Tänään on Ma Marras 18, 2019 12:44 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Greyhound-jalostuksesta, greyhound rotuna
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2013 7:42 pm 
Poissa
Keltanokka

Kimmokkeen tähän kannanottoon sain itse asiassa Jagsterin kirjoituksista Katiskassa. Täällä Tuulen koirissakin näyttää olevan greyhound-keskusteluun mahdollisuus.

Silmiini muun muassa osui eräässä artikkelissa hänen lausahduksensa siitä, että meillä Suomessa löytyy muutama ” yritteliäs” kasvattaja, joka sekoittaa keskenään näyttelylinjaisia ja ratalinjaisia greyhoundeja. Tarkka lainaus kirjoituksesta on tämä:” Greyhoundia on suojannut se, että muutamaa yritteliästä lukuun ottamatta linjoja ei ole sekoitettu. Whippetillä samaa onnea ei ole ollut”.

Kennelliitto – joka monelle ratalinjaisten kasvattajalle/harrastajalle on lähes merkityksetön järjestö – jakaa vuosittain ns. Vuolasvirta-palkintoa ansioituneille kasvattajille, eri roduissa. Useinkin nämä ko.plakaatilla palkitut kasvattajat ovat näyttelymenestystä koirineen saavuttaneita. Kun tiedetään, millaista koiranjalostusta Lauri Vuolasvirta halusi ja millaisista asioista hän kirjoitti, hän todennäköisesti kääntyisi haudassaan, kun myös käyttökoirista lähes pelkiksi näyttelykoiriksi jalostettuja rotuja kasvattajineen palkitaan hänen nimeään kantavalla palkinnolla!

Lauri Vuolasvirta piti esimerkkinä koiranjalostuksessa greyhoundia. Hänen mukaansa greyhoundia piti jalostaa niin, että saataisiin aikaiseksi niin sanottuja ”kauniita juoksijoita”, joilla oli sekä rodunomainen ulkomuoto että käyttöominaisuudet kohdallaan. Siksi tulisi yhdistää keskenään ns. näyttelylinjaisia ”kauniita” yksilöitä rata-/käyttölinjaisiin greyhoundeihin, tietyn kaavion, sukupolvivaihtelun mukaan. Hän ei ollut mikään huippunopeiden rataohjuksien ihailija sen enempää kuin pelkästään ulkomuotojalostuksenkaan kannattaja. Ääripäitä ei hänen mukaansa yhdessä ja samassa rodussa tarvittaisi. Eli hänen ideansa oli joidenkin ratalinjaisten kasvattajien mielestä tuo typerä jalostusidea: rata-/käyttölinjaisten ja ”näyttely”linjaisten greyhoundien yhdistäminen yhdeksi roduksi nimeltä greyhound!

Olen samaa mieltä: yhdessä ja samassa rodussa ääripäitä ei tarvita. Sitä paitsi ratalinjaiset greyhoundit eivät edes ole enää ns. käyttökoiria, tietyn mallisen radan ympäri laukkaaminen on pelkästään koiraurheilua, eikä sillä mitata käyttöominaisuuksia. Greyhoundkin on ollut alun perin käyttökoira, metsästykseen käytetty koira, jossa koira on tarvinnut muunkinlaisia ominaisuuksia kuin vain suunnatonta nopeutta. Sekuntikellon kanssa jalostettu ratagreyhound on yhtä epätyypillinen rotunsa edustaja kuin on pelkästään ulkomuodon perusteella jalostettu näyttelygreyhound, kumpikaan ei enää kykenisi alkuperäiseen tehtäväänsä, mihin ne aikoinaan tarkoitettiin, mutta eri syistä. Näin ollen kumpainenkin tyyppi on omassa kategoriassaan niin sanottu ”one trick pony”, vain yhtä tarkoitusta varten jalostettu, eli saman kolikon kaksi hyvinkin erilaista puolta.

Se, että joku alkaisi kasvattaa ns. ”kauniita juoksijoita” Lauri Vuolasvirran jalostusohjelman mukaan, ei olisi millään tavalla typerää, eikä ”rikos” greyhound-rotua kohtaan. Niin kauan kun kasvattamisessa ja harrastamisessa noudatetaan eettisiä ja eläinsuojelullisia periaatteita, ei ”toisenlainen” jalostusohjelma, näyttelylinjaisten ja käyttö -/ratagreyhoundien yhdistäminen, joka kuitenkin periaatteessa on yksi ja sama rotu, voi olla mitenkään typerää tai tuomittavaa. On lisäksi kummallista, että ratalinjaisten greyhoundien kasvattajat/harrastajat haluavat monopolisoida ”greyhound”-käsitteen ratalinjaisille, ja nimike ”englanninvinttikoira” taas kuuluisi ns. näyttelylinjaisille yksilöille. Miksi? Miten pelkästään nopeuden perusteella jalostetut greyhoundit olisivat sen greyhoundmaisempia kuin näyttelylinjaisetkaan?

Greyhoundien kasvattamista ei kukaan voi monopolisoida, eikä päättää, miten ja mihin suuntaan joku/jotkut haluavat vaikkapa greyhoundia jalostaa/kasvattaa. Jos joku on sitä mieltä, että yhdet ja samat yksilöt voivat pärjätä sekä näyttelyssä, maastossa että radallakin,niin miksi hän ei voi tai saa sellaisia yksilöitä jalostaa? Keneltä se on pois? Miksi greyhoundURHEILU on se ainut tapa harrastaa/kasvattaa rotua nimeltä greyhound?

Rodusta nimeltä ”greyhound” puhuttaessa on muistettava, että sekä ratajuoksu että näyttelytoiminta ovat kumpikin yhtä keinotekoisia harrastus- ja huvittelumuotoja, rotu nimeltä greyhound ei ole syntynyt/kehittynyt alun alkujaan, hyvin kauan sitten, kumpaakaan tarkoitusta varten, vaan molemmat huvittelumuodot on keksitty vasta hyvin paljon myöhemmin!

Blue Velvet.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Greyhound-jalostuksesta, greyhound rotuna
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2013 7:51 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Näin sen pitää ollakin, komppaan täysillä kirjoittajaa. :nyökyti: :rokrok:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2013 7:54 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Olisi mielenkiintoista tietää, minkä vahingon kirjoittaja kokee sekalinjaisissa whippeteissä tapahtuneen ja minkä linjan vahingoksi. Omasta mielestäni sekalinjaiset whippetit vaikuttavat oikein monipuolisilta harrastuskoirilta.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoirat
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca
Budha Deula Perphenazinum, Lila
Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2013 8:04 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Mulla on kans tuo Vuolasvirran kirjoitus jossain vanhassa greyhoundien vuosikirjassa 70-luvun alulta. Silloin linjoja yritettiin kovastikin yhdistää, mutta ilmeisesti homma ei sitten syystä tai toisesta oikein ottanut tuulta alleen.
Jos joku haluaa yhdistellä näitä linjoja niin juu, se ei ole keneltäkään pois. Itsekin olen joskus leikkinyt ajatuksella tälläisen ottamista.
Mutta rodun suuntaa ei kyllä enää muuteta oikein suuntaan tai toiseen jos maailmanlaajuisesti ratalinjaisia on kannasta 99,999999999%

Mä kyllä pidän rotua käyttörotuna vaikkei kovin montaa käytetä enää siihen alkuperäiseen käyttöön. Käyttökohde on vaan muuttunut useimmilla.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 12:01 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^ :nyökyti:

Mun mielestä ratagreyhoundin ratajuoksu on paljon enemmän käyttöä kuin geelin näyttelykehässä ravaus. Radalla sentään koiran kropan pitää olla kunnossa. Näyttelykehässä nätiltä näyttäminen ei vaada kovin priimaa terveyttä, enkä puhu nyt pelkästä geelistä.
Mun mielestä yksi käyttökoiran "ehto/tae" on se, että kroppa kestää työn. (Tapaturmat eivät tähän liity.)
Ja anteeksi jos loukkaan jotain näillä rotunimillä, en tarkoita niillä pahaa, ne vain kertovat helposti mistä linjasta puhun. :-)

Mulle on kanssa ihan se ja sama jos joku tekee mitäkin risteytyksiä, tai on tekemättä.
Mutta aina kun tehdään pentue, niin olisi hyvä välttää turhia terveysriskejä. Ainahan pentue on jollain tapaa riski, mitä vaan voi sattua ja tapahtua elävien olentojen kanssa kun puuhataan. Mutta sellaisten tietoisten isojen riskien ottoa en ymmärrä. Jos isä koiran suvussa on tiedossa sairaudet a, b ja c niin miksi sitä pitäisi käyttää, ihan vain sen takia että saadaan kaksi eri linjaa yhdistettyä? Siinä tapauksessa jos molempien suvut on terveet, niin anti palaa. Olkootkin ketä vaan mitä vaan linjaa.

Linjojen risteyttämisestä vielä, että kyllähän sitä monia muitakin saman rodun sisällä olevia eri linjoja risteytetään. Eikä kai siinä mitään suurta ongelmaa kukaan näe? Ja jos näkee niin ei se silti kiellettyä ole. Jokainen tekee mitä tykkää.
Rotujakin risteytetään aika surutta ja joskus se on hyvä vain. (Esim tuotantoeläimet, kissat, kanit, hevoset jne jne)
Mä itse enemmän inttäisin tuon yksilöiden ja niiden sukujen sopivuutta jalostukseen, kuin sitä että mitä linjaa nyt sitten joku on tai ei ole. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 9:21 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Lainaa:
Mutta aina kun tehdään pentue, niin olisi hyvä välttää turhia terveysriskejä.

Olen harkinnut greytä rotuna itsellenikin ja siitä aina toisinaan haaveilen, mutta harrastusmahdollisuuksien rajallisuus koiran vammautumisriskien vuoksi on omalla kohdalla torpannut idean todennäköisesti lopullisesti pois. En itse osaa pitää terveenä rotua joka ei voi juosta ovaalia jos pohjana on nurmi koska se on vaarallista, puhumattakaan "vaikeammasta" maastosta kuten nyt vaikkapa pelto tai hiekkamonttu koska ne ovat rodulle sen jalostuksen myötä tulleen nopeuden vuoksi vaarallisia.

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että ns. arkielämässä ratagrey on vähintään yhtä kelvoton kuin geelikin ja jalostuksessa on todella menty metsään. Ongelmahan näiden jalostuksessa on ne määreet joiden perusteella jalostetaan. Ihmisille kohtuullisuus on ihan mahdotonta ja näissä se näkyy erityisen hyvin. Monissa tilanteissa on surullista ja naurettavaa, että monia rotuja dissataan niille jalostettujen ominaisuuksien perusteella kun samaan aikaan nämä ns. terveinä pidetyt kärsivät ihan yhtälailla monista jalostuksen kautta tulleista ongelmista (päällimmäisenä epäilemättä nopeuden ja voiman tuoma tapaturma-alttius).

Itse tuen täysillä näiden "yritteliäiden" whippet-kasvattajien pyrkimyksiä tuottaa ei niin nopeita mutta silti täysin kyvykkäitä juoksijoita jotka voivat vielä pyörähtää näyttelykehässäkin ja toivonmukaan oman koirani tuleva pentue menee juuri tähän kastiin ;)

Besties User Friendly

Piuhaputiikki, näyttelyhihnoja!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 10:46 am 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

mukle kirjoitti:
. En itse osaa pitää terveenä rotua joka ei voi juosta ovaalia jos pohjana on nurmi koska se on vaarallista, puhumattakaan "vaikeammasta" maastosta kuten nyt vaikkapa pelto tai hiekkamonttu koska ne ovat rodulle sen jalostuksen myötä tulleen nopeuden vuoksi vaarallisia.

No, eipä pellon ja hiekkamontun jälkeen paljon vapaanajuoksutuspaikkoja jäisi :D

Ylijalostuksen ongelmat liittyy lähinnä ratoihin, missä koirat saavat itsensä täyteen vauhtiin. Ei niinkään arkeen versus muut vinttikoirat

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:07 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

^Taas komppaan Mikkoa. :nyökyti:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 11:15 am 
Poissa
Ei niinku jaksais tota Putinia...
Ei niinku jaksais tota Putinia...

mukle kirjoitti:
Olen harkinnut greytä rotuna itsellenikin ja siitä aina toisinaan haaveilen, mutta harrastusmahdollisuuksien rajallisuus koiran vammautumisriskien vuoksi on omalla kohdalla torpannut idean todennäköisesti lopullisesti pois. En itse osaa pitää terveenä rotua joka ei voi juosta ovaalia jos pohjana on nurmi koska se on vaarallista, puhumattakaan "vaikeammasta" maastosta kuten nyt vaikkapa pelto tai hiekkamonttu koska ne ovat rodulle sen jalostuksen myötä tulleen nopeuden vuoksi vaarallisia.

Ota sekalinjainen. Ei sillä, mun mielestä yllämainitut "ongelmat" ratalinjaisillakin johtuvat lähinnä vain ylihysteerisistä omistajista, ei koirista ja niiden ominaisuuksista.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 12:08 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

Ymmärän hyvin että aloituksessa mainitun henkilön kirjoitukset provosoi, mutta toivomuksena olisi että muistettaisiin niiden olevan yhden ihmisen mielipiteitä ilman että mukaan vedettäisiin koko rotu. Siinä saattaa helposti käydä niin että muutkin rodun harrastajat hermostuvat ja "sitten kaikki kuolee ja onko sitten kivaa" (radiomainosta mukaillen). :D
Joo, se ei välttämättä ole aina helppoa jos siinä provossakin on vedetty joku toinen rotu yhteen nippuun, mutta jos yritettäisiin :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 4:45 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Zvezda Vostoka kirjoitti:
Ota sekalinjainen. Ei sillä, mun mielestä yllämainitut "ongelmat" ratalinjaisillakin johtuvat lähinnä vain ylihysteerisistä omistajista, ei koirista ja niiden ominaisuuksista.

Mä pitäydyn näissä pienemmissä, sopii mulle erinomaisesti :)

Mutta siis joo, jäi tuosta mainitsematta, että tarkoitin noilla hankalammilla alustoilla nimenomaan vieheen perässä. Eipä noita greytä paljon maastoissa näjy.

Besties User Friendly

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 4:56 pm 
Poissa
Kaalin käryä tittelissä
Kaalin käryä tittelissä

Kun Irlannissa greyhoundeilla on harrastettu coursingia 1576 lähtien, 1858 perustettu National Coursing Club, ensimmäiset racing kilpailut ollut 1920 luvulla niin MINUN mielestä greyhound on ennemmin ratajuoksija kuin näyttelykoira. Toki alunperin koira on jalostettu metsästyskäyttöön ei coursingiin tai radalle tai näyttelyihin.. Kun nykyajan ratajuoksijat näyttää ulkoisesti pääosin edelleenkin samalta kuin 1920-luvun koirat ja 1970-luvun koirat.... Ja kun alkuaikojen näyttelykoiratkin ovat näyttäneet samalta, nykyajan ei sitten niinkään niin kummat lienee enemmän metsässä? :shockthink:
Jopa maalauksessa The Waterloo Cup coursing meeting, 1840 voisi yhtä hyvin olla 2000-luvun ratakoiria.

Meillä on grey koska rotu on niin ihana. Helppo ja iloinen. Meitä kiinnosti greyhound racing koska se on vauhdikas ja kiva laji. Harrastus onkin temmannut täysillä mukaan. Näyttelylinjainen ei ole ikinä ollut vaihtoehto. Minun silmään ne ei ole kauniita ja haluan harrastaa racingia ratalinjaisella koiralla. Meille "harrastamisen yksipuolisuus" ei ole ongelma, ei ole aikaa eikä halua harrastaa muuta. :denti: Tai kyllähän meidän Spede (Speed Junkie) piipahti parissa näyttelyssäkin, ollen mm. ROP-pentu Tervakosken KV:ssä.. :wink:
Meidän koirat viettää normaalia arkielämää juosten vapaana, yksin ja yhdessä, metsässä, pelloilla, nurmella, sorakuopilla, laskettelurinteillä jne. Tavallisia lapsiperheen koiria. :nyökyti:

Niin oikeestaan en ottanut kantaa aloittajan pohdintoihin rodun jalostamisesta, enkä ota. Kukin tekee omat päätöksensä kun koiria kasvattaa. Minä tahdon ratalinjaisia greyhoundeja jatkossakin.. :-)

greyhoundit Capes' Can't Explain & Mushu

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 5:07 pm 
Poissa
Palkintopalleilla
Palkintopalleilla

mukle kirjoitti:
Mutta siis joo, jäi tuosta mainitsematta, että tarkoitin noilla hankalammilla alustoilla nimenomaan vieheen perässä. Eipä noita greytä paljon maastoissa näjy.

Ah, ok :-)
Ehdin ajatella et liittyi tuohon arkeen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 5:14 pm 
Poissa
Kaalin käryä tittelissä
Kaalin käryä tittelissä

Niin minäkin.. :nyökyti: Lisäys olikin tullut kun mä raapustin noita mun ajatuksia.. :-)

greyhoundit Capes' Can't Explain & Mushu

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2013 7:56 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Kuulisin muuten mielelläni mielipiteitä tai ajatuksia Katiskassa esiintyneisiin kirjoituksiin kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja/tai karvattomuudesta ylipäätään. Kilpirauhasen lääkinnästä ja lääkityksellä olevan koiran kilpailutuskiellosta vs. lääkitsemättä jättämisestä jotta voi kilpailla?

http://www.katiska.info/terveys/kaljut-reidet/

Besties User Friendly

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]