Tänään on To Tammi 17, 2019 5:54 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 204 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Onko teille koskaan käynyt näin?
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 7:42 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

JaJuSt kirjoitti:
Ymmärrän siis hyvin teidän närkästyksenne, mutta älkää heti olko valmiit tuomitsemaan kaikkia kissoja/niiden omistajia.. Kiitos!

En todellakaan tuomitse kaikkia kissanomistajia, onneksi monet osaa pitää niitä asiallisesti ja olla päästämättä kuljeksimaan vapaana.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 7:45 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

JaJuSt kirjoitti:
Niin eikös hiljattain lukenut Koiramme-lehdessä, ettei metsissä saisi pitää aikuisia koiria vapaana, ilman maanomistajan lupaa :shockthink: Voi voi, eli meillä on koiratkin heitteillä miltei päivittäin.. :eihelev: Linnaanhan tästä kohta joutuu!

Koirat yleensä vapaana ollessaan on kuitenkin omistajan valvonnassa, ei "heittellä" niin että juoksisivat koko päivän missä sattuu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 7:56 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Mutta laitonta sekin. Ja eiköhän tämän ketjun aloitus jo kerro että on oltu vähän pois omistajan silmistä, niin kuin monet monet muutkin koirat kun pääsevät hajulle ym. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 8:04 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Niin, mä viittasin tuohon laittomuuteen kysyessäni, että kenen on syy, jos kissa on vapaana, itsellä koira hihnassa ja koira pääsee tekemään kissalle jotain. Joskus kissat tulee niin lähelle, että koira voi päästä puremaan hihnassa ollessaankin. Jos taas mun(kin) koira olisi laittomasti vapaana, se olisi eri asia. Tai jos mun koira on vapaana ja joku hihnassa oleva irtokoirasta ärsyyntynyt koira puree siitä (tai pääsee vapaaksi kun mun koira on käynyt ärsyttämässä), niin tietenkin se on mun syy, kun olen päästäny koiran vapaaksi.

Ainakin itse pyrin siihen, ettei mun koirista olisi haittaa ulkopuolisille silloin kun ne ulkoilee vapaana, mutta miten sitä valvot kissan kanssa joka pyörii päivät pitkät missä sattuu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 16, 2012 9:34 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

dogeared kirjoitti:
JaJuSt kirjoitti:
Ymmärrän siis hyvin teidän närkästyksenne, mutta älkää heti olko valmiit tuomitsemaan kaikkia kissoja/niiden omistajia.. Kiitos!

En todellakaan tuomitse kaikkia kissanomistajia, onneksi monet osaa pitää niitä asiallisesti ja olla päästämättä kuljeksimaan vapaana.

Mä taas on sillä kannalla, et sivummalla asuessa niin sitä kissaa voi kyllä jo pitää irti.
Vaikka tuon yhden tulkinnan mukaan olisikin heitteillejättöä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 10:15 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

dogeared kirjoitti:
mutta miten sitä valvot kissan kanssa joka pyörii päivät pitkät missä sattuu.

Mähän sanoin ettei ne kissatkaan pyöri päättömästi, vaan ovat reviirieläimiä..

Mutta en tosiaan itsekkään pitäisi vapaana vaikkapa tuossa lähimässä kylätaajamassa, jossa vilkkaampi liikenne ja enemmän asutusta. Tiedän että moni pitää ja tässä kohtaa pääsemmekin samalle puolelle, en tykkää siitä lainkaan! :denti:

Kyllä siis itsekkin minimoin eläinteni tuottamat harmit ja myös käyttäydyn itse niin ettei kenenkään tarvitse siitä häiriintyä :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 6:43 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Mä en ole kovin lainkuuliainen koiranomistaja ja mun mielestä myös muita eläimiä voi pitää vapaana. Vapaanapidon ehdottomana edellytyksenä mielestäni kuitenkin on ettei siitä aiheudu merkittävää haittaa muille ihmisille tai eläimille.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 7:22 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

No siitähän tässä on kokoajan ollutkin sinällään kyse (siis mitä on kissoista puhuttu), ettei kissojen yksin ulkoilu vapaana kuulu taajamiin/kaupunkeihin. Varmasti niille on funktio maalla, jossa on niitä omia tiluksia sen verran siinä oman tuvan ympärillä, että harvemmin eksyvät naapurinkaan ikkunan alle.

Mutta jopa maalaistaajamissa, ovat kissat jotka yksin ilman valvontaa ulkoilevat ns. turhia, vaarallisia, haitaksi... Itse esim. asun tällä haavaa ns. maalaistaajamassa rivitalossa, jossa ainakin kahdella naapurilla on yksin vapaana ulkoilevia kissoja + vielä lähitalojen n. parikymmentä muuta kattia. Itsekin tykkään kissoista kyllä ja haluaisinkin vielä joskus itämaisia lyhytkarvoja, mutta noita vapaana yksin ulkoilevia en oikein siedä. Liikaa vaaratilanteita.
Olen nähnyt miten auto väistää kissaa ja pamauttaa siksi toista kylkeen. Itse olen ollut pariin otteeseen selälläni kun kissa on hypännyt odottamatta jostain piilosta koirien eteen aivan kylän keskustassa.
Tavallaan odotan myös kauhulla, milloin on auton konepellillä/katolla tms. kunnon kynnenjäljet maalipinnalla, kun jonkun kissa säikähtää kunnolla siinä loikoillessaan kun esim. tulen pihalle koirien kanssa. On muuten yllättävän iso menoerä, jota vakuutusyhtiöt noita maalipintoja vuodessa korvailevat, kun harvemmin niistä kissan omistajaa edesvastuuseen saadaan. Samoin iso summa vuodessa menee vakuutusyhtiöiltä siihen kun korvailevat muita kissoista johtuvia vahinkoja, esim. juuri noita kolareita/ojaanajoja jne.
Ja eipä se kaverinkaan mielialaa piristänyt, kun naapurin kissa päätti ottaa tavakseen käydä lastenvaunuissa asioillaan, oli siellä vauva tai ei...

Kissoille on kyllä paikkansa, maalla jollain isolla tilalla, mutta taajamiin ne eivät ilman valvontaa kuulu. Muutenkaan en ymmärrä mentaliteettia, että tungetaan kissa ulkoilemaan yksin, kaikkien vaarojen keskelle ja sitten kun sille katille käy jotain porataan kun rakas Mirri kuoli, musta se vaan on jotenkin ristiriitaista.
En mäkään ulkoiluta koiriani vapaana missään taajama-alueilla (ellei koirapuistoja tms. lasketa), vaan painallan jonnekin metsikköön ja niin kauas esim. autoteistä kuin mahdollista, jotta meistä olisi mahdollisimman vähän haittaa, saati vaaraa muille.

En myöskään muista kuulleeni yhdenkään kissan kuolleen siihen, että ei pääse ulkoilemaan vapaana, päinvastoin tiedän erinäiset jotka ovat siksi henkensä menettäneet. Taajama-alueilla mä kannatan niitä valjaita tai kunnon aitausta ja niile fiksuille kissanomistajille jotka näitä käyttävät nostan hattua, mutta niille jotka esim. Tampereen Hatanpäällä pitävät kissojaan yksin irti niin... :evil:

&
Working Jack Russell terrieri Pikku-Toivolan Saimi = Kara

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 8:19 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Nyt on kysyttävä, että onko sulla jotain oikeaa faktatietoa tai tilastoa noista mainitsemistasi summista, millä maalaillaan autoja uusiksi kissan kynsien jäljiltä tai korvaillaan kissojen aiheuttamia kolareita? :shockthink:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Helmi 17, 2012 9:04 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Juuri tästä asiasta isän kanssa keskusteltiin, kun puhuttiin muutenkin kissoista yllipäätään ja sanoisin että eiköhän aika faktaa ole jos semmoisen 30vuotta vakuutusalalla työskennellyt yhtiön johtoportaan edustaja sanoo että puhutaan kuusinumeroisista summista vuositasolla kun puhutaan kissoihin liittyvistä vuosikorvauksista pelkästään heidän yhtiössään ja siis ulkopuolisille aiheutuneista vahingoista.

&
Working Jack Russell terrieri Pikku-Toivolan Saimi = Kara

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 11:13 am 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Miten voi muuten sanoa varmaksi että kissa ulkoilee vain omalla tontilla kun asiantuntijankin mukaan kissan reviiri voi olla jopa 11 ha? Tähän ei siis ihan 4000 m2 tontti riitä (meillä muuten saman kokoinen...), ja asiantuntijan linkki http://www.clinivet.fi/artikkelit/kissa ... li_19.html

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 11:26 am 
Poissa
Nokkamuki on ja pysyy
Nokkamuki on ja pysyy

MikkoP kirjoitti:

Mä taas on sillä kannalla, et sivummalla asuessa niin sitä kissaa voi kyllä jo pitää irti.
Vaikka tuon yhden tulkinnan mukaan olisikin heitteillejättöä.

Minä en. Koska se kissa ei pysy omalla tontilla. Se voi tulla naapurin tontilla olevalle kasvimaalle ja tehdä tarpeensa sinne. Se voi myös mielellään tulla istuksimaan naapurin ikkunoiden alle, kun ikkunassa louskuttavia koiria on hauska härnätä. Se myös mielellään lämmittelee itseään naapurin auton konepellillä, josta se sinkoaa kynnet pojossa nähtyään koirat. Se saattaa myös mielellään livahtaa naapurin puukuuriin (puuvarasto, jossa pitää olla hyvä tuuletus) ja todeta päässeensä ylelliseen paskahuussiin.

Tämä kissan terrorisoima naapuri ei kuseta tai paskata koiriaan naapurin tontille ja portinpieliin. Naapuri ei myöskään juoksuta koiriaan kissanaapurin tontilla niin, että hyötykasvit ovat kumossa. Naapuri ei myöskään juoksuta hurttiaan silloin, kun toiset nukkuu.
Omalla tontilla oleva kasvimaa on pitänyt aidata = maksaa rahaa. Puukuurin oveen pitää aina laittaa verkko (maksaa rahaa). Auto pitää joskus käyttää oikeassa vahauksessa (maksaa rahaa), talon kaikissa ikkunoissa pitää poissaollessa pitää kaihtimet (ne on maksettu jo aiemmin).
Miksi siis itse pitää maksaa toisen ihmisen piittamattomuudesta?
Ei ymmärrä :center:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 11:40 am 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Ei ymmärrä myöskään.

Naapurin kateista muutama on keväällä käyttänyt meidän pihaa reviirinään ja se merkkailun haju, voi helvata kun pitää ruikkia kämpän nurkkiin :center: . Ei meillä koirat kuseskele toisten taloihin, leikkimökkeihin tai muuhunkaan. Mutta kun tuo pistävä lemu ottaa nenään tekisi mieli käydä kippaamassa koiran ruikkupaskat naapurin ovelle. On sanottu asiasta, useastikin, järkipuhe ei vaan tehoa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 12:51 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Kissaihmisenä puutun sen verran, että kyllä koiristakin voi haittaa olla omakotitaloalueella ja missä vaan, kamalaa räkytystä ei jaksa kukaan kuunnella, paitsi tietty ne omistajat jotka antavat koiransa rätkyttää useita tunteja päivässä. Kerrostalossa koirien metelöinnistä on enemmän haittaa kuin kissoista, että molempi pahempi, turha syyttää vain kissojen omistajia, kyllä niitä älyvapaita löytyy koiraihmisistäkin. Ja olen varma, että ne jotka tahallaan ajavat kissan päälle(tästäkin keskustelusta päätellen kissojen vihaajia piisaa), eivät ole kuulleet, että auto hajoaa siitä tai sitten juuri ajavat sen takia, että vakuutus korvaa :evil:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2012 1:44 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

No voin kertoa että meillä ei koirat räkytä pihassa, jos joskus johonkin huutokiljuntaan ryhtyvät (yleensä pihassa jotain mitä siellä ei saisi olla), käydään niitä joko heti komentamassa tai hätistelemässä sisälle.

Summasummarum, kaikki häiritsevät jos ei kukaan ota toisia asukkaita/asujia/eläimiä huomioon, ihmisetkin. Kissanomistajissa vapaana kulkevine kissoineen vaan tuntuu olevan enemmistönä tämä hälläväliä -tyyli.

Tuossa kun nyt katselen noita aurattuja teitä, on lumivallit teiden sivussa aika korkeat. Jos mun on valittava kolmesta: ajanko kissan yli, väistänkö vastaantulevan kaistalle (tämän voinen valita jos ei muuta liikennettä ole, harvemmin onnistuu täällä) vai rysäytänkö autoni jäiseen penkkaan. Valitettava vaihtoehto oman ja mahdollisesti kyydissäni kulkevan turvaksi turvallisinta lienee ajaa sen kissan yli. Niin ikävältä kuin se tuntuukin. En tod. halua 80 km/h kokeilla, miten onneni riittää muuhun.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 204 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]