Tänään on Ti Kesä 18, 2019 12:40 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiomistajien hölinät
ViestiLähetetty: Pe Marras 25, 2011 11:25 am 
Poissa
Keltanokka

Ana, Anja, Anya palautui kotipaikkaansa :| Tykkäs vähän liikaa meidän kissoista jotka
lopulta eivät tulleet enään yläkertaan kun pelkäsivät Anaa... Juuri kuulin että Ana olisi
joulukuun alussa menossa nyt uuteen kotiin, uusi omistaja otti yhteyttä ja kyseli Anasta
kun oli täältä lukenut että on meillä ollut, tosi kivaa olisi jatkossakin kuulla kuinka siellä menee.
Surettaa todella! Siinä oli niin ihana koira kertakaikkiaan! (jos ei oteta sisään tarpeiden tekoa huomioon :roll: )

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 15, 2011 10:22 pm 
Poissa
Ei halluu olla hölömö
Ei halluu olla hölömö

Kysymys Borzoiden irtipidosta.

Miten helposti borzoiuroksen saa opetettua tulemaan luokse pakkaamalla nameilla? Jos oletetaan, että ei ole mitään häiritseviä tekijöitä lähistöllä, kuten laukkaavia pupuja :P

No oli ehkä vähän tyhmästi aseteltu kysymys, mutta kun kuvia olen katsellut, niin aika moni ulkoiluttaa useampaakin borzoita kerralla irti. Niin on vain mietityttänyt, että onko sen luoksetulon opettaminen sen kummempaa, kuin vaikka ei miellyttämishaluiselle mutta kylläkin pehmeälle bedlingtonille?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 15, 2011 10:58 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Mä vastaan 14-viikkoisen pikkupennun omistajana :D

Olen ollut tosi yllättynyt siitä, kuinka helposti motivoitavissa tuo kakara on. Mulla oli entuudestaan paimen ja olin varautunut siihen, että borzoita ei sitten kiinnosta ollenkaan missä minä olen tai mitä teen. Mutta se on erittäin ahne, taistelutahtoinen, ja kyllä siltä löytyy laumaviettiäkin. Luoksetulon opettamisessa olenkin siis käyttänyt hyväksi em. asioita: olen systemaattisesti palkannut sitä aina, kun se tulee oma-aloitteisesti luokseni, ja se on ollut lenkeillä lähestulkoon aina vapaana (ja oppinut siis pitämään minua silmällä ja kulkemaan mukanani). Ajatuksenani on ollut ehdollistaa pentu alusta asti siihen, että luoksetulo on kannattavaa ja kivaa ja että minä olen ihan sairaan hyvä tyyppi, jonka lähellä tapahtuu hyviä asioita. Hyvin koulutettu paimenkin on auttanut omalla esimerkillään (Roman on mm. oppinut ihan ilmaiseksi istumaan mun eteeni luoksetulossa :ihq: ). Olen myös pitänyt sen linjan, että "Tänne"-käskyä totellaan ihan aina, poikkeuksetta. Palkkana olen käyttänyt nameja ja nykyään myös leluja.

Toistaiseksi toimii oikein hyvin, toivottavasti toimii sittenkin kun murkkuikä iskee :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Joulu 15, 2011 11:05 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Meillä Taku on hävinnyt näköpiiristä ainoastaan kaksi kertaa, ja silloinkin on ollut poissa vain kymmenisen minuuttia. Muuten nämä pysyttelevät aina lähistöllä, ja tulevat kutsusta (tai namipussin rapinasta :denti: ) luokse. Takulla tosin katoaa korvat päästä, jos vastaan tulee ihmisiä tai koiria, joten olen aika tarkka juoksutuspaikkojen suhteen, jos haluan päästää molemmat irti. Tämä nyt on enemmän kiinni koulutuksen puutteesta kuin rodusta.

Luulisin, että suurin osa venakoista oppii luoksetulon siinä missä muutkin koirat (paitsi jos näkevät pupun, niin silloin tietysti lähtevät perään) :nyökyti: .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 1:22 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Aurinkokarhu kirjoitti:
mutta kun kuvia olen katsellut, niin aika moni ulkoiluttaa useampaakin borzoita kerralla irti. Niin on vain mietityttänyt, että onko sen luoksetulon opettaminen sen kummempaa, kuin vaikka ei miellyttämishaluiselle mutta kylläkin pehmeälle bedlingtonille?

Tervetuloa vaan katsomaan lisääkin mun kuvia. ;)

Täytyy tässä todeta, että mä en ole OPETTANUT noille yhtikäs mitään. Ne on oppineet "itsekseen" sen että kun niitä huudellaan, kuuluu tulla. Jos ei ole riistaa tms. niin ne tulee kyllä 95% varmuudella heti kun huutaa (heti = noin 30 sekuntia). Mutta jos on esim. vieraita koiria näkyvissä, niin tuurilla osa totelee, takuuvarmasti osa ei ja ne menee kattoon kavereita.

No tietty sit muillakin voi olla sellasia kuin vain mulla, jotka ei oikeesti tippaakaan ole kiinnostunut vieraista koirista, ihmisistä, autoista, pihoista jne, jotka kulkee irti ihan samaan tapaan kuin mikä vaan perus-kultsu ellei pupuja tunge ihan nokan eteen. (Okei, tossa pari viikkoa sitten iso rusakko ampaisi pihatien reunalta mettään suoraan Milkan nenän edestä, lähti noin 2 metrin päästä Milkasta. Ei huomannut sitä. Tai sit "ei huomannut", koska kyseinen mettä on hieman ryteikköinen ja Milka ei tykkää siitä.)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 12:26 pm 
Poissa
Ei halluu olla hölömö
Ei halluu olla hölömö

Ebes kirjoitti:
Tervetuloa vaan katsomaan lisääkin mun kuvia. ;)

Elähän sinä yllyttele siellä ;) Muutenkin läähättelen sinun kuvia facessa ihan liikaa.. Kuitenkin vielä vähän se vaaka painaa afgaanipuolelle enempi, mutta en tiedä, miksei borzoikin voisi olla vähintäänkin myöhemmin. Mutta nytpä onkin siistiä nähdä läheltä millainen se borzoi on, kun pääsen hoitelemaan tänään vaavelia!

Borzoi on aivan upea rotu. Niin kaunis.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 1:13 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Aurinkokarhu kirjoitti:
Kuitenkin vielä vähän se vaaka painaa afgaanipuolelle enempi,

No, jos oot kiinnostunut näyttelyistä ja otat afgaanin, ei ainakaan tarvii murehtia luoksetulon opettamisesta.
Vain hullu nimittäin päästää näyttelyturkissa olevan affen vapaana juoksemaan suomalaiseen risuja ja aluskasvillisuutta pursuavaan metsään. :denti:

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 1:29 pm 
Poissa
Ei halluu olla hölömö
Ei halluu olla hölömö

^Laitoinpa yksäriä ;)

Olen menossa nyt vajaaksi pariksi viikoksi ammaamaan borzoivaavelia, ja omistajalla ei ole luoksetulon opettamisesta mitään hajua, niin minun olisi tarkoitus laittaa homma alulle ja vähän neuvoa. Olen opettanut tähän mennessä neljä bedlingtonia irtaallaan lenkitettäviksi. Ei nämäkään mitään kamalan tottelevaisia ole, ja varsinkin vanhinta koskee hyvin tuo kuvailusi, että kolmen kymmenen sekan sisään se saapuminen menee :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 6:52 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Aurinkokarhu kirjoitti:
Olen menossa nyt vajaaksi pariksi viikoksi ammaamaan borzoivaavelia, ja omistajalla ei ole luoksetulon opettamisesta mitään hajua, niin minun olisi tarkoitus laittaa homma alulle ja vähän neuvoa.

Tuota... Ei millään pahalla, mut miten pihalla pitää ihmisen olla ettei osaa yhtään opettaa pennulle luoksetuloa?

Siis kun ajattelee että ei yhdellekään mun tuntemalle vintille on kouluttamalla koulutettu jotain täsmällistä luoksetuloa tiettyyn asentoon, vaan ne on kaikki (omat kymmenkunta mukaan lukien) ihan vaan normaalielämässä oppineet tulemaan luokse...

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 7:43 pm 
Poissa

En minäkään ole mitenkään erityisemmin panostanut luoksetulon opettamiseen, palkan saavat silloin, kun olen muistanut ottaa jotain mukaan. Aina näitä ei tarvitse edes kutsua, vaan tulevat itse luokse, kun alan räpeltämään hihnoja. Nämä tuntuvat muutenkin ennakoivan kaikkia asioita, mun ei tarvitse kuin miettiä ruoan antamista ja nousta sohvalta, niin koirat ovat jo istumassa kuppitelineiden edessä. Sama homma on ulos lähdön kanssa. Jos taas pitäisi tehdä jotain ikävempää (kuten putsata korvia tai Lulun kohdalla mennä pesulle), niin koirat löytyvät aina rappusten alta :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 7:57 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Ebes kirjoitti:
Tuota... Ei millään pahalla, mut miten pihalla pitää ihmisen olla ettei osaa yhtään opettaa pennulle luoksetuloa?

Vähän erikoiselta kyllä kuulostaa, että omistajalla ei ole mitään käsitystä luoksetulon opettamisesta, mutta toisaalta "luoksetulo" tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Toisille se on tokoliike, toisille riittää että koira tulee, silloin ja sillä vauhdilla kuin sitä sattuu huvittamaan - jos sillä ei ole jotain kiinnostavampaa tekemistä. Ja molemmat ääripäät on tyytyväisiä koiraansa ja puhuu sujuvasti sen osaavan luoksetulon :denti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 9:40 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

^ No joo, mutta KUN nyt puhutaan borzoista ja vieläpä pennusta, niin 99,9% todennäköisyydellä "luoksetulo" = koira tulee kutsusta omistajan luokse ja antaa ottaa kiinni.

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 16, 2011 11:59 pm 
Poissa
Ei halluu olla hölömö
Ei halluu olla hölömö

Ebes kirjoitti:

Siis kun ajattelee että ei yhdellekään mun tuntemalle vintille on kouluttamalla koulutettu jotain täsmällistä luoksetuloa tiettyyn asentoon, vaan ne on kaikki (omat kymmenkunta mukaan lukien) ihan vaan normaalielämässä oppineet tulemaan luokse...

No ehkä oli vähän kärjekkäästi sanottu, mutta ihminen, jolla ei juurikaan ole kokemusta kouluttaa koiraa pennusta lähtien, ja vinttien sielunelämä on uutta hyvin vahvaviettisten metsästyskoirien jälkeen. Ja vielä kun lähinnä vinttien yhteydessä kerrotaan ja varoitellaan sitä irtipitoa ja kyseessä on se eka koira, niin kyllä vinkit ja varmaan ennen kaikkea se henkinen tuki on tarpeen.

:) Itse kyllä tiedän mitä teen, mutta onhan se vähän jänskää aina uuden rodun kanssa, josta ei paljoa ole kokemusta.

Edit.
Ja kyllä jos joku on beduista kiinnostunut, niin minulla on takataskussa joihinkin asioihin kikkakolmosia, jotka saattavat toimia erityisen hyvin vaikka beduilla. Siksipä vain nyt kysyin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2011 12:58 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Ebes kirjoitti:
No, jos oot kiinnostunut näyttelyistä ja otat afgaanin, ei ainakaan tarvii murehtia luoksetulon opettamisesta.
Vain hullu nimittäin päästää näyttelyturkissa olevan affen vapaana juoksemaan suomalaiseen risuja ja aluskasvillisuutta pursuavaan metsään. :denti:

Oli muuten taas niin ihana pesuhetki "talvisen" mettälenkin jälkeen, ko persvillat oli täynnä erikokoista risua :denti: Toiset taisi kyllä olla jo keppejä...

Meillä on Aleksi aina palkittu luoksetulosta ja palkitaan vielä tänä päivänäkin ja luultavasti vielä 10 vuoden päästä :nyökyti:

Silken Gabriel (Sarafias Gabriel) 10/12

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 17, 2011 6:22 pm 
Poissa

Luoksetulosta, itse pyrin vahvistamaan pennun luoksetuloa aina kun vaan mahdollista. Palkkaan nameilla, lelulla, leikillä tms, mielikuvitus rajana.
Hyvä pohjatyö on kaiken a ja o. Ei meilläkään mitään tottisliikkeitä tehdä, tärkeintä että tullaan välittömästi ja mahdolllisimman nopeasti luokse!
Kyllähän se pikkupentu (rodussa kuin rodussa) tulee heti luokse vaikka ei sitä kummemmin opeta, mutta aikuinen borzoi harvemmin, varsinkaan "riistaviettinen."

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]