Tänään on Ti Huhti 07, 2020 6:03 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Rasistiko? siis roturasisti...
ViestiLähetetty: Ti Helmi 08, 2011 6:11 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

HannaO koska et tiedä millaisessa tilanteessa Nico nuo mieltää riistaksi, etkä ole ollut näkemässä, milloin tuo on puhjennut, et myöskään tunne minua tai tunne koirakokemustani tai tiedä kuinka paljon Nicon kanssa on töitä tehty, sivuutan kommenttisi lähinnä ala-arvoisena. :orava: Ja ala-arvoisena oikeastaan vain tyylinsä takia, koska jos olisi kyse ongelmasta jota en itse kykenisi hoitamaan hakisin apua.

Toki tiedän ettei venakko, tai sen puoleen mikään muukaan koira oikeastaan saisi mieltää muita koiria riistaksi, olivat ne sitten isoja tai pieniä :taata: .

Tuttujen koirien kanssa, kyllä jopa niiden pienten, poika leikkii ihan normaalisti ja nätisti. Nyt on vain tullut ilmi taas jotain uutta pojasta ja se vähän yllätti, koska moista käytöstä ei ole ennen ollut. mutta kyllä tuokin ongelma ratkotaan ja ihan ilman mitään Vilanderia tai töllön koirankoulutusohjelmia :denti:

Nico nyt ei ole kumminkaan ollut mulla kuin 7kuukautta, melkein 3vuoden iästään, josta osasta ei tiedetä mitä kaikkea poika on joutunut kokemaan ja kestämään. Ja siihen nähden olen oikein tyytyväinen kuinka helppo, mukautuvainen ja innokas oppimaan uusia asioita se on. :luuv2:

Mainittu ongelma pikkukoiria kohtaan on ilmennyt viimeisen reilun viikon sisällä, koirapuistokäynneillä, joissa on tullut vastaan ennenstään tuntemattomia koiria. Ja kummassakin tapauksessa niin, ettei Nico ole huomannut outoa koiraa, ennenkuin se on pyyhkäissyt tuhatta ja sataa sen kirsun edestä ja jätkälle iskenyt saalis/leikkivietti päälle ja salamana perään, ottaa kiinni ja pitää paikallaan. Mitään pahaa ei ole tapahtunut, mitä nyt pikkukoira omistajineen saattanut säikähtää, mutta olen siltin alkanut tosissani miettiä, että voisi hankkia pojalle puistoilua varten ns. varmuudeksi kopan, ettei mitään kävisikään, vaikkapa sitten vain leikin tiimellyksessä. Kun kumminkin tuo borzoi on aika raisu ja iso leikkikaveri monelle pikkurodulle. :wink:

Valitettava tosiasia vain on se, että koira on aina eläin, yllätyksiä täynnä olipa sen tausta sitten millainen vain ja eläin on aina arvaamaton vaikka koulutettu olisikin.

&
Working Jack Russell terrieri Pikku-Toivolan Saimi = Kara

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Helmi 08, 2011 10:20 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Meillä ainakin ovat palveluskoira ja venakko ihan hyviä kavereita. Leikkivät yhdessä ja touhotttavat kaikkea mahdollista. Molemmat uroksia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 12:25 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Mä olen kyllä aina kuvitellut, että borzoit ja vinttikoirat tulee jotenkin poikkeuksellisen hyvin toimeen melkein kenen tahansa kanssa. Ne puhuu yleensä hyvin koiraa eikä jaksa pienistä kimmastua. Ehkä se sitten on enemmän siitä kiinni, mitä niiltä vaatii. Arkoja ja koira-aggressiivisia yksilöitä nyt tietysti löytyy rodusta kuin rodusta, mutta noin niinkuin pääsääntöisesti.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 12:56 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Skilful kirjoitti:
Molemmat tapaamamme koirat olivat narttuja. Eli mitäs mieltä ovat muut, ovatko borzoit rasisteja, siis roturasisteja vai valikoituuko tämä ystävä ja ei-ystävä jotenkin muulla tavoin jota vaan en vielä ole itse hoksannut Kuva . Yllättävänä pidin tuota mopsi-inhoa, kun se on kuitenkin samalla tavalla pieni kuin kotonakin olevat terrikät, rotikka-inhoa en sillä tavalla ennen ihmetellyt. Kertokaas viisaammat ja kokeneemmat.

Mulla ei ole borzoita, mutta vastaan kuitenkin. Meillä galgot pelkäävät / eivät tykkää mopseista, buldogeista tai muista lyttynaamaisista, eivätkä esim. kiinanpystykorvista. Oletan että pelko / inho johtuu ihan siitä, että em. koirista mun omat eivät osaa tulkita ilmeitä, puhumattakaan siitä että ne saattavat rohista. Pahimpia ehkä ovat buldogit, joilta lisäksi puuttuu häntä, joten mun koirat eivät tajua niiden viesteistä mitään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 1:39 am 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Osallistun omalta osaltani keskusteluun, omista kokemuksista.
Meillä on ollut ennen syntymääni Venakoita ja Sakemanneja ja tulivat juttuun keskenään, näin on kerrottu, kun sitten kävi ikävästi että äiti kuoli ollessani vielä pieni menin maalaiskotiin jossa oli Rottweilereita. Rottweilereiden kanssa aloin aktiivisen harrastamisen 12-vuotiaana. Palveluskoiratoimintaa, rauniokoiratoimitaa sekä näyttelyitä. Rottweiler oikein pidettynä ja kasvattettuna on oikein miellyttävä ja helppo koira, tulee juttuun muiden kanssa ja on sosiaalinen, toki turpiinsa ei todellakaan ota.
Kun muutin omilleni Rottweilerit jatkuivat elämässä ja harrasteessa eri muodoissa. Sitten tuli valtava vimma saada vauhdikkaampi koira ja kuinkas muuten kuin Venakko. Venakko tuli laumaan jossa oli Rottweiler uros ja narttu, IKINÄ EI OLLUT mitään ongelmaa missään vaiheessa, ne sulautuivat loistavasti keskenään. Siskolla oli pari maltankoiraa ja Venakko ei niitä pitänyt saaliina vaikka erehdyttävästi rusakkoa muistuttavat ainakin talvella ;). Mutta oli mäyris jonka Venakko otti mielestään saaliseläimeksi, vieläkään en tiedä syytä eikä se koskaan edes selviä, mutta näin vain oli, muut koirat se siesi kohtuullisesti, joitakin lukuunottamatta. Nykyiset Venakot ovat vinttikoirille hyvin sosiaalisia, mutta ei ihan kaikille muille roduille. Ulkoilualueella ei tätä ongelmaa juurikaan ole, mutta räykyttävät koirat remmin päässä saavat näiden hermopisteet käyntiin.
Veljen ADHD Trollikin on tervetullut meille ja saa säheltää mennentullen, kimakka haukkukaan ei ärsytä niitä, minua ehkä joskus ;)
Roturasistisuusdesta varsinaisesti on osaa sanoa mutta joidenkin koirien käyttäytyminen vaan saa Venakonkin hermot kiristymään. Toki onhan vinttikoirissa jokaisessa skaala eri luonteen omaavia koiria kuten joka rodussa ja kaikki vaan ei siedä kaikkea. On hienoa jos omistaa koiran joka on yltiösosiaalinen ja tulee kaikkien rotujen kanssa tomeen käytöksen tasosta huolimatta, mutta väittäisin sen olevan kuitenkin melko harvinaista.
Pakko koiran ei ole kaikkea sietää sitä mieltä minä olen.
Toki omaan laumaan lisättävät koirat pitäisi hyväksyä ja hyväksyykin jos pentu tulee taloon, aikuisten sovittamisessa laumaan onkin toinen juttu, tarkoitan vaikka kasvattajalle palautettua jo vanhempaa koiraa joka on ollut jo pois pidempään ja on omaksunut eri olosuhteet ja luonne muokkautunut myös sen mukaan.
Epäsosiaalinen Venakko tai vinttikoira ei todellakaan mielestäni tarkoita että se olisi kasvatuksen tai kasvattamattomuuden syy, jos mm. Venakko on sellainen ei sen luonteenpiirteen karsiminen ole välttämättä mahdollista ja syy ei ole myöskään automaattisesti omistajan tai sen enempää kasvattajan.
Myös opitut virheelliset käyttäytymismallit esim. huonosti pidetty koira ei välttämättä kuntoudu "täydelliseksi", kovalla työllä ja riippuen koiran vastaanottavaisuudesta saadaan sitä kyllä lievennettyä. Hyvin arka koira on lähes mahdottomuus, koska siellä piilee aina arkuuden aiheuttama ylilyönti koiran ajatellessa vaikkapa puolustautumista toista koiraa vastaan "etukäteen" ja ovat sillätavoin arvaamattomia ja omistajan on vain ne ennakoitava.
Siksi mielestäni ei kannata lähteä valtavasti arvioimaan kunkin täällä mainitsemaa "ongelmaa" koska jokainen on yksilö, lähtökohdat ovat monenlaiset ja koiran elämän varrella on saattanut tulla traumoja joista ei pääse niinkään yli jne.
Vaikka olisi kuinka kokenut koiranomistaja tai kasvattaja ja kuinka tekisi johdonmukaisesti sekä oikein asiat, pitää koiraa sen vaatimalla tavalla omassa asemassaan ja täyttää sen tarpeet niin se ei takaa yltiösosiaalista täydellistä koiraa jos nyt ylipäätään yltiösosiaalisuus olisi ihanne. En minäkään yltiösosiaalinen ole jos joku paukuttaa minulle päätään en minä sitä kauaa välttämättä kuuntele, en kyllä pure, mutta "turpiini" en ota, eikä se ole minusta huono piirre alkuunkaan, miksi pitäisi koiran olla sellainen?
Terveisiä kaikille ja tsemppiä mm. tulevaan kisa ja näyttelykauteen, menestystä sekä arjessa että harrasteissa kaikille tasapuolisesti =)

Golden Karvin Christmas Sweet aka Venla

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 2:08 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ei kaikkien tarvitse kaikista pitääkään eikä olla yltiösosiaalisia. Mun kokemuksen mukaan vaan useat ovat sosiaalisia. Ei ehkä yltiö, mutta sopivasti. :) Mutta silti, oli sosiaalinen tai ei, mun pitää saada esim. keskustella kadulla, vaikka tällä keskustelukumppanilla olisi koira, josta omani eivät pidä. Sietää täytyy, vaikka olisi metrin päässä ja kuinka ärsyttävä. Ne käytöstavat, koirilla ja ihmisillä.

Kara: sä pyysit mun tulkinnan mukaan ihan yleisesti apua tuolla kertoessasi, että sinulla ja koirallasi on ongelma. En lainannut sinua, koska ajattelin, että itse vielä muistat, mitä asiasta kerroit ja koska minusta jatkuva lainausten lukeminen on raskasta. Mun mielestä mun kommentti tuohon sun ongelmaan ei ollut mitenkään ala-arvoinen vaan ihan asiallinen. Todella hienoa, että saat itse ratkaistua ongelman etkä tarvitse siihen mitään ulkopuolista apua. Tai en mä tiedä onko ulkopuolisessa avussa mitään sen vähemmän hienompaa, itse ainakin kyselen edelleen aika herkästi muilta vinkkejä milloin mihinkin asioihin.

Kara kirjoitti:
No nyt on tullut mukaan, se et pikkukoirat mielletään riistaksi :help: Siis Karanhan kanssa, nuo vaan leikkivät, mutta muut tuommoiset alle polven korkuiset oikeesti metsästetään :pffft:
Polkupyöräilijät on myös pojasta riistaa... :rahma:

Venakkohan osaa ottaa aika hienosti kiinni, jopa tapellessaan ja tappaessaan, niin ettei se jätä jälkeäkään toiseen koiraan tai saaliiseen. Mutta jos epäilee yhtään, että kyseessä on koiran mielestä metsästystilanne, se koppa ei varmaan ole lainkaan huonompi ajatus. Mulla on itselläni ollut venakko, joka ensimmäisenä 3,5 elinvuotenaan otti kiinni ihan kiinniottamisen ilosta tappamatta myös kissoja ja kaiken maailman muita eläimiä, kunnes eräänä päivänä se kävikin kiinni ihan tappomielessä. Koiria se ei onneksi koskaan erehtynyt luulemaan saaliiksi, vaikka ne olisivat tulleet näkyviin kuinka yllättäen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 10:49 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Kissa on kyllä kissanomistajalle ihan yhtä rakas lemmikki jos ei rakkaampikin, mutta niitähän saa koirat ja ihmiset tappaa varsinkin jos kukaan ei näe :-(

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 11:10 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

En ymmärrä, miten rakas lemmikki voi olla jossain omistajalleen näkymättömissä.

Mutta tappaa niitä ei silti saa, se on selvä. Jos jotain ärsyttää irrallaan kulkeva kissa ja sen aiheuttamat vahingot, kyllä pitäisi olla pokkaa keskustella siitä asiasta sen kissan omistajan kanssa eikä kostaa sitä kissalle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 6:39 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Anteeksi nyt vain HannaO, mutta mä en kykene pitämään asiallisena neuvona ensimmäiseksi tokaista:
Lainaa:
Ellet osaa omin voimin tehdä asialle mitään, suosittelen osaavan ongelmakoirakouluttajan puoleen kääntymistä.

Tuo olisi ollut huomattavasti paremmin ymmärrettävissä ja sulatettavissa, jos olisit ensin vaikka maininnut keinoja joilla sinä kitkisit tuon pikkukoiran jahtaamisen, etkä suoraan kehoittaisi ongelmakoirakouluttajalle. Se kuulostaa todella pahasti toisen aliarvioimiselta. :orava:

Tänään puistossa meidän kanssa kaksi pinseriä, dallu ja saku. Nico ei irvistellyt kenellekään, eikä jahdannut ketään riistameiningillä. Karan jouduin viemään autoon sakun tullessa paikalle, neiti kun pelkää niitä (käynyt kaksi kertaa puistossa päälle lekuria vaativin seurauksin ja kerran lenkillä tullut irtona vastaan ja päälle) ja reagoi niihin todella vahvasti. Mutta Nico, se oli ihan onnessaan kohnatessaan varsinkin ton dallun kanssa menemään :luuv2:

&

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 10:02 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

^ Mitään tähän aiheeseen puuttumatta, en mä näe ehdotusta ongelmakoirakouluttajan puoleen kääntymisestä epäasiallisena. Ei se tee omistajasta huonoa ihmistä jos apua hakee. Päinvastoin, mun mielestä olis paljon parempi jos ihmiset herkemmin hakeutuisivat ongelmineen osaavan kouluttajan puoleen.

Typyjen kuvia

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 10:26 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Nanne joo, eihän siinä olekaan, jos sitä ei esitetä ensimmäisenä, ainoana vaihtoehtona ja kyseenalaisella sävyllä. Koitetaan ensin edes tarjota ongelmaan muu ratkaisu.
Tiedän valitettavan monta koiraa, jotka nämä ongelmakouluttajat ovat ongelman poistamisen sijaan pilanneet. Ja vaikka avun hakemisen tarve joskus ammattilaisilta onkin hyväksi, on minusta todellakin toisten aliarviointia paiskoa se ensimmäisenä ja ainoana vaihtoehtona päin naamaa.

&

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Helmi 09, 2011 10:56 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Keskustelupalstalla on todella vaikea sanoa mitään toisen äänensävyistä koska asia on vain ja ainoastaan kirjoitettua tekstiä. Monasti se äänensävy on se miten me itse luemme sitä tekstiä, myös oma mielialamme vaikuttaa luettuun tekstiin ja sen asiasisältöön saati siihen, miten otamme tekstin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 10, 2011 12:06 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

No, minä nimenomaan en ala antaa mitään neuvoja nettipalstalla näkemättä koiraa ja tilannetta, jossa se käyttäytyy ei-toivottavasti. Vääriä neuvoja antamalla tilanne saattaa hyvinkin muuttua huonommaksi ja ollaan siinä tilanteessa, että olet siellä koirapuistossa borzoisi ja kuolleen pikkukoiran kanssa.

Lisäksi, en ole mitenkään ammattitaitoinen koirienkouluttaja, eikä minulla (onneksi, kop kop) ole vielä koskaan ollut omana eikä hoidossa koiraa, joka olisi pitänyt pikkukoiria riistana. Todennäköisesti turvautuisin sellaisen kanssa itsekin ulkopuoliseen apuun, ellen hyvin nopealla tahdilla keksisi itse, mitä pitää tehdä. Sen tiedän, että mitä pikemmin minkä tahansa ei-toivottavan käytöksen saa karsittua, sen parempi.

Enkä todellakaan tarjonnut ensimmäiseksi keinoksi kouluttajaa. Luepa sen mun lause uudelleen. Ensimmäinen vaihtoehto siellä on se sun oma osaaminen. Ja toiseksi vaihtoehdoksi ehdotin, että ellei oma osaaminen riitä, kannattaa kääntyä ulkopuoliseen apuun. Mieluiten tietysti sellaisen, jolla on kokemusta vinttikoirista. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 10, 2011 5:12 am 
Poissa

Koirapuistossa olen ainakin tullut siihen tulokseen, että palveluskoirat ja vintit puhuu ihan eri kieltä. :shockthink: Toinen vastaava ryhmä on nuo ns. taistelukoiratyyppiset koirat. Not not not....

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Helmi 10, 2011 1:48 pm 
Poissa

samaa mieltä :-( kyllä itteäkin pelotti kun aitaukseen tuli joku sekarotuinen staffi ja sakemanni :shockthink: Noita Sintti ei pelännyt, mutta staffi ja englanninbulldoggi olivat kyllä vähän liikaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]