Tänään on La Syys 21, 2019 6:47 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Rasistiko? siis roturasisti...
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 11:10 am 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Mulla särähtää aina korvaan, kun vinttien omistajat vakuuttavat, ettei heidän vinttilaumansa pidä pikkukoiria saaliina, eikä koskaan metsästäisi toista koiraa. Mukavaa jos näin on, mutta Vietin herätessä väitän, ettei koira ala analysoimaan liikkuvaa objektia, vaan vietti vie. Varsinkin laumassa, jossa kiihko kasvaa. Onnellisessa tapauksessa kiinniottotilanteessa koira jättää toimimatta, onnettomassa vietti vie loppuun asti. Eikä tämä tee koirasta "aggressiivista", "vihaista" tai "pahaa", vaan sen, mikä se on. Metsästyskoira.

Ulkoilemme paljon laumassa ystävän vinttien kanssa. Ainoastaan pennut ovat tässä porukassa ilman koppia silloin, jos puistoon tulee vieraita koiria. Pikkukoirien liittyessä joukkoon otetaan pari metsästysintoisinta kokonaan kiinni - koppakaan ei poista sitä mahdollisuutta, että pikkukoira runtataan voimalla maahan. Aika harvoin olen nähnyt venakkoja koppa päässä, mistähän johtuu? Muilla isoilla vinteillä kopatus on kiitettävän yleistä, onneksi. Kun ei koiran kanssa oikein voi laskea sen varaan, ettei se KOSKAAN ja tää oli ENSIMMÄINEN KERTA :-) .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 11:41 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Sasha kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tää nyt vahvisti mun epäilyjä, että mulla on sittenkin vinttikoira :denti: Ainakin osittain, kuulosti tosi tutuilta nuo leikkikuvaukset. Tuo rakastaa juosta leikkikavereiden kanssa, aina yrittää saada toisen lähtemään jahtaamaan. Karvoista myös nappaa kiinni, jos toista jahtaa. Kyllä sitten on myös niitä painileikkejä, mutta kaverista riippuu... Pienten kanssa ei oikein voi enää päästää leikkimään, meno menee liian rajuksi. Jahtaa ja sitten onkin toinen jo jäänyt alle kun ei rimppakinttu ihan aina hallitse sitä vauhdin pysäyttämistä :roll: Tai vaihtoehtoisesti pöyhelöisiä pieniä nappailee karvoista ja siinä ei pieni oikein enää pääse eteenpäin.

Eilen huomasin taas, että Nemi kokoajan kävi hakemassa toiset jahtaamaan juoksemalla ihan siitä nokan edestä, ja innoissaan pinkoi pitkillä säärillään pitkin puistoa, muut ei millään pysy mukana! Mutta sitten jos jossain vaiheessa joku ei-niin-tuttu yritti lähipainia, ei tuo alkanut millekään.

Mun ajatuksia (vaikka eivät ajankohtaisia olekaan) vinttarista palveluskoiran kaveriksi ei nyt sitten tarvi heittää kokonaan hukkaan? :)

Nyt vasta bongasin tän kysymyksen, mut ainakin unkarilaiset ja dobermanni sopivat ihan loistavasti samaan perheeseen! :nyökyti: Leikit käy yksiin ja metsässä tuuletetaan kimpassa täysillä. Sen lisäksi unkarilaiset sopuisina koirina antavat dobberin olla kaikessa rauhassa pomo, joten senkään suhteen ei mitään eturistiriitoja ole tullut! :D

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Elo 16, 2011 12:08 pm 
Poissa
Pink or brown?
Pink or brown?

SatuJa kirjoitti:
Mulla särähtää aina korvaan, kun vinttien omistajat vakuuttavat, ettei heidän vinttilaumansa pidä pikkukoiria saaliina, eikä koskaan metsästäisi toista koiraa. Mukavaa jos näin on, mutta Vietin herätessä väitän, ettei koira ala analysoimaan liikkuvaa objektia, vaan vietti vie. Varsinkin laumassa, jossa kiihko kasvaa. Onnellisessa tapauksessa kiinniottotilanteessa koira jättää toimimatta, onnettomassa vietti vie loppuun asti. Eikä tämä tee koirasta "aggressiivista", "vihaista" tai "pahaa", vaan sen, mikä se on. Metsästyskoira.

Ulkoilemme paljon laumassa ystävän vinttien kanssa. Ainoastaan pennut ovat tässä porukassa ilman koppia silloin, jos puistoon tulee vieraita koiria. Pikkukoirien liittyessä joukkoon otetaan pari metsästysintoisinta kokonaan kiinni - koppakaan ei poista sitä mahdollisuutta, että pikkukoira runtataan voimalla maahan. Aika harvoin olen nähnyt venakkoja koppa päässä, mistähän johtuu? Muilla isoilla vinteillä kopatus on kiitettävän yleistä, onneksi. Kun ei koiran kanssa oikein voi laskea sen varaan, ettei se KOSKAAN ja tää oli ENSIMMÄINEN KERTA :-) .

Venakoilla yllättävän vähän munkin mielestä käytetään koppaa vaikka tarvetta siihen todella oliskin. Ja itse tiedän että kun omallani aikoinaan käytin tuomarinkartanolla jossain ulkoilussa niin musta ruvettiin samantien jauhamaan paskaa, ei mun kuullen tietenkään.. Mutta onneksi pikkulintuja on. :denti: Sehän ei todella koirasta vihaista tee että leikkityyli vaatisi kopan käyttöä. :wink: Ja se tietysti on ikävää jos tulee tappelu tilanne ja mun koira ei sen takia pystyisi itseään puolustamaan mutta ainakaan ei siinäkään tapauksessa ois sit molemmat osapuolet reijitettyinä. Noihin ulkoiluihin olisi ehdottomasti järkevintä mun mielestä tulla koppa pakolliseksi kaikille. Tai siis ainakin kaikille aikuisille koirille.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 63 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]