Tänään on Ke Marras 14, 2018 4:53 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoitten hölinät
ViestiLähetetty: Ti Helmi 15, 2011 7:43 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

aune kirjoitti:
Voi teitä etelänmaalaisia, tänä aamuna puol kaheksen maissa -32 astetta, ja kuslenkuralle mentiin. Sit ootettiin että "lauhtuu", oli enää -24 ja käytiin lenkillä.

Meillä oli aamulla -28 C, joka on etelärannikon oloihin todella paljon. Katselin lämpömittaria ja kiroilin, kun ajattelin että mitenkä wiput saa tekemään ulkona yhtään mitään. Onneksi niillä oli niin kova hätä, että pissit ja kakat tuli pikavauhdilla ennen vielä pikaisempaa ryntäystä takaisin sisälle. :wink:

aune kirjoitti:
Tassut ne on arat borzoillakin ja tassusuojia emme käytä. Ihan syystä, että meidän ei tarvi kilometritolkulla kulkea hihnoissa, koirat säätelee itse vauhtinsa ja siälle mennään jos tassuja palelee. Tossuja on kyllä kulunut vuosien varrella tuon vammaisen takia. Vanhuksen ja vammasen takitin, duracell läähätti jo muutaman spurtin jälkeen ilman takkia. Pitkää lenkkiä emme tee mekään näillä keleillä, ja seisoskelemaan ei jäädä.

Jeps, ei mullakaan ole koskaan ollut venakolla vaatteita, eikä mun tietääkseni myöskään kummankaan systerin tai faijan kenelläkään venakolla ole ollut mitään vaatteita. Ne on kaikki pärjänneet ilmankin.

aune kirjoitti:
On kovin yksilöllistä borzoin kylmänkestävyys, ja turkin paksuus tai sen puuttuminen ei tunnu vaikuttavan tuohon asiaan.

Olen huomannut tuon saman. Esim se edellä mainittu laulajapoika Razny ei koskaan kasvattanut kunnon turkkia. Mutta siitä huolimatta se viihtyi kovilla pakkasilla ulkona oikein hyvin, suorastaan riemukkaasti.

aune kirjoitti:
Jasmiini, ketäs borzoita sulla on ollut? Uteliaisuus kuuluu sivistykseen.

1980-luvulla mulla oli Akaasian Tzornaja. Sen lisäksi ulkoilutin systerin venakoita Akaasian Razny ja Aleksandrian Aram, koska me vielä silloin asuimme molemmat mutsin luona.

1990-luvulla mulla oli Margiitan Maryzella (joka tuli mulle vasta aikuisena) ja Tuulennopean Aito Jasmiini.

Noista edellä mainituista kaikki olivat hyvin kylmää kestäviä tyyppejä. Innokkaita uimareita olivat Tzornaja, Aram ja Jasmiini.

Mä liikuin aktiivisesti venakkoporukoissa 1980-luvulla, joten sen ajan harrastajia tunsin. 1990-luvulla en enää paljoa käynyt näyttelyissä enkä radalla enää lainkaan.

(Sivusta on tullut tietysti seurattua kaikkia molempien systerien ja faijan venakoita.)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 15, 2011 7:50 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Jasmiini kirjoitti:
aune kirjoitti:
On kovin yksilöllistä borzoin kylmänkestävyys, ja turkin paksuus tai sen puuttuminen ei tunnu vaikuttavan tuohon asiaan.

Olen huomannut tuon saman. Esim se edellä mainittu laulajapoika Razny ei koskaan kasvattanut kunnon turkkia. Mutta siitä huolimatta se viihtyi kovilla pakkasilla ulkona oikein hyvin, suorastaan riemukkaasti.

Juu, ei ole turkin pituudella merkitystä, siperian tuulista, lumeasta ja kylmästä nautitaan täälläkin ja aika niukalla turkilla. Ainoat mitkä tosiaan jäätyvät, ovat tassut. Riemua riittäisi, foxit vaan tykkää että vähempikin piisaa. Ruskalla ei mitään kunnon vermeitä olekaan, mä oon vasta oppinut pukeen noita pienempiä :?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 15, 2011 10:03 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

^ heh, löytyi vanhasta valokuvakansiosta pari kuvaa Margiitan Maryzellasta ja Mireillestä, otettu Kartanolla -84, kovasti tytöt juoksivat.

Venakoiden vaatetukseen, kaupunkioloissa kuin asuin ei laitettu tossuja kuin vanhuksille ja vain kovilla pakkasilla, mutta täällä maalla on melkein pakko mennä hangessa ja siellä tassut jäätyvät helpommin. Ja kun tuon keskimmäisen toinen etujalka on leikattu, niin sitä nostellaa pakkasella, jos ei siis ole tossuja ja myöskin vatsalaukunkiertymän - ja leikkauksen jälkeen ei kestä kylmää niin kuin ennen, sen takia saa niskaansa lämmikettä todella herkästi!

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 16, 2011 1:32 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

TarjaS kirjoitti:
^ heh, löytyi vanhasta valokuvakansiosta pari kuvaa Margiitan Maryzellasta ja Mireillestä, otettu Kartanolla -84, kovasti tytöt juoksivat.

Mitään kovin nopeita juoksijoitahan noi Mireille ja Maryzella eivät koskaan olleet, vaikka Mireillestä tulikin Borzoiklubin vuoden juoksija 1983. Oikeastihan sinä vuonna ratoja hallitsi Akaasian Tshizh, joka oli aivan ylivoimainen: voitti jokaisen lähtönsä käyttövalio-ajalla. Mutta siitä ei tullut Borzoiklubin vuoden juoksijaa, koska sen omistaja ei kuulunut Borzoiklubiin. Sillai on sitten yksi osa venakoiden historiaa kadonnut virallisista tilastoista kokonaan... Sama kävi myös 1984, tosin vain sillä erotuksella, että silloin se virallinen Borzoiklubin vuoden juoksija oli Vintillan Aljosha.

Vuodesta 1985 alkaen noi vuoden juoksija-tittelit alkoivat sitten mennä oikeisiin osoitteisiin, siis koirille jotka oikeasti olivat ko. vuoden parhaita. :peukku:

Silloin 1984 Maryzella ja Mireille olivat vielä alkuperäisillä omistajillaan. Mireillen he kai pitivät itse ihan loppuun asti, mutta Maryzella palasi takaisin kasvattajalleen. Margit kävi sen kanssa näyttelyissä ja teetti sillä jonkun pentueen. Myöhemmin Margit sitten antoi Maryzellan minulle.

TarjaS kirjoitti:
Venakoiden vaatetukseen, kaupunkioloissa kuin asuin ei laitettu tossuja kuin vanhuksille ja vain kovilla pakkasilla, mutta täällä maalla on melkein pakko mennä hangessa ja siellä tassut jäätyvät helpommin. Ja kun tuon keskimmäisen toinen etujalka on leikattu, niin sitä nostellaa pakkasella, jos ei siis ole tossuja ja myöskin vatsalaukunkiertymän - ja leikkauksen jälkeen ei kestä kylmää niin kuin ennen, sen takia saa niskaansa lämmikettä todella herkästi!

Joo, vanhat vammat toki palelevat (särkevät) herkästi, sekä koirilla että ihmisillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 21, 2011 1:38 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Joo, kyllä se Reiska astui, joten katsotaan nyt syntyykö pikku borzoita. :shock:
Tosiaan mun Kukka tulee nartun takaa. :D Kiva kun noita Kukan jälkeläisiä vielä löytyy. Sillähän oli vain yks pentue 1990 ja niistäkin vain yks sai jälkeläisiä.

Wiles Anniesbunnyshow Hilma

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Helmi 21, 2011 1:53 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

ainokaneli kirjoitti:
Joo, kyllä se Reiska astui, joten katsotaan nyt syntyykö pikku borzoita. :shock:
Tosiaan mun Kukka tulee nartun takaa. :D Kiva kun noita Kukan jälkeläisiä vielä löytyy. Sillähän oli vain yks pentue 1990 ja niistäkin vain yks sai jälkeläisiä.

Mikä oli oikeastaan sun oma valintasi: sähän et koskaan astuttanut Ainoa, joka oli kuitenkin sen Kukan pyöräyttämän pentueen paras. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 08, 2011 10:16 am 
Poissa

Onko tuo ulvominen, tai mylviminen, mitä tuo sit onkaan :denti: niin jollakin tapaa perinnöllistä, vai olisko siitä osa koulutettavissa pois?
Jos meinaan saa sellaisen äänekkään version, niin rivitalossa saattaa naapurisopu rakoilla, jos sitä ei millään pysty rajoittamaan.. :shockthink: :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 12:05 pm 
Poissa
Keltanokka

Jospa minäkin änkeän itseni tänne höpöttelemään :-)

Eilen meille kotiutui venakko Anja :ihq:
Todella lempeä ja kiltti tyttö! Tänään käytiin pesullakin kun tyttö
viettänyt pihalla kaiken ajan niin turkkikin oli sen näköinen...
Kynnet myös leikattiin ja viellä olisi harjaus edessä kunhan turkki
kuivaa ensin :-)
Illalla suunnataan koirapuistoon jotta tytteli pääsee juoksemaan, missä
vaan en uskalla irti laskea kun en yhtään tiedä millainen on että tuleeko
kutsusta luokse :shockthink:
Kaikkien perheenjäsenten kanssa tulee hienosti juttuun! Ja Anja osaa hymyillä
niin että hampaat näkyy :denti: Nostaa iloisena aina ylähuulia niin että hampaat näkyy :ihq:

Sen verran tässä kysyn että minkä verran teidän venakot syö päivässä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 2:39 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Sonik kirjoitti:
Onko tuo ulvominen, tai mylviminen, mitä tuo sit onkaan :denti: niin jollakin tapaa perinnöllistä, vai olisko siitä osa koulutettavissa pois?
Jos meinaan saa sellaisen äänekkään version, niin rivitalossa saattaa naapurisopu rakoilla, jos sitä ei millään pysty rajoittamaan.. :shockthink: :denti:

Oletan, että viittaat venakoihin, kun tämä on "borzoiden hölinät"?

Omasta kokemuksestani sanoisin, että venakko on yksi kaikkein hiljaisimpia koirarotuja mitä on olemassa. Itse asuin opiskeluaikoina kerrostalossa kahden venakon kanssa. Ne olivat niin hiljaisia, että mun naapurit kyselivät "missä ne koirat ovat päivisin, kun ei sieltä koskaan kuulu mitään?"

Toisaalta, taipumus mölistä lienee perinnöllinen. Mulla on nyt whippet, joka mölisee aina leikkiessään, ja sen sisaruksetkin tekevät samoin. Se ei kuitenkaan ole whippettien yleinen ominaisuus, vaan koskee vain tätä sukulinjaa. Toinen wipuni on aivan äänetön.

Sitten jos taas viittaat shelttiin, koska allekirjoituksessasi on sheltti, niin nehän ovat äänekkäitä, tai ainakin haukkuherkkiä. (Mulla on ollut myös muutama sheltti)

Jos mä valitsisin koirarotua sen perusteella, että sen täytyy olla niin hiljainen, että se ei häiritse naapureita, niin kyllä mä johonkin vinttikoirarotuun päätyisin.
:taata:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 4:37 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

KatV kirjoitti:
Jospa minäkin änkeän itseni tänne höpöttelemään :-)

Änkeä vaan, vaikka osuitkin aavistuksen väärään keskusteluketjuun. Mutta ei kai tuo niin vakavaa. ;)

Meillä nartut syö kerran päivässä, toki ruuan määrä riippuu hormonikierrosta, vuodenajoista jne. Mutta karkeasti voisi sanoa, että aikuiset normaalia elämää viettävät nartut syövät 3-4 dl nappulaa + 200-400 g lihaa päivässä. Hieman vaikea sanoa sen tarkempia arvioita, kun ruoka ei ole joka päivä samaa. Mutta tuollaisilla määrillä pysyy - vähän liiankin - hyvässä lihassa 2-7 vuotiaat nartut joita meillä tällä hetkellä 5 kpl.

Kuka mikä tämä Anja muuten on ja mistä se teille tupsahti? *muuten vaan utelias*

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 5:01 pm 
Poissa
Keltanokka

Ebes kirjoitti:
Kuka mikä tämä Anja muuten on ja mistä se teille tupsahti? *muuten vaan utelias*

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 2F11&R=193
Hämeenkyröstä käytiin hakemassa neitonen. Luopuivat "allergian" takia.
Tänään on huomattu ettei taida neidolla olla hajuakaan mitä on sisäsiisteys :shockthink:
Aamulla tehtiin lenkki ja siitä noin tunti niin oli kakat ja pissat lattialla.
Äsken käytiin piiiiitkä lenkki ja kun tultiin sisälle pissasi matolle... Ulos tuo ei
ole viellä kertaakaan tehnyt tarpeita....

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 5:07 pm 
Poissa
Keltanokka

Vois tietysti ensin tarkastella tarkemmin mistä puhutaan ennen kuin alkaa innoissaan kirjoittamaan :denti:
Jos siirtyis muualle kirjoittelemaan näistä yleisistä asioista :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 6:41 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kun aloitin tän ketjun niin hölinöillä tarkoitin aivan jotain muuta kuin ulvomista, puhumattakaan haukkumisesta tai jostain muusta häirinnästä. Hän joka mulla hölisee, siis juttelee, niin ilmoittaa mielipiteensä vaimealla örinällä. Etenkin kun on tyytyväinen, yksi örinälause voi kestää pitkäänkin. Se on siis miellyttävää kuunneltavaa. Ja juttelu tapahtuu silloin kun ollaan samassa tilassa koko lauma. Samaisen yksilön haukun olen kuullut vain, kun hän ajaa pupua unissaan. Viittaan vain tällä siihen, kun hölinä tulkittiin täällä häiriökäyttäytymiseksi.

Ja tervetuloa vaan KatV, onnea uuden koiran kanssa, ja kärsivällisyyttä.

Ruokinnasta en sano mitään, koska on olemassa yhtä monta mielipidettä kuin omistajaakin. Koiriltahan ei kysytä, mitä he haluaisivat. Mutta ruuan määrään sanon vain (sitä kait lähinnä kysyit), että riippuu mun nartuilla melko paljon hormonikierrosta, ja yksilöstä. Joku lihoo pelkästä ruuan näkemisestä, joku ei syö valeraskauden aikana pitkäänkään aikaan ja silti säilyttää kuntonsa, joku ahmii koko ajan lihomatta...yksilöstä kiinni sanon minä.

Ruuan oikean määrän tulet huomaamaan Anjasta, kunhan aikaa kuluu. Ja hymyily on merkki tyytyväisyydestä!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 7:20 pm 
Poissa

Meillä Emma hakee kontaktia ja tavallaan "leikkii" örisemällä ja välillä haukahtelemalla. Ei nouse pediltään, makaa siis kyljellään, nostelee päätään, heiluttelee häntäänsä ja muutenkin mutkuilee ja siitä hakee katsekontaktia minuun ja sitten ääntelee, se on semmonen meidän juttu ja sitä tehdään silloin tällöin 1-4 kertaa viikossa :luuv2: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 7:33 pm 
Poissa
Keltanokka

Onko täällä jotain ketjua missä yleisesti höpötellään venakoista vai oonko mie ihan sokkee :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]