Ginka kirjoitti:
^^^Kyllä mulla on harmainta hajua turha lähteä heti hyökkäämään :/ Me ollaan Novaa naksutinkoulutettu ja positiivisesti vahvistettu tuloksin moneenkin asiaan. Tiedän myös että se vie aikaa eikä toimi taikaiskusta vaan asiasta riippuen vaatii aikaa.
Ei mulla ollut mitään painavaa näkemystä tässä sinällään esittää ymmärrän vain Ebesin kannan tietyllä tasolla. En mä halua, suosittele, tue tai tee itse mitään hihnasta nykimisiä tms. "rankaisuksi/korjaukseksi", koska mielestäni se vain kiihdyttää koiraa enemmän samoin kun mikä tahansa fyysinen kosketus jos se on jo valmiiksi kiihtymässä. Kyllä kun ohituksestakin puhuttiin niin meillä kehutaan aina kun menee nätisti eikä ruveta vaikka sitten tönimään jos ei luonnistu.
Ei tarvi aina ottaa kaikkia asioita "hyökkäyksinä", mulla nousee vaan tukka pystyyn välittömästi, kun joku vasta-alkana esittää ihannoivia kommentteja (siltä toi sun ymmärtämisesi mun korvaani kuulosti) voimakeinojen käytöstä koiran käsittelyssä ja siinä vaiheessa avaan suuni, oli se sitten kuka hyvänsä joka kommentit esittää.

Kiva kuulla, että käytät Novan kanssa naksutinkoulutusta, en tiedä ootko harjoitellut ihan itseksesi vai käynyt jollain kouluttajalla oppia hakemassa, mutta se kannattaa aina välillä, niin homma etenee nopeammin, kun mahdolliset omat virheet (esim. ajoituksessa tms) tulee korjattua ennenkuin ne hidastavat koiran oppimista.
Ebes kirjoitti:
Totuus vaan on se, että jos tuolla maantiellä lenkkeillessä tulee 1-2 kertaa viikossa toinen koira vastaan, mä en sitä varten rupea hakemalla hakemaan tilanteita joissa pääsen jankkaamalla jankkaamaan toistoja naksuttimien ja namien kanssa. Me kaikki päästään huomattavasti helpommalla kun yksinkertaisesti räyhääminen kielletään sen verran kipakasti että ne uskoo.
Jos kerran olet opettanut naksulla koirillesi agilityä, niin mitäs jos opettaisit niille käskystä seuraamisen? Sen jälkeen ei tarvis kieltää enää kertaakaan, kun koirat osaavat seurata kontaktissa, ulkopuoliseen maailmaan huomiota kiinnittämättä.
Rapanhapakko kirjoitti:
Kuitenkin sellaisiakin tarinoita tässä on nyt kuultu, että 1.5 vuoteen asti urosta on voinut kuljettaa esimerkiksi koira puistossa. Tämän jälkeen on lauennut rähinä päälle urosten kanssa eikä koiraa ole enää muuksi muuttunut. Puuttumatta nyt siihen, mitä kaikkea näissä jutuissa on taustalla ja miten yleistä loppujen lopuksi on.. Pisti kuitenkin miettimään.
Esim. rotikoiden ja dobberien kanssa täysin normaali ilmiö, eivät yleensä ole aikuisina uroksina kaikkien kavereita tai koirapuistokoiria. Ei siihen kuole, jos koira ei ole jokaisen vastaantulijan kaveri, ei sen tarvikkaan.
Ja Ishtarin teksteille hatunnosto, hienoa analyysiä.