Tänään on Ma Joulu 09, 2019 3:06 am

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Borzoiurosten teini-iän rähinä
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:45 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

No no Tarja :-) Vaikuttaako mun koirat pieksetyiltä? Ja tosi on että arkaa koiraa on siedätettävä varoen ja vähän kerrassaan. Itse tein oman yliarkani, eka venakkoni kans 3-4v määrätietoisen työn ja lopputuloksesta olin ylpeä.

Ja kyllä olen selättäny tätä nykyurosta jonku kerran, samoin ton nuorimmaisen syksyllä. Kyllä siitä luonteesta täytyy vaan olla ensin varma. Tämä nuorimmainen vaan päätti yks kerta ettei häntä enää harjata eikä leikata kynsiä. Mikään hyvä ei auttanu ja yritti käyttää huutamisen lisäksi hampaita. Heitin sen kenttään tohon keskelle pihaa vaikka huusi että talitintit varmaan puusta tippu :oops: Siinä harjailtiin tovi jos toinen koira jalkovälissä ja paikalla ollu kaveri toi vielä kynsisakset. Ja tämä ainoa kerta, enää ei edes nyitä tassua kädestä kun otan sen käsittelyyn. Ja kyllä olen varma tehneeni oikein, koska tunnen luonteen joka on kingi koirien kesken ja syrjäytti jo aikaa sitten itseään puolta vanhemman nartun, joka taas vaan ei välitä, väistää ruokakupilta yms

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:52 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Tarjalle :nyökyti: :rokrok:

Mä en myöskään ole koskaan tajunnut sitä, kun ihmiset sanovat koiriensa tekevän niin tai näin toisilleen. Tai emän kurittavan pentujaan tietyllä lailla ja koittavat sitten tehdä samaa.
Oon ollu isossa kennelissä töissä ja hoitanut siellä useamman kymmenen pentuetta sekä omat muutama pentue, enkä koskaan, koskaan ole nähnyt emän käyttävän sellasta ruumiillista kuritusta/väkivaltaa pentuihinsa, jota jotkut ihmiset tekee.
Ja missään tilanteessa pennut eivät väistä emää niinkuin tekevät ihmisille, jotka niillä "pyyhkivät lattiaa".

Ihmiset luulevat itsestään liikoja. Että osataan tulkita koirien käytöstä ja toimitaan samalla tavalla kuin koira.
Sitten taas meitä, jotka karttaa fyysistä kuritusta pidetään kukkahattuilijoina, makkaran kanssa lässyttäjinä. Me sentään ei koiteta toimia kuten koirat, koska ei siihen pystytä :wink: Ja sen kun tiedostaa niin pääsee jo suht pitkälle. Ilman alistamisia tai tuuppimisia.

Ja ei, ei meilläkään koirat ota pöydistä ja tee mitä niitä huvittaa. Mutta asiat voi hoitaa muutenkin kuin pelon kautta ja niin, että luottamus menetetään.

Willikselle; mun koirat ei pysy jalassa kiinni, eikä usein silmässäkään :D Esim. nuo kaksi vanhinta narttua ovat sellanen tehokaksikko, että persvalot vilkkuu useinkin.
Mä en myöskään kouluttamalla kouluta koiriani. Silti ne arjessa elämällä oppii tavoille, ilman fyysistä kuritusta. Jos siihen lähtisin, olisin tod.näk kädetön ja lopuksi varmaan hengetön.

Mulle tuli tuo piesty whippet vuosi sitten. Koitti käyttää hampaita mm. kynsienleikkuussa. Sitä oli pidetty dominoivana jne. ja alistettu. Mä leikkasin sen kynsiä pitkään niin, että se seisoi ja nostin jalka kerrallaan ylös. Mies oli pääpuolessa, mutta ei pitänyt väkisin kiinni tms. Homma sujui ja hetken päästä pystyin leikkaamaan ne yksin niin, että koira seisoo. Ilman naksua, ilman nameja. Viimeviikolla sain eka kerran leikattua niin, että koira makas sohvalla eikä ponkassu ylös. Koska se luotti ettei mitään pahaa tapahdu.
Toki olisin voinut sen ekakerralla kun murisi ja koitti purra, pistää sen ketoon ja leikata väkisin. Mutta miksi? Sen vuoksi että mulle ei kukkoilla vai :eihelev:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:53 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Sen vielä sanon 9 borzoin kokemuksella etten voi olla väheksymättä pentu ja nuoruusvaiheen sosiaalistamista ja käytöksen oikeaan suuntaan ohjaamista. Kyllä se usein on vaan sivistymättömyyttä kohdata erilaisia asioita ja tilanteita.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 4:58 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

En tajua onko toi tekstinvääristelykyky kiinni naissukupuolesta vaan mistä ja siitä olettamuksesta että miehet on auttamattomasti aivottomia sikoja.. Minä en ole sanallakaan puhunu selkäänantamisesta tms. vaan yksinkertasesta selätyksestä :? Kaikenlainen mätkiminen ja huitominen ei minusta kuulu koirienkieleen, ei myöskään nämä vanhakantaset, työnnetään pennun kuono kusilammikkoon yms. jutut. Ei teijän kans maksa käyttää aikaa ja vaivaa :D Lupaan olla taas vähän aikaa osallistumatta, kurkkaamatta koko foorumille

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 5:04 pm 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

Bärkki kirjoitti:
Etkö sä oikeesti ymmärrä mitä tarkoittaa, jos koiralle on opetettu sellainen toiminto, kuin seuraaminen siihen malliin, mitä vaaditaan esim. pk-suorituksissa, eli ehdottoman varmaksi?

Ymmärrän, ja siihen on syynsä ettei mulla ole aktiivista aivotoimintaa vaativia pk-rotuja. Mun hermorakenteella ja kärsivällisyydellä joku meistä ehtii hautaan saakka ennen kuin ensimmäinenkään koira on koulutettu pk-suoristusten tasolle. :denti:

Ps. 12 km lenkki takana, mulla oli mukana 2 koiraa joista toinen meidän lauman pahin räyhä, yks räkyttävä koira ohitettiin ja sen kohdalla se nosteli vähän korviaan. Kun tähän pisteeseen oon päässyt helpolla, en ala vaikeammalla kaavalla edes yrittämään. ;)

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 7:11 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

No johan on taas keskustelut :D kyllä tää aina yllättää yhtä paljon, että vinttikoirien omistajienkin keskuudessa on näitä, jotka kannattaa "väkivaltaisia" (tai ilman lainausmerkkejä) koulutusmetodeja kuten selättämistä tai sitä piikkipantaa... :( Ihan kamalalta tuntuu lukea tekstejä "heitin kenttään koirani", kun se on aivan turhaa mun mielestäni. Heittääkö toiset koirat toisiaan kenttään? Ei, kyllä se alistumisele lähtee ihan sen alistuvan koiran aloitteesta ja on vain silloin aito ja tarkoittaa oikeaa alistumista... totta kai rimpuilevan tai vaikka hoitotoimenpidettä vastustelevan koiran kanssa tulee sitä pitää sitten tiukassa otteessa, jotta koira ei opi että näin mä pääsen tästä tilanteesta pois, ja rauhoittaa koira "syliotteeseen" (mä opetan tän pennuille aina, rauhoittumisen syliin/halausotteeseen), mutta ei siinäkään tartte koiraa minun mielestä "heitellä kenttään" vaan olla ihan vaan määrätietoinen ja päättäväinen itse, puremisenkin saa estettyä kun pitää kuonosta kiinni jos on terävämpi tapaus hyppysissä.

Mulla nyt ei ole borzoita eikä urosta, mutta samaa mieltä olen siis siitä minkä joku ketjun alussa mainitsi, että jos pakote/kielto tms. tehoaa niin kyseessä on todennäköisesti kuitenkin melko pehmeä koira eikä suinkaan mikään pullisteleva kovis, kovaan kun harvemmin se kova keino edes puree. ;) Ja useinhan se pullistelu johtuukin ihan vain siitä, että koira on epävarma ja sen takia rähjää toisille koirille. Tää on tuttua kauraa toisen rotuni parissa, joka ei ole sieltä koirasosiaalisimmasta päästä rotuja ja äänenkäyttökin on hyvin vahvasti verissä... eli remmirähjäys on yksi yleisimmistä ongelmista lappalaisten keskuudessa. Nyt kun minulla on teini-ikäinen unkarilainen, niin sillä on vahtivietti herännyt ja tuntuu haukkuvan nykyään kaikkea erilaista tai havaitsemaansa liikehdintää näkökentässään, ja erityisesti toiset koirat sekä lapset aiheuttavat valtavan haukkurähjäyskohtauksen. Eikä tuo kyllä johdu siitä ettei koiraa ole selätetty pentuna tarpeeksi (itse asiassa ei kertaakaan, ei kuulu tapoihini moinen keskiaikainen "koulutus"kikka), vaan ihan siitä että koira on nyt siinä iässä että se on epävarma teini, ihan samalla tavalla koirillakin on murrosikä fyysisine muutoksineen kuin ihmisellä tai millä tahansa nisäkkäällä ja se vaikuttaa myös henkiseen puoleen. Ja ainakin mun maalaisjärki sanoo, että jos tuollaista epävarmaa ja jännitystään rähjäyksellä purkavaa koiraa meneekin potkimaan tai selättämään, niin eihän se nyt ainakaan paranna luottamusta ihmiseen ja vähennä epävarmuutta?! Zeldasta olen huomannut, että jo hihnan kiristyminen aiheuttaa käytöksen voimistumista, ja ihan turha sitä on kieltää tai muksia takamukselle tai napata niskasta tai korvasta (myönnän, joskus väsyneenä sitä ei aina jaksa kuitenkaan olla 100 % täydellinen kukkahattu jos koira ei vaan rähinältään halua ottaa kontaktia minuun... mutta se onkin ihan vain omaa "syytäni" kun en ole vielä saanut koiralle opetettua kontaktia kaikissa häiriötilanteissakin ;) ) kun ei se auta mitään. Täytyisi siis meilläkin vain harjoitella lisää toisten koirien kohtaamista ja mielellään ihan keskenämme eli käydä kävelyllä yhden koiran kanssa ja siedättää sitä noihin kohtaamisiin ettei niissä ole mitään jännitettävää. Arkitottis/näyttelytreeneissä toisten koirien ohittelu sujuukin jo hyvin, nyt vaan täytyis saada sovellettua opitut jutut tuonne kävelyteillekin (ja aina välillä se onnistuukin, ja siitä tietenkin koiraa hurjasti kehutaan! :) ). Ja varmastihan tämä taas helpottuu jo ihan pelkästään senkin myötä, kun koiralle tulee ikää ja itsevarmuutta lisää, ne on nää teinikoirat aina vähän tämmöisiä...

lpkn Keira
3 x BAL + eksoottiset otukset

http://korpinlaulu.blogspot.fi/

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 8:48 pm 
Poissa
Keltanokka

Ishtar kirjoitti:
Tarkoitatko kysyä, mitä voi tehdä jotta tiettyjen koirien välit palautuisivat hyväksi? Minä käyttäisin taas sitä omaa suosikkiani eli estämistä. Nuoret urokset saattavat tykätä siitä keskenään pullistelusta ja rähisemistä, ja mitä enemmän ne pääsevät sitä tekemään, sitä todennäköisemmin siitä tulee tapa. Jonkun aikaa, onko se sitten sen aikaa että murrosiän hormoonikuohunnat on menneet ohi, en päästäisi kyseisiä koiria keskenään irti.

No ilmiötä yleensä tässä nyt lähinnä ajattelin.

Mutta.. Pientä tarkennusta, jos ei haittaa. Eli ymmärsinkö nyt ajatuksesi oikein.. Olet sitä mieltä, että murkkuiällä on nokkapokkailuun oma herkistävä vaikutuksensa.?

Tarkastelisitko tätä ensisijaisesti ohimenevänä ilmiönä (koiran kasvuun ja/tai ikään liittyvänä) vai ongelmana?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:22 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Kyllä murkkuikä vaikuttaa ja kyllä se minulle olisi ongelma, vaikka olisi ohimenevä tapaus. Minusta sitä ei voi tietää etukäteen, onko se ohimenevää vai ei, joten itse suhtautuisin siihen kaiken varalta ei-ohimenevänä ja tekisin niin kuin aiemmin sanoin eli en päästäisi pullistelutilanteita tulemaan, kävisin runsaasti yhteisillä remmilenkeillä jne. Kun siinä on se vaara, että koira alkaa tykätä pullistelusta tai muuten kokee pullistelun kannattavana, jos se sen makuun pääsee, ja silloin se ei tosiaan mene ohi.

Viimeksi muokannut Ishtar päivämäärä Su Helmi 03, 2013 9:23 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:23 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Tulin vielä katsomaan oisko tossa minun kirjottamisessa ollu joku tulkintavaikeus. No näen syyn enempi tunnepuolisen tahtotilan tulkinnaksi.. Nyt olen sitten koiranpieksäjäki. En tiä lähteekö moderni koirankasvatus enää siitä ajatuksesta että koira olisi omistajansa hallinnassa? Kyllä minun mielestä hyökkäävästi ja aggressiivisesti käyttäytyvä koira on parempi jättää sitten ihan kokonaan kotiin kasvamaan tai liikkua vain öiseen aikaan.. Kuin alkaa kierteleen ja väisteleen sen kanssa ohikulkijoita, joka tekee koirasta entistä epävarmemman, aistiessaan omistajansa epävarmuuden ja kierre on entistä vaikeampi katkaista. Ja lopulta tulee väistämättömän edessä sekä ulkopuoliset että omistaja purruksi.

Selättämisessä on aste-eroja kallo halki asvalttiin paiskaamisesta.. Epävarmoissa tilanteissa koiran puhtain reaktio on alistuminen. Onko teistä kukaan nähnyt kuinka pentukoira (nuori koira) kohtaa itseään isomman tuntiessaan itsensä epävarmaksi? Minusta se on suorastaan hellyttävä näky. Mennään peppu ketkalla maata myöten, häntä heiluu, mielistellään ja jopa nuoleskellaan vieraan suupieliä, keikahdetaan kyljelleen tai selällään maahan, antaessa vieraan haistella peppua. Itse vaan olisin valmis kokeilemaan aggressiivisen kanssa, kysyisin onko vastaantulija varmasti kiltti, kellistäisin koiran ja pyytäisin vastaantulijaa haistelemaan. Tätä voi verrata tähän Beanan syliotteeseen, joskin minusta "selättäminen" on koiralle loogisempi kuin olla mammansylissä josta on pokkaa räiviä entistä kovemmin. Itselläni oli yliarka venakko joka ei todella inahtanutkaan puolustautuakseen, se kilju silkkaa puhdasta pelkoa, se vaan sinkosi kaaressa ilmaan ja paiskautu remmin loppuessa maahan (jos ei päässyt riistäytymään karkuun) jos huomasi vieraan koiran jossain horisontissa. Kyllä siinä paljon sai tehä saavuttaakseen koiralle itsevarmuuden, eikä todellakaan käynyt pienessä mielessäkään mitkään selätykset. Se vielä että tarkotin näissä kommenteissa pennulla >6 kk selvästi aggressiivisen hyökkäävästi muita kohtaavaa koiraa, en mitään viisviikkoista.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:25 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

Ebes kirjoitti:
Bärkki kirjoitti:
Etkö sä oikeesti ymmärrä mitä tarkoittaa, jos koiralle on opetettu sellainen toiminto, kuin seuraaminen siihen malliin, mitä vaaditaan esim. pk-suorituksissa, eli ehdottoman varmaksi?

Ymmärrän, ja siihen on syynsä ettei mulla ole aktiivista aivotoimintaa vaativia pk-rotuja. Mun hermorakenteella ja kärsivällisyydellä joku meistä ehtii hautaan saakka ennen kuin ensimmäinenkään koira on koulutettu pk-suoristusten tasolle. :denti:

Ps. 12 km lenkki takana, mulla oli mukana 2 koiraa joista toinen meidän lauman pahin räyhä, yks räkyttävä koira ohitettiin ja sen kohdalla se nosteli vähän korviaan. Kun tähän pisteeseen oon päässyt helpolla, en ala vaikeammalla kaavalla edes yrittämään. ;)

Eli siis ongelman ydin ei ole siinä, että positiivinen vahvistaminen ei toimisi, vaan siinä, ettei sun oma hermorakenteesi ja kärsivällisyytesi riitä sillä kouluttamiseen, vaan ennemmin sitten kiellät ja komennat kerta toisensa jälkeen. Eli vika ei ole koulutusmenetelmässä, eikä koirissa, vaan tyypillisesti.... :wink:

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:33 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

En tiedä miten teidän laumassa, mutta mulla ei ole koirat kampanneet toisiaan selälleen, kyllä se koira (pentu) itse menee selälleen toisen eteen, aivan itse eikä toinen tee mitään. Minusta tätä ilmiötä ei vastaa millään lailla se että ihminen selättää koiran. Mää tunnustan että olen selättänyt koiria aikoja sitten ja tulin tulokseen, että never again. Tasan minkään valtakunnan hyötyä ei ollut, päinvastoin. Sääli niitä koiria, joita väärin kohtelin, että oppirahat on tullut maksettua ja olen ottanut opikseni. Vieläkin hävettää.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:37 pm 
Poissa
Rehellisesti Vanhapiika
Rehellisesti Vanhapiika

^Mä olen ikuisesti kiitollinen siitä yhdestä ongelmaisesta kodinvaihtajasta, jonka ansiosta jouduin perehtymään asioihin astetta syvällisemmin ja nöyränä opettelemaan ihan uuden tavan kouluttaa eläintä. Sen jälkeen kaikki mun koirani on taatusti saaneet paljon parempaa kohtelua, kuin mitä muuten olisivat saaneet ja mä olen tästä asiasta kiitollisempi, kuin elämässäni mistään muusta, ihan tosissani. :-)

Unkarilaiset Impi, Elma, Laina, Oiva ja Aimo, mäyriäiset Osku, Olli ja Aune sekä ranskalainen lurppaturpa Uuno!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:47 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Ilmari kirjoitti:
Kyllä minun mielestä hyökkäävästi ja aggressiivisesti käyttäytyvä koira on parempi jättää sitten ihan kokonaan kotiin kasvamaan tai liikkua vain öiseen aikaan.. Kuin alkaa kierteleen ja väisteleen sen kanssa ohikulkijoita, joka tekee koirasta entistä epävarmemman, aistiessaan omistajansa epävarmuuden ja kierre on entistä vaikeampi katkaista. Ja lopulta tulee väistämättömän edessä sekä ulkopuoliset että omistaja purruksi.

Oho, tarkoitatko minua ja miten toimin aran koirani kanssa? Koira joka tänä vuonna täyttää 8-vuotta, ei ikinä ole minuun kohdistanut mitään aggressiota ja sitä tuolla koiralla ei ole. Se on arka, oli pennusta asti, sen kanssa aloitettiin heti ohitusharjoitukset (yksityistunneilla) ym ja siitä se sai sen verran itsevarmuutta että ei enään huutanut suoraa huutoa kun näki toisen koiran. Meidän väistämiset eivät ole mitään epävarmaa kohellusta, monesti kun huomaan että koirakko lähestyy, ottavat koirat minuun kontaktin, kun tietävät että namia tulossa. Väistämme, niin että tilanne pysyy hallinnassa ja namia syöden, stressaantunut koira ei pysty syömään, sen varmaan tiesit Ilmari?

Ilmari kirjoitti:
Itse vaan olisin valmis kokeilemaan aggressiivisen kanssa, kysyisin onko vastaantulija varmasti kiltti, kellistäisin koiran ja pyytäisin vastaantulijaa haistelemaan.
Tämä ylittää minun käsityskykyni, miksi ihmeessä toimisit näin???

Zatravin Foma Filaret "Felek" -13
Teine Art Nouveau "Fonso" -10
Borzowski's Lubor Lightyear "Rudak" -05
Borzowski's Barislav Buran "Tima" -03

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 9:54 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Bärkki, no joo, näinhän se on mullakin eli saattaisinpa olla mulkvisti edelleen, jos yhdellä ei olisi ollut rähinäongelmaa, ja jouduin oikeasti alkaa perehtymään koirien kouluttamiseen. Siihen asti menin jollain ihmeen vanhanaikaisella perinnetiedolla ja mutulla, joilla ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa, ei minkäänlaista. Mutta en mäkään silloin ymmärtänyt ollenkaan, kun kuuli shaping-juttuja. Ihan ihmehommana pidin eikä se kiinnostanut mua yhtään. Näkökulmien ero on niin suuri, että on hyvin vaikea löytää yhteistä kieltä ja ymmärrystä ja sitten vielä kun ennakkoluulot (positiivinen vahvistaminen=houkuttelua ja että kaikki sallitaan, mitä se ei tarkoita!) sotkevat, niin kyllähän se keskustelu on hyvin vaikeaa, niin kuin nyttenkin. Mää uskon kuitenkin jokseenkin ymmärtäväni ns. vastapuolta, koska mää olen ollut itsekin selättäjä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 10:03 pm 
Poissa
Lähtökopissa
Lähtökopissa

Yritetään tytöt ajatella että asioista ollaan eri mieltä ja sitten jos toinen vituttaa syystä tai toisesta niin sanotaan syyt ja asiat yksityissektorilla. En tarkottanu Tarja sinua missään kohden, ehkä toi väistely jäi sulta ja omistajansa pureminen tais olla Ebesiltä. Ei niissä rivienväleissä useinkaan mitään ole. Paha mieli tämmösestä tulee, tuskin meistä kukaan rikkiviisas on. Oon vaan syntyny aktiivisesti harrastavaan koiraperheeseen ja omistanu itsenäisesti 9 venakkoa, joista uskon vilpittömästi tehneeni ainaki pääkopaltaan terveempiä. Monesti tuppaan miettimään ehkä liikaakin ja turvautumaan käyttäytymisseurantaan, minusta se on vain ainoa avain lajituntemukseen. Oon myös eläissäni toiminut muiden lajienki parissa kuten sonnien ja orihevostenki, eikä niiden kanssa ansiot ole aivan tyhjiä. Eläin on lisäksi aina yksilö lajista, sukupuolesta ja rodusta riippumatta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]