Tänään on La Syys 21, 2019 7:32 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: La Tammi 26, 2013 10:10 am 
Poissa
Keltanokka

Miten tavallista on tällainen teini-iässä ilmenevä otattelu toisten urosten kanssa? Miten olette siihen reagoineet kohdallanne? Onko ollut miten ohimenevää?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: La Tammi 26, 2013 11:19 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Tämän olisi varmaan voinut kirjoittaa vinttikomeron puolelle? Ei kai tämä ole mikään borzoiden erityisongelma sinänsä. Mulla oli afgaaniuros, joka alkoi teini-iässä rähisemään ja rähisi lopun ikäänsä. Enää en jäisi odottamaan, että ongelma poistuu itsekseen. Se mitä ongelmalle voi tehdä, riippuu tilanteesta, koirayksilöistä ja omistajista. Mä tein varmasti kaikki mahdolliset virheet mitä voi tehdä ja se juttu on niin pitkä etten jaksa sitä nyt kirjoittaa, sori. Mutta jos voisin palata ajassa taaksepäin, ojentaisin itselleni kirjat Aggressiivisesti käyttäytyvän koiran kouluttaminen, Control Unleashed ja Rauhoittavat signaalit.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Tammi 27, 2013 1:20 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Joillekin se on tavallista, toisille ei.

Yleensä monille borzoiuroksille toimii se, että jatkaa lenkkiä esim. yhdessä muiden urosten kanssa tai jää paikalle juttelemaan toisen uroksen omistajan kanssa. Ainakin tuntemistani uroksista hyvin harva jaksaa enää ensimmäisen minuutin-viiden minuutin jälkeen jatkaa riidan haastamista, vaan ne keskittyvät muihin asioihin ja alkavat sietää tai jopa leikkiä muiden urosten kanssa. Vastapuolelta tietysti odotetaan tällaisessa tilanteessa myös järkevää käytöstä.

Ensikin tietysti rähinästä kielletään. Nami on hyvä palkkaus-/huomionsiirto-/ennakointimetodi, koska sen käyttäminen palkintona myös rauhoittaa koiraa. Yleensä vinttarit kuitenkin lopettavat sen rähinänsä, jos niiden kanssa jää paikalle eikä liukene tilanteesta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2013 11:38 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Morjens.
Mulle tuli eka urosvenakkoni ns.käytettynä,nelivuotiaana ja täys rähinät päällä toisiin koiriin.Oli kuulemma saanut joskus hengen pois jostain pikkuhauvelista molempien ollessa hihnassa.Tapauksen jälkeen oli aina ollut ihan superkuumana kaikkiin mahdollisiin koiriin sukupuoleen katsomatta.Yritin parhaani mukaan panostaa ongelmaan ja näin vietimme viimeiset viisi vuotta koirakoulun penturyhmässä ohituksia harjoitellessa.Oltiin suosittuja siellä kun pennut monena vuosikertana peräkkäin sai harjoitella räyhärin ohitusta:)Ainut kuka ei oppinut oli minun koirani.Vapaana se sieti narttukoiria.Tutustumisen piti ehdottomasti tapahtua täysin vapaana molempien koirien osalta.
Seuraavan koirani kanssa päätin panostaa pennusta pitäen kaikkeni,ettei enää räyhääjää tulisi.Pentuna moikattiin tasan ihan kaikki mahdolliset vastaantulijat,Haisteltiin ja nuohkattiin oikein huolella ja perusteellisesti.Kunnes eräänä päivän tuli vastaan se vihainen koira,joka rupesikin uhoamaan n.12-14 kk vanhalle urokselleni.Tilanne ei päässyt miksikään superpahaksi nujakoinniksi mutta oli kuitenkin melkoista hässääkkää.Tämän tasan yhden tapauksen jälkeen koirani rähisi kaikille mahdollisille vastaantulijoille ja ohittaahan se ei osnnut kun olin kaikki mahdolliset koirat antanut haistaa.Eli olisi pitänyt todellakin harjoitella ohituksia eikä tutustumisia.Niinpä kaikesta harjoittelusta huolimatta tämäkin koira rähisi hurjana lopun elämäänsa hihnassa.Vapaana sieti narttuja ja uroksiakin mikäli vaan tutustuminen oli ehdottomasti vapaana.
Molempien kanssa kyllä sattui koiratappeluita vieraitten koirien kanssa jos kohdakkain satuttiin metsäretkillä,vapaana tai hihnassa.
Muutoin koirani ovat olleet aivan unelmaotuksia ja keinoni kouluttaa niitä on kyllä todella pehmeät ja muilla osa-alueilla se onkin niiden kohdalla toiminut.Että ehkä sitten se kolmas koira...:)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 1:50 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Meidän eka venakkouros aloitti remmiräyhäyksen junnuna, ja se kaikesta harjoittelusta huolimatta paheni. Pidimme koiraa melko pehmeänä ja yritimme "oikeaoppisin" pehmein keinoin. Tilanne pääsi siihen pisteeseen että kerran vieraalle räyhätessään se puri mua reiteen ihan kunnolla, johon reaktiona läväsin sitä LUJAA remmillä naamalle ja kilahdin totaalisesti. Paha paha minä. Mutta sen koommin ei tarvinnut kuin kieltää, niin uskoi.

Seuraavat borzoit, sukupuoleen katsomatta, onkin sitten opetettu ihan vaan kieltämällä. Jos ei tiukkaa kieltoa uskota, tulee terävä nyppäisy hihnasta, ehkä koirasta riippuen myös polvella pukkaus kylkeen/reiteen. Yhden nartun aikoinaan sain muutaman kerran pukata polvella ojanpohjalle ennen kuin meni perille.

Nykyisistä koirista 4 on uroksia ja 5 narttuja, ja helposti pystyn kulkemaan 3-4 koiraa kerralla remmissä ja ohittamaan myös räksyttäviä pikkukoiria. "PERKELE" on mennyt perille, ja sitä uskotaan.

Kiitos ja anteeks, mutta mä en suosittele mitään nami nami lässyn lässyn koulutusta lähes 50-kiloisille metsästyskoirille...

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 1:59 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

^ Vaikkei rodusta vielä kokemusta niin komppaan kyllä tuota viimestä lausetta. Se on hienoa jos positiivisella vahvistamisella pääsee tuloksiin, mutta pitää myös hyväksyä ja tiedostaa itse kun niistä ei ole enää apua. Kyllä sen on nyt oman koiran kanssa huomannu että ei mee aina se "lässynlää" perille mut sit toinen konsti toimiikin jo paremmin. Vaihtelee myös hirveästi mitä tilannetta katsellaan.

Nova vaikka nyt ei olekaan venakko eikä uroskaan niin se rähjää muille JOS en päästä tutustumaan. Sanon aina että sillä menee herne nokkaan, mutta todellisuudessa se varmaan hermostuu kun hihna kiristyy kun vetää koiraa kohti. Opetellaan jatkuvasti ohi käskyä ja pyritään jatkossakin opettamaan tuleville koirille että muut ohitetaan ilman mitään ihmeellisyyksiä. Just ihan sitäkin kun miettii että tulevaisuudessa voi olla parhaimmillaan se neljäkin koiraa niin kyllä niiden pitää olla kontrollissa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:17 am 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ebes kirjoitti:
Kiitos ja anteeks, mutta mä en suosittele mitään nami nami lässyn lässyn koulutusta lähes 50-kiloisille metsästyskoirille...

Jos positiivista vahvistamista pitää "naminamilässynlässyn"- koulutuksena, se kertoo jo, ettei tätä koulutusmenetelmää ymmärrä eikä hallitse. Sillä kun voi kouluttaa vaikka norsun, jos kouluttaja asian osaa. :wink:

Ginka kirjoitti:
^ Vaikkei rodusta vielä kokemusta niin komppaan kyllä tuota viimestä lausetta. Se on hienoa jos positiivisella vahvistamisella pääsee tuloksiin, mutta pitää myös hyväksyä ja tiedostaa itse kun niistä ei ole enää apua.

Ja tämä kommentti kertoo myös, ettei tästä koulutusmenetelmästä todellisuudessa ole harmainta hajua. :orava: Itse olen kouluttanut ainoastaan positiivisella vahvistamisella, naksutinkoulutuksella, yhteiskuntakelpoiseksi koiran, johon oli sovellettu sitä ennen niitä toisenlaisia menetelmiä, mm. piikkipantaa, sillä tuloksella, että oli menossa piikille kun oli purrut riittävän montaa ihmistä. Ei se Ginka se koirankoulutus mene niin, että ensin käytetään "positiivista vahvistamista"= syötetään nakkia ymmärtämättä mistään mitään ja kun se ei yllättäen johda mihinkään, otetaan voimakeinot käyttöön. Mä joskus sulle suosittelinkin, että lue ihmeessä Wirenin Tommyn kirja, se pitäisi kuulua jokaisen uuden koiranomistajan oppimäärään. Muutaman kuukauden koirakokemuksella ei kannata kovin painokkaita näkemyksiä näistä asioista esittää, tämän sanon nyt ihan suoraan yli 20 vuoden kokemuksella eri rotuisista koirista näin aikuisiällä. :|

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:47 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Ebes kirjoitti:
Seuraavat borzoit, sukupuoleen katsomatta, onkin sitten opetettu ihan vaan kieltämällä. Jos ei tiukkaa kieltoa uskota, tulee terävä nyppäisy hihnasta, ehkä koirasta riippuen myös polvella pukkaus kylkeen/reiteen. Yhden nartun aikoinaan sain muutaman kerran pukata polvella ojanpohjalle ennen kuin meni perille.

Jos ei pysty koiraansa pitelemään ilman pukkailuja niin pitäskö harkita jotain muuta rotua.
Mun mielestä ihminen, joka joutuu pukkaamaan koiraa polvella ojan pohjalle, tarttis korkeintaan lelukoiran. Mielellään ei ehkä sitäkään :shockthink:

Ja seuraavaks tulee sitä lässynläätä, että borzoit ovat sellasia ja tällasia.. ja etten niistä ymmärrä mitään ja kuinka pukkaus nyt ei tarkota sitä mitä mä luulen.

Mä oon jotenkin ihan kyllästynyt ihmisten voimakeinojen käyttöihin eläinten kanssa. Justiin puitiin sivukaupalla facessa sitä, kun jenkeissä käyttävät unkarilaisilla (ja muillakin vinttareilla) piikkipantoja ettei ne vedä jos näkevät jäniksen.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity tähän borzoikeskusteluun. Ottaa vaan niin aivoon, että Ebesin kaltainen koirantuuppija jakelee ohjeita rotua harkitsevalle. Ja kehottaa fyysisiin otteisiin. Siinähän sitten otatte niitä hampaita lihoihinne kun tilanne joku päivä kärjistyy ja jos käsissä onkin koira, joka tulee silmille fyysisen pakotteen/rankaisun seurauksena eikä "taivukkaan teidän tahtoonne".
Vai potkitaanko sitä sitten lujempaa?!!
Mun mielestä tämmöset perusasiat kuuluu rotuun kun rotuun. Vaikka niillä voimakeinoilla hetkellisesti sais itelleen voittajaolon, ei se sitä kumminkaan ole todellisuudessa.

On se tosiaan kumma kun kanatkin saadaan oppimaan ihan mitä tahansa kouluttamalla, ilman että niitä riepotellaan pers sulista tms. Mutta koirien kouluttamiseen tarvitaan polvea ja nahkahihnaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:12 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

"
Seuraavat borzoit, sukupuoleen katsomatta, onkin sitten opetettu ihan vaan kieltämällä. Jos ei tiukkaa kieltoa uskota, tulee terävä nyppäisy hihnasta, ehkä koirasta riippuen myös polvella pukkaus kylkeen/reiteen. Yhden nartun aikoinaan sain muutaman kerran pukata polvella ojanpohjalle ennen kuin meni perille."

Täytyy olla poikkeuksellisen pehmeitä koiria, että nuo keinot tehoavat. Mitä tuolla lenkillä katselee, niin keskimäärin koirat ovat kovempia eivätkä välitä jostain hihnasta nyppäyksestä mitään. Ei munkaan koirat piittaa jostain hihnanyppäyksestä. Ja entä jos koira painaa 70 kg? Tai 90 kg? Miten se pukataan ojan pohjalle? Minä olen sitä mieltä, että jos omistaja haluaa voimakeinoja käyttää, niin koiran tulee olla tasapainen luonteeltaan, ei-terävä, pehmeä ja pienempi kuin omistajansa. Jos se ei ole pehmeä, se ei välitä nyppäisyistä ja nippaisuista, jolloin huomaamattaan siirrytään remmillä räimimiseen, mitä taas en hyväksy. Jos koira on terävä, se tulee silmille kun sitä vähän tukistaa. Voi olla myös uudelleensuuntautuvaa aggressiota, joka on oikeasti vaarallista. Jos koira ei ole tasapainoinen, se voi mennä sellaiseen paniikkitilaan, että se ei kykene vastaanottamaan minkäänlaista palautetta, jolloin kaikki palautteet ja pakotteet ovat turhia. Eli suosittelen voimakeinoja ehkä 1 % tapauksesta.

Mun suosikkikoulutusmenetelmä on ehkäisy ja estäminen. Pyrin kuvittelemaan ongelmatilanteet etukäteen ja sitten mietin, miten koulutan koiraani, jotta sille ei tule ongelmakäytöstä. Koiran kanssa eläessä koulutustilanteita tulee pitkin päivää. Koira käyttäytyy luonnostaan jollain tavalla ja on ihmisen päätettävissä, onko käytös hyvä vai ei. Ja sen mukaan käytökseen täytyy reagoida joko vahvistavasti tai heikentävästi. Varsinkin tuo vahvistaminen on tosi tärkeää. Ja tämä alkaa sillä hetkellä kun pentu/koira on talossa. Monesti näkee sitä, että ihmiset eivät anna koiralle positiivista palautetta, ainoastaan negatiivista "ei, ei ei ei." Sitten kun tekee jotain oikein, niin ei kuulu "hienosti!" Tarkoitan ihan arjentilanteita, en temppukoulutusta. Esim. jos koira luonnostaan osaa tehdä jotain oikein, niin kannattaa kehua ja palkata sitä, jotta se vahvistuu. Aloittajan koirakin on varmaan pentuna osannut mennä nätisti, (onko?) mutta onko aloittaja silloin kommentoinut asiaa mitenkään koiralleen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:04 am 
Poissa

^^^Kyllä mulla on harmainta hajua turha lähteä heti hyökkäämään :/ Me ollaan Novaa naksutinkoulutettu ja positiivisesti vahvistettu tuloksin moneenkin asiaan. Tiedän myös että se vie aikaa eikä toimi taikaiskusta vaan asiasta riippuen vaatii aikaa.

Ei mulla ollut mitään painavaa näkemystä tässä sinällään esittää ymmärrän vain Ebesin kannan tietyllä tasolla. En mä halua, suosittele, tue tai tee itse mitään hihnasta nykimisiä tms. "rankaisuksi/korjaukseksi", koska mielestäni se vain kiihdyttää koiraa enemmän samoin kun mikä tahansa fyysinen kosketus jos se on jo valmiiksi kiihtymässä. Kyllä kun ohituksestakin puhuttiin niin meillä kehutaan aina kun menee nätisti eikä ruveta vaikka sitten tönimään jos ei luonnistu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:12 am 
Poissa
Keltanokka

Kiitos vastauksistanne. Joskaan keskustelu ei aivan ole mennyt siihen suuntaa kuin mitä olin ajatellut ketjua aloittaessani. En tullut ajatelleeksi miten monella tavalla kirjoitettua tekstiä voidaan tulkita.

Tilanne/tilanteet mitkä minulla tämän keskustelun aloittaessani oli mielessä liittyvät kanssakäymiseen vapaanaollessa. Olen nyt tässä seurannut koiria nuoria uroksia (eri rotuisia), jotka ovat olleet leikkineet keskenään satunnaisesti tai enemmälti pentuajoista lähtien. Kuitenkin nyt kun on saavutettu vuoden ikäisen rajapyykki ja menty ohikin on selkeästi ollut havaittavissa sorasäveliä ystävyydessä niidenkin kesken joiden kanssa aikaisemmin on leikitty kivasti. Tarkoitan nyt nokkapokkaa, toisen alistamista (astumista, tassun selän päälle läppäämistä), mikä on saattanut johtanut rätinään. Aikaisemmin olen vain ajatellut, että tällainen on vain ikäänliittyvää ja ohimenevää kätinää kukkulan kuninkuudesta nuorilla koirilla, jotka ovat vielä niin kovasti voimainsa tunnossa.

Kuitenkin sellaisiakin tarinoita tässä on nyt kuultu, että 1.5 vuoteen asti urosta on voinut kuljettaa esimerkiksi koira puistossa. Tämän jälkeen on lauennut rähinä päälle urosten kanssa eikä koiraa ole enää muuksi muuttunut. Puuttumatta nyt siihen, mitä kaikkea näissä jutuissa on taustalla ja miten yleistä loppujen lopuksi on.. Pisti kuitenkin miettimään.

Out-Off Topic, mutta..

* Ginka, voisitko kertoa tarkemmin noista kokemuksistasi naksutinkoulutuksesta. En ole siihen sen kummemmin itse tutustunut, mutta kiinnostaa kyllä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:20 am 
Poissa

Musta tuntuu että kuvailemaasi rähinää on monessa sen ikäisessä koirassa ja ilmenee ihan vapaanakin. Kaverilla juurikin semmoinen yli vuoden ikäinen vääränrotuinen tosin, joka todella herkästi lähtee haastamaan ja tappelemaan muiden uroksien kanssa. Juurikin se että se alkoi yllättäen mietityttää.. Kellä on Rapanhapakon kuvailemaan tilanteeseen analyysia?

Ehkä tuosta naksutinkoulutuksesta ja koulutuksesta aiheena voitais jatkaa sille osoitetussa aiheessa ;)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:34 am 
Poissa
Keltanokka

Ginka, Tottakai. Ajattelinkin, että siitä varmasti on oma kesksutelunsa. Sinne siis.. ;)

^^
Tuohon tekstiini vielä selvennykseksi lisäisin, että ei ole sama koira joka aina haastaa muita vaan vaihtelee osapuolten kesken.

Ja olen pahoillani monista kirjoitusvirheistäni. Oikolukija ei ole vielä herännyt tälle aamulle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:39 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Tarkoitatko kysyä, mitä voi tehdä jotta tiettyjen koirien välit palautuisivat hyväksi? Minä käyttäisin taas sitä omaa suosikkiani eli estämistä. Nuoret urokset saattavat tykätä siitä keskenään pullistelusta ja rähisemistä, ja mitä enemmän ne pääsevät sitä tekemään, sitä todennäköisemmin siitä tulee tapa. Jonkun aikaa, onko se sitten sen aikaa että murrosiän hormoonikuohunnat on menneet ohi, en päästäisi kyseisiä koiria keskenään irti. Mutta uskon että olisi kuitenkin tosi tärkeää tavata muita koiria säännöllisesti ja usein, mutta tapaamiset olisivat hihnalenkkejä. Yhdessä lenkkeily yleensä parantaa koirien välejä. Ja siinä ei anneta koirien yhtään jäädä patsastelemaan, vaan eteenpäin mennään. Etäisyyden toiseen tulee olla sellainen, että koirat pysyvät hyvässä mielentilassa. Tästä on kirjoittanut muun muassa Liisa Tikka ja hän kutsuu sitä "mennään bussilla" -harjoitukseksi. Ja sitten kun ajan päästä päätyisin päästäämään koirat irti, niin jos joku alkaisi sikailla, niin ottaisin jäähylle eli taas estämistä. Jos ei osaa käyttäytyä, ei saa pitää hauskaakaan. Se on kyllä totta, että joitakin koiria ei saa enää murrosiän jälkeen toimimaan muiden koirien kanssa. Tietyillä roduilla (esim. rottweiler) näyttää olevan ihan tavallista, että näin on, eikä siinä auta kuin hyväksyä asia.

Tässä naksuttimen käytöstä remmiräyhäämisen karsimisessa http://poltsi.fi/Liisa/artikkelit/remmirayha.html. Kirjallisuudesta suosittelen Emma Parsonssin Aggressiivisesti käyttäytyvän koiran kouluttaminen -kirjaa. Se on naksutinkoulutusta aggressiivisille. Teoriassa naksuttimella voi muuttaa tuollaista irtiolokäytöstäkin, mutta käytännössä se on erittäin työlästä. Siinä pidetään koira hihnassa, jotta saadaan se nopeasti jäähylle. Etenemisvauhti on niin hidas, että vaatii todella paljon keskittymistä ja vaivannäköä omistajalta. Siihen tarvii aina kaverin ja kaverikoiran mukaan, joten käytännössä treenien järkkääminen on tosi hankalaa. Itsellä kaatui juuri siihen, että en saanut värvättyä harjoituskavereita tarpeeksi. Kuka viitsii osallistua toisen koiran kouluttamiseen sellaisella intensiteetillä? Ei kukaan, mun kokemuksella.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:44 am 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Ginka kirjoitti:
Musta tuntuu että kuvailemaasi rähinää on monessa sen ikäisessä koirassa ja ilmenee ihan vapaanakin. Kaverilla juurikin semmoinen yli vuoden ikäinen vääränrotuinen tosin, joka todella herkästi lähtee haastamaan ja tappelemaan muiden uroksien kanssa. Juurikin se että se alkoi yllättäen mietityttää.. Kellä on Rapanhapakon kuvailemaan tilanteeseen analyysia?

Minusta tuollaista ei pitäisi missään nimessä sallia. Kuulostaa siltä että koira nauttii haastamisesta ja joka kerta kun se sen tekee, vahvistaa sen käytöstä. Ei kuulu koirapuistoon tuollainen koira eikä kyllä muutenkaan toisien koirien kanssa. Tosi epäreilua niitä muita kohtaan. Itse tosiaan lopettaisin muiden kanssa leikkimiset, hihnatapaamisia mahdollisimman paljon, ja jos leikkiessä sikailee, niin leikki lopppuu siihen. Ja se leikki pitäisi lopettaa ennen kuin koira on rähähtänyt eli omistajan pitää koko ajan tarkkailla koiraa ja ottaa se kiinni ennen kuin se haastaa. Irti pitäisin vain sellaisten kanssa, joita se ei ala haastamaan, jos sellaisia yksilöitä on.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]