Tänään on Ke Heinä 24, 2019 2:23 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: venakoiden purennat
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 3:33 pm 
Poissa
Pink or brown?
Pink or brown?

Virvatulen koirilla upeat purennat ja hampaat muutenkin. :luuv2: Oikeen kateeks käy ku mulla on itellänikin varmaan enempi hammaskiveä ku sun koirilla. :denti: Ja niin nätisti asettuneet hampaat.. :shock:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 4:20 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Lainaa:
Katri"]Virvatulen koirilla upeat purennat ja hampaat muutenkin

Olenkin taistellut kapeaa purentaa vastaan 30 vuotta, sekä olen opettanut koirani niin, että saan puhdistaa hampaat ja annan usein luita. Olen aina ollut tarkka hampaista ja puhtaudesta, etenkin sen jälkeen kun eräs tuomari kertoi että venakoilla on huonoiten hoidettu suu verrattuna muihin rotuihin. Tämä samainen tuomari huomautti Bamsin suusta että on hyväksyttävä, mutta toivoisi että olisi vielä parempi. Meinasi kait, kuten Arinalla ja Gorgilla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 4:49 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Hmm... mun mielestä tuolla Ebesin tokalla koiralla ON ahdas purenta. :) Suomessa vain harvoin näkee aivan niin korrektia purentaa kuin noilla Virvatulen tuonneilla, että tuollaista purentaa moni pitää ihan hyväksyttävänä. Omasta mielestäni kulmahampaat eivät saisi aiheuttaa tuollaista painaumaa yläikeniin.

Minkä ikäinen koira on kyseessä? Jos se on 10-vuotias, purenta on ehkä ihan ok, mutta nuorella koiralla on odotettavaa, että purenta tuosta vielä iän myötä tiukkenee. Noilla Virvatulen tuonneilla tod. näk. pysvät purennat tuollaisena hamaan loppuun saakka. Luskan äidillä (Juliana) oli samanlainen upea kalusto ja niin vain se säilyi 10-vuotiaaksi yhtä upeana tukkenematta yhtään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 5:01 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Virvatulen koirilla tosiaan hyvännäköiset purennat, harvoin näkee...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 5:13 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

KiaRuska kirjoitti:
Virvatulen koirilla tosiaan hyvännäköiset purennat, harvoin näkee...

Myöskin S-nartuilla on purenta säilynyt vaikka täyttävät kohta 8 vuotta. Heikoin purenta on Russlanilla, vaikkakin hyväksyttävä. Hampaat koskettavat ientä vaikka ei ainakaan vielä paina, mutta ei ole kasvanut valmiiksi joten voi tiukentua tai väljentyä, aika näyttää. Jalostuksen kannalta hyväksyn, vaikkakaan ei ole kovin mielissäni sillä olen tottunut parempiin suihin. Kaikkea ei voi saada mitä toivoo. On kylläkin kaikki hampaat, mutta niin on Arianlla ja Gorgillakin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 6:08 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Niin ja minähän siis tarkoitin tuota ensimmäistä koiraa ja järjestyksessä toista kuvaa.

Pitääpä koittaa kuvata omien koirien purennat. Siinä sitä onkin näkemistä. :) Emme vaan taida ennen perjantai-iltaa olla kepon kanssa samaan aikaan kotona, yksin noita on ihan turha koittaa kuvata.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Elo 19, 2009 9:37 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

HannaO kirjoitti:
Niin ja minähän siis tarkoitin tuota ensimmäistä koiraa ja järjestyksessä toista kuvaa.

Mun ekat 2 kuvaa on Milkan suusta, eli 5,5 v. narttu.

Tokat 2 kuvaa on Niilosta, eli 12-kuinen uros.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2009 11:22 am 
kyllä on virvatulen grogilla tosiaan erinomainen purenta!

Ebesin koirilla on kylmurit samoin kun omillanikin, eikä ole saaneet mitään mainintaa purennasta muutamaa kertaa lukuunottamatta.
olen itse nähnyt koiran jonka kulmurit kirjaimellisesti kaivautuvat tuonne ikeniin vielä pahemmin kun ebesin kuvissa ja sellainen on minusta jo tiukka/ahdas purenta

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2009 4:09 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Kiitos mahtavista ja valaisevista kuvista :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2009 4:23 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

kurrnappi kirjoitti:
Ebesin koirilla on kylmurit samoin kun omillanikin, eikä ole saaneet mitään mainintaa purennasta muutamaa kertaa lukuunottamatta.

Meidän kaikilla kasvateilla B-pentueessa on tollaset kulmurit, ihan tasan samanlaiset, ja jokaisen purukalustoa on näyttelyissä joko kehuttu priimaksi, sanottu että ok tai ei sanottu siitä yhtään mitään. Eri kasvateilla näyttelykäyntejä yhteensä noin 110.

Gorgilla on tosiaan upea purenta, Arinan hampaat näyttää jotenkin oudolta tuossa kuvassa, mutta varmasti johtuu kuvakulmasta jotenkin.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2009 4:42 pm 
Poissa

Hertan hampaat Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 20, 2009 7:48 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

No, mun mielestä tuollainen purenta silti on liian ahdas. Ihan sama mitä tuomarit siitä sanoo. Itse ainakin huomioisin tuon purennan astutuspäätöksiä tehdessäni, nimenomaan partnerin valintaa miettiessäni. Kasvattajana jalostusmateriaalia ja -tuloksia arvioidessaan nyt muutenkin kannattaa olla muutamaa astetta näyttelytuomaria kriittisempi.

Krassilla oli tuota luokkaa purenta joskus taannoin, kun muutama saksalainen kasvattaja taivasteli sen ahdasta purentaa. :) Jos koiralla on oikein leveä, hieno alaleuka ja oikein asettuneet kulmahampaat, sinne yläleukaan ei jää niistä painaumajälkiä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 21, 2009 1:25 am 
Poissa

Juurikin vilkaisin ton whippetin purukalustoa sillä silmällä ja niin vaan silläkin on kulmahampaalle mukava pieni painauma yläleuassa. Jos joku laittaa foton ilman yhtään mitään painaumaa olevasta yläleuasta niin :rokrok: sitten tää vasta uskoo ettei sellaista kuulu ollakaan 8)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 21, 2009 11:55 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Vinttikoirilla on kapea leuka kaiken kaikkiaan,joten kulmurit väkisin tekee kolon yläikeneen.Olisi aika hassun näkönen jos alaleuka olisi niin leveä,että koloa ei tule.
Kapean leuan määritys on vaikea,koska ensin pitäs määritellä minkä kokonen koko kuonon pitää olla.Minä pidän yhtenä mittarina Borzoin hampaissa etupikkuhampaita.Jos ne on sievässä rivissä oikein asettuneina ja kulmurit painaa pienen kolon,niin sillon purenta on OK.Jos pikkuhampaat on sievästi ja kulmurit menee ikeneen,niin sillon on virheasentoiset kulmurit,ei kapea alaleuka.Mutta jos pikkuhampaat on sikin sokin ja kulmurti ikenessä niin sillon on kyseessä kapea-alaleuka. Näyttelyissä näkyy menevän ERI:lle ihan mikä vaan versio,mutta minä käyttäisin jalostukseen vain tuota OK versioita.
Meillä on 3 Borzoita ja kaikilla on erilainen purenta.Jos ehtii niin yritän ottaa niistä kuvat.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 21, 2009 1:33 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Mulla olisi kotona yksi tapaus jolla on kapea alaleuka, ja kulmurit painaa ikeniin. Pitääpäs yrittää ottaa kuvia tästä ö-luokan rivistöstä :orava: Toki vinttareilla on kapea pää, mutta joku raja sillä kapeudellakin pitää olla.
Henkilökohtaisesti mun mielestä leuan tulee olla niin leveä, että kulmurit ei paina eikä koloa tule.

Sen vähä mitä näytteyissä käytiin tuon kapealeukaisen elukan kanssa, enemmistö tuomareista piti purentaa hyvänä. On se ollut jopa exellent... :shockthink: Vain yksi on antanut T:n purennan vuoksi. Mun mielestä tuomarien löyhä arvostelu on hyvin valitettavaa, koska se luo nopesti väärää mielikuvaa siitä mikä on sallittua ja hyväksyttävää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]