Tänään on Ma Tammi 21, 2019 3:14 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:30 pm 
Moi Ebes ja muut! Olihan se jo aikakin liittyä mukaan tänne joukkoon hilpeään :wink:

Turkeissa on varmasti tärkeintä se silkkinen ja "likaahylkivä" laatu.
Turkin pituuskasvu saattaa vaihdella aika dramaattisesti jo yhdenkin pentueen sisällä, varsinkin suurissa pentueissa tämän huomaa, joillain on kaameasti karvaa, jotkut ovat niukkaturkkisempia.

Suomessa alkaa näköjään pikkuhiljaa olla enemmän esillä tyypiltään erilaisia borzoita. Siinä samalla tietysti kehiin astuu myös turkeiltaan erityyppisiä koiria. Se on hyvä asia. Borzoi on kuitenkin rotu, jossa ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tyyppiä, eikä vain yhtä oikeaa turkin "muotoa".
Jo pelkkiä borzoiden erinomaisia pään tyyppejä on olemassa lukuisia.
Onneksi näin, se on rotumme suuri rikkaus.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 5:34 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Joo, jaksoitko Nora lukea tän ketjun kokonaan?

Pääthän on puitu jo - ja itseasiassa tämä ketju alkaa ihan oikeesti tuosta "Matti Vanhanen" ketjusta. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 6:52 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kyllählän se niin on että samasta pentueesta tulee erillaisia turkinpituuksia ja mielestäni on tärkeintähän laatu eikä määrä. Kyllähän pitkäturkkinen koira jonka karva on silkkistä on todella upea katseltaa karvan lainehtiessa sen juostessa. Toivottavasti on niin kuin Nora kirjoitti että se on vain näyttelykehissä sillä minä olin hieman otettu kun tuollaisia häntiä en ole nähnyt kuin harvoin. Muutama vuosi takaperin niitä oli täälläkin useita mutta luulisin että kasvattajat ovat kiinnittäneet asitaan huomiota ja tilanne on parantunut. Minä itse sain upeita häntiä Zilver Maden kautta vaikkakaan ei minulla ollut mikään ongelma niiden suhdeen. En vain aina ollut itse tyytyväinen koirieni häntiin enkä luustoon. Nyt olen molempiin tyytyväinen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 7:46 pm 
Lainaa:
Joo, jaksoitko Nora lukea tän ketjun kokonaan?
Pääthän on puitu jo - ja itseasiassa tämä ketju alkaa ihan oikeesti tuosta "Matti Vanhanen" ketjusta.

:shock: No voihan apua, tää kymmensivun ketju on siis "vanhas"-ketjun jälkimainingeista kehkeytynyt yhä vaan eteenpäin rönsyilevä keskustelu.

Jep jep. Haluisko joku alottaa jonkun uuden aiheen kenties? Että sais tähän hommaan vähän tolkkua...

Mä en osaa edes käyttää näitä kaikkia tekstinmuokkauksen hienouksia,
pitää varmaan perehtyä niihin vaikka niinku nyt.

Ainiin, Ebes, ootko tulossa vauvetti-koirien kanssa pentunäyttelyyn Kaapelitehtaalle sunnuntaina?

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 7:58 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

nora s kirjoitti:
Ainiin, Ebes, ootko tulossa vauvetti-koirien kanssa pentunäyttelyyn Kaapelitehtaalle sunnuntaina?

Joo, Ottopoika-Onnimanni on tulossa, samoin oon ilmottanut sen KV Turkuun.
Mintukka The Kettupuuhka saa kasvaa rauhassa isoks ensin. Se on tällä hetkellä (ollut siis koko syksyn) jokseenkin.... öh.... kummallisen oloinen ja muotoinen. :jokeri: Mutta kaipa sekin siitä kun joskus kasvaa aikuiseks. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 8:11 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Otinpa huvikseni kuvan Mintun (8kk) hampaista. Olisin ottanut vielä edestäkin, mutta neidin yhteistyökyky loppui kesken....

Kuva

Sen sijaan tällaisia hamaskuvia kyllä löytyy.... :denti:

Kuva
Kuva Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2007 8:12 pm 
Poissa
Possu, siis sika!
Possu, siis sika!

Nora: uuden ketjun voit tehdä painamalla tuosta vasemmasta alareunasta nappulaa New topic :P (se on siinä replyn vieressä) Se on niinkin vaikeeta :lol:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 24, 2007 1:23 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Seuraavaksi voitaisiin puida vaikka pigmenttiä.

Rotumääritelmähän sanoo: "Silmäluomien reunat, huulet ja kirsu ovat mustat karvapeitteen väristä riippumatta." Kuitenkin on todella paljon koiria joilla ei ole musta pigmentti. Onko se sitten paha asia? Miten paha? Miksi pitää olla musta? (Ja näitä asioita kysyn siis ihan oikeasti, minä en tiedä alkujuuria sille asialle miksi pitää olla mustat.) Onhan musta pigmentti toki kauniimpi, mutta mitä muuta merkitystä sillä on?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: La Marras 24, 2007 1:51 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Nämä nenäkuvat olen ottanut aiemmin jo, kun Bozhidarin kanssa tuli puhetta nokkien väreistä.
Kuva Kuva

Ja samaanhan liittyy silmäluomet. Alla on meidän dubnjakkien silmiä (joiden nuo nenätkin ovat), niillä on kaikilla (myös -97 syntyneillä) tosi vahva pigmentti.

Kuva

Ja sitten on noita vaaleampia (oikean puoleinen ei meidän koira). Noita tosiaan näkee aika paljon, ja useinhan niillä on vaaleampi kirsukin. Miten iso virhe tämä on näyttelyissä? Miten paljon tällainen vaikuttaa jalostusvalintoihin tai yhtään mihinkään?

Kuva

Ei ole tosiaan ennen tarvinnut pohtia, kun ei ole ollut muita kuin pikimustia, mutta nyt kun tuli nuo Hatsinat ja niillähän on koko pentueella samanlainen hieman vaaleampi tuo pigmentti.
Omaan silmään se nimittäin pistää hieman häiritsevästi, kun on tottunut noihin upeisiin "kajaaleihin". :?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2007 3:44 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Tuosta hännän nostamisesta vielä kommentoisin, jotta samaa olen ajatellut kuin muutama muukin vastaaja. Nuorilla uroksilla se todella voi nousta ylös, kun pitää hiukan kukkoilla. Nartuista en sit osaa sanoa, joten olisi varsin mielenkiitoista kuulla miten heillä.
Mut ihan omassa siviilielämässä mulle esim. koirien kohtaamistilanteissa hännänasento on se mittari, jonka mukaan komennan koiraani. Jos häntä on jäykkänä pystyssä, niin tiukempi kuri, mutta jos heilahtelee leikkiin kutsuvasti, niin iisimmät komennot/rauhoittelu. Joutuu muuten ihan päätänsä kääntään, jotta ehtii nähdä sen peräpään (aina ei ehdi), kun sen verta iso koira kyseessä :smile: Niin ja pakko noita on komentaa aina, kun ei noita yksin pitele "viksusti" jos ne hullaantuu ja siis kaksi poikaa meidän perheessä.
Eli ihan takuulla noi pikkuriikkisten kehien tilanteet(+matkarasitus) on varmasti sellasii joissa on pakko kukkoilla. Tietty on myös niitä jotka ilosta häntäänsä viuhtoo.

Mut sit tuosta turkista. Jostain ammoin (=kauan sitten) luin jotta borzoilla turkin tarkoitus on suojata koiraa saaliin puremisyrityksiltä. Eli siis jonkinlainen suoja pitäisi olla. Tuskin runsas turkki estää juoksemasta ketään koskaan ja missään (joku näin kirjoitti aiemmin). Ja ihan takuulla entisaikaan koirat olis vaan keritty (jos sitäkään), jos olis ollu tarvis siivota joitain risuja, joita me nykyihmiset nypitään melkein pinsetein pois :wink:
Monella muullakin rodulla on partaa yms. jotta koira nimenomaan säästyisi saaliin puremiselta. Eli siis turkki hämää saalistettavaa.
Mut siis mikä olis sitten se ihanne turkin määrä/missä ja kuka meistä todella tietää tuon? Löytyykö keltään kuvia tms faktaa?

Olikohan tää nyt äidinkielellisesti oikein kirjoitettu? Siis isoin kirjaimin jne. Ihan oikeesti... en muuten edes koskaan huomannu, jotta joku kirjoittaa pienillä ja muutoinkin aina kaiken olen ymmärtänyt (joku jotain kommentoi joskus). Elikkä eipä nipoteta pikkuasioista, eihän :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2007 11:16 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Tuosta turkista vielä. Ei se turkin paljouskaan ole kovin haitallinen vaan tärkeintä mielestäni on sen laatu. Jos joku teistä joka osaa niin kävisi hakemassa minun kotisivultani Xavier Starin kuvan. Hänellä on paljon turkkia, mutta jo kuvasta näkyy että turkki on silkkinen. Kuvassa Star on 18 kk ikäinen. Nyt turkki on vielä pitempi kuin vuosi sitten, mutta laatu on kuitenkin oikea. Samoin Zilver Madin turkki on valtavan pitkä, mutta se on silkkinen ja kyljessä ei ole sitä villamaista ja elotonta turkkia jota näkee niillä joilla on turkki villava. Minun kotisivun osoite on http://vovve.net/Mareldens/ Minä en ole vielä keksinyt miten siirretään kuvat.

Sitten tuosta pigmentistä. Se on vika siinä kuin muutkin, mutta se ei mielestäni ole paha. Minä itse hyväksyn sen vaikka en toivo. Olen huomannut vuosien myötä että kun lähdet korjaamaan yhtä vikaa niin tulee toinen. Se on kuin talon korjaus. Kun saat korjattua yhden nurkan niin toinen nurkka jo on rempallaan. Kasvatustyö on oikeastaan sitä että mitkä viat hyväksyt ja mitkä et. Se on makuasia. Koskaan et saa koriaa jossa ei ole mitään vikaa. Jopa minun nartussa Solita Shapelissa joka on tällä hetkellä minun paras narttu niin hänelläkin löytyy vähintään kolme vikaa, mutta kaikki ei sitä huomaa kun ne on pieniä, mutta hän ei missään tapauksessa ole täydellinen. Parasta hänessä on häntä, väri ja hän on myöskin tyypiltään sitä mitä minä halua. Solita liikkuu myöskin hyvin. Mutta sitten korvat ovat isot, yksi vilkkuluomi on vaalea joka kylläkin minua häiritsee. Pää ei muutenkaan ole minun unelmapää, mutta hyväksyttävä. Voisitta myöskin siirtää Solitan kuvan sillä hänellä on hyvä turkki, mutta haluaisin hieman paremmat hapsut.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2007 1:10 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

S Ch Marelden's Xavier Star

Kuva

INT & NORD Ch Leicro's Russiann Zilver Made

Kuva

Marelden's Solita Shapelissa

Kuva

Virvatulen luvalla laitan nämä tänne :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 25, 2007 6:35 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Minun kotisivun osoite on http://vovve.net/Mareldens/ Minä en ole vielä keksinyt miten siirretään kuvat.

Kirjoita kuvan koko osoite (tai kopio se), sen jälkeen maalaa kursorilla ja klikkaan tuota missä lukee [img]

Oikeanlainen kuvan osoite näkyy kirjoitusruudussa näin:

[img ]http://vovve.net/i2/Mareldens/Star2b.jpg[ /img]
Toki ilman noita välilyöntejä, laitoin ne siksi jotta kaava ei toimisi vaan näkisit sen kirjoitettuna.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 26, 2007 1:10 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Hyvin kauniita koiria Virvatulella :D

Tuon Xavierin turkin silkkisyyden todella huomaa kuvasta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 26, 2007 10:13 am 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Hieman ot, mutta nora s:llä on ihanan upea kuva avattaressaan, saanko udella että mikä koira on kyseessä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]