Tarjalle
Mä en myöskään ole koskaan tajunnut sitä, kun ihmiset sanovat koiriensa tekevän niin tai näin toisilleen. Tai emän kurittavan pentujaan tietyllä lailla ja koittavat sitten tehdä samaa.
Oon ollu isossa kennelissä töissä ja hoitanut siellä useamman kymmenen pentuetta sekä omat muutama pentue, enkä koskaan, koskaan ole nähnyt emän käyttävän sellasta ruumiillista kuritusta/väkivaltaa pentuihinsa, jota jotkut ihmiset tekee.
Ja missään tilanteessa pennut eivät väistä emää niinkuin tekevät ihmisille, jotka niillä "pyyhkivät lattiaa".
Ihmiset luulevat itsestään liikoja. Että osataan tulkita koirien käytöstä ja toimitaan samalla tavalla kuin koira.
Sitten taas meitä, jotka karttaa fyysistä kuritusta pidetään kukkahattuilijoina, makkaran kanssa lässyttäjinä. Me sentään ei koiteta toimia kuten koirat, koska ei siihen pystytä

Ja sen kun tiedostaa niin pääsee jo suht pitkälle. Ilman alistamisia tai tuuppimisia.
Ja ei, ei meilläkään koirat ota pöydistä ja tee mitä niitä huvittaa. Mutta asiat voi hoitaa muutenkin kuin pelon kautta ja niin, että luottamus menetetään.
Willikselle; mun koirat ei pysy jalassa kiinni, eikä usein silmässäkään

Esim. nuo kaksi vanhinta narttua ovat sellanen tehokaksikko, että persvalot vilkkuu useinkin.
Mä en myöskään kouluttamalla kouluta koiriani. Silti ne arjessa elämällä oppii tavoille, ilman fyysistä kuritusta. Jos siihen lähtisin, olisin tod.näk kädetön ja lopuksi varmaan hengetön.
Mulle tuli tuo piesty whippet vuosi sitten. Koitti käyttää hampaita mm. kynsienleikkuussa. Sitä oli pidetty dominoivana jne. ja alistettu. Mä leikkasin sen kynsiä pitkään niin, että se seisoi ja nostin jalka kerrallaan ylös. Mies oli pääpuolessa, mutta ei pitänyt väkisin kiinni tms. Homma sujui ja hetken päästä pystyin leikkaamaan ne yksin niin, että koira seisoo. Ilman naksua, ilman nameja. Viimeviikolla sain eka kerran leikattua niin, että koira makas sohvalla eikä ponkassu ylös. Koska se luotti ettei mitään pahaa tapahdu.
Toki olisin voinut sen ekakerralla kun murisi ja koitti purra, pistää sen ketoon ja leikata väkisin. Mutta miksi? Sen vuoksi että mulle ei kukkoilla vai