Tänään on To Marras 14, 2019 2:45 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Luonnetestatut whipukat?
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:38 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Riitta kirjoitti:

Kyllä minun mielestä vois olla ihan paikallaan myös luonnetestata jalostukseen käytettävät whipukat, suosittaahan moni terveystutkimuksiakin! Miksi luonne olis jotenkin vähäpätösempi asia...? :wink: Nyt voidaan tietysti sanoa että kyllä omistaja koiransa luonteen tietää, mutta tietääkö oikeasti kuitenkaan? Moni ainakin luulee tietävänsä... :denti: Ja aika monelle testatun omistajalle on tullu noissa luonnetesteissä yllätyksiä.

Luonne ei koskaan saa olla vähäpätöisempi asia...sydän vikaisenkin kanssa voi elää hyvää arkea kera "nitropurkin" mutta kun luonne on päin peetä arki voi olla aika karua?

Tuo testi on varmasti hyvin avartava ja tuo koirasta esiin ihan uusia piirteitä kuten saattaa käydä yllättäen etteen tulevissa tilanteissakin. Whippetkin on kuitenkin koira, antaa testi varmasti jotain osviittaa koiran hermorakenteesta.
Kasvateistani testissä on käynyt tämä:
whippet
Jewgenistajan Riemukupla om. Riikka Juutilainen
toimintakyky +2 hyvä
terävyys +3 kohtuullinen, ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
puolustushalu +3 kohtuullinen, hillitty
taisteluhalu +2 kohtuullinen
hermorakenne +2 tasapainoinen
temperamentti +2 kohtuullisen vilkas
kovuus +3 kohtuullisen kova
luoksepäästävyys +3 hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
laukauspelottomuus +++ laukausvarma
tulos +225p
Ainakin omistajan mukaan arki sujuu tuon otuksen kanssa oikein hyvin ;)!
Luonnetesti kuitenkin nykyisellään taitaa olla "kehitetty" enempi palvelemaan niitä yhteiskuntaa palvelevia työkoiria jotka joutuvat huomattavasti useammin työssäänkin kovan paineen alle...siinä mielessä sitä näitä tavan seurustelu koiria vareten voisi ehkä hieman muokata jotta tulos vastaisi enempi sitä "käyttötarkoitusta".

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:46 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

tuula h kirjoitti:
Kertookaa mulle miksi ei näitä suojelukoulutusen saaneita Malinoisseja käytetä luonnetesteissä. :shockthink:

Eikö? Suojelukoulutuksen saaneita seehvereitä ainakin luonnetestataan. Tota täytyy kysyä varmaan joltakin jolla on suojelumali...

Niin ja lisättäköön vielä, että Pirreä ei tulla käyttämään jalostukseen vaikka se testataankin :denti: Ihan mielenkiinnosta kiinnostaa kuulla asiaan vihkiytyneidenkin ihmisten mielipide. Toki mulla on myös omakin käsitys koirieni luonteista :wink:

Niin ja vielä, en tod. ole noita sinne kiikuttamassa suuren pistesaaliin toivossa! :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:57 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Deegu kirjoitti:
Whippetkin on kuitenkin koira, antaa testi varmasti jotain osviittaa koiran hermorakenteesta.
.

No niinpä! Kuitenkin puhutaan eroahdistuksista sun muista luonnevioista whippetinkin kohdalla...

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 6:59 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Minä olen pohjimmiltani hyvin utelias ja haluan tietää näiden ihanien wipukoiden luonnetestipuolenkin, jotta mitä ovat koiriaan. :juonikas:

Luotan siihen, että luonnetestituomarit osaavat hommansa ja jos asia vaatii, niin keskeyttävät testauksen.

Odotuksia, varsinkaan niitä ennakkosellaisia ehkei kannata olla, siellähän ne tulokset selviävät ja tuskin koiraa voi valmentaakaan mitenkään erityisesti testiä varten. :-)

Whippet Paletin Teetee alias TT

http://merjanjajopinkilpurit.nettisivu.org/
http://merjalautala.wix.com/sointupoikienkennel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 7:14 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Riitta kirjoitti:
Deegu kirjoitti:
Whippetkin on kuitenkin koira, antaa testi varmasti jotain osviittaa koiran hermorakenteesta.
.

No niinpä! Kuitenkin puhutaan eroahdistuksista sun muista luonnevioista whippetinkin kohdalla...

Kyllä, ja koirilla joita arki ahdistaa on jotain pielessä?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 7:22 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi kukaan vie koiraansa näyttelyyn, kun näkeehän sen koiran rakenteen ja ulkomuodon ihan kotonakin omilla silmillään. Ja paljon helpommin, kuin sen mitä pääkopan sisältä löytyy.

Itse siis kannatan koirien luonteen testaamista, vaikkei suomalainen luonnetesti siihen erityisen hyvä työkalu olekaan. Mutta eikös tuo vinttikoirillekin paremmin soveltuva ja objektiivisempi MH-luonnekuvaus ole nyt myös virallistettu Suomessa? Siinähän tulee vielä "kaupanpäällisiksi" testattua se, lähteekö koira vieheen perään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 7:36 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Raparperisydän kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi kukaan vie koiraansa näyttelyyn, kun näkeehän sen koiran rakenteen ja ulkomuodon ihan kotonakin omilla silmillään. Ja paljon helpommin, kuin sen mitä pääkopan sisältä löytyy.

Itse siis kannatan koirien luonteen testaamista, vaikkei suomalainen luonnetesti siihen erityisen hyvä työkalu olekaan. Mutta eikös tuo vinttikoirillekin paremmin soveltuva ja objektiivisempi MH-luonnekuvaus ole nyt myös virallistettu Suomessa? Siinähän tulee vielä "kaupanpäällisiksi" testattua se, lähteekö koira vieheen perään.

No en kyllä viekkään näyttelyyn jos nään ilmiselvät virheet jotka antais hylyn,rahalle on käyttöö muuhunkun :denti: .Testiä vastaan en ole edelleenkään,olenhan vienyt testiin 2 omaakin koiraani, vaan mielipiteeni on sen todenmukaisuudesta joka ei ole omien koirieni kokemusten kautta koettuna 100% .
Suojeluimmeisen suusta kuultua kun kysyin: Mikset testaa koiraas?Vastattiin: se on niin naurettava koko testi ??!!
Liputan itse MH testaukselle, olis just simppelimpi kaikille roduille. :nyökyti: Tämä oli nyt tässä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 9:27 pm 
Poissa
Kukkahattutätisetä <3
Kukkahattutätisetä <3

Tässähän näitä lukiessa,vois äkkiä luulla et luonnetesti on joku "tottus" siitä mitä koira on :shockthink:
Mutta jokainen tavallaan,mä menen sinne ihan uteliaisuudesta joskus...

Mä uskoakseni tunnen koirani...ilman sitä testiäkin.
Ja miten hemmetissä Numaskuukkelin pitäis muka suhtautua johonkin uhkaavaan henkilöön?

Tai miten minkään vipetin pitäis suhtautua sellaiseen?
Sen mä tiedän,että joku tulee meitä kohti uhkaavasti...on mulla oikeus käyttää pysäyttävää voimaa,Numakin tietää sen ja menee mun taakse piiloon :denti:

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 9:52 pm 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

^Noin sen varmaan moni käsittää ja myös saatua "tulosta" käyttää totuutena koirastaan vaikka loppupelissä se totuus voi poiketa paljonkin siitä mitä testi kertoo kun ajatellaan ihan vaan tavallisen koiran arkea. Kun miettii esim. noita "eroahdistuskoiria", veikkaan ettei niistä kovinkaan moni saa tuossa testissä mitään huonoa tulosta? Muutama ahdistuskoira on kunnia tuntea ja kyllä sieltä löytyy aika "koviakin" yksilöitä.
Minä en käsitä testiä niin että minun koirani tulisi käyttäytyä juuri jonkun kaavan mukaan vaan niin että tuo testi antaa arvioin miten koira ne asiat koki...jokainen varmasti tekee sen eritavalla. Muutamia vuosia sitten olin lähdössä kolmen koirani kanssa pois töistä ja jouduin siinä päälle karkauksen kohteeksi, yllätys oli melkoinen kun kaikille hyvin ystävälliset koiruuteni olivat todella toista mieltä tämän miehen aikeista...tositilanne ja puollustushalua näkyi löytyvän...mies tyytyi kiltisti aukomaan vain päätään ja kun perääntyi ei lauma suhtautunut häneen sen kummemmin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Joulu 15, 2009 9:54 pm 
Poissa
Kunniakanalainen

[quote="Raparperisydän"]Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi kukaan vie koiraansa näyttelyyn, kun näkeehän sen koiran rakenteen ja ulkomuodon ihan kotonakin omilla silmillään. Ja paljon helpommin, kuin sen mitä pääkopan sisältä löytyy.

Eiköhän aika moni käy näyttelyissä ja juoksukilpailuissa oman kilpailuviettinsä vuoksi, ja tavatakseen tuttujaan.Toki minäkin jättäisin koiran kotiin,jos koira ei minun itsenikään mielestä ole sen näköinen,että se voisi mitään saavuttaa, sen verran on kallista touhua. Ja siitä mitä siellä pääkopassa on sisällä, saa melko hyvän kuvan,kun katsoo miten koira suhtautuu väkijoukossa,niin muihin koiriin kun ihmisiinkin.

R.I.P Essi-89, Osku-89, Väinö-89, Leevi-90, Cody-92, Morris-94,Ruben-94, Aida-94 Franco-97, Namu-98, Luna-98, Kipinä-02, Hoccus-00, Bravo-05

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 10:38 am 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Eppu kirjoitti:
Ja miten hemmetissä Numaskuukkelin pitäis muka suhtautua johonkin uhkaavaan henkilöön?

Kun ei sen Numaskuukkelin nimenomaan PIDÄ suhtautua mihinkään minkään tietyn kaavan mukaan. Kaikki mitä Numaskuukkeli siellä testissä tekee tai on tekemättä on täysin OIKEIN. Numa ei voi tehdä siellä testissä mitään väärää :nyökyti:

Ja kyllä minäkin mielestäni tunnen koirani, mutta tuo testi on vaan pirun kätevä tapa oppia lisää niiden luonteesta :wink: Ja tuskin täällä kukaan niin guru on, että kaiken tietäs, eikä uutta oppia tarvis...? :wink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 10:42 am 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Deegu kirjoitti:
^Noin sen varmaan moni käsittää ja myös saatua "tulosta" käyttää totuutena koirastaan vaikka loppupelissä se totuus voi poiketa paljonkin siitä mitä testi kertoo kun ajatellaan ihan vaan tavallisen koiran arkea. Kun miettii esim. noita "eroahdistuskoiria", veikkaan ettei niistä kovinkaan moni saa tuossa testissä mitään huonoa tulosta? Muutama ahdistuskoira on kunnia tuntea ja kyllä sieltä löytyy aika "koviakin" yksilöitä.
Minä en käsitä testiä niin että minun koirani tulisi käyttäytyä juuri jonkun kaavan mukaan vaan niin että tuo testi antaa arvioin miten koira ne asiat koki...jokainen varmasti tekee sen eritavalla.

Onko ne eroahdistuskoirat jotka tunnet luonnetestattu? Mitä ne sai tulokseksi hermorakenteen kohdalla?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 11:43 am 
Poissa
Väsynyt, mutta onnellinen

Tuosta mäkin kuulisin mielelläni, että miten eroahdistustapaukset ovat luonnetestissä menneet, näkyykö tuo siellä jotenkin, tai siis onko juuri hermoissa esimerkiksi puutteita tms..

Meidän talouden heikkohermoisin, takuulla pehmein ja "heikkopäisin" muutenkin, on ainoa jolla ei ole ollut koskaan mitään eroahdistusoireita. Puolestaan perheemme takuulla "paras päisin" ja coolein koira on ainakin kerran eläessään esittänyt ihan täydet eroahdistuksen merkit, muuton yhteydessä. Jotain noiden väliltä oleva kolmas koiramme tuntuu tähän astisen kokemukseni mukaan keikkuvan jossain noiden kahden muun välissä.

"Heikkopäisin" koiramme on kiistatta helpoin kaveri jättää yksin minne vaan, antaa kenen tahansa mukaan ja sen kans menee muutotkin ihan iisisti, ei minkäänlaisia ongelmia. Helpoin jättää hoitoon kelle tahansa ja se pärjää varmasti. Eroahdistusta ei kyllä ole ei sitten minkään näköistä! Haukkunu on joskus kotoota perään, mutta ei ahdistuneisuuttaan.

Heikkopäisinhän on siis tuo partiksemme Taavi, joten tässä voi olla sitten rotuerojutska kyseessä kanssa. Mutta enivei, tuli mieleeni kertoa tuo asia siltikin, että ei meillä mielestäni voi ainakaan hermojen perusteella päätellä yhtikäs mittään.

Mutta niin... Mä veikkaan ettei whippeteilläkään niin tuo eroahdistus missään hermoissa näy. Mun vähäisen kokemuksen perusteella ne nyt vaan on tollasia. Meillä ainakin kiintyvät niin lujaa muhun, omaan tuttuun asuntoon, tuttuun peittoon, tyynyyn, petiin, mattoon.... että sit kun tulee muutoksia tai muutto niin huihui! Kyllä sitä ihmetelläänkin yleensä vähän aikaa. Lisäksi tuollaiset kainaloiset, jotka mieluusti olisivat vain kaiken päivää mamman kainalossa, ovat ehkä aika potentiaalisia saamaan yksinolo-ongelmia? Muutenkin tuntuvat olevan niin leimaantuvaa ja laumaantuvaa väkeä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 12:00 pm 
Poissa
Kaikenkarvainen Ritu
Kaikenkarvainen Ritu

Ja sitte kannattaa vielä muistaa, että on olemassa eroahdistusta ja eroahdistusta... Tuntuu olevan muotidiagnoosi vaivaan kuin vaivaan.

Onko arhippa noita sun koiria testattu?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2009 12:05 pm 
Poissa

Joo totta Riitta tuokin, hyvä huomio :nyökyti: Meillähän ei noin niinku normaalisti kellään ole eroahdistusta. Kyllä niillä on tapana ollut, eritoten Totolla, itkeä oikeen lujaakin perään ja Toffolla tapana ollut vähän jäynää tehdä päivän aikana, mutta en sanoisi eroahdistukseksi. Toffolla si taas yhessä muutossa lieni joku ahdistus, koska se söi makuuhuoneemme, läähätti, tärisi, sekoili jne vielä kun tultiin kotiinkin ja oikeestaan kun tultiin niin huuto vain kiihtyi, kun se ihan "shokissa" huusi kuin tapettava sika kun näki minut. Se oli kyllä sekasin se... Mut meni onneks ohi pian! :nyökyti:

Mun koirista virallisen luonnetestin on käynyt Taavi-partis:

Toimintakyky -1 pieni
Terävyys +1 pieni ilman jäljelle jäävää hyökkäyshalua
Puolustushalu -1 haluton
Taisteluhalu +2 kohtuullinen
Hermorakenne -1 vähän hermostunut
Temperamentti +3 vilkas
Kovuus -2 pehmeä
Luoksepäästävyys +3 hyväntahtoinen, luoksepäästävä, avoin
Laukauspelottomuus -- laukausarka

+45p -- laukausarka

Toffoo ei ole (ainakaan toistaiseksi) virallisessa luonnetestissä testattu, mutta ero Taaviin on kuin yöllä ja päivällä plus se on yhden koirakouluttajan toimesta pienellä testillä testattu ja todettu keskivertoa hyvähermoisemmaksi. Totoo ei ole testannut yhtään kukaan eikä mikään, joten siitä on ihan pelkästään vain oma arvioni. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 191 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]