Tänään on La Marras 16, 2019 5:08 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 2:36 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Huh, onpas se tarkkaa touhua :shock: . Monilla roduilla mainitaan jonkinlaisia mitta-asteikkoja tai -suhteita rotumääritelmissä mutta en ole ajatellutkaan että ihan noin että sentin tarkkuudella. Kun koiratkin on yksilöitä ja samasta rodusta kyse, luulin että rotumääritelmäkin antaa edes hieman joustoa eikä yksilö silti ole "virheellinen" tai rotumääritelmän vastainen. Joissain roduissa kirjo on laaja ja kun tuomari vertaa aina sitä parasta läsnäolevaan sakkiin, niin taatusti tulee palkituksi myös näitä ei tuohon määritelmään sopivia koiria (vai?)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 3:12 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

>>>>>kyllä on kun esim. jalostustarkastusta tehdään, ja tuossahan oli vain kaksi mittaa, säkä ja selkä suhteessa toisiinsa, joka kohta mitataan, kaula, reisiluu, sääriluu, kinner jne.<<<<<

Kyllä muistakin on mittoja jo haluaa mitata koko koiran. Minulla olisi kuva yhdessä lehdessä miten se tehdään ja voisin sen scannatakin, mutta en tiedä osaanko laittaa sitä tähän kun olen aloittelija tällä alalla. Scannata kyllä voin.
Niitä mittausohjeita on kyllä useiden maiden lehdissä, mutta en ole nähnyt vielä sitä Suomen borzoiklubin lehdessä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 3:25 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

>>>>Monilla roduilla mainitaan jonkinlaisia mitta-asteikkoja tai -suhteita rotumääritelmissä mutta en ole ajatellutkaan että ihan noin että sentin tarkkuudella. Kun koiratkin on yksilöitä ja samasta rodusta kyse>>>>

Näinhän se todellisuudessa onkin, mutta meitä on monta jotka ovat kiinnostuneita seuraamaan rotumme kehitystä vuosikymmenin joten tämä mittaus on kehitetty tätä silmällä pitäen. Jokainenhan tekee mitä itse haluaa, mutta se VOI myöskin tuhota rodun jos mennään liian pitkälle makukysymyksissä. Vai kuinka :shock:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 7:47 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Skilful: Kyllä jokaiselle rodulle on tietyt ihanne mitat ja eritoten niiden eri mittojen suhteet, mutta se ei todellakaan tarkoita että joira jota ei ole mitattu tiettyyn muottiin sopivaksi pilkulleen, ei olisi rotumääritelmän mukainen.

Rotumääritelmä antaa aina tilaa mielipiteille ja yleisvaikutelmalle, mittaaminen ja jalostustarkastukset (olipa virallinen tai ei) on sitten asia erikseen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 8:06 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

KTP kirjoitti:
Mutta noihin kuviin kommentoidakseni. Oikeanlaisen kuvan saadakseen koiran sivuasento ja seisotus on todella tarkkaa puuhaa. Kun noista omista on yritetty ottaa sivuposeerauskuvaa, niin jalkojen asettelu ja väli on aika tärkeää. Väärä asento muuttaa koiran heti huononnäköiseksi ja ellei katsoja osaa noita hahmottaa, niin upeammankin koiran voi leimata rumaksi.
Puhumattakaan juuri oikeasta kuvauskulmasta. Kyllä tuolle omalle hovikuvaajalle on pitäny antaa hitosti ohjeita...onneksi mulla pitkä pinna. Eräskin kuva on deletoitu sitte ku niitä tietsikan näytöltä on tarkasteltu

Tyydyttävien poseerauskuvien ottaminen on todella lähes tuskaa välillä :) .
Mutta mä itse koen että jalat eivät itsessään ole se tärkeä,koska olivat ne miten ja missä vaan niin mittasuhteet eivät muutu selän,lantee,lantion,reiden,säären,kintereen :mrgreen: jne osalta eikä kyllä etuosankaan mittasuhteet.
Mittasuhteet ovat siis vielä näkyvissä,mutta se kun koira on varpaillaan ja könkkää=köyristää selkänsä kovasti jännittäen ja vetää polvet alle ja ´kaulan sisään`niin se muttaa mittasuhteita usein niin,ettei voi sanoa oikein juuta eikä jaata paitsi sen,että koira on todennäköisesti ihan eri näköinen silloin,kun seisoo itsekseen.
Oli rotu mikä hyvänsä.

Esimerkiksi tässä Sahra (vaikka ei venakko olekaan :) ) seisoo takajalat harallaan mitä ei kyllä näy kuvassa mutta taisi olla lähemmäs puol metriä takajaloillla väliä :mrgreen: ja kaiken lisäksi se seisoo ihan kroppa vinossa,eli takaosa on huomattavasti lähempänä kameraa kuin etuosa mutta siltikään sen mittasuhteet eivät ole muuttuneet mihinkään,koska se on rento ja ylälinja on rento.
Kuva

Jos koirasta pitää ottaa ´edustuskuva` niin yritän pitää huolen nimenomaan siitä,että koira on mahdollisimman rento.
Parhaat kuvat koirasta,kun koirasta yleensä kuitenkin saa sen seisoessa itse=jossain irti ollessaan katselee jotain mielenkiintoista :) .

Silloin siinä on se sen oma tasapaino milloin koira on aina kauneimmillaan,kuitenkin ryhdikkäänä ja mitenkään hirttämättä ja venyttämättä.

Venakkokaan harvemmin on ´yliryhdikäs`,tai varpaillaan vaikka ryhdikkäänä jotain jännää katselisi :) .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 8:08 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Ebes kirjoitti:
Skilful: Kyllä jokaiselle rodulle on tietyt ihanne mitat ja eritoten niiden eri mittojen suhteet, mutta se ei todellakaan tarkoita että joira jota ei ole mitattu tiettyyn muottiin sopivaksi pilkulleen, ei olisi rotumääritelmän mukainen.

Rotumääritelmä antaa aina tilaa mielipiteille ja yleisvaikutelmalle, mittaaminen ja jalostustarkastukset (olipa virallinen tai ei) on sitten asia erikseen.

:nyökyti: Eikös se rotumääritelmä kuitenkin ole ´vain´ se rodun ihannekuvaus .
Virheet(suorat rotumääritelmän vastaisuudet) on sitten erikseen lueteltu :) .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 10:48 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Parhaat kuvat noista omista sais ku olis se kamera aina mukana. Joskus niil on niin upeet asennot, kun ne tuijottaa jotain mielenkiintosta.
Enimmäkseen me ollaan jouduttu ottamaan varta vasten niitä kuvia ja sillon koira on pakko yrittää asettaa.

Ei borzoita tarvi mitenkään venyttää ja hirttää, kuten mainittiin.
Yhä olen sitä mieltä että välillä on merkitystä ainakin noissa omissa urosborzoissa (ja muissakin) koska näillä on hiukan kaareva selkä ja jos koira on kasassa taikka kierossa ni ei se hyvältä näytä. Enkä sellasia kuvia viitsi kasvattajalle lähettää tahi julkaista :!:
Edelleen, jos mulla olis mahis laittaa kuvia, ni sarja huonoista - hyvistä otoksista kertois enemmän ku tuhat sanaa.
En tunne noita polskeja, mutta kyll tostakin Wilfulin kuvasta näkee jottei asento ole ihan prikulleen....mutta ei näytä tossa pahalta...mut huom edelleen en mä tunne ko rotua.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 1:09 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Nyt kun on käyty keskustelua Romanovs päistä ja kuonoista niin voin ilolla kertoa että yhdellä viimeisistä pennuista on ilmeisesti tulossa Romanovs kuono. Hyvä alku jo. Pentu täytti juuri 3 kk. Mikä on mielenkiintoista Tomilino Pujan ei ole pennun sukutaulussa vaan se menee isän puolelta Margiitan Borikseen. Jos ei nenä kaareudu enempää, niin olen erittäin tyytyväinen siihen kuonoon mikä hänellä nyt on. Komea kuono joten pentu jää kotiin. Täytyy ensin katsoa että mitä tulee purennasta kun muutamat ovat olleet sitä mieltä että näille tulee purentavika. Minulla ei itsellä ole aikaisemmin ollut tällaisia pentuja joten olen tämän jälkenn kokemusta rikkaampana.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 4:52 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Mikä on mielenkiintoista Tomilino Pujan ei ole pennun sukutaulussa vaan se menee isän puolelta Margiitan Borikseen.

No tuota romanov-kuonoa nyt periyttää aika moni, ja sehän peritytyy kyllä myös useamman polven takaa. Ei mitenkään harvinaista.

Virvatuli kirjoitti:
Täytyy ensin katsoa että mitä tulee purennasta kun muutamat ovat olleet sitä mieltä että näille tulee purentavika. Minulla ei itsellä ole aikaisemmin ollut tällaisia pentuja joten olen tämän jälkenn kokemusta rikkaampana.

Ei purentaviat liity yhtään mitenkään romanov-kuonoon, vaan romanov-PÄÄHÄN, kuten on moneen kertaan todettu. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 7:11 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

>>>> Tuo ei ole enää hyväksytty ja toivottu "romanov-kuono", vaan lähinnä ylikorostunut romanov-pää, alkaa jo lähennellä bullterrierin pään ulkomuotoa (joka on jo aika vakava virhe koirassa). <<<<<Noin>>>>Ei purentaviat liity yhtään mitenkään romanov-kuonoon, vaan romanov-PÄÄHÄN, kuten on moneen kertaan todettu.<<<<

Näin kirjoitetaan nyt :roll:

Minä ainakin pidän Romanov kuonosta ja aion pitää pennun itse, mutta varmuuden vuoksi pidän myöskin toisen uroksista varalla. Täytyyhän tämä pää tulla aika kaukaa koska se on ensimmäinen mitä minä olen saanut ja milulla on aika iso määrä pentueita. (25 pentuetta) Ne koirat jotka minä olen tavannut niin ei ole ollut samosta linjoista mitä minä käytän.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 7:44 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

En nyt ihan ymmarra tuota Virvatulen 'piikkia'. :? Eikos tassa olla koko ajan oltu juurikin sita mielta, etta romanov-kuono = hyva, romanov-paa (johon myos ne purentavirheet liittyvat) = huono? Romanov-kuono on toivottu, romanov-paa ei ole. Ja niinhan ainakin oma ymmarrykseni mukaan myos tuo Virvatulen lainaama tekstikin sanoo. :?

Vai onko mulla nyt ymmarryksessa jotain vikaa? :roll:

(Sori aakkos-puutteinen teksti, kirjoitan yliopistolta eli brittinappiksella. Joka on muuten sanalla sanoen onneton. :roll: )

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 8:33 pm 
Poissa
yhteistuumin valtuutettu kuspää
yhteistuumin valtuutettu kuspää

Mä oon "salaa" seurannu tätä keskustelua suurella mielenkiinnolla kun en rodusta mitään tajua ja pitäny turpani kiinni. ( voin pitää jatkossakin,.. :D )
-Mistä noita päitä putkahtelee?
-Miks niitä putkahtelee?
-Kuulukos niitä putkahdella?
-Kiitos-
(tumpelo jota kiinnostaa )

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 8:58 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

isopasi kirjoitti:
Mä oon "salaa" seurannu tätä keskustelua suurella mielenkiinnolla kun en rodusta mitään tajua ja pitäny turpani kiinni. ( voin pitää jatkossakin,.. :D )
-Mistä noita päitä putkahtelee?
-Miks niitä putkahtelee?
-Kuulukos niitä putkahdella?
-Kiitos-
(tumpelo jota kiinnostaa )

Kiitos että kysyit munkin puolesta.

Samalla haluaisin kysyä Virvatulelta että millaisilla periaatteilla katsot pentuja ja millä periaatteilla sitten pidät ne tietyt yksilöt itselläsi? Ois kiva kuulla kokeneen kertomana :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 9:18 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
>>>> Tuo ei ole enää hyväksytty ja toivottu "romanov-kuono", vaan lähinnä ylikorostunut romanov-pää, alkaa jo lähennellä bullterrierin pään ulkomuotoa (joka on jo aika vakava virhe koirassa). <<<<<Noin>>>>Ei purentaviat liity yhtään mitenkään romanov-kuonoon, vaan romanov-PÄÄHÄN, kuten on moneen kertaan todettu.<<<<

Näin kirjoitetaan nyt :roll:

En väittänyt tuossa että purentaviat liittyisivät romanov-kuonoon! Kirjoitin että romanov-pää yleensäkään ei ole hyväksyttävä piirre! Ja sillä taas ei ole mitään tekemistä hampaiden kanssa.

Maria hyvä, lue mitä kirjoitetaan! Se että jollain koiralla on romanov-kuono tai -pää on eri asia, enkä missään vaiheessa ole väittänyt purentavikojen liittyvän romanov-kuonoon!

Henkilökohtaisesti en ole väittänyt niiden liittyvän yhtään mihinkään, mutta olen siteerannut tuomarikoulutusmateriaalia jossa taas anotaan että romanov-päähän liitty usein purentaviat.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 9:21 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Minä ainakin pidän Romanov kuonosta ja aion pitää pennun itse

Niin minäkin, ja toivon että me saamme urokseksi seuraavan pentueeseen sen jonka haluaisin, sillä on hieno romanov-kuono.

Mutta miten musta tuntuu että sinä et vieläkään ymmärrä mitä eroa on romanov-kuonolla ja -päällä?

Romanov-kuono = hyvä asia, vanha perinne, kaunis koira, hienot hampaat
Romanov-pää = huono asia, rakenne virhe, suuri riski purentavioille

Lisää rautalankaa?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]