Tänään on La Maalis 23, 2019 2:25 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiden metsästyskäytöstä Venäjällä
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 2:53 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Ebes kirjoitti:
^
Syy miksi vinttikoirilla ei käytännössä saa metsästää on se ettei eläinsuojelulain mukaan saa "tuottaa tarpeetonta tuskaa ja kärsimystä", mitä ilmeisesti on jos koira tappaa saaliin. Voi olla että myös koiran käytöstä aseena on jotain metsästyslaissa, mutta ainakaan silloin kun sen itse luin kannesta kanteen ei ollut.

Periaatteessa siis borzoilla saa kyllä ajaa jänistä, kettua jne, kunhan metsästäjä ampuu itse saaliin. Tätä vaan voi olla hitusen vaikea toteuttaa.

Jepulis,kyllä ne meidän viranomaiset nojaa aika tiukasti tohon "tuottaa tarpeetonta tuskaa ja kärsimystä" lausekkeeseen.
En kyllä tiedä yhtään metsästysseuraa joka hyväksyisi metsästyksen pelkällä koiralla.

Näin itse silloin tällöin metsästävänä,en kyllä allekirjoita pienriistan osalta tota kärsimys juttua...uskon että koira tappaa ihan yhtä tehokkaasti kuin haulikkokin.
Ikävä kyllä,itse olen joskus joutunut kokemaan sen,kun jänis kiljuu tuskissaan huonosti ammutun laukauksen takia...ja se ei kyllä ole mitää kaunista kuultavaa se.

Tässä olisikin metsästyksestä kiinnostuneille vinttari-ihmisille semmoinen pikku yhteinen projekti,saada siis se pienriistan metsästys "lailliseksi" metsästykseksi.
Tämä vaatisi lakialoitteen tekemistä eduskuntaan ja tietysti jokaisen tulisi suorittaa metsästäjän tutkinto.

Mitä tulee sitten toho suur-riistan metsästykseen,sen voi kyllä suosiolla unohtaa...se nimittän on epäinhimillistä,lähteä hirveä kaatamaan joillain koirilla.
Hirvenmetsästyksessä koiraa voi käyttää pysäyttäjänä,mutta tappaminen kyllä pitää hoitaa kiväärillä.

Ja entäs sitten kalustotappiot?
Hirvi kun potkaisee,on se yleensä kuolemaksi.

Mä en ainakaan (jos omistaisin lauman borzoita),lähtis riskeeraamaan laumani jäsenen henkeä moisen takia.

Mutta joo,mun sölkötyksen pointti oli,että koiralla pitäis saada metsästää...tietyin ehdoin.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 2:57 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Raakel10 kirjoitti:
Ideaalin olisi että koiran käyttö on pakollista vesi- ja kanalintujahdissa. Vältytään näiltä kitumaan jäämisiltä :?

No toi oli järkevintä mitä olen pitkään aikaan kuullu! :nyökyti:
Metsästäjät ei toki tahalleen jätä vesilintuja kitumaan kaislikkoon,niitä vaan ei aina löydä.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Maalis 21, 2011 6:33 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Olen myös sitä mieltä, että koiralla pitäisi saada metsästää, tietyin ehdoin kuten Eppu sanoi. Kuka ja mille koirille ne ehdot määritettäisiin, onkin toinen juttu. Jos ajo ja tappo sallittaisiin pienriistalle, vaikkapa tänne kuulumattomille minkille ja supille, millä estät, ettei koira lähde sille kuulumattoman riistan perään? Koulutus on ainoa vaihtoehto, kuten muillakin metsästyskoirilla. Toki omasta kokemuksesta jo huomaan, että joku riista kiinnostaa enemmän kuin toinen. Jänkön jälki papanoineen on parasta, kelpaa hätätilassa kurre, supi aiheuttaa lähinnä ihmetystä jälkien perusteella, kerran päässeet perään. Minkki se vasta outo oli, mut piru kerkes veteen. Onneksi, koska serkkuni borzoi taannoin tappoi minkin kaupunkialueella, ja haju koirassa eikä kämpässä ollut mikään helppo poistettava.

Omat borzoini, tai yksi niistä, on noutanut tästä rannasta kaksi haavikkosorsaa, liekö ajelehtineet vai miksi vasta aamulla löysi ne. Itse en edes olisi huomannut lintuja, mutta tyttö haki ne, ilmeisesti vaistoten että jotain on pielessä. Muuten eivät välitä vesilinnuista, joita rannassamme on runsaasti.

Ekan linnun toi mulle puoliksi elävänä, ja kukkahattujen ei tarvi suuttua, mutta käskin tappamaan sen. Koira teki työtä käskettyä, tavallaan "luvan" saatuaan. Parinkymmenen minuutin päästä sama juttu! Kännissäkö ne niitä lintuja ampuu vai onko oikeesti niin huono sihti, että ne linnut riutuu raajarikkoina rannoilla? Jos ei ois ollu koiraa, niin melko ikävä kuolema. Eli pointti oli, että vesilintujahtiin noutava (mikä tahansa rotu) pakolliseksi!

Jänkkömetästä voin sanoa sen verran omien koirieni osalta, että kaksi otusta ovat saaneet kiinni, ja molemmilla kerroilla ollut vain yksi koira perässä. Ääntäkään ei ole kuulunut, eka kerralla mulle tuotiin saalis nenän eteen ja toka kerralla ei tuotu, jäi saaliin luo, mutta odotti minua. Koira tarkisti vielä mahaan pukkaamalla jänköstä, että syötävää ois, annatko emäntä luvan?

Tosta hirvenajosta, mun vanhin narttu ajoi ns.cityhirveä luonnonsuojelualueella, joka on Puijolla Kuopiossa. Ne hirvet kulkee siinä aina keväisin ja syksyisin johonkin suuntaan, jokunen eksynyt rautatieasemallekin. Muutaman autokolarin ovat aiheuttaneet, kun ovat tottuneet kaupungin vilinään.

Narttu ajonsa päätteksi onneksi upposi suohon, ja hirvi pääsi karkuun. Nuorin narttu vuosikkaana samalla alueella herätti vasan haukkuen, sitä ennen hän ei osannut edes haukkua. Kaksi muuta koiraani oli kytkettyinä ja sain ne pidettyä paikoillaan männyn rungon avulla. Nuorimmainen jatkoi ja yllätyksekseni hirviä olikin neljän lauma ylhäällä, ja koira keskellä. Kotiin matkaa 150 m, raahasin hihnassa olevat aitaukseen, ja kipusin pystysuoraa rinnettä tarkastamaan tilannetta. Pikkuborzoi edelleen hirvilauman keskellä, sai lauman liikkeelle ja sitten mentiin.

Koira haukkui koko ajan, mikä on sinänsä outoa. Parin kilometrin jälkeen haukkua ei enää kuulunut ja olin melko varmasti menossa hakemaan selkärankansa katkaissutta, hirven potkaisemaa borzoita puunoksasta. Mutta ei, löysimpä näennäisesti ehjän otuksen makaamassa ja juomassa suosta vettä. Jaloista oli nahkoja kuoriutunut, lihakset varmaan muulla kuin maitohapoilla, ja juu en kattonu pissikö punaista! Kunhan sain hengissä kotio. Eli ei hirvenajoon vinttureita oli se pointti! Kuten Eppu sanoi, yksi potku riittää.

Olihan se yks afgaani joka kulki metsällä, oli Koiramme-lehdessäkin juttua ihan kuvien kera, just nyt en muista kenen mut vois ettiä tarinan. Ja sit ihan ohi, mun kummisetä toi Suomeen ekat englanninkettukoirat, siis rekisteröidyt, uros aivan haka ketulla, narttu ajoi tielle sattuessa myös kaurista, joka ei ollu toivottavaa mutta se ajoi myös villisikaa, joita uros vierasti. Ja nämä koirat olivat siis sisaruksia ja saman koulutuksen saaneita.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Maalis 25, 2011 8:00 pm 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Ebes kirjoitti:
"tuottaa tarpeetonta tuskaa ja kärsimystä", mitä ilmeisesti on jos koira tappaa saaliin.

Jos en nyt ihan väärin muista, niin laikoja arvostettiin/arvostetaan metsästys käytössä erityisesti myös sen takia, että ne osaa/pystyy tappamaan pienpedon/turkiselukan siten ettei kallis turkki vaurioidu.
Laika siis parhaassa tapauksessa jäljestää, ajaa, tappaa ja tuo saaliin isännälle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 04, 2012 5:35 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Eräällä toisella palstalla on myyntiilmoitus pennuista, joiden isä on borzoi ja emä metsästyskoiramix. Pennut ovat tarkoituksella teetetyt metsästyskäyttöön ja yhdistelmä on tehty aiemmin vuosi sitten. Kovasti kehutaan riistaviettisyyttä ja nopeutta. Jos tämä kirjoitukseni on palstan sääntöjen vastainen, niin ylläpito poistakoon.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Loka 17, 2012 5:09 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Vähän tätä jo mainittua sivuten, niin jotta vinttikoiralla metsästys laillistuisi, tarvittaisiin varmaan joku ajokoe (rusakolla/jäniksellä), jotta koira voisi todistaa kyvykkyytensä tappoon. En tiedä, onko vinteissä paljon epävarmoja tappajia, mutta kuulemani mukaan joskus on pystykorva tahi paimen saanut pupun poikasen/nuoren kanalinnun kiinni ja napannut hampailla jalan poikki ja reiän kylkeen. Sitten kipitetään nopeasti mamin helmoihin että apua mitä tapahtu, elukka kirkuu tuskissaan ja lopulta emäntä/isäntä joutuu pistämään riistalta niskat nurin. Tällaisella koiralla metsästäminen olisi todellakin rikos ja aiheuttaisi aivan totaalisen tarpeetonta kärsimystä saaliseläimelle.

Hienoja kannanottoja kuitenkin! Olisin itsekin kiinnostunut kokeilemaan, saisko pupun kiinni (ja tiedän, että tää on laitonta, minkä vuoksi en sitä ole tekemässäkään). Toi bortsu meinaan kerran melkeen sai, ja jää kuitenkin jo kirkkaasti kakkoseksi pikkuneidille...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]