Tänään on To Marras 21, 2019 2:09 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 7:31 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Täällä on yksi joka on täysin menettänyt sydämensä borzoille :sydän:

Mietityttää kuitenkin niiden "metsästäjän luonne" ja se, kuinka vaikeaksi se tekee jokapäiväisen elämän. Borzoin juoksuttaminen kiinnostaisi, joten yksilöllä tulisi olla kiinnostusta lähteä liikkuvan perään. Mietityttää vain, kuinka se on hallittavissa jokapäiväisessä elämässä.
Laitan tähän muutamia väittämiä borzoista, jotka voitte vahvistaa tai kumota. Tietenkin väittämiin sopisi mikä tahansa koirarotu, ainakin huonosti kasvatettuna, mutta jos borzoin kasvattaa hyvin ja huolella, moniko ongelmista keskivertoborzoilla esiintyy:

-Borzoit eivät pysy valvottuna noin metrin korkuisen aidan takana vaan livistää heti kun näkee jotain jahdattavaa.
-Borzoi pitäisi viedä aina remmillä aitaukseen, sillä jos se näkisi lähistöllä kissan tai :rolleyebunny: tai pikkukoiran, se menisi ja purisi niskat poikki :axe: Ei kuuntelisi kieltoja eikä käskyjä.
-Borzoita ei voi pitää vapaana aitaamattomalla alueella paitsi jossain ihan keskellä-ei-mitään, jotta vahinkoa ei syntyisi. Se voi lähteä ajoreissulle huomattavan pitkälle.
-Borzoita ei voi antaa "kenelle vain" hoitoon siksi, että jos se näkee remmissä olleessaan pupun tms. se riuhtaisee niin rajusti, että sitä on vaikea hallita, oli kuinka opetettu yksilö tahansa.

Minkälainen borzoin turkki muuten on? Kerääkö se kaiken kuran ja roskat eli onko turkki sen verran pehmeä, että se vaatii pesun heti kun maa on hieman kostea?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Onko ne borzoit niin vaikeita kuin luulen?
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 8:20 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Vastaan 11 oman borzoin (tosin osa on vasta junnuja) ja 2 pentueen kokemuksella.

Lainaa:
-Borzoit eivät pysy valvottuna noin metrin korkuisen aidan takana vaan livistää heti kun näkee jotain jahdattavaa.

Riippuu koirasta. Meillä osa pysyy pihassa vaikka ilman aitoja (maalla missä ei ole autoja!), osa alkoi pysymään pihassa vasta kun aidat korotettiin 150 sentistä 200 senttiin. Yksi noista tosin ei mennyt yli vaan kaivautui ali. Uusi aita upotettiin maahan. Nuo karkailut eivät liittyneet mitenkään siihen että olisivat nähneet riistaa tms, ainoastaan siihen että huvitti häipyä. (Samat koirat eivät pysyneet koirapuistonkaan aitojen sisällä, eikä vapaana juoksuttaminen tullut kuuloonkaan!)

Lainaa:
-Borzoi pitäisi viedä aina remmillä aitaukseen, sillä jos se näkisi lähistöllä kissan tai tai pikkukoiran, se menisi ja purisi niskat poikki Ei kuuntelisi kieltoja eikä käskyjä.

Hui hai. Miksi ihmeessä borzoi tappaisi pikkukoiran? Toki saattaisi rynnätä luokse niin että koira säikähtäisi, mutta hyvin, hyvin harvassa on ne joilla keittäisi niin pahasti että kiinni kävisi. Kissa sen sijaan... Paisti mikä paisti. Kissoihin tottunut borzoi yleensä (huom, yleensä, ei aina) jättää oman perheen kissat rauhaan ja uskoo kun käsketään, mutta nekin yleensä listii vieraat kissat.

Lainaa:
-Borzoita ei voi pitää vapaana aitaamattomalla alueella paitsi jossain ihan keskellä-ei-mitään, jotta vahinkoa ei syntyisi. Se voi lähteä ajoreissulle huomattavan pitkälle.

Riippuu yksilöstä, ja tietty myös totuttamisesta, mutta oman kokemukseni mukaan enemmän yksilöstä. Meiltä löytyy laidasta laitaan. Niitä jotka ei irtoa kantapäistäni metsässä edes silloin kuin toivoisi, sekä niitä jotka lähtee ihan ilman riistan löytymistä tunniksi... Pisin reissu meidän koirilla on ollut 7 h, poliisihavaintojen mukaan matkaa kertyi 50 km. Niin ja yksi koiramme oli ennen meille tuloa 3 vrk reissussa. Yleisintä taitaa olla kuitenkin sellainen käytös mitä meilläkin muutamalla on, että pysyvät näköetäisyydellä ja tuvat luokse - tai ainakin muutaman metrin päähän - pyynnöstä, lähtevät ajoon vain riistan nähtyään ja tuvat takaisin 2-10 minuutin päästä.

Lainaa:
-Borzoita ei voi antaa "kenelle vain" hoitoon siksi, että jos se näkee remmissä olleessaan pupun tms. se riuhtaisee niin rajusti, että sitä on vaikea hallita, oli kuinka opetettu yksilö tahansa.

Yleisimmin totta. Mutta meillä on myös täysin vietitön yksilö, jonka voisin antaa hoitoon kenelle vaan aikuiselle. Osa koiristamme taas on sellaisia, että en anna niitä talutettavaksi edes hyville tutuille vaikka olisin itse mukana. Turvallisuus syistä....

Lainaa:
Minkälainen borzoin turkki muuten on? Kerääkö se kaiken kuran ja roskat eli onko turkki sen verran pehmeä, että se vaatii pesun heti kun maa on hieman kostea?

Borzoin turkki on äärimmäisen helppohoitoinen. Kevyt harjaus viikon, kahden välein ja se on siinä. Pestä ei tarvii, eikä kannatakaan. Kura irtoaa kokonaan kun turkki kuivuu, märästä turkista se taas ei lähde suihkuttamalla niin hyvin. Jos ei nyt puhuta näyttelyistä, niin normaali borzoi tarvii pestä 1-2 kertaa vuodessa, vaikka rypisi metsälenkeillä joka viikko.

Edes tämän jälkeen ei ollut mitään tarvetta pestä koiraa:
Kuva
Kuva

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 8:58 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Pompe kirjoitti:

Meillä pysyy 120 cm aidan takana, ei liene haluja lähteä. Ja jahdattavaa näkyy kuitenkin, päivittäinkin, terveisiä vaan oravakunnasta.

Pompe kirjoitti:
-Borzoi pitäisi viedä aina remmillä aitaukseen, sillä jos se näkisi lähistöllä kissan tai :rolleyebunny: tai pikkukoiran, se menisi ja purisi niskat poikki :axe: Ei kuuntelisi kieltoja eikä käskyjä.

Meillä borzoi asuu pikkukoirien kanssa ja juoksee niiden kanssa vapaana. Ennemmin tuo kävisi niiden isojen, mustien kimppuun.

Pompe kirjoitti:

Eikös tämä päde vähän kaikkiin koiriin? En mä foxejakaan tossa Noormarkun raitilla, vaikka pieni maalaiskunta onkin, irti pitäisi, kyllä siihen metsä vaaditaan.

Pompe kirjoitti:

Kuonopanta on yksi hyvä. Mutta en antaisi omaani, eikä se edes jäisi muille, huutaa perään kuin sumutruuppari.

Pompe kirjoitti:

Ebes sen jo kertoikin, kyllä se roskapaska sinne soffalle viimeistään karisee kun koira kuivuu :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 9:54 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Edelliseen lisäisin, ettei mun borzoista kukaan tappanut kissoja ei omia eikä vieraita. Vieraat oli kyllä tosi hauska jahdata puuhun. :nyökyti: Kukka yritti muutaman kerran perässä. :D Siis olisivat saaneet kiinni ja voineet tappaa jos kiinnostusta olisi ollut. Ja mä tiedän yhden borzoin joka ei edes jahdannut kissoja mutta olisi tappanut jokaisen pienen, valkoisen lamppuharjan jos sellainen olisi tullut sopivasti eteen.
Mun kaikkia kuutta saatto pitää irrallaan ns. turvallisissa paikoissa. Joskus kyllä sai odotella koiria. :denti:
Turkit ovat kai kaikilla aika helppoja.

Wiles Anniesbunnyshow Hilma

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 10:28 pm 
Lainaa:

no kyllä meillä ainakin huuhdellaan vedellä koira tuollaisen jälkeen!
minä ainakaan halua että jokapaikka on ihan paskasessa kuravedessä.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 10:44 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

kurrnappi kirjoitti:
Lainaa:

no kyllä meillä ainakin huuhdellaan vedellä koira tuollaisen jälkeen!
minä ainakaan halua että jokapaikka on ihan paskasessa kuravedessä.

No mut kato 80% tosta liejusta karisi kotimatkalla takas sinne metsään mistä se tulikin, ja 15% karisi sitten kun koira lenkin jälkeen naatiskeli pihassa makoillen, sen lopun 5% takia en tosiaan viitsinyt mennä lutraamaan suihkuun.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 03, 2009 11:09 pm 
Poissa

Tämä kokemus yhden kohta 3v nartun perusteella:
Lainaa:

No, meillä on osa pihasta aitaamatta, eikä lähde mihinkään, jos on itse siinä lähellä. Koira/kissa kun on kulkee ohi aidattomasta kohtaa, tarpeeksi kovalla äänellä karjaistu SEIS on tähän asti lyöny jarrut pohjaan.

Lainaa:

Puhun nyt vain tuosta omasta koirasta, enkä tosiaan yleistä, mutta omaani pystyn pitämään irti lähes missä ja milloin vain. Kissoja on kotona ja pikkukoiriin on tottunu pennusta asti esim. koirapuistoissa. Pienten koirien kanssa ei ongelmia, mutta vieran (naapurin) kissan päälle on kerran mennyt (kiskaisi yllättäen hihnasta, kun oma huomio herpaantui, kissalle ei onneksi käynyt kuinkaan)
Lainaa:

ks. edellinen. Uskallan pitää irti. Ei ole vielä ikinä tähän mennessä kadonnut pidemmäksi aikaa.
Lainaa:

Aikuiselle voi ihan hyvin antaa talutettavaksi. Itseltä on tosiaan repäissyt hihnan kädestä tuon yhden kerran.

Lainaa:

Turkki on helppohoitoinen. Karvan lähtö on minusta isompi ongelma kuin likaantuminen/peseminen.

Minä haaveilin kanssa venakosta monta vuotta, ennen kuin tuli mahdollisuus ottaa koira. Eikä ole tarvetta rotua vaihtaa :P

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 2:58 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

komppaan tuota karvanlähtö isompi ongelma kuin likaantuminen :nyökyti: ja kyllä sieltä metsästä aika paljon sitä ryönää tulee turkin mukana...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 4:23 am 
Poissa

Komppaan tuota karvanlähtö-"tuskaa"... Tuntuu , että silloin on karvaa joka paikassa. Muutenhan turkki on varsin vaivaton.

Mulla on ollut hyvin erilaisia borzoita, mutta käytännössä pysyvät aitojen sisäpuolella, ellei korkeus ole naurettavan matala. Vapaana voi pitää, mutta kaukana metsässä. Kaikki ovat lähteneet ja lähtevät riistan perään. Reissussa ovat olleet vaihtelevasti viidestä minuutista muutamaan tuntiin. :? Pikku koiria eivät ole erehtyneet luulemaan saaliiksi, mutta kissa aiheuttaa seko kohtauksen.

En anna talutettavaksi kuin kokeneisiin käsiin. Mielellään silloinkin saisi olla kokemusta vinttikoiran räjähtävästä refleksistä, jos bongataan jotakin... niih ja jonkin verran habaa ranteessa. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 5:00 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Aika paljon samoilla linjoilla kuin Essi
En pese koiriani jos ei ole pakko, ja pakko tarkoittaa paskaa jossain kohtaa, ja jos on näytelmät, niin sitten mietitään erikseen. Kun karvanlaatu on oikea, takkuja ei synny, käyn turkit läpi noin kerran viikossa teräskamman kanssa, helppoja ovat eivätkä takkuunnu.

Ihanat nartut! Meillä kun synnytetään olemattomia pentuja, niin toki turkki pitää pudottaa, ja kirjaimellisesti, pari kuukautta juoksun lähtee turkki, kokonaan.

Kolme narttua tällä hetkellä, kaikki voivat olla irti yhtäaikaa, tottelevat, jos tottelevat...kun joku liikkuu niin mennään, ja ilman korvia. Vanhin luottotyttö on periaatteessa aina irti, keskimmäinen ryteikössä kiinni koska on vammainen, ja nuorin irti kun vaaraa ei ole lähellä. Ja meille vaara tarkoittaa autoa.

Kissa on myös kotona, tai siis ulkona aina kun sää sallii. Oma saa olla rauhassa (muutamaa takaa-ajoa lukuunottamatta) mutta vieraat tapetaan, valitettavasti. Ja tapettu on jäniksiä ja oravia puunrungoilta (en tiedä miten se on mahdollista), myyrät ja hiiret näin talvella kun kisu ei pysty siihen, pari kärppää, piisami, yksi näätä sai melkosta kyytiä...en muuta sano kuin että riistaviettiä on, ja se saattaa olla ongelma joillekin.

Minun koirillani on pikkukoiria ystävinä, hyvin taaplaavat, taitaa olla niin päin että pikkuiset sanelee isommille....mutta pitää aina varoa, ettei liian lujaa tassulla töppää vahingossa.

Ja kuten sanottu, pikemminkin "henkiset" aidat ovat tarpeen. Liikkuvan perään lähdetään välittömästi, tsekataan ja päätetään kannattaako juosta pitemmälle. Ja ne varsinaiset eikä henkiset aidat ei pitele niitä, jotka on mennäkseen niitäkin on. Kuten muissakin roduissa.

Se, antaisinko koiriani hoitoon kelle tahansa, riippuu monesta seikasta. En todellakaan antaisi tuntemattomalle, ja toiseksi, sen ihmisen tulisi tuntea koirani käytöstavat. Eli kuten esimerkiksi kysyit, lähteekö kadulla kulkevan kissan perään, vastaus on että lähtee, eikä kysellä vaan mennään voimalla. Viiskytkiloinen eukko lentää ku leppäkeihäs jo yhden koiran voimasta, puhumattakaan kun on useampia.

Mitäs sää viel kyssyit? Osta vaan borzoi, maailman paras ystävä, ja tosi ystävä, ei petä eikä jätä ja puolustaa henkeen ja vereen sitä, jonka on valinnut. Huom. valinnut.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 5:32 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Vastaan kahden narttyborzoin ja 5,5 vuoden kokemuksella.
Pompe kirjoitti:

Toinen pysyy, toinen ei pysy vaan hyppää kevyesti perään, eli kumpaakin löytyy.

Pompe kirjoitti:

Kissa pelastuu meillä useimmiten puuhun tms, pikkukoirien kanssa ei ole ollut vaaraa. Omaakin kissaa jahdataan, mutta se ei siitä välitä.

Pompe kirjoitti:

Neela on ollut pupun tai ketun perässä pisimmillään 10 minuuttia, siitä seurasi päivystysreissu (ylin antura lähes irti), Aida on lähtenyt karkuun ainoastaan paniikissa (ilotulitteet ym. vastaavat pamaukset, kerran myös pelästyi koiraa ja juoksi kotiin), ollut kauimmillaan reissussa kai kolme tuntia. Mutta ei siis tietääkseni ollut ajossa. Tottelevat yleensä hyvin jos ei pupuja näköpiirissä, Neela lähtee ajoon samantien jos näkee jotain irtiollessaan. Aida ei lähde yleensä edes perään, nuorempana oli innokkaampi kyllä.

Pompe kirjoitti:

Tässä on perää, vinttikoiranomistajan on ennakoitava näitä jotta pystyy varautumaan siihen lähtöyritykseen. Vinttikoiriin tottumaton ei varmaan katsele puskia ja puita oravien, kissojen ja pupujen varalta? Kun osaa ennakoida, harvoin on meillä ollut ongelmaa vaikka kissojen ja oravien perään pyrkii yhteensä reilu 60kg borzoita.

Pompe kirjoitti:

Pestään kerran pari vuodessa tai ennen näyttelyitä, suihkussa eivät tosiaan käy muuten juuri ollenkaan. Teflonturkki, lika irtoaa kuivuessaan ja väri pysyy valkoisellakin valkoisena. Turkki kerää kivasti takiaispallot, kuivuneet heinät ja risut, niitten poistamiseenkin tottuu. Lunta jää anturoitten väliin ja herkkikset ei sitten enää liiku eteenpäin. ;) Harjaa näytän ehkä pari kertaa kuussa, ja ainoat takut tulee korvien taakse rapsutuksen myötä. Karvaa tosiaan myös irtoaa, ennen imurointia yleensä pahimmat pallot noukin käsin nurkista pois. :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 5:48 pm 
Poissa

Luulen, että ne pikkukoirat sinänsä eivät ole ongelma, vaan esim. urosborzoin vihastuminen toiselle urokselle, kun se toinen sattuu olemaan pikkukoira (= henki vaarassa).

Ihan samat ongelmat mitä luettelit, tulevat eteen myös pienempien vinttikoirien kanssa, kuten whippetin, galgon tai greyn kanssa. Ja vastauksetkin pätevät kaikkiin näihin. Paitsi karva. Kun borzoillani oli karvanlähtö, sellaiset ihmisen pään kokoiset karvapallot vierivät ovella vastaan ja kokoontuivat nurkkiin! Irtokarvoista puhumattakaan (mulla oli narttu, joka mielellään pudotti koko turkin - toisaalta, se ei kestänyt kauhean kauaa sitten se totaalipudotus).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 04, 2009 9:46 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Estrella kirjoitti:
Paitsi karva. Kun borzoillani oli karvanlähtö, sellaiset ihmisen pään kokoiset karvapallot vierivät ovella vastaan ja kokoontuivat nurkkiin! Irtokarvoista puhumattakaan

Täää on niin KOMPS

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 05, 2009 1:03 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

"Luulen, että ne pikkukoirat sinänsä eivät ole ongelma, vaan esim. urosborzoin vihastuminen toiselle urokselle, kun se toinen sattuu olemaan pikkukoira (= henki vaarassa)."

Itse asiassa aika usea borzoi sietää pikkukoirilta paljon enemmän kuin vähän suuremmilta. Itselläni oli joskus mm. narttu, joka oli aika huumorintajuton ja tiukkapipoinen ja varsinkin alussa minulle tultuaan (aikuinen/nuori kodinvaihtaja) useasti nahisteli ja tappeli muiden koirien kanssa, mutta se ei koko ikänään välittänyt alle polvenkorkuisista koirista. Joku bullmastiffi tai saksanpaimenkoira jos sitä tuijotti tai muuten sen mielestä haastoi ottelemaan, oli rähinä äkkiä pystyssä, mutta esim. ihan oikeasti kimppuun yrittävää purevaa tiibetinspanielia se hyppeli puremaosumia välttääkseen jalkojaan nostellen karkuun, kimppuun hyökännyttä norjanharmaatahirvikoiraa otti niskasta kiinni ja piti sitä maassa, kunnes omistaja tuli ottamaan sen pois, jne, jne. Se ei tosiaan IKINÄ vastannut pikkukoirien tappelu- tai hyökkäysyrityksiin millään lailla.

Samoin olen kuullut useammista uroksista. Omistani uroksistanikin toinen väistää kaikki rähisevät pikkukoirat sekä remmissä että irti, mutta suurempikokoisten kanssa se on kyllä valmis keskustelemaan lähemminkin, jos tarvetta on. Se ei katso pieniä koiria vihastumisen väärtiksi ja on sen verran huumorintajuinen, että antaa niiden ihan rauhassa kuvitella olevansa maailman valtiaita. :)

Noista kakaroista (joo, onhan ne jo reilu 6 vuotta vanhoja, mutta kulkee "kakaroina", kun ovat ne nuorimmat) tytöt ei ikimaailmassa tappelisi kenenkään kanssa, Potilla on välillä remmissä ongelmia kaikkien kanssa sukupuolesta ja rodusta ja koosta huolimatta, mutta irti se tulee toimeen ihan kaikkien kanssa, taaskin rodusta ja sukupuolesta ja koosta huolimatta.

Mitä tulee noihin kysymyksiin taas..

AIDAT ja PIHAT:
Itse en jättäisi borzoita vahtimatta esim. työpäivän ajaksi kuin jotain 1.8-2 metriä korkean aidan taakse, ennen kuin ehkä vähän vanhempana, jos on jo ihan varma, ettei koiralla ole karkailutaipumuksia. Ei, en sittenkään. Luskan ensimmäisistä pennuista esim. yksi pysyi 1.2 metrisessä aitauksessa noin vuotiseksi, ja sen ensimmäisen kerran kun se karkasi, se kuoli jäätyään moottoritiellä auton alle. Ja se tie ei todellakaan ollut kovin lähellä, vaan talo oli ns. keskellä ei-mitään.

Jos koira on pihalla niin, että ihmiset ovat jossain näköetäisyydellä koko ajan, voisin yrittää matalammallakin, mutta riippuu tosiaan hyvin paljon aina koirasta.

Itselläni esim. koirat ulkoilevat nykyisin välillä lyhyesti tuolla takapihallamme, portti ei ole koskaan kiinni ja aita on noin 60 cm korkea, vajaan 50 m päässä kulkee erittäin vilkkaasti liikennöity tie (noin 25-30 tuhatta autoa/päivä). Mutta koirani ovat jo 6- ja 8-vuotiaita. Vielä 2 vuotta sitten niitä ei todellakaan olisi voinut päästää tuonne pihalle lainkaan irti, nyt ne ovat siellä puoliksi valvomatta.

Reilu kaksi vuotta sitten ne saivat eri paikassa asuessamme vielä silloisella takapihalla sellaisia hepuleita, että tytöt menivät välillä metrisestä aidasta humpsista yli, kun juoksutila loppui kesken. Hyppäsivät kyllä samantien käskystä takaisin. :) Samoin ne joskus sellaisella tontilla, joka oli aidattu puoliksi, huvittelivat juoksemalla taloa ympäri. Viis siitä, että se talo oli vain puoliksi sen aidan sisällä. Siitä 1.2 m korkeasta aidasta vaan hypättiin joka rundilla kaksi kertaa yli.

AITAUKSEEN VIEMINEN:
Veisin remmissä, omistani osa tappaa kissat, osa ei. Pikkukoiria (oikein sosiaalistettu) borzoi ei saa missään nimessä sekoittaa riistaan. Omat koirani olen mahdollisuuksien mukaan vienyt leikkimään pentuina ja nuorina terrierien ja mäyräkoirien kanssa. Ne ovat pikkukoiriksi kestäviä ja osaavat myös yleensä ilmoittaa hyvin nopeasti ja topakasti pikkuborzoille, jos leikki menee liian rajuksi. Omani ovat ainakin hyvin oppineet, ettei pikkukoiriin oikeastaan tarvitse ollenkaan ottaa kiinni, vaikka leikittäisiin jahtausleikkejäkin. :)

TURKKI:
Oikealaatuinen turkki on helppohoitoinen ja likaa hylkivä eikä se takkuunnu.

ULKOILUTUS:
Itselläni on kaksi eri koirien hoitajaa mennyt ensimmäiseltä ulkoilutuslenkiltään päivystykseen koirieni riuhtaistua irtokissojen perään. Kumpikaan ei päästänyt irti, toiselta menivät nivelsiteet nilkasta ja toinen meni päin puuta niin, että jouduttiin punktoimaan polvesta nestettä. Molemmat olivat ihan hevosten kanssa työkseen olevia järkeviä ihmisiä, joiden kanssa olimme lenkkeilleet aiemmin yhdessä, näytetty kädestä pitäen kuinka lyhyellä remmit pitää pitää paikoissa, joissa saattaa liikkua kissoja, jne. Sitä vaan ei välttämättä tajua, kuinka nopeasti vinttikoira reagoi ja kuinka voimakkaita ne ovat, ennen kuin ensimmäistä kertaa sen edes näkee, tai on itse siinä remmin toisessa päässä kiinni.

Useampi kuin kaksi koiran hoitajaa tai ulkoiluttajaa on onneksi silti selvinnyt ihan ehjänä. :)

Mutta ei, eivät borzoit ole vaikeita. Kun sen oikein oivaltaa, ne ovat hyvinkin helppoja ja eläminen niiden kanssa yksinkertaista. Kunhan ensin pääsee niiden kanssa samalle aaltopituudelle. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 05, 2009 11:28 am 
Poissa

Tarkennan vielä tätä ulkoilutusjuttua myös omalta osaltani.

Lainaa:
ULKOILUTUS:
Itselläni on kaksi eri koirien hoitajaa mennyt ensimmäiseltä ulkoilutuslenkiltään päivystykseen koirieni riuhtaistua irtokissojen perään. Kumpikaan ei päästänyt irti, toiselta menivät nivelsiteet nilkasta ja toinen meni päin puuta niin, että jouduttiin punktoimaan polvesta nestettä. Molemmat olivat ihan hevosten kanssa työkseen olevia järkeviä ihmisiä, joiden kanssa olimme lenkkeilleet aiemmin yhdessä, näytetty kädestä pitäen kuinka lyhyellä remmit pitää pitää paikoissa, joissa saattaa liikkua kissoja, jne. Sitä vaan ei välttämättä tajua, kuinka nopeasti vinttikoira reagoi ja kuinka voimakkaita ne ovat, ennen kuin ensimmäistä kertaa sen edes näkee, tai on itse siinä remmin toisessa päässä kiinni.

Tosiaan hihnalenkeillä ennakointi ja "puskien tarkkailu" on tärkeää, itsellä se tulee jo niin selkäytimestä, että ei ehkä älyä sitä tarpeeksi painottaa. Käyn kesällä pyörälenkeillä koiran kanssa kuntopoluilla alueella, joissa on iso todennäköisyys törmätä kissoihin, pupuihin ja toisiin koiriin. Jotenkin kun pihasta lähdetään, pitää itselle kytkeä kuudes aisti päälle, että ehtii huomata puput ym. ennen koiraa ja pysäyttää pyörän ennen kuin mennään hihnan jatkona, ja silloin tulee pahaa jälkeä varmasti. Tuttu oli afgaaninsa kanssa samoilla poluilla satuttanut itsensä pahasti kun koira oli lähteny rusakon perään, pyörä vääntyi kasiksi ja siihen loppui heidän pyörälenkkinsä sillä alueella. Samoin ihan kävely/hölkkälenkeillä saan kyllä pidettyä koirani hallinnassa ilman ongelmia, jos vaan muistaa seurailla ympäristöä. Sillä kerralla kun naapurin kissa pääsi yllättämään, olin keskittynyt juttelemaan kaverin kanssa ja ilmeisesti pitelin hihnasta huonosti kiinni.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 65 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]