Tänään on To Marras 14, 2019 2:48 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Venakoiden rakenteesta,luonteista.
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 4:41 pm 
Poissa
Kaarrevalvoja
Kaarrevalvoja

Eli tänne jatkot rakenteeseen yms liittyen `Vanhas-keskustelusta` :) .

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 4:59 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Taas tuli todistettua että älä siivoa koskaan "huusholliasi" sillä kaikki sen jälkeen on hukassa. Minulla on jossain kaavake( erimielisyyden välttämisksi painotan että se on epävirallinen) jota meidän porukka käyttää määrittäesse venakon arvoa. Kaikki mitat ja arvostelut muutetaan pisteiksi. Näistä myöskin keskutellaan aina jälkikäteen jotta kaikki ymmärtäisivät miksi on saanut mitäkin pisteitä. Ennen arvostelua koirat mitataan ja sen jälkeen koirat arvotellaan (kolme tuomaria joista yksi virallinen) Viimeksi kun oli tällainen niin tuomarina oli Rodi Hubentahl, Norjasta ja yksi kasvattaja ja yksi venakkoharrastaja. (Anteeksi jos kirjoitin väärin nimen) Etsin edelleen sillä olen vielä huomenna vapaana töistä ja sitten alkaa työt ja koiratkin täytyy hoitaa välillä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 5:06 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

eli jalostustarkastus, jollainen oli tarjolla myös syyskuussa ja joka siis peruttiin kiinnostuksen puuttuessa

tarkastuksen ongelmana on se, että se on niin perusteellinen ja aikaa vievä, ettei ole mitään mahdollisuuttakaan tarkastaa suurta määrää koiria, eikä varmaan ole tarvettakaan

mut jos haluttaisiin tietää ovatko selät pitkiä, pätkiä vai kenties muuttuneet ajan saatossa, niin mittaukset ovat ainoa varma keino todeta se, ihmisen silmät heittävät miten sattuu, kukin näkee mitä haluaa ja muisti heikkenee ajan myötä

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 5:38 pm 
itse pidän päästä jossa on suora kuono ja vähän otsapengertä.
romanov kuono ei ole minun makuuni...liiallinen romanov kuono tekee borzoin päästä mielestäni ruman (tämä siis vain minun makuni)

niin ja iitse käytän nimitystä venakko

ylälinjasta olen sitä mieltä että olen nähnyt hirveästi venäläisillä sivuilla kuvia koirista joilla selkä lähtee nousemaan rumasti heti lavoista ja tippuu ales heti keskeltä jolloin takajalat näyttävät piikkisuorilta ja koko koiran asento on viallinen.näistä koirista moni sanoo että ne on hyviä juoksijoita mutta miten niin viallisella selällä edes juostaan kun se on muodoltaan kun pyramidi???
muuten kyllä tykkään enemmän hiukan kaarevasta selästä mutta se ei saa nousta heti lavoista ylös.

tässä on esim ihan omituinen ylälinja?
Image (kuva näkyykin toisessa topicissa)

ja tässä toinen?
Image(kuva näkyykin toisessa topicissa)

niin ja ebesin laittama kuva vaaleapäisestä koirasta jolla todella vahva romanov kuono (ebes sanoi että sillä on erittäin kaunis romanov kuono) niin minun makuuni kyseinen kuono on todella epätyypillinen venäkon pää!
en siis tarkoita sitä kuvaa jossa valkopäisellä oli täysin romanov pää.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 9:17 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Siirryin jatkamaan edellistä tänne.....

kurrnappi kirjoitti:
ylälinjasta olen sitä mieltä että olen nähnyt hirveästi venäläisillä sivuilla kuvia koirista joilla selkä lähtee nousemaan rumasti heti lavoista ja tippuu ales heti keskeltä

Tuo on ns. karpinselkä, ei hyväksyttävä.

kurrnappi kirjoitti:
tässä on esim ihan omituinen ylälinja?
Kuva

ja tässä toinen?
Kuva

Ylempi on ok jos kyseessä on vanha veteraani(narttu).
Alempi on musta ihan normaali nuori koira, joskin seisoo epäkuvauksellisesti ja jalat mahan alla... Eli paha sanoa miltä näyttäisi jos seisoisi kunnolla. (Ja nämä siis vain minun mielipiteitäni vain näiden kuvien perusteella.)

kurrnappi kirjoitti:
niin ja ebesin laittama kuva vaaleapäisestä koirasta jolla todella vahva romanov kuono (ebes sanoi että sillä on erittäin kaunis romanov kuono) niin minun makuuni kyseinen kuono on todella epätyypillinen venäkon pää!

Mielipide saa ja pitää olla, sinä et niistä pidä ja se on ok, mutta kyllä se silti on tyypillinen ihan siinä missä suorakin nokka.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 30, 2007 9:20 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

aune kirjoitti:
eli jalostustarkastus, jollainen oli tarjolla myös syyskuussa ja joka siis peruttiin kiinnostuksen puuttuessa

Väärin! Sinne oli tulossa 5 koiraa, mutta se peruttiin silti !!! (Edelleen katkera.)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 10:03 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

laita Essi mulle s-postia niin voin valaista asiaa jos haluat tietää, liittyen siis syksyn jalostustarkastukseen

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 10:52 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Jokanen voi kokeilla mitata itse koiransa. Siihen tarvitaan tonen henkilö joka pitelee koiraa mittauksen ajan. Mittanauha, kynä ja kirja säkäkorkeuden mittaamiseksi.
Laitetaan koira seinän viereen ns. näyttelyasentoon. Jalkoja ei saa vetää liikaa taaksepäin kuin usein näkee näyttelyissä. Se ei ole normaali asento venkolle. Laita kirja koiran selkään siihen mistä mitataan siis säkä. Vedä kynällä kirjan yläpuolelelle pieni merkki seinään. Päästä koira pois ja laita kirja takaisin seinään merkin alapuolelle ja laita toinen merkki kirjan alapuolelle ja tästä merkistä mittaat matkan lattiaan.= säkäkorkeus.

Pituus otetaan rintaluun kauimmaisen tai ulommaisen, miksi sitä nyt kutsutaan ja mittaa siitä matka istumaluun ulommaiseen kohtaan. Se pitäisi olla sama kuin säkäkorkeus ja nartulla se saa olla 1 cm pitempi kuin säkä.

Tämä on mielenkiintoista sen osalta että minulla oli uros jonka pituus 7 kk:den ikäisenä oli 4 cm pitempi kuin säkä. Kaksivuotiaana se oli 1 cm:n pitempi. Nyt kun hän Helmikuussa täyttää 3 vuotta niin aion sen mitata uudestaan joten "jännitystä" piisaa. Kokeilkaa.

Muutkin rodut voivat mitata samalla tavalla, mutta silloin on selvitettävä mikä on vastaava mittasuhde k. o. rodulla :o

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 11:47 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

kurrnappi :wink: Sinulla on kaunis narttu. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 12:28 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

aune kirjoitti:
laita Essi mulle s-postia niin voin valaista asiaa jos haluat tietää, liittyen siis syksyn jalostustarkastukseen

En mää jaksa, meni mikä meni. (Ja ne kaikki koirat jotka sinne olis ollu tulossa EI ollut samasta pentueesta, jos sitä meinaat. Vaikka toisaalta taas kesällä oli puhetta että olis mielenkiintoista järjestää pentuejalostustarkastuksia. Siihenkin olis ollu hyvä tilaisuus.)

Katotaan sit joskus taas jos sellasia kukaan viitsii järjestää....

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 12:30 pm 
Poissa
Adam4eva
Adam4eva

Onko koirien ja eritoten borzoin mitat ja mittailu noin tarkkaa kuin mitä Virvatuli kirjoittaa?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 12:37 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

kyllä on kun esim. jalostustarkastusta tehdään, ja tuossahan oli vain kaksi mittaa, säkä ja selkä suhteessa toisiinsa, joka kohta mitataan, kaula, reisiluu, sääriluu, kinner jne.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 12:40 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Virvatuli kirjoitti:
Pituus otetaan rintaluun kauimmaisen tai ulommaisen, miksi sitä nyt kutsutaan ja mittaa siitä matka istumaluun ulommaiseen kohtaan. Se pitäisi olla sama kuin säkäkorkeus ja nartulla se saa olla 1 cm pitempi kuin säkä.

Tuota noin.... Jos rotumääritelmä sanoo että "säkäkorkeus on hieman pienempi kuin rungon pituus" niin mistä nappasit tuon että säkä ja pituus pitäisi olla sama? Entä mistä nappasit tuon 1 cm?

En muista nyt tarkalleen mitä uuden rotumääritelmän suomennoksessa on, mutta ei sielläkään kyllä sanota että uroksellakaan säkä = pituus, vaan jotenkin että on "hieman/aavistuksen pitkänomainen".

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 12:46 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

mittasuhteita: "uroksilla säkäkorkeus on sama tai hieman suurempi kuin lantion korkein kohta; nartulla nämä korkeudet ovat yhtä suuret; säkäkorkeus on hieman pienmpi kuin rungon pituus; rintakehän syvyys on noin puolet säkäkorkeudesta" jne jatkuu rotumääritelmä

ja yleisvaikutelmassa: "nartut ovat yleensä pitkärunkoisempia kuin urokset"

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 31, 2007 1:25 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

>>>>>Onko koirien ja eritoten borzoin mitat ja mittailu noin tarkkaa kuin mitä Virvatuli kirjoittaa?<<<<<

Tämä on meidän venakko-osaston mittailuja.

Kutsutaan 10 venakkoa eri ikäluokista. Sanoisin että vapaaehtoisia on paljon ja järjestäjä valitsee näiden joukosta koirat mitä haluavat tilaisuuteen. Tämä on epäivirallinen, mutta on kovin tykätty niin siksi on tehdy usein muutaman vuoden väliajoin.
Paikalle kutsutaan kolme tuomaria jotka arvostelvat koirat. Tuomarit evät saa keskustella keskenään sinä aikana kun tuomisevat koirat. Heillä on valmiiksi tehty lomake jonka joutuvat täyttämää. ( On lomake jota en löytänyt) Kaikki arvostelut lasketaan pistekisi. Yksi tuomareista on virallinen tuomari (Viimeksi kun oli niin oli Rodi Hubethal, Norjasta) yksi pitkäaikainen kasvattaja ja yksi venakkoharrastaja. Ennen alkua kaikkin koirat mitataan saman kaavan mukaan ja täältä olen ottanut sen nartut 1 cm pitempiä kuin säkä. Tätä mittakaavaa on käytetty 15-vuoden ajan sillä ei voida mitata "hieman". Mitä on hieman 1 cm vai 1 metri :?:
Kun arvostelut on valmiita ja pistee laskettu yhteen niin sitten on yhteinen päivällinen jonka järjestäjä tarjoaa. Tänä aikana keskustellaan nästä koirista ja tuomarit saavat selittää miksi ovat tuominneen koirat tavalla jota ei koiranomistaja ymmärrä. Tarvittaessa haetaan koira sisälle ja tuomari esittelee mitä ajatuksia hänellä on tästä koirasta.
Voin luvata että meillä on oikein hauskaa eikä kukaan ole vielä loukkaantuntu tavata millä tuomarit ovat arostelleet koirat. Tämä on myöskin opettavaista ja opimme itse arvostamaan koriamme ja ymmärtämään mitä täytyy yrittää parantaa rodussamme. Odotamme innolla seuraavaa kokoontumista. Lopuksi palkitsemme koiran joka on saanut eniten pisteitä. :lol:
Kun tällaista mittausta on tehty usean vuoden ajan niin siitä voidaan kait jotain päätellä koirien tasosta vaikkakaan mikään ei ole virallista vaan tarkoitus on vain meidän rodun kasvattajien hyväksi jotta voisimme hyödyntää sitä tulevaa kasvatustyöta suunnitellessamme. Tämä mielestäni on parempi kuin ei mitään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 172 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]