Tänään on Ti Marras 12, 2019 7:50 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Italiaanojen sisäsiisteys
ViestiLähetetty: To Syys 25, 2008 11:41 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Täytyy myöntää että kyllä muakin aina kauhistuttaa kun kuulee italiaanoista jotka eivät ole opineet sisäsiisteiksi. Omat ovat onneksi sisäsiistejä. Mutta sitten kun on aika ottaa seuraava, on varauduttava siihen että juuri se ei ehkä opikkaan sisäsiistiksi. Syitä kun on varmasti monia.

Nuoremmalla(nyt 1v.) oli pennusta asti lupa tehdä tarpeensa sisällä yhteen paikkaan. Pentuna siis sai kehut kun pissat tai kakat tuli paperille. Samoin kun tarpeiden tultua ulos. Edelleenkin tuo "sallittu" paikka on sisällä olemassa. Eikä edelleenkään se aiheuttaisi mussa minkään moista negatiivista reaktiota vaikka kyseiseen paikkaan joku päivä tarpeet tulisi. Mieluummin ne pissat ja kakat siivoaa sieltä yhdestä ja samasta paikasta kuin ympäri kämppää. Mä olen ennemminkin positiivisesti yllättynyt kun tuo on nyt vuoden ikäisenä sisäsiisti. Olin valmistautunut pidempään sisäsiisteysopettelun rupeamaan.

Tuli muuten mieleeni että kannattaa vaikka ihan yleissivistävänä lukea se Vilanderin Koirankorjauskirja. Löytyi sieltä sitten apuja tahi ei noihin oman koiran sisäsiisteysongelmiin.

Topaasin American Beauty, Hertta

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 25, 2008 11:50 pm 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

Juu, ja harjakoirissakin on paljon yksilöitä, varsinkin uroksia, jotka merkkailevat sisälle eivätkä koskaan opi täysin sisäsiisteiksi. Samoin nartut saattavat protestipissailla sänkyyn tai muuta mukavaa.. Omat urokset ovat onneksi ruikkimatta niin kotona, kuin kyläpaikoissakin (poislukien paikat, joissa omatkin koirat kusevat sisään..), enkä tiedä onko mulla vain käynyt hyvä tuuri, vai olenko mä vaan niin taitava kasvattaja (ehhehe :ehe: ). Mutta pointtina siis se, että usein harjakoirista kiinnostuneet ihmiset ovat kuulleet juttuja näistä nurkkiinkuseskelijoista, ja kyselevät sisäsiisteysjutuista. Ja samoja juttuja taitaa liikkua aika monesta pikkukoirarodusta, jos en ihan väärässä ole.

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 1:10 am 
Poissa
Olusella piipahtamassa
Olusella piipahtamassa

Elämähän tunnetusti ei ole pelkkää mustaa ja valkosta tai pinkkiä ja persikkaa mutta vähissä on ne ominaisuudet, mitkä ei elävissä olennoissa perinnöllisiä ole ja sisäsiisteyden oppiminen ei kyllä kuulu siihen sakkiin. On kuitenkin tiettyjä asioita, joita en lähtisi enää tekemään, kuten talvi-italiaanopentu Lapissa, hissittömässä talossa viidennessä kerroksessa asuminen ja trikoo-trumpettihousut.

En kyllä tiedä mitä aloittaja voisi kokeilla, koska samankaltaisia ongelmia ei ole ollut.. Ensi töikseen ainakin täytyy saada koira ymmärtämään, että tarpeet tehdään ulos, muutenhan missään ei ole järkeä. Sen jälkeen rajoittaisin koiran tilaa yksin ollessaan radikaalisti. Jos se saa vaeltaa kämpässä vapaasti yksin ollessaan eikä rauhoitu nukkumaan, on ruumiintoiminnot luonnollisesti aktiiviset. Meille tuli jokin aika sitten uusi pentu ja se on oppinut todella hyvin olemaan yksin kahden muun kanssa kun alun alkaen hoettiin sitä "nukkumaan nukkumaan" eli samaa mitä iltaisin kun mennään todella nukkumaan. Koiranhan ei todella tarvitse tehdä mitään muuta kuin levätä ja nukkua omistajien ollessa pois. Ja se jää toisten kanssa samaan tilaan, missä nukkuvat yönsäkin.

En ole koskaan pitänyt mitään kusipaikkaa sisällä koirille vaan kyllä ne on ulos oppineet mutta esim. kissanhiekkalaatikko on pienelle italiaanotytölle ihan sopiva jos tuntuu että siitä olisi apua.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 1:46 am 
Poissa

Berylline kirjoitti:
On kuitenkin tiettyjä asioita, joita en lähtisi enää tekemään, kuten talvi-italiaanopentu Lapissa, hissittömässä talossa viidennessä kerroksessa asuminen ja trikoo-trumpettihousut.

Voi vain kuvitella sitä reisi-peppu-jumppaa! :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 8:15 am 
Poissa
Palkintopallilla tuulettaen

ransunen kirjoitti:
Saparo kirjoitti:
No niin tein eli annoin muille oikean ruoan ja kakan tehneelle kakkansa. Voi luoja sitä ilmettä.

:shock: Ei oo totta :shock: ! Uskomaton kikka, kuolen nauruun :eihelev: ! Eikös tämä samainen sankari nyt vanhoilla päivillään protestoinut pahanmakuista ruokaa kakkimalla kippoonsa? :denti:

Mutta itse asiaan, olen paljon kuullut itskuista tällaisia juttuja, ja ne pelottaa kovasti. Oma itsku olisi ihana, mutta se, että koira ei opi koskaan varmasti sisäsiistiksi kauhistuttaa :? . Meidän Terohan oli jo jotain 9 kuukautta, kun oppi sisäsiistiksi, ja se oli musta ihan kyllin hermojaraastavaa aikaa. Muistaakseni :denti: .

Jestas ransunen, sähä sen sanoit ja hoksasit yhteyden asioiden välillä. Tossa selitys miks se pasko kuppiinsa. Eli tuo nuoruuden trauma... :denti: tai makso mulle potut pottuina.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 12:55 pm 
Poissa
Vauvamaha kasvatettu - se on ja pysyy...

Tila on rajattu yhteen huoneeseen yksin ollessa. Kokeiltiin yhedessä vaiheessa öisin häkkiä, tuloksena oli 2 paskat ja paskainen koira aamulla häkissä. :roll: Oletin siis että eihän kukaan koira pasko siihen nukkumapaikalleen, mutta väärin meni.
Tänä aamuna ei ollut sisälle tehty mitään.
Miten sen saa opetettua mihinkään siis edes sinne kissanhiekkaastialle, kun tekee tarpeensa aina salaa?
Kyllähän tuo tekee niitä tarpeitaan uloskin, mutta harvemmin, silloinkin yleensä suoraan ulko-oven eteen. Pissat taas tekee lähes aina ulos. Yleensä öisin on yhdet pissat tehnyt sisään, muuten ulos. Eli se on onnistuttu ilmeisesti opettamaan..

Jos meille vielä joskus italiaano tulee, se tulee ihan varmasti kesällä. Vaikka suomen talvi ei mitenkään erityisen kylmä viimeksi ollut niin sen tärisevä italiaano vauva on kyllä aika vaikea saada tajuamaan että sinne kylmään hankeen pitäisi mennä torttua vääntämään. Onhan se olkkarin matto paljon lämpöisempi ja pehmeämpi... Ja arvolle sopivampi... :roll:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 2:34 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Ei yksistään italiaanojen ongelma. Multa löytyy saluki, joka parivuotiaaksi asti joka helkutin päivä teki työpäivän aikana protestisonnat ja kuset sisälle, eikä vain yhteen paikkaan, vaan koko huusholliin. Ja vetipä vielä minun puhtaat vaatteetkin siihen sekaan kaapista :plaah:
Koskaan ei silloin kun itse olin kotona. Ei edes yöllä. Ja työpäivän aikana naapurissa asuva äitini kävi päästämässä koirat pihalle, ettei taatusti ollut siitä kiinni, etteikö olisi pystynyt pidättelemään.
Muutettuamme uuteen kämppään, tein piharakennukseen koirahuoneen, jonne passitin kaikki silloiset kolme koiraa päivän ajaksi. Aluksi sonti ja kusi myös sinne joka päivä. Siivosin iltaisin vain suurpiirteisesti tilan ja sitten yhtenä kauniina päivänä tuo hokasi, ettei siinä hajussa ole kiva olla ja lopetti sotkemisen. Sen jälkeen ei ole enää sisälle tehnyt (kuin joskus poikkeustapauksissa =maha sekaisin tms.).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 2:55 pm 
ikävä sanoo mutta Stil:n ja Saparon neuvot kuullostaa hyviltä :idea: ei tuossa ehkä mikään "normaali" enää tepsi :wtf...:

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 6:14 pm 
Poissa

suxu kirjoitti:
Tänä aamuna ei ollut sisälle tehty mitään.

:jipii:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Syys 26, 2008 9:50 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

:taputapu: Tsemppiä! Itskujen kanssa tuo sisäsiisteysopettelu voi viedä reippaasti pitempäänkin kuin isoilla vinteillä, mutta on sitäkin palkitsevampaa kun huomaa että asiat alkaa mennä parempaan suuntaan.

Mulla itselläni tuli kunnon oivallus tämän yhden merkkailevan itskuni suhteen Pertti Vilanderin kirjan luettuani... nyt koira on sillä paikalla kun sen kuuluukin ja arki on taas ihanaa :vautsi2: .

Ekavintin Hurmuri, "Hevi"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 1:20 am 
Poissa

Saparo kirjoitti:
Ei kantsis ehkä tätä kertoa, mut anti mennä vaan. Meille tuli kodinvaihtaja ibiza ja sillä ny oli kaikenlaista. Tuli kausi jolloin se alko jotain murnottaan ja teki piruuttaan sisälle paskoja. Hitsi sain hyvän neuvon eräältä kasvattajalta :mrgreen: Tää sopii meinaan noille nerokkaille koirille. Neuvo oli: kakka ruokakippoon. No niin tein eli annoin muille oikean ruoan ja kakan tehneelle kakkansa. Voi luoja sitä ilmettä. Sattumaa tai mut siihe se loppu :nyökyti: Juu häijy temppu oli, mut ei se fyysisesti sattunu. Henkisesti ehkä.

Sen olen huomannu ton narttupoden kans joka on usein pissaaja ja meinas aina tehdä kakat päivällä sisälle, että ruoka-aikojen merkitys on suuri jotta se jaksaa koko päivän pidättää.

Tänään oli sitten taas ulkonta tullessa väännetty tortut sisään ja (älkää nyt teilatko minua) tarjoilin Mellille iltaruokana omat kikkareet. En tiedä auttaako tai oliko reilua, mutta ilme oli ainakin näkemisen arvoinen. Tuijotti niitä paskoja ja minua, välillä kävi kupilla josko ne muuttuisi ruuaksi ja taas epäuskoisena tuijotti minua.
Sai kyllä myöhemmin sitten ihan ruuankin...

Noihin johtajuus asioihin olen perehtynyt jonkin verran tuon pomoilevan noutajan takia, enkä kyllä oikein usko että Mellillä olisi kyse siitä. Tosin sen kanssa ei sellaista tiukkaa "minä olen pomo" linjaa ole vedetty... Pitää vähän alkaa tarkastelemaan omaa käytöstä enemmän myös Mellin kanssa. Tähän asti olen ollut tarkin tuon noutaja pojan kanssa ja muiden kanssa ehkä lepsuillut aika helposti...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 11:29 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Musta tuntuu että moni sisäsiisteysongelma alkaa, kun kotiin tulee pikkuinen kylmänarka talvipentu ja alussa lepsuillaan asiassa, annetaan sen tehdä kylmimpinä päiviä tarpeitaan sisälle kun eihän sitä "raaski" pakkaseen heittää. "Kyllä se sitten keväällä oppii" - vaan eipä enää opikaan kun tarpeidenteosta sisälle on tullut opittu toimintatapa. Sen jälkeen tie sisäsiistiksi onkin jo paljon vaikeampi.

Omat whippetit ei suostu paskomaan edes takapihalle, mutta kaverin itskulla ei tunnu olevan mitään estoja sisälla kakkimisen suhteen. Merkkailu kyllä loppui aika hyvin kastrointiin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 11:42 am 
Poissa
Olusella piipahtamassa
Olusella piipahtamassa

^Liittyy olennaisesti siihen, että hyvin suuri osa ihmisistä antaa italiaanolle pikkusormen ja se vie koko käden. Italiaanot ovat mestarimanipuloijia, ihmiset ehkä antavat niille enemmän vapauksia ja tietämättään vahvistavat omalla toiminnallaan koiran asemaa. Italiaanot saavat hyppiä sohvilla, tulla syliin kun haluavat, niille annetaan tuhottomasti huomiota ja niitä aletaan sääliä. Sanoisin, että vanhin italiaanomme on sisäsiisteyden suhteen epävarmin vaikkei sekään sisälle tee tarpeitaan kovin herkästi ja käy ovella raapimassa kun haluaa ulos, myös talvella. Mutta sekin taito kehittyi ehkä vasta siinä vaiheessa, kun tuli toinen italiaano eikä ensimmäinen enää saanutkaan kaikkea huomiota. En väitä, ettäkö suxun tapauksessa olisi samasta asiasta kyse, mutta tällaisia kokemuksia meillä on tähän saakka ollut.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 1:05 pm 
Poissa

Tämä nyt varmaankin on sattumaa, mutta Melli ei ollut tehnyt yöllä sisään. Vaikka nukuttiin pitkään eikä heti aamulla oltu viemässä ulos. Vein pihalle ja Melli meni heti etsimään kakkapaikan eli hätä oli kuitenkin ollut selvästi. Kehuin kyllä ihan maasta taivaisiin ja koira oli onnesta sykkyrällään. :mrgreen:

lis. ja me kyllä yritettiin panostaa talvella sisäsiisteyteen, puettiin päälle ja käytiin tiuhaan ulkona, mutta en minäkään kyllä raaskinut italiaanoa siellä pitkään seisottaa. Tuntui vähän sille että Mellillä ei ollut hajuakaan miksi sinne mentiin. Joskus kyllä teki ulos ja silloin kehuttiin tosi paljon, mutta jotenkin se yhteys taisi jäädä koiralle pimentoon.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 27, 2008 2:24 pm 
Poissa

suxu kirjoitti:
Saparo kirjoitti:
Ei kantsis ehkä tätä kertoa, mut anti mennä vaan. Meille tuli kodinvaihtaja ibiza ja sillä ny oli kaikenlaista. Tuli kausi jolloin se alko jotain murnottaan ja teki piruuttaan sisälle paskoja. Hitsi sain hyvän neuvon eräältä kasvattajalta :mrgreen: Tää sopii meinaan noille nerokkaille koirille. Neuvo oli: kakka ruokakippoon. No niin tein eli annoin muille oikean ruoan ja kakan tehneelle kakkansa. Voi luoja sitä ilmettä. Sattumaa tai mut siihe se loppu :nyökyti: Juu häijy temppu oli, mut ei se fyysisesti sattunu. Henkisesti ehkä.

Sen olen huomannu ton narttupoden kans joka on usein pissaaja ja meinas aina tehdä kakat päivällä sisälle, että ruoka-aikojen merkitys on suuri jotta se jaksaa koko päivän pidättää.

Tänään oli sitten taas ulkonta tullessa väännetty tortut sisään ja (älkää nyt teilatko minua) tarjoilin Mellille iltaruokana omat kikkareet. En tiedä auttaako tai oliko reilua, mutta ilme oli ainakin näkemisen arvoinen. Tuijotti niitä paskoja ja minua, välillä kävi kupilla josko ne muuttuisi ruuaksi ja taas epäuskoisena tuijotti minua.
Sai kyllä myöhemmin sitten ihan ruuankin...

Noihin johtajuus asioihin olen perehtynyt jonkin verran tuon pomoilevan noutajan takia, enkä kyllä oikein usko että Mellillä olisi kyse siitä. Tosin sen kanssa ei sellaista tiukkaa "minä olen pomo" linjaa ole vedetty... Pitää vähän alkaa tarkastelemaan omaa käytöstä enemmän myös Mellin kanssa. Tähän asti olen ollut tarkin tuon noutaja pojan kanssa ja muiden kanssa ehkä lepsuillut aika helposti...

Mä muuten tarjoilin kikareet samantien ku se teki ne tai itse huomasin eli muiden ruoat oli valmiina kupissa jotta tarjoilu pelas mahd.
nopeesti teon jälkeen, mut en mää tiedä oliko sillä merkitystä, mut ilmeet oi jo sen arvoisia :jokeri: (ilkeesti sanottu).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]