Virvatuli kirjoitti:
Minä ruokin pennut tuoreruoalla joka perustuu lihaan ja mahalaukkuun. Sitä saa eläikaupoista pakastettuna. 2 kk iän jälkeen sekoitan puolet kuivamuonaa ja toinenpuoli tuoreruokaa. Käytän akttivisen koiran kuivamuonaa jossa on 30% proteinia ja 20% rasvaa. Annan tuota seosta vuoden ikään asti ja sen jälkeen siirryn kuivamuonaan jos koira ei ole laihassa kunnossa. Muuten jatkan lihan antamista niin kauan, että koira on saanut sopivan massan. Luita saa jatkuvasti. Raakana ja kuivatettuna, riippuen siitä, mitä on saatavilla. En usko, että leukojen rasittamisella on merkitystä, vaan sillä, että koria ei kasva nopeasti. Minulla pennut juoksevat vapaana ja en kuljeta hihnassa muuta kuin, että on pakko. Käyn kävelyllä kaupungilla, sekä tapaan muita koiria, mutta muuten saavat juosta vapaana.
Olen huomannut, että asuinolosuhteilla ja ruoalla on suuri merkitys. Yksinäisellä koiralla ja perheillä joissa on useampi koira. Venakko on yleensä huono syömään ja ysksin ollessa syö huonommin joten en usko, että saavat tarpeelllisen määrän ravintoa. Sillä olen huomannut, että yksinäiset koirat ovat yleensä laihoja ja pitkäkoipisia joilla on yleensä kapea alaleuka. Useamman koiran perheissä olevat ovat yleensä lihavempia ja kooltaan pienempiä. Minun itsellenin jäävät ovat joskus pieniä tai normaalinkokoisia vaikka muualla olevat ovat isoja ja kaposia.
Mielenkiintoista!
Mulla nyt 16,5 viikkoinen pentu barffaa ja useat barffaajat sanovat, että tarvitsee kalsiumlisää kun kasvaa niin vauhdilla. En kuitenkaan ole antanut lisiä, kunhan kalsium-fosfori tasapaino on ollut kohdillaan. Olen myös pyrkinyt pitämään ruokavalion viime viikot hieman keveämpänä rasvan ja proteiinin suhteen kuin taulukkosuositukset ovat. Tietenkin pennun aktiivisuutta tarkkaillen. Myös vitamiineja lisään muuten monipuoliseen ruokaan harkiten, yleensä merilevän, öljyjen ja marjojen muodossa. Kuitenkin niin, että saa ainakin minimitarpeen tyydytettyä. Erilaisia raakaluita saa päivittäin.
Pennulla oli noin 7 viikkoiseksi normaali purenta, sitten pari viikkoa alapurenta, parisen viikkoa tasapurenta ja nyt on ollut jo reilun kuukauden hieman vaihdellen leikkaava/lievä yläpurenta. Juuri nyt hampaat vaihtumassa. Osa lisää tässä vaiheessa ylimääräistä kalsiumia ruokaan, itse en ole sitä vielä tehnyt. Eläinlääkäri ei suositellut kalsiumlisiä vaan painotti Ca-P suhdetta.
Aiemmat barffilla kasvaneet ison rodun pennut, myös skotti ja skotti/villis kasvoivat kyllä kovaa vauhtia, mutta pysyivät hoikkina eikä tullut mitään purenta eikä muitakaan kasvuhäiriöitä. Olin tarkka Ca-P suhteesta, mutta en antanut ylimääräistä kalsiumia, kuin hippusen, jos söivät vain lihat luiden päältä.
Onko muilla kokemuksia ruokavalion, kasvutahdin ja ympäristön vaikutuksista purentaan? Alkoi kiinostamaan ihan pirusti tämä asia