Tänään on Ti Marras 19, 2019 2:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 9:22 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Anniina kirjoitti:
Vai onko mulla nyt ymmarryksessa jotain vikaa? :roll:

Ei ole, oikein olet ymmärtänyt. :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 9:25 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

isopasi kirjoitti:
-Mistä noita päitä putkahtelee?
-Miks niitä putkahtelee?
-Kuulukos niitä putkahdella?
-Kiitos-
(tumpelo jota kiinnostaa )

En osaa sanoa.
Jostain historian hämäristä siltä ajalta kun "venäjänvinttikoira" oli mikä tahansa puolipitkäkarvainen vinttikoira joka sai riistaa kiinni ja toi ruokaa ja kunniaa isännälleen??

Mistä nyt yleensäkin rakennevirheitä putkahtelee?

Niin, ja ei kai niitä "kuulu" putkahdella, mutta milläs estätä luonnon voimat ja Luojan tiet....

Ole hyvä. :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Marras 06, 2007 9:49 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

>>>>Samalla haluaisin kysyä Virvatulelta että millaisilla periaatteilla katsot pentuja ja millä periaatteilla sitten pidät ne tietyt yksilöt itselläsi? Ois kiva kuulla kokeneen kertomana<<<<<

Se ei ole helppoa. Moni uskoo että parhaat myydään ensin, mutta se ei pidä paikkansa ainakaan minun kohdalla.
Yritän ensisijalla valita pennun luonteen perustella oikea pentu oikeaan kotiin. Itsellenin yritän jättää pennun joka on luonteeltaan vähemmän seurallinen kuin minun koirani on tarhakoiria. Seuralliset koirat menee kotikoiriksi.
Pennut kasvaessa muuttuu koko ajan. Pienin pentu voi olla myöhemmin isoin aikuisena. Esim. nyt minulla on kaksi urosta kotona jotka ovat aivan saman näköisiä. Nyt alkaa näkymään pieniä erovaisuuksia. Esim toisella on pitempi turkki mutta minä kuitenkin pidän kovasti Romanovs kuonosta.
Valitessani pentua minä valitsen vikoja. Mitä hyväksyn ja mitä en. Siksi odotan näiltä kahdelta urokselta hampaiden vaihdon kun hyväksyn hammaspuutoksia mutta en kapeaa alaleukaa. Ei tulisi mieleenikään käyttää sellaista jalostukseen. Joten odotetaan. Se jolla on eniten tukkia niin ei ole yhtä komea Romanovspää kuin toisella uroksella. Rungon pituus eroittuu hieman. Sillä toisella on hieman pitempi runko ja muutenkin takapää kuin isällänsä. Joo, mitä vikoja valitsen.????
Riippuu myöskin pennunostajasta mitä laitan menemään. Jos on joku joka ostaa jalostuskoiraa, niin yritän myydä sen pennuista mikä on parhaiten jalostulseen kelpaava. Kotikoiraksi mikä vaikuttaa luonteelta iloisemmalta.

Minulle ei merkitse mitään jos kotiin jää hieman huonompi koira kunhan koiralla ei ole minun "karttavia" vikoja. Minä yritän myydä jalostuskoiraksi ylenensä parhainta pentua, sillä minä voin valita eri tavalla uroksen nartulle ja nartun urokselle, kuin ne jolla on vähän kokemusta ja tietoa.

Tämä kotona oleva pentue on ollut yksi vaikeimmista sillä kenelläkään ei tähän mennessä ole näkynyt isompia vikoja joten valinta on vaikeampi ja sen vuoksi minulla on jäljellä kaksi urosta kun en osaa päättä. Sama oli minun S-pentue. En osannut päättää niistä ja niin kaksi jäi kotiin ja yksi meni sijoitukseen. Joten valinta ei ole helppoa mitä enemmän on kokemusta niin sitä tyhmemmäksi tuetee itsensä, siillä harvoin pentuarvionti on pitänyt paikkansa.

Ottaen myöskin huomioon että venakko on yksi niitä rotuja joilla ruokinta ja ulkoilu vaikuttaa valtavasti kasvuaikana. Liukas lattia on toinen jolla voin venakko luistella ja näin vääntyy jalat. Joten :roll:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2007 10:38 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

tuohon päitten "putkahteluun" sen verran että onhan minun kaverillanikin jumalattomat hörökorvat, suvussa ei tietenkään ole kellään, ei kaukana eikä lähellä, mistä lie putkahtivat..

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 2:34 am 
Poissa
Pirullisen läskitön
Pirullisen läskitön

Virvatuli kirjoitti:
Ottaen myöskin huomioon että venakko on yksi niitä rotuja joilla ruokinta ja ulkoilu vaikuttaa valtavasti kasvuaikana. Liukas lattia on toinen jolla voin venakko luistella ja näin vääntyy jalat. Joten :roll:

Onko totta siis että liukastelu!? Luulisi vaativan kunon sutimista ja muita kunnon mätkähdyksiä ja jatkuvalla syötöllä. Minkänäköisiä ovat "kierot jalat"? Onko kuvamatskua?

nimim. rouva laminaatti :handicap:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 1:44 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

^ En ole ikinä koskaan aiemmin kuullut tuollaista väitettä liukkaasta lattiasta.

Mitään muuta "tietoa" asiasta mulla ei ole, kuin että meillä on kasvanut laminaatilla vapaasti riehuen ja luistellen 9 borzoita, ja kaikilla on harvinaisen suorat jalat. Niiden sisaruksilla joillain on hieman kierot ranteet, ja ne taas eivät ole luistelleet ja riekkuneet.

Eli sanoisin että ei pidä paikkaansa tuollainen väite. Oman kokemuksen mukaan mitä enemmän vaapaat liikuntaa (olipa se sisällä tai ulkona), sen paremmat jalat. Mutta se nyt on vaan oma kokemus ja vain muutamasta borzoista.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 1:57 pm 
mäki haluaisin nähä kuvia niist vääntyneistä jaloista. jos kerta virvatulella on kokemusta tai oikeasti nähnyt et jalat vääntyy liukkaista lattioista ni varmasti hän on kuviakin ottanut?
mulla on liukas rappukäytävä jota käytetää ajatkuvasti. koirat suorastaa pelkää siitä mennä ja siksi annan niiden mennä ihan omaa vauhtiaan.
monesti ovat vetäneet hajareisin siihen ja tärisseet. johtuuko sitten siitä että molemmilla venakoilla on kintereet painuneet pentuina pihtiin? mutta sitten kuitenkin kun kasvu on lähestulkoon loppunut niin suoristui ainakin tällä vanhemmalla ainakin. paremmathan ne saisi olla vieläkin mutta ei ne enää pihdissä ole.
nyt sit nuorimmaisella myös on kintereet pihdissä
Kuva

tässä kuvassa huomaa parhaiten takajalkojen pihti asennon
http://i3.tinypic.com/85c1oqt.jpg
mitä enemmän se jännittää sitä enemmän ne pihtiin painuu. esim juuri tuollaisessa asettelu tilanteessa ni tuntuu ku takajalat ois melkein "sijoiltaan" ku ne painuu niin kasaan

vanhimman koivet
Kuva

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 10:21 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Jos Ebes ei aikaisemmen kuullut että liukas lattia on vaarallinen niin hyvä, että jollain on enemmän kokemusta asiasta kuin minulla. Minä tiedän VAIN sen mitä tapahtuu omille kasvateilleni. Vapaa liikunta on kaikkein parasta ja minun mielestä pitäis välttä liukkaita lattiota, mutta jos Ebes haluaa koirasa liukastella, niin en MINÄ ainakaan halua siihen puuttua. Jokainen kasvattaa pentueensa niin kuin parhaaksi näkee ja jos on enemmän kokemusta kuin minulla niin en missään tapauksessa halua väitellä asiasta. Minä ole vastuussa omista kasvateistani ja neuvon pennunostajianin siten kuin parhaaksi näen .
:roll:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 10:33 pm 
Poissa
Pirullisen läskitön
Pirullisen läskitön

Mihinkä uskoa!? :wtf...: Tjaa-a. Lattiaa en ala vaihtamaan eikä meillä mattojakaan yltympäriinsä ole, eikä tule. Pitänee tarkkailla koipia... Kiitos kuvistanne! Ja kaikenlaiset mielipiteet hyväksytään, ei niistä tarvitse loukkantua. Toisaalta... ihmisiä täs ollaan joten loukkaantumisia tulee väistämättä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Marras 11, 2007 10:52 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli: en sanonut että minulla on enemmän kokemusta kuin sinulla, vai sanoinko? Sanoin vain sen että kaikki meidän koirat ovat telmineet sisällä, laminaatilla, ilman ongelmia eikä kenelläkään ole jalkoihin tullut mitään. Joten minun kokemukseni mukaan se ei haittaa - jos ei nyt sitten pelkää muuten loukkantumisten vuoksi.

Ja en tosiaan ole koskaan ennen (Suomessa ainakaan) kuullut kenenkään sanovan että liukkaat lattiat voisi aiheuttaa jalkojen vääntymistä. Sitä en tiedä kuinka moni on sitä mieltä että voi, mutta ei siitä ainakaan ole puhetta / kirjoituksia aiemmin ollut.

Kyllähän jotkut on myös sitä mieltä että portaissa kulkemista pitäisi välttää kasvukaudella, ja ei meillä ole niitäkään vältelty. Koirat kulkee oman tahtonsa mukaan kierrepostaissa siitä alkaen kun uskaltavat, eli yleensä yksilöstä riippuen 8-12 vko iästä saakka. Onhan siinäkin riskinsä toki (loukkantumisriski), mutta toisaalta ei kai pumpulissa pitäminenkään hyväksi ole? :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2007 11:25 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Tarkennan vielä että minä en myöskään anna pentujen hyppiä joten laskeudun aina alas ja istun lattialla kun tervehdin pentuja. Myöskin hihnassa vetäminen vaikuttaa hvyin nopeasti takajalkojen vääntymiseen joten ei se aina liukastelu ole ainoa syy, mutta yksi monista. Koira kun juoksee liukkaalla lattialla niin jännitystä tulee lihaksiin ja se vaikuttaa koiraan kasvuiässä. Kurrnappi on aivan oikeassa. Koirilla leviää takapää ja sitä on tapahtunut jopa minulla kun mielellään karkavat jalkojen välistä ja siksi en päästä pentuja olohuoneeseen jossa on erittäin liukas lattia. Pennut ovat eteisessä ja ovi ulos auki joten pääsevät vapaasti pihalle juoksemaan.

Tämä liukastelu on kokeiltu monta kertaa. Kuten kerroin parhaat pennut lähtee aina viimeksi. Yleensä pentu on silloin aloittanut hampaiden vaihdon ja on jo 3,5 kk:tta. Pennuilla on ollut suorat jalat lähtiessä, mutta niillä joilla ei ole ollut mattoja lattiassa on huomattu jalkojen vääntymistä. Esim. eilen lähti yksi pennuistani uuteen kotiin. Hänellä on venakkko ennestään jolla on toinen jalka vääntynyt takaa ja etujalatkaan eivät ole aivan suora, mutta ei kovin pahat joten odotamme niiden korjautuvan kun hän aikuistuu. Peitimme lattiat matoilla, mutta hänen koiralla on myöskin aitaus ulkona ja kuten minulla niin aitaus talon ympärillä joten vapaata juoksua on. En odota tältä pennulta jalkojen vääntymistä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2007 11:33 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ebes kiltti :roll: Minä en kasvata koiria kuulopuheiden perusteella vaan niiden kokemusten perusteella jotka olen hankkinut 30-vuoden aikana :) En ole kiinnostunut mitä kukakin on kuullut vaan mitä kukakin on kokenut itse. :roll:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2007 12:22 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ainakin siihen aikaan kun mä venakoita harrastin kutsuttiin näitä jalkojen vääntymisiä kasvuhäiriöiksi ja niiden katsottiin olevan ruokinta ja tai aineenvaihduntaperäisiä.
Nyt sitten lattiat aiheuttavat samaa? :shock:
Aika hyvä koipisia koiria mulla ja systerillä nyt kuitenkin on ollut laminaatista huolimatta. :roll: :wink:
Tuosta vapaana liikkumisesta olen kyllä aivan samaa mieltä.
Systerin ja mun venakonpennut ovat myös kulkeneet metsälenkeillä mukana varmaan kolmikuisesta ja samoin mun nykyiset wipukat ilman jalkaongelmia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2007 2:54 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Ebes kiltti :roll: Minä en kasvata koiria kuulopuheiden perusteella vaan niiden kokemusten perusteella jotka olen hankkinut 30-vuoden aikana :) En ole kiinnostunut mitä kukakin on kuullut vaan mitä kukakin on kokenut itse. :roll:

Eikös me kaikki toimita enimmäkseen omien kokemusten pohjalta. Niin minäkin. Kuten jo pariin kertaan kirjoitin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Marras 12, 2007 3:59 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ebes kirjoitti::

>>>en tosiaan ole koskaan ennen (Suomessa ainakaan) kuullut kenenkään sanovan että liukkaat lattiat voisi aiheuttaa jalkojen vääntymistä. Sitä en tiedä kuinka moni on sitä mieltä että voi, mutta ei siitä ainakaan ole puhetta / kirjoituksia aiemmin ollut. <<<<<

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]