Tänään on La Syys 21, 2019 7:22 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ruokintamuotona kotiruoka
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2011 10:59 pm 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

Hei arvaa mitä :orava: mä pääsin just vasta koneelle kun oon viimeiset kolme tuntia teurastanut (lue jauhanut) koirille ankanruhoja :rolleyebunny: hitto että olikin pitkä homma! Mä meen kohta suihkuun, lämmitän itelleni ison kupin kaakaota ja jos vaan suinkin jaksan (kyllä varmaan) niin paneudun sun kirjoituksiin vielä tänään. Jos iskee himo väsymys, sitten huomenna :nyökyti: mutta koska telkkaristakaan ei tuu tänään mitään pakko-nähdä-ohjelmaa niin kerkeen mainiosti roikkua netissä. Palaan siis pian...

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Marras 15, 2011 11:03 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla

Älä huoli JenniK. Tämä asia ei ole niin tunnin tai päivänkään päälle! Ja kun kasvattajakaan ei ole täystyrmännyt meidän ruokintatapaa, niin tuskin nyt aivan pielessä ollaan.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 12:05 am 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

^ Minkä ikäinen tämä koirasi olikaan (mä en nyt muista oliko tästä jo keskustelua toisessa ketjussa)? Lähinnä että oliko vielä ihan pentuikäinen vai vanhempi? On melkolailla hankalaa sanoa varmuudella, onko edellä mainitsemasi ruokavalio tasapainossa, kun tiedossa ei ole tarkkaa listaa siitä kuinka paljon mitäkin ainetta milloinkin ja kuinka usein annetaan :) mutta, mä en niinkään miettisi saako koirasi tarpeeksi fosforia, koska kun Murremixeissä on ok Ca/P suhde, samoin br. siivissä (tai muissa lihaluissa), eli niiden lisäksi kun annat Yrjölää + lihaa niin niissähän tulee taas sitä fosforia lisää, mutta ei kalsiumia. Eli jos ajatellaan että tasapainotat Yrjölä-liha-seokset kalsium-valmisteella, silloinhan ruokavalio olisi tasapainossa kalsiumin ja fosforin suhteen :)

Riippuen lasketaanko koirasi ravintoaineiden tarpeet pennun vai aikuisen mukaan, koirasi tarvitsee 11-kiloisena pennulle laskettuna 4080mg/pv, aikuiselle laskettuna 780mg/pv. Eli ero on melkoinen!

Maitohappolisä on varmasti hyvä teille, toivotaan että röyhtäily menee ohi. Siihen liittyen mietityttää, pitäisikö sun kuitenkin pitää alkuun ruokinta hyvin yksinkertaisena, kun närästyksen syytä ei ole tiedossa... toivotaan että syy on nappulat jolloin röyhtäily loppuu kun nappulatkin loppuu. Mutta itse varmaan antaisin melko yksipuolista ruokaa alkuun, jotta oireilu saataisiin helpoiten hallintaan :)

Mikäli sikäli röyhtäily loppuu nappuloiden poisjätön myötä, ruokavalio on kyllä kaiken kaikkiaan oikein monipuolinen, eläimiäkin on 4-6 niin se on oikein hyvin. Jotain öljyä voisi olla hyvä lisätä ruokaan, samoin lohiöljyä mikäli et anna kalaa. D-vitamiinia pitäisi saada myös jostain eli esim. kalaöljykapselit tai kalanmaksaöljy missä on A+D+E-vitskut mukana, voisi olla myös ihan hyvä lisä, vaikkapa kuureinakin.

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 12:37 am 
Poissa

^ Kano on nyt 8,5 kk.

Taidan siis etsiä kaupasta pelkän kalsium-valmisteen, niin saadaan se tasapainotettua siinä vaiheessa, kun naput loppuu. Pellavansiemenöljy on meillä ollut käytössä aina satunnaisesti noin 3-4 kk:n iästä lähtien ja hyväksi havaittu etenkin silloin, kun koira oli vielä pieni ja turkki hilseili. Pari kuukautta se otti, ennen kuin alkoi kunnolla vaikuttaa, mutta sen jälkeen on ollut kiiltävä ja hilseetön turkki Kanolla. Kalaa Kano saa säännöllisesti: noin kerran viikossa ihmisrippeitä, jolloin etenkin se rasva kaavitaan tarkkaan koiran kuppiin. Lisäksi tuo Roburin aikuisnappu, jota ruuassa on vielä mukana, on nimenomaan lohi-riisiä.

Noita erilaisia MurreMixejä on tuotu hivuttaen ruokavalioon juuri niin, että ensin aloitettiin naudalla, sialla ja kanalla. En ole huomannut koirassa mitään erityistä reaktiota millekään niistä paitsi, että ruokakipolle tultiin vielä normaaliakin innokkaammin, kun Mixiä oli mukana. Tuon lisäksi nyt on kokeilussa myös poro, mutta sitäkin Kano on saanut paistinluina jo nuorena ilman ongelmia. Eli periaatteessa kaikki "uudet" aineet, jotka MurreMixeissä on, ovat kuitenkin tuttuja ja mielestäni hyväksi havaittuja. Tai ainakaan en ole näiden kokeilujen perusteella osannut yksilöidä mitään tiettyä ruoka-ainetta, joka aiheuttaisi jotain erikoisia oireita. Ainoa ongelma on nimenomaan tuo röyhtäily, jota on ollut ihan pienestä pennusta asti, joskin hieman enemmän juuri silloin, kun pentu-Roburin sekaan lähdettiin läträämään aikuis-Roburia. Ja tämä on siis ainoa asia, jonka edelleen osaan yhdistään röyheltämiseen.

Nykyään nappulaa menee maksimissaan 1/3 osa (joista puolet on pentua, puolet aikuis-Roburia) koko päivän ruuasta, loppuosa on MurreMixiä + raejuustoa ja keitettyjä kasviksia, jos ihmisiltä jää yli. Kun nappujen tilalla on Yrjölänpuuro, menee sen sekaan 1/2 tai 1/3 MurreMixiä, pelkkää naudanmahaa tai naudan jauhelihaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 12:41 am 
Poissa
Tuulen Koirien aivot narikassa

SviM kirjoitti:
Noista lihaluista on vielä kokeilematta ja löytämättä raa'at peuran ja poron luut, jos ne olisivat nautaan verrattuna sen verran huokoisempia ja helpommin pureksittavissa, että tuo 11 kiloinen pupelo saisi niistä muutakin irti kuin sen lihan ja luuytimen.

Top-dogista saa peuraa. Pistä yksäriä, jos haluat niin voin tuoda lauantaina. :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 9:45 am 
Poissa
Uutta matoa koukkuun
Uutta matoa koukkuun

^ Saako sieltä oikein peuran lihaakin? Jos saa, oon tosi kade! Oon kyllä ehkä jo peuran luistakin vähän kade.

SviM, tietty sekin vaikuttaa, kuinka paljon annat Murremixejä ja br. siipiä tms. lihaluita suhteessa Yrjölään + lihaan. Jos Murremixejä tulee paljon, tulee tietty myös kalsiumiakin enemmän. Koirasi on jo suurimman kasvunsa kasvanut eli Ca-tarve ei varmastikaan ole enää tuo nelisen tuhatta milligrammaa mikä olisi kasvavalle pennulle.

Hitsit tulee kokoajan mieleen juttuja ja unohdan ne samantien... pitäs vielä välttää oikeastaan koneella hengailua kun heräsin järkky migreeniin :| joka on jo melkein poissa :orava: ei multa irtoa nyt näemmä mitään järkevää joten kirjottelen lisää kun jotain ajatuksia tulee päähän :denti:

Malozi Kilinda; Hugo

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Marras 16, 2011 9:46 am 
Poissa

^ Peuran luita vaan. Siitä on kyllä ehkä kolme viikkoa, kun kävin viimeksi. Täytyy katsastaa valikoimat tässä lähipäivinä, kun käydään ruokaostoksilla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 02, 2011 9:45 pm 
Poissa

Jatkanpa kyselyjäni täällä, kun tuossa "Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta" -topikissa on astetta tärkeämpi kysely menossa, enkä halua katkaista sitä.

Eli kuivatut kananjalat. Niitä saa monesta lemmikkieläinkaupasta ja tuskin aivan turhaan. Meillä ne häviävät ongelmitta ja nopeasti tuon teini-ikäisen suuhun. Siihen en kuitenkaan löytänyt vastausta, miksi kuivattuja (millä menetelmällä?) kananjalkoja voi antaa koiralla huoletta, jos se pureksii ne kunnolla, mutta ei kypsennettyjä kananluita? Ts. mikä on ero kuivatussa kananjalassa ja kypsennetyssä kananjalassa?

Sen tiedän, että kypsennetyt kananluut ovat vihoviimeinen asia, mitä koiralle tulee antaa, sillä ne lohkeavat todella terävinä paloina ja ovat siten vaarallisia koirille. Siksi ihmettelen, miksi kuivattuja kananjalkoja voi syöttää koiralle, kun onhan niissäkin pieni osa jalan luusta mukana.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 12:05 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Selailin ketjua läpi, mutta silmiini ei osunut vastausta kysymykseeni, joten laitetaas se tänne: Koirani syö toisen ruoan päivässä nappulaa, ja toisen mun omatekemää sörsseliä. Tällä hetkellä se saa sörsselissä vaan heppaa, kun mä yritän vältellä kaikkea tehotuotettua lihaa. Hevonenhan on kuitenkin melko vähärasvaista, joten laitan mukaan aina paljon erilaisia öljyjä ja välillä saa rasvaista kalaa. Sisäelimiä saa myös kuivattuna viikoittain. Riittääkö koiralle yhden eläimen liha ja kala? Jotain riistalihoja voisi yrittää saada, jos yhdestä eläimestä ei kaikkea riittävää saa.
Pari kuukautta ollaan tällä ruokavaliolla menty, ja koiran vointi on ollu oikein hyvä. Vähän turhan laiha se on, mutta toisaalta ei söisi enempää vaikka ruokaa antaisin.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 6:14 am 
Poissa
Turha toivo
Turha toivo

^ Tarkoitatko, että jättäisit nappulan pois ja syöttäisit pelkkää yhtä elukkaa? Kuulostaa vähän liian yksipuoliselta mun mielestä. Missä päin sie asut? Mietin jos voisit löytää lähistöltä joltain pientilalliselta jotain näitä perinteisiä kotieläimiä lihalähteeksi tuon hepan seuraksi. Tietty mikäänhän ei estä riistan käyttöä siihen tarkoitukseen. Voipi olla pitkällä tähtäimellä vaan hieman kallista.

Pilvilinnoista on pitkä matka alas.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 10:22 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Jos koira saa monipuolisesti lihan lisäksi kalaa, kananmunia, maitotuotteita ja sisäelimiä, niin kyllä yhdenkin eläimen liha riittää. Tietysti vaihtelu aina parempi. Koirillehan saa mm. poroa ihan helposti kennelrehulta, kävisikö se?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 10:59 am 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^^ En mä nappulaa varmaan kokonaan jätä pois, kun reissaillaan paljon ja kotiruokaa on hankala kuljetella mukana. Eli näillä mentäis, tai sitten saatan jossain vaiheessa vielä vähän suurentaa kotiruoan määrää. Mä asun Hämeenlinnassa, ensi keväänä on muutto Tampereelle. Olen yrittänyt selvitelläkin oisko tässä lähellä jotain tilaa, mutta en ainakaan vielä ole löytänyt. Asiaa vaikeuttaa myös se, että mulla on onnettoman pieni pakastin, eikä sinne mahdu kuin pari kiloa kerralla.

^ Ton poron lihan mä olinkin ihan unohtanut! Kennelrehulta hepatkin mulle tulee, joten poroa ois helppo ottaa samalla. Silloin kun ekan kerran tilasin, ajattelin et otan poroa vielä jossain vaiheessa, mutta nyt se oli unohtunut.
Kuulostaiko toi ruokavalio sitten paremmalta jos olis vaikka vaihtelevasti poroa ja hevosta ja noita lisukkeita?
Kuinka rasvaista muuten poron liha on? Sehän mulla oli päällimmäisenä ajatuksena, että pelkäsin, että hevosen liha ei ole riittävää kun siinä on niin vähän rasvaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 11:06 am 
Poissa
Finaalin huipennus
Finaalin huipennus

Kennelrehun poro ei muistaakseni ole kauhean rasvaista... Mutta jos lisäät rasvaa öljyjen muodossa, niin sillähän se korjaantuu. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 1:35 pm 
Poissa

Hei, täällä kaivattaisiin taas hieman suuntaa antavia ohjeita, jos joku ehtisi vähän avittaa :)

Itse olen aivan hukassa noiden laskukaavojen kanssa, se vielä menee jos lasketaan ravinnontarve kuivamuonaa ajatellen, mutta kun siirrytään kotiruokaan ja raakaruokintaan, olen ihan pihalla... ongelma on siis se, että Rymy on alkanut nirsoilemaan kuivaruuan suhteen ihan hirveästi, jättää usein kokonaisia aterioita väliin. Taustatietona kerrottakoon, että itse en ole nappuloiden ylin ystävä vaan tosiaan edelleen mieluummin jättäisin ne pois tulevaisuudessa, mutta olen ne tällä hetkellä pitänyt Rymyn ruokavaliossa että saisi oikeanlaisia rakennusaineta yms. Rymy on kuitenkin nyt alkanut ovelana poimimaan ruuan seasta kaiken muun - tai litkii jogurtin/piimän, syö lihat yms ja jättää nappulat kuppiin. En ole niitä lähtenyt soseuttamaan, kun eivät märkinä muutenkaan tunnu olevan toisen mieleen - varsinkaan, kun en nappuloita suosi...

Eli!

a) Meillähän on siis 4 kk, about 7,3 kiloa painava whippet poitsu. Jos ajatellaan, että syödään pelkästään raakaruokaa, kuinka paljon meidän poitsun pitäisi päivässä syödä mitäkin? Joka paikassa löytyy vastaus aina prosentteina, mutta koska olen noita kirjoja selatessani mennyt vain enemmän ja enemmän sekaisin, kaipaisin nyt ihan grammoissa tätä tietoa. Asia on varmaan ihan yksinkertainen ja helposti pääteltävissä, mutta kuten sanottu, mitä enemmän noita kirjoja on lukenut, sitä enemmän menen jotenkin ihan lukkoon asian tiimoilta :shock:

Tai siis että, kuinka paljon päivässä pitäisi syödä luita, kuinka paljon raakaa lihaa ja entäpä sitten kasvissoseisen osuus? Viljaa en periaattessa haluaisi ruokavalioon paljoa - tai ollenkaan, jos mahdollista -, mutta toki jos nappuloiden pois jäädessä sitä sinne kaivattaisiin, niin sitten mennään tietenkin sen mukaan mikä on parhaaksi koiralle. Omista periaatteistani olen valmis tinkimään Rymyn hyvinvoinnin ollessa kyseessä.

b) Erityisesti kiinnostaisi nähdä jonkunlainen raakaversio esim. viikon ruokalistasta, jos jollakulla sattuu kätköistä löytymään tai ehtisi sellaisen meille väkertämään :)

Ja tosiaan! Meidän vuorotöiden takia, meillä harvemmin tehdään kotiruokaa eikä myöskään pystytä näillä liikkuvilla liha-autoilla käymään, koska kummankaan töistä ei noin vaan pistäydytä hetkeksi muualle (eikä minulla ole edes autoa käytössä). Ollaan siis menty lähinnä marketin lihoilla, enkä koe sen tulevan liian kalliiksi kun kyseessä on "kuitenkin vain" yksi koira, mutta haluaisin silti kuitenkin tarjota mahdollisimman rikkaan ja vaihtelevan ruokavalion - vihjeitä otetaan vastaan. Ja Jyväskylässä on tarkoitus pistäytyä metsästämään raakaruokaa heti kun vaan päästään!

Olen myös tosiaan pyrkinyt siihen, että kaikki (paitsi riisi ja puurot, ahem) tarjotaan raakana, niin lihat kuin kasviksetkin.

Eli, liikeniskö keneltäkään muutamaa ajatusta? :D

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 05, 2011 2:19 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

^^ Ok, kiitos! Näillä mennään sitten :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]