Tänään on La Syys 21, 2019 7:15 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 12:31 pm 
Poissa
Possu, siis sika!
Possu, siis sika!

aune kirjoitti:
rullahännätkin jäi, jostain syystä, minulla huomaamatta, muutamaa nuorta urosta lukuunottamatta..

Pari nuorta urosta ja avoimen luokan nartun hännät huomasin minäkin.
Mutta noi turkit tosiaan ihmetyttää. Mielestäni siellä oli aivan normaaliturkkisia borzoita. En ainakaan nähnyt mitään ylilyöntejä tai villavia karvoja. vai onko silmäni jo niin tottuneet sellaisiin :roll:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 1:05 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Eminä nähnyt tälläkertaa montakaan väärällaista turkkia ja verrattuna aikaisempiin näyttelyvierailuihin Suomessa ja niitä olikin vähmmän. Ajattelin kylläkin kirjoittaessani aikaisempia kokemuskia ja siitä on pari vuotta kun olin aikaisemmin Suomessa.

Kippurahäntiä ja korkeita häntiä oli kyläkin paljon. En nyt kirjannut, mutta sainoisin että melkein kaikilla jotka olivat nuoria. Hännät olivat hieman parempia avoimen ja valioluokan koirilla. Sanoisin että olikohan yksi tai kaksi nuorta joilla ei ollut ja en takoita pentuja joilla se on useissa tapauksissa ymmärrettävää kun on kyseessä iloinen pentu. Näitä en ole laskenut tähän mukaan.
Valitettavasti luettelo häipyi näyttelyssä sillä en löytänyt sitä jälestäpäin joten en voi laske kuinka monta nuorten-ja junnuluokan koiria oli mutta niitä oli useita jokaisessa luokassa. Minä vielä koirkean hännänkin voin antaa anteeksi uroksella joka on nuori, mutta en nartulla tai kun koirat rullavat sen niin kuin se olisi pysykorvan häntä, se on minun kauhistus ja niitä oli todella enemmän kuin kaksi tai kolme. Serttiuroskin nosti häntäänsä mutta ei onneksi sekälinjan yläpuolelle ja se oli hyvä sillä pidin kovasti siitä uroksesta mutta sitä vastioin tämän koiran veljillä ja sisaruksilla olivat rumat hännät jopa nartulla joka oli avoimessa luokassa. Yksi valiolukan uros oli ainakin johon kiinnittyi huomiota ja jolla oli väärä turkilaatu ja sitä oli myöskin mielestäni aivan liikaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 1:52 pm 
olen nähnyt aika montakin koiraa näyttelyissä(olleet muistaakseni kaikki valkoisia venakoita) joilla häntä on kippuralla kuten pystykorvilla, joka on erittäin kamalan näköistä venakolla, ja tälläinen sitten sijoitetaan luokassaa, mikä ei minun päähäni oikein mahdu.

turkki asiasta olen itse sitä mieltä että monilla suomalaisilla koirilla on mielestäni liikaa turkkia. jopa nartuilla löytyy aivan liiallinen (urosmainen) turkki. Ainakin muutamilla kasvattajilla.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 2:01 pm 
nämä minun kommentit ovat sitten vain mielipiteitä tälläisen vasta parivuotta venakoiden seurassa olleen suusta, että ei pidä pillastua mitä sanon...

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 2:11 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

mahtoiko serttiuroksen veljiä sentään olla paikalla...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 3:15 pm 
Poissa
Possu, siis sika!
Possu, siis sika!

eipä ollut sertiuroksen veljiä yhtään paikalla, että sikäli kyllä varsin hankala sanoa niistä mitään. Ja kyllä sertiuros nostaa häntäänsä, mutta ei vedä sitä kippuraan selkälinjan yli. Koira tasapainottaa liikkeitään hännällään ja häntä on juostessa hieman yläällä. Ei ole normaalia että koiran juostessa häntä on täysin alaalla.
Tässä vielä kuva sen sertiuroksen hännänkannosta liikkeessä:
Kuva

Nuorella koiralla on aivan normaalia noi häntätouhut, enkä pidä ollenkaan järkyttävänä korkeaa hännänkantoa junnu/nuortenluokan koirilla.

Rotumääritelmää lainatakseni vakavien virheiden kohdalla lukee näin:
Häntä: paksu tai koiran liikkuessa alaspäin laskeva.

Ja sitten hännänkuvaus:
HÄNTÄ: Sapelin tai sirpin muotoinen, alas kiinnittynyt, ohut, pitkä ja runsashapsuinen.
Ulottuu takaraajojen välistä ylösvedettynä sarvennaisiin. Koiran seistessä
häntä riippuu alaspäin, liikkeessä se nousee, ei kuitenkaan selkälinjan yläpuolelle.

Ja juu kyl noita yli selkälinjan nousevia häntiä näkee, sitä en kiellä.
Mutta onko se ongelmana "aikuisilla" borzoilla?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 3:33 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

erittäin harvoin, ihan itse uskon omia silmiäni, enkä kuulopuheita, siis puhun koirista joista tuodaan esille tavalla tai toisella, kenenkään kotiin en mene katsomaan, ja kohtalaisen ahkerasti tilannetta seuraan

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 3:51 pm 
Hmmmm. Tämä on mielenkiintoinen aihe tämä borzoin hännänkanto näyttelykehässä.
Jyväskylässä tosiaan juuri muutamat nuoret koirat - kas yllättäen? - liputtivat hännillänsä sukupuolesta riippumatta kuin paremmatkin maailman omistajat. Kaikista en tiedä, mutta ainakin osalla ”syyllisistä” on aivan normaalisti kiinnittynyt ja suora, normaalisti matalalla kannettu häntä.
Mutta että näyttelyssä, miten se häntä muka vain siellä nousisi komealle kaarelle selkälinjan yläpuolelle?!

Enpä tiedä, mutta oma mutu-tuntumalla tehty tulkintani on, että kyseessä voisi ainakin joissain tapauksissa olla ei niinkään rakenteellinen, vaan pikemminkin ”luonnevika”, joka aika usein tuppaa hellittämään siinä vaiheessa kun koira ei ole enää nuori (nuorella tarkoitan alle 4-vuotias). Itselläni on ollut ilo esittää kehissä nuoria borzoita, joiden omasta mielestään heidän rakenteensa keskeisin ja eniten esittelyä kaipaava seikka näyttelykehässä on juuri nimenomaan HÄNTÄ. Tällä hetkellä vanhin urokseni on melkein 7-v ja vielä pari kolme vuotta sitten hän liputti häntänsä kanssa kehässä kuin joku intomielinen höpsö. Sitten tapahtui yhtäkkinen muutos, ja hännänkanto kehässä laskeutui täysin normaaliksi. Paitsi aina silloin tällöin jos oli muka ”liian kivaa”, mitä oli kylläkin aika harvoin enää siinä vaiheessa näyttelyuraa.

Voi kylläkin olla, että olen itse pilannut koirani. Jokainen näistä minun häntäheikeistäni on yltiöpäisen sosiaalisia, iloisia, energisiä, itsevarmoja ja erittäin hyvin sosiaalistettuja koiria, jotka näyttelykehään päästyään huomaavat olevansa ah, niin ihanan huomion keskipisteitä. Ja mitäs siitä sitten seuraa – no se häntähän siellä alkaa heti liehua; ”katsokaa minua, olen komein” –mentaliteetilla. Rotumääritelmän vastaisia taitavat olla siis myös luonteeltaan, eivät vain nuorisoiän hännänkannoltaan (hännän rakenne ja kiinnitys ovat yllättävää kyllä ihan normaaleita).

Kehää seuraavien katsojien kauhuksi on todettava, että myös tällä meidän intomielisellä nuorisoketjulla (1v uros ja 6kk narttu) näyttää viiraavan päässä sen verran pahasti, että en menisi vannomaan, etteikö näyttelykehissä tultaisi näkemään lähitulevaisuudessakin (kunnes koirani ovat noin 4-v) rotumääritelmän vastaisesti kannettuja iloisesti liehuvia borzoihäntiä. Jos vieläkin vallattomammaksi homma menee, niin saattaapa joku huonosti käyttäytyvä nuori koirani jopa iloisesti hypähdelläkin kehässä vielä pentuluokan ohitettuaan :nyökyti:

Mitähän tälle asialle pitäisi tehdä? Apua? :wink:

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 4:17 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

^nora s,

Samanlainen 'liputtaja' löytyy minunkin kotoani...
Ja nuori herra Into Piukkanen saattaa ohimennen pussatakin tuomaria,
kun kehässä on NIIN kivaa. :wink:
Ilman muuta rotumääritelmän vastainen luonne,
vaan omistajasta oikein mukava.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 4:19 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Miksiköhän salukikehän(kin) reunalla tuomarista kauimmaisessa nurkassa kuuluu hirveä hokeminen: häntä alas, häntä alas...niillä on myös varmaan jotain rotumääritelmän vastaista, tai sitten kaikkien nimi on häntä-alas. Antaa hännän heilua jos iloa piisaa!

Siinä vaiheessa kun häntä on koipien välissä muusta syystä kuin ujoudesta eikä sitä sieltä pois saada totuttamallakaan, olisin huolissani ja miettisin, mikä meni väärin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 4:58 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kyllähän tuo iloinen häntä joiltakin osin pitää paikkansa mielialsta, MUTTA esim Solita ja Xavier Star ovat myöskin iloisia koiria. Solita on nyt melkein 6 vuotta ja leikkii kuin pentu mutta näyttelyssä on hyvin arvokas. Voisin laittaa vaikka yksin kehää kiertämään. Star on myöskin nuori iloinen hupsu koira jopa kehässä, mutta EI ole koskaan nostanut häntääsä. En ole kylläkään itse esittänyt sitä useinkaan kun olen ollut lonnkkanivelleikkauksessa, mutta ei hän nosta häntää kehässä olin se minä tai joku muu kun esittää. Samoin on ollut Zilve Maden laita.

Molemmat ovat muuten iloisia ja leikkisiä hupsuttelijoita on tapahtunut että ovat laittaneet tassut tuomarin olkapäälle. Jos jotain päättelen sitten muuten luonteesta niin he eivät ole uhoilevia urosten joukossa eikä osoita mitään "minäkin olen täällä älkää tulko lähelle) Syytä ehkä löydän siitä että he ovat laumassa jossa on kaikkiaan neljä urosta. Star leikkii kaikkien laumassa olevien urosten kanssa jopa Zilver Madin joka on johtaja.

Vaikkakin Zilver Made on lepeä johtaja ja 9-vuotinen, niin ikä ei paina paljoa ja usein yhtyy leikkiin nuorempien kanssa.
Urokseni eivät ole urosaggressivisia ehkä se hännankanto johtuu siitä, en tiedä tämä on vain minun ajatuksiani. Voimakkas sukupuolivietti varmaan osalla uroksissa tekee sen että häntä nousee, mutta se ei ole syynä siihen miksi hänta menee rullalle. Toisaalta taas urokset joilla on lievä sukupuolivietti niin astumiskykyä ei näillä ole ja ne eivät ole kiinnostuneet tytöistä. Siitä huolimatta Zilver Made ja hänen poikansa Rom Russin ovat hyviä astujia vaikkakin voisi luulla että heillä puttuu tämä vietti kun molemmat eivät koskaan ole osoittaneen minkäälaista "uroskateutta" toisia uroksia ollessa läsnä ja jos joku on murahdellut niin Zilver Made piiloutuu selkäni taakse turvaan. Zilver Madella on 4 pentuetta ja ei ole jättänyt narttuja tyhjäksi.

Olisikohan ne urokset joita luulin serttikoiran veljiksi, niin ne olivat samasta isästä mutta eri äidistä. Kaipaan kovasti luetteloa tällaisissa tilanteissa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:02 pm 
Tosta turkkiasiasta vielä.

Joillain borzoilla on turkkia enemmän ja joillain vähemmän. Tuskin kukaan ihan varta vasten haluaa kasvattaa "villava" turkkisia borzoita, hiukkasen siihen laatuun viittaavia turkkeja voi varmaan syntyä muuten suorastaan erinomaisten yhdistelmien "sivutuotteina" ja siitä ongelmasta varmasti pääsee eroon suunnitelmallisella kasvatustyöllä. Eihän runsas turkki tietenkään automaattisesti tarkoita samaa kuin "villava".

Onhan se varmaan totta, että jos borzoi metsästää luonnossa, niin valtavaan turkkiin voi varmasti kerääntyä puoli peltoa risuina, oksina ja mutakokkareina. Mutta olisiko jo nuoresta iästään asti metsästäneellä (tai metsästyskoiraksi treenatulla) koiralla edes niin pitkää turkkia koskaan päässyt kehittymään kuin mitä näyttelykehissä ehkä toisinaan voimme nähdä? Luulisi että turkit säännöllisesti kuluessaan pysyisivät lyhyempinä ainakin vatsan alta ja housuhapsuista, ja varmaan vähän kyljistäkin.

Kyllä näyttelyissä turkeillaan koreilevien koirien turkkeja myös hoidetaan; harjataan varmasti päivittäin, poistetaan risut ja takut aina lenkin jälkeen, pidetään iho hyvässä kunnossa ja puhtaana, pidetään ravinto turkinkin kannalta hyvänä. Ei ne turkit hoitamattomina sen näköisiä varmaankaan olisi.

Voisi ehkä olla mahdollista, että käyttökoiran rakenteessa/ominaisuuksissa löytyisi näyttelymenestystäkin ajatellen paljon vakavampiakin virheitä kuin kenties hieman arveluttavan laatuinen turkki. :wink2:

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:05 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Kas Norakin on löytänyt tänne joukkoomme - tervetuloa! :D

Tuosta häntien kannosta.... Olen minäkin nähnyt koiria näyttelyssä hännät ylhäällä ja kikkaralla, ja samoja koiria olen nähnyt siviilissä hännät ihan sievästi. En kyllä menisi tuomitsemaan suomalaisia borzoita huonohäntäisiksi näyttelyiden perusteella. Varsinkin uroksilla vaikuttaa myös se että joutuvat juoksemaan jollain "postimerkillä" ympyrää vieraiden urosten kanssa. Mikäpä olisi luonnollisempaa kuin että vähän hännät nousee oman egon ja tärjeyden korostamiseksi?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:17 pm 
Virvatuli -
"Olisikohan ne urokset joita luulin serttikoiran veljiksi, niin ne olivat samasta isästä mutta eri äidistä. Kaipaan kovasti luetteloa tällaisissa tilanteissa."

Ei siellä ollut kuin yksi uros samasta isästä kuin mistä itse sertivoittajauros on.
Tällä sertivoittajauroksen puoliveljellä on näköjään kieltämättä kovin suuri into esitellä itseään niin kehässä kuin sen ulkopuolella, hännän kanssa operointi kuuluu ilmeisesti imagoon näyttelykehässä. Aggressiivinen tai kiukkuinen egonkorostaja hän ei näemmä ole lainkaan, sen sijaan, yksivuotias kun on, niin erittäin vahvasti iloluonteinen ja jopa riehakas, varsinainen pelleilevä esiintyjäluonne. Suora häntä hänellä näyttää olevan muuten, mutta kehässä sen asento vaihtelee nollasta sataan sen mukaan onko koiran mielestä touhu vain äärettömän kivaa vai kenties ihan ylenpalttisen superkivaa.

Voin kertoa tämän ihan omien huomioitteni perusteella, on nimittäin tullut pidettyä silmällä tuota kyseistä urosta aika paljon eri tilanteissa.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:17 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

nora s kirjoitti:
Joillain borzoilla on turkkia enemmän ja joillain vähemmän. Tuskin kukaan ihan varta vasten haluaa kasvattaa "villava" turkkisia borzoita, hiukkasen siihen laatuun viittaavia turkkeja voi varmaan syntyä muuten suorastaan erinomaisten yhdistelmien "sivutuotteina" ja siitä ongelmasta varmasti pääsee eroon suunnitelmallisella kasvatustyöllä. Eihän runsas turkki tietenkään automaattisesti tarkoita samaa kuin "villava".

Totta.

Se mitä minä oikeastaan halusinkin tuossa painottaa, että vaikka kenellekään (toivottavasti) turkin määrä ei ole ollut se tärkein asia kasvatustyössä, niin silti normaaliturkkisia vielä muutama vuosi sitten rankaistiin näyttelyissä! Olihan siitä jossain vaiheessa klubissakin puhetta, että tuomarikoulutuksessa pitäisi tehdä selväksi että vaikka rotumääritelmässä luki jossain vaiheessa että turkkin on runsas, se ei tarkoittanut että "mitä runsaampi sen parempi". Nykyäänhän siellä ei onneksi edes niin lue, vaan "rungossa karva on melko pitkää" ja "hapsut, housut ja hännän hapsutus ovat pitkäkarvaisempia".

Esim. tuo narttu josta laitoin kaksi kuvaa, ei minusta todellakaan ole huonoturkkinen! (No vanhempana sitä kyllä jo kehuttiin.) Sen tyttärellä on paljon vähemmän karvaa, ja sen turkkia taas kehutaan. Sen verran on näkemykset muuttuneet noi 6 vuodessa. Molemmilla hyvin silkkinen laatu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]