Tänään on Ma Joulu 16, 2019 5:43 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:53 am 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

^ Juu ei hyväksyttävää missään nimessä! Mietin tosiaan mihin juontaa (hormonit tms.) ja tuossa aiemmassa viestissäsi ^^ kuvailit hienosti miten kannattaisi toimia eli estäminen :)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 11:59 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Kyllähän mä tiesin mitä edellisestä kirjoituksestani seuraa, mutta kirjoitinpa silti.
Sen voin kuitenkin lisätä, että toki tiedän mitä on kouluttaminen positiivisin keinoin vahvistamalla, ja näitä samoja koiria olen kouluttanut esim. agilityyn vallan hyvin tuloksin. Tuo koski vain ja ainoastaan hihnassa ohittamista, vapaanahan noilla ei ole ongelmaa vieraiden koirien kanssa, ei edes urosten.

Totuus vaan on se, että jos tuolla maantiellä lenkkeillessä tulee 1-2 kertaa viikossa toinen koira vastaan, mä en sitä varten rupea hakemalla hakemaan tilanteita joissa pääsen jankkaamalla jankkaamaan toistoja naksuttimien ja namien kanssa. Me kaikki päästään huomattavasti helpommalla kun yksinkertaisesti räyhääminen kielletään sen verran kipakasti että ne uskoo.

(OT: Ja edellisen kirjoittajan linkittämän artikkelin kirjoittaja on muuten ystäväni jonka kanssa on tullut vuosien ajan puitua koirankoulutusasioita ja ihmeteltyä sitä miten uusavuttomia koiranomistajia maailmasta löytyykään. ;) Enkä nyt todellakaan viittaa tämän ketjun kirjoittajiin, vaan koirakulttuuriin ylipäätään. Liisa kun työssään näkee jos jonkinlaista koiraa ja ongelmaa. )

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 12:03 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Komppaan Ishtaria. Ulkoilu vaan sellaisten kanssa joiden kanssa ei tappele. Ei koiralla tarvitse tai kuulu olla kymmeniä kavereita. Eikä niiden tarvitse tulla kaikkien kanssa toimeen. Puistot nyt on muutenkin huono paikka. Jos on joku tietty tuttu koira jonka kanssa haluaa omaansa viedä niin kunnon mettään vaan ja siellä rivakkaan eteenpäin. Ja pitäytyy niissä koirissa joiden kanssa sujuu.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 1:52 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ginka kirjoitti:
^^^Kyllä mulla on harmainta hajua turha lähteä heti hyökkäämään :/ Me ollaan Novaa naksutinkoulutettu ja positiivisesti vahvistettu tuloksin moneenkin asiaan. Tiedän myös että se vie aikaa eikä toimi taikaiskusta vaan asiasta riippuen vaatii aikaa.

Ei mulla ollut mitään painavaa näkemystä tässä sinällään esittää ymmärrän vain Ebesin kannan tietyllä tasolla. En mä halua, suosittele, tue tai tee itse mitään hihnasta nykimisiä tms. "rankaisuksi/korjaukseksi", koska mielestäni se vain kiihdyttää koiraa enemmän samoin kun mikä tahansa fyysinen kosketus jos se on jo valmiiksi kiihtymässä. Kyllä kun ohituksestakin puhuttiin niin meillä kehutaan aina kun menee nätisti eikä ruveta vaikka sitten tönimään jos ei luonnistu.

Ei tarvi aina ottaa kaikkia asioita "hyökkäyksinä", mulla nousee vaan tukka pystyyn välittömästi, kun joku vasta-alkana esittää ihannoivia kommentteja (siltä toi sun ymmärtämisesi mun korvaani kuulosti) voimakeinojen käytöstä koiran käsittelyssä ja siinä vaiheessa avaan suuni, oli se sitten kuka hyvänsä joka kommentit esittää. :wink: Kiva kuulla, että käytät Novan kanssa naksutinkoulutusta, en tiedä ootko harjoitellut ihan itseksesi vai käynyt jollain kouluttajalla oppia hakemassa, mutta se kannattaa aina välillä, niin homma etenee nopeammin, kun mahdolliset omat virheet (esim. ajoituksessa tms) tulee korjattua ennenkuin ne hidastavat koiran oppimista. :-)

Ebes kirjoitti:
Totuus vaan on se, että jos tuolla maantiellä lenkkeillessä tulee 1-2 kertaa viikossa toinen koira vastaan, mä en sitä varten rupea hakemalla hakemaan tilanteita joissa pääsen jankkaamalla jankkaamaan toistoja naksuttimien ja namien kanssa. Me kaikki päästään huomattavasti helpommalla kun yksinkertaisesti räyhääminen kielletään sen verran kipakasti että ne uskoo.

Jos kerran olet opettanut naksulla koirillesi agilityä, niin mitäs jos opettaisit niille käskystä seuraamisen? Sen jälkeen ei tarvis kieltää enää kertaakaan, kun koirat osaavat seurata kontaktissa, ulkopuoliseen maailmaan huomiota kiinnittämättä. :wink:

Rapanhapakko kirjoitti:
Kuitenkin sellaisiakin tarinoita tässä on nyt kuultu, että 1.5 vuoteen asti urosta on voinut kuljettaa esimerkiksi koira puistossa. Tämän jälkeen on lauennut rähinä päälle urosten kanssa eikä koiraa ole enää muuksi muuttunut. Puuttumatta nyt siihen, mitä kaikkea näissä jutuissa on taustalla ja miten yleistä loppujen lopuksi on.. Pisti kuitenkin miettimään.

Esim. rotikoiden ja dobberien kanssa täysin normaali ilmiö, eivät yleensä ole aikuisina uroksina kaikkien kavereita tai koirapuistokoiria. Ei siihen kuole, jos koira ei ole jokaisen vastaantulijan kaveri, ei sen tarvikkaan. :-)

Ja Ishtarin teksteille hatunnosto, hienoa analyysiä. :nyökyti:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 1:56 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Yrittäkää nyt kuitenkin muistaa,että nää on vinttikoiria ja yksilöitä, eikä kaikkia voi vaan neuvoa lähtemään metsään ja unohtamaan koirapuistot.
Kaikkien koirat ei vaan yksinkertasesti pysy lähellä,joten aidattu alue on ainoa vaihtoehto.
Menee sitten vaan puistoilemaan sillon kun se on tyhjä tai siellä on sellanen koira, jonka kanssa tulee toimeen.

Nimimerkillä: Kateellinen niille,jotka voi koiriaan juoksuttaa vapaana :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:06 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Bärkki kirjoitti:
niin mitäs jos opettaisit niille käskystä seuraamisen? Sen jälkeen ei tarvis kieltää enää kertaakaan, kun koirat osaavat seurata kontaktissa, ulkopuoliseen maailmaan huomiota kiinnittämättä. :wink:

No ei oo enää tarvetta, kun ne kulkee muutenkin ihan nätisti. ;) Mulle riittää että pystyn ongelmitta liikkumaan koirien kanssa.

(ps. En siis ole missään vaiheessa sanonut, että kieltämistä, nyppäisyjä ja perkelettä käytettäis koko koiran eliniän. Sillä tavoin ne vaan on nuorena saatu aikasta nopeesti ymmärtämään, että remmissä EI rynnitä, räyhätä tai muutenkaan pelleillä. Toki joskus provosoituvat jostan vastaantulijasta, mutta vaikka kuinka olis opetettu seuraamista niin en usko hetkeäkään että ne seurais yhtään sen paremmin naksun ja namin kanssa jos vastaan tulee räksyttävä norfolkki 5 metrin fleksissä... ;) )

No joo, mä suhtaudun tähän remmikävelyasiaan vähän kuten vaikka pöydältä varastamiseen. Ei tullis mieleen ruveta opettaan koiralle naksun ja naminpussin kanssa luopumista ja jättämistä, jos se varastelee pöydiltä. Yksinkertaisesti se vaan kielletään, ja piste. On toiminut tähän asti, luulen että toimii jatkossakin. Sitten kun opetetaan näyttelyseisontaa, agia, istumista, aktivointilelujen työstämistä yms niin sitten asia on eri, ne ei mun mittapuussa ole samanlaisia itseisarvoja kuin eteenpäin käveleminen. Vaikea selittää... Lähden nyt kuitenkin kävelyttämään elikoita. :)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:10 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Kun sanoin, unohtakaa koirapuisto, tarkoitin luonnollisesti sitä että ei mene sinne muiden koirien sekaan. Ilman muuta kannattaa mennä silloin kun siellä ei ole muita! Niin mäkin tein mun aggren kanssa.

"Toki joskus provosoituvat jostan vastaantulijasta, mutta vaikka kuinka olis opetettu seuraamista niin en usko hetkeäkään että ne seurais yhtään sen paremmin naksun ja namin kanssa jos vastaan tulee räksyttävä norfolkki 5 metrin fleksissä..."

Mulla on nyt kaksi, joita opetan ohittamaan pelkästään vahvistamalla. Vielä en voi keulia, kun vanhempikin on vasta reilun vuoden, mutta minä odotan, että tällä menetelmällä mun koirien suusta ei pääse kertaakaan räyh. Ihan oikeasti, vaikka mikä berzerkkeri tulisi vastaan, niin mun koirien suusta ei pääse räyh. Se on mun tavoite, ja toistaiseksi se on toteutunut, mutta katsotaan nyt näiden murkkuiät ensin ennen kuin alan tosissani keulimaan :denti:

Tämä on oikeasti mun tärkein tavoite koirien koulutuksessa ja tähän pistän kaiken likoon. Minä vihaan ja häpeän remmiräyhäystä ja siihen tilanteeseen en halua.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:14 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Kommentoin lähinnä siksi tota, kun käsittääkseni Unkarilaiset pysyy vapaana hyvin hollilla ja kuuntelee omistajaa? :-)
Mutta esim. Dino lähtee samantien omille teille eikä tasan kuule korvilla enää mitään. Ainut missä päästän sen vapaaks on maalla,umpi metässä ja sielläkin se veteli omia teitään 3 tuntia vaikka kuinka huudeltiin.. Saaliin kun voi hävittää,mutta sitte taas ettiä uudelleen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:44 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ebes kirjoitti:
Toki joskus provosoituvat jostan vastaantulijasta, mutta vaikka kuinka olis opetettu seuraamista niin en usko hetkeäkään että ne seurais yhtään sen paremmin naksun ja namin kanssa jos vastaan tulee räksyttävä norfolkki 5 metrin fleksissä... ;) )

:shock: Etkö sä oikeesti ymmärrä mitä tarkoittaa, jos koiralle on opetettu sellainen toiminto, kuin seuraaminen siihen malliin, mitä vaaditaan esim. pk-suorituksissa, eli ehdottoman varmaksi? Se tarkoittaa sitä, että se koiraa seuraa ohjaajan vierellä, ainoastaan häneen keskittyen vaikka maailman tappiin ilman, että se häiriintyy tai provosoituu yhtään mistään ulkoisen maailman tapahtumista!!! Kun se on opetettu koiralle niin, että se sen todella osaa, niin sen jälkeen ei tarvita naksua, eikä edes nameja, koska koira toiminnnon osaa ja se on sille itsestäänselvä asia, kun kuulee "seuraa"- sanan. Tämä on siis se lopputulema, kun asiA on koiralle opetettu, eikä niin että "asiAA on opetettu", muttei todellakaan niin, että koira sen oikeasti osaisi ja sitten huudellaan ettei ne naksut ja namit toimi, kun ei itse edes tuota eroa tajuta! :?

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:54 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Tässä pätee varmaan taas se kokemus- tai näkemysero, mistä kirjoitin Cesar Millan -ketjussa, että jotkut eivät jotenkin "laske sitä", että ei-toivottu käytös toistuu, kunhan se loppuu silloin kun sanotaan "ei." Heitä ei haittaa, että koira toistaa saman taas vastaavassa tilanteessa. Mä taas en halua, että käytöstä olisi edes jouluna ja juhannuksena. Se ei riitä mulle, että koira toimii kun tietyt ehdot täyttyvät (esim. toimii kunhan vastaantulija ei ole sakemanni, toimii kunhan vastaantulija ei räkytä jne, näitä ehtoja kyllä riittää jos sille tielle lähtee. Mä olin ennen selittelijä, toivottavasti en ole enää. :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 2:55 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kommentoin minäki sanasen pelkästä silkasta ärsyyntymisestä näille joka paikassa ja kaikkialla hoettaville nykyaikaisille vaihtoehtoisille ja pehmeille tavoille. Varmasti pääsee näilläki pitkälle, riippuen koirasta.. Kaikenlaisilla huomion toisaalle siirtämisillä, mutta onko tämä vain "pakokeino" tilanteesta. No voihan toki koira oppia sen pysyvästi että toisen vastaantullessa on makkaranpaikka ja on ahneempi makkaralle kuin rähinälle jne.

Kyllä minun mielestä koiranomistajan pitäisi kyetä edes jollain tavoin lukemaan ja puhumaan koiraa. Ite ainaki uskon enempi oppiin jonka saa seuraamalla koirien keskinäistä hierarkiakäytöstä. Ongelmiin pitäisi puuttua ajoissa, osata tulkita pennusta se mahdollinen alttius häiriökäytökseen. Aktiivinen sosialistaminen ja tilanteiden ohitus oikeaoppisesti jo tässä vaiheessa. Säännölliset selätykset ja selätykset tilanteissa jossa uhotaan "koiramaailman turhaan" vastapuolelle ja selätettynä pyydetään se toinen uhkaavaksi koettu koira haistelemaan. Karjumisen voi minusta liittää näihin tilanteisiin, mutta en ole koskaan nähny koirien käyttävän keskenään potkua tai remmiä, sen enempää makkaraa kuin naksuttimiakaan..

Itelläniki ollut ja on uros jotka ei ohita joka puudelia tyynesti. Edesmennyt oli hurja ja paha jonka diagnosoin hyvin pian pelkäksi uhoilevaksi vellihousuksi ja käytös korjaantu yksistään sillä etten enää reagoinut uhoon, käytös unohtu hyvin pian ja tultiin toimeen aivan kaikkien kanssa. Nykyinen on taas machojätkä joka ei ole koskaan kohdannut voittajaansa luonnollisessa sosiaalistumisiässä ja luulee vaan yksinkertasesti itestään liikoja. En koe koiraa millään tapaa "hulluksi", mitä tervepäisin tapaus, mutta tässä mielessä toivoton, koska en halua alkaa järjestämään koiratappeluita yhyttääkseen vaan ehkä sen mahdollisen voittajan.. Määrätietonen ja johdomukanen selättäminen alkaa olla jo vuosikkaan kanssa mahdotonta, etenki jos sulla on pari samanmoista matkassa ja vastaantuleva koiranomistaja on näitä pehmeitä arvoja harjottava puudelinsa takkiin ja tossuihin pukenut. Siinä on poliisit paikalla ja eläintenpitokielto, etenki jos sinun macho on tyypillinen borzoi eli kova feikkaamaan ja parkuu jo kuin pistettävä sika siinä vaiheessa kun niskavilloja tapailet

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 3:02 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ilmari kirjoitti:
Säännölliset selätykset ja selätykset tilanteissa jossa uhotaan "koiramaailman turhaan" vastapuolelle ja selätettynä pyydetään se toinen uhkaavaksi koettu koira haistelemaan.

Tämän täytyy olla provo, et voi olla tosissasi? Jos sulla olis rotikka, olisit noilla touhuilla todennäköisesti jo päässyt hengestäsi. :orava: Milläköhän vuosisadalla sä oikein elät... :shockthink:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 3:08 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Kirjoitin että selätykset pentuvaiheessa. Enkä tajua mitä tähän sotketaan mitään rotikoita ku kyse oli borzoiuroksen rähinöistä. Borzoin jolla ei ole rotutyypissään palvelukoiramaista "oppimisalttiutta" ja mielyttämisenhalua

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:05 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Jotkut vain voisivat myöntää, että heidän metodinsa ei TODELLAKAAN ole se ainoa oikea... :rolleyebunny: Koiria on erilaisia ja joillekin toimii jokin metodi ja toiselle taas ei ja kolmannelle sopivasti osia kummastakin.

Pakko sanoa, että jännä juttu miten moni ongelmakoirakoiluttajakin on hengissä jouduttuaan selättämään mm. noita rotikoitakin ja jännä juttu miten minäkin, pelkkä koiraharrastelija olen hengissä tehtyäni sen rotikalle, amerikanakitalle, sakulle, airikselle... Senkin kun voi tehdä monin tavoin ja tapa on katsottava koiran ja tilanteen mukaan.

Kaikki koskettaminen, nyppäisy, turkista kiinni ottaminen ei ole väkivaltaa. Miettikää nyt oikeasti miten koirat toisiaan kouluttavat/ohjeistavat toimimaan/ kurittavat...

&
Working Jack Russell terrieri Pikku-Toivolan Saimi = Kara

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:31 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

^^ huh, huh Ilmari. Aika järkyttävää luettavaa, "selätykset pentuvaiheessa" ym... Minulla ei ole koskaan tarvetta tai aikomustakaan selättää pentua tai aikuista koiraa, en edes ymmärrä missä tilanteessa niin teet???
Ongelmia meilläkin on ollut, esim superarka koira, minkä olisi varmaan saanut sinulta turpiin, kun rähjää vastaantulijoille? Pennusta asti ollaan asiaa työstetty ja nykyään pärjätään niin, että jos tulee tiukka tilanne, väistetään vaikka metsään, ettei toisen turhaan tarvitse hermostua ja siellä otetaan kontaktia ja syödään nameja toisten mennessä ohi.

Ja oikeesti: koirat välttävät tappelua viimeiseen asti, ne eivät siitä nauti!

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]