoksuteta kolmen 40-kiloisen metsästyskoiran, ja vielä uroksien, kuonon alle? Toivottavasti kertoo tästä eteenpäin, ja korjaa Facebookissa olleen valheellisen kirjoituksensa. Kunnianloukkaussyytettä mietin vielä.

ystävällisesti
Cristina Andersson
venäjänvinttikoiraharrastaja jo yli 30 vuoden ajan

Wiles Anniesbunnyshow Hilma

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 4:28 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Tätä vastinetta kannattaa levittää mielestäni muillekin foorumeille. Muistaakseni ainakin lemmikkipalstoilla on kauhisteltu kyseistä tapausta.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 4:38 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Eli kuten epäilinkin, kirjoitukset eivät todellakaan olleet totta. Ne aiemmat.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 5:23 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

juuri siksi onkin hyvä kyseenalaistaa asiat ja tuoda ne julki, koska asiat suurenee aina "rikkinäinen puhelin" tyylillä. Hyvä vastine.

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 5:23 pm 
Poissa
Ei halluu olla hölömö
Ei halluu olla hölömö

Voi miten ikävä ja kaikin puolin hyvin hyvin valitettava tapahtuma :( Tämä on yksi syy, miksi hyvin varauksella haluan facessa jakaa mitään juttuja että "jakakaa, tällainen vääryys tapahtui". Sitä kun ei tiedä mikä se todellinen totuus on.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 15, 2013 5:46 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Luin oman viestini uudestaan ja en tiedä mistä toi hymiö sinne loppuun on pomsahtanut :shockthink: Saako sen pois jollain keinolla?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 16, 2013 11:25 am 
Poissa
Palkollinen
Palkollinen

Tilanteeseen sopimaton hymiö poistettu kipsun kommentista!

Pipsa
mode

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 16, 2013 7:16 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

Kiitti Pipsa :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 20, 2013 8:05 pm 
Poissa
Keltanokka

Harmillinen tapaus tuo koiran kuolema. :-( Tässä syy miksi en käy ton vinttimixin kanssa enää koirapuistossa muuta kuin tuttujen koirien anssa. Todella moni pieni ja ärhäkkä uros tuikataan isojen urosten sekaan eikä sitten katsota koiran perään. Sólas väistää tappelut viimeiseen asti, mutta viime aikoina on alkanut pojalla esiintymään ylikuumenemista, kun useampi nimenomaan jack russel on käynyt kerta toisensa jälkeen päälle ja purrut pahastikin, vaikka toinen väistelee ja yrittää lyödä leikiksi. Lenkilläkin jännittää jo pieniä vaaleita terrierejä, vaikka on muuten aivan älyttömän leppoisa tyyppi kaikissa tilanteissa. Huumorintajuinenkin jopa.

Mua kiinnostais borzoin pennun luonteet vs mitä niistä tulee aikuisena. Meillä 16 viikkoinen urospentu on aika dominoivaa ja temperamenttista laatua. Dramaattisesti uikuttaa asiasta kuin asiasta, tosin sekin on vähentynyt todella paljon. Nyt, kun on alkanut oppia meidän talon säännöt ja rutiinit, on siitä tullut todella suloinen ja läheisyydenkaipuinen sylihauva. :luuv2:
Minkälaisia kokemuksia teiltä löytyy boirzoin urospennuista?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2013 1:43 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^ Tuo ylempi kuvaus kuulostaa omalta narttupennultani todella paljon. Luulin, että kyse on dominanssista, mutta osoittautuikin epävarmuudeksi. Uikuttaminen ja näennäinen dominointi johti Puolukan tapauksessa pienenä hirveään riehumiseen, jos koetti jollain keinolla tehdä selväksi, että "minua vastenhan ei hypitä ja että minuahan et pure". Oli käsivarret aivan verinaarmuilla kun pentu riehui ja sitä siinä koetettiin saada asettumaan. :( No, kuten sanoinkin, niin tää kaikki osoittautui epävarmuudeksi ja pehmeydeksi (jos sallitte termin), ja kaikki riehuminen meni ohi nopeasti, kun emme reagoineet millään tavalla. :) Tosiaan nyt ei enää purra eikä riehuta, ja antaa harjata ja leikata kynnet ihan kohtuullisesti ilman itkupotkuraivaria kummaltakaan osapuolelta.

Kaikkien pentujen käytös on vähän epävarmaaja kokeilemista ja pennun telmimistä kunnes sukukypsyys iskee, eli suhtaudu pitkähermoisesti ja lempeän rauhallisesti. Niin kuin toinen aikuinen koira suhtautuisi.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]