Tänään on Ma Marras 18, 2019 5:58 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: venakoiden purennat
ViestiLähetetty: Ke Elo 21, 2013 3:32 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^ Äkkiä googlettamalla löysin vain sellaisia sudenkalloja (valokuvia), joista näkyi leikkaava purenta. Olisko sulla antaa linkkiä sallaiseen tutkimukseen/lähteeseen, jossa kerrotaan susilla olevan tasapurenta?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Elo 22, 2013 2:00 pm 
Poissa
Takaisin vieheen perässä - hoiperrellen

Jekalle jäi tasapurenta. Ja en usko siihen että tasapurentainen saisi leukojaan yhtä tiiviisti kiinni kuin leikkava purentainen! eihän se edes ole mahdollista. Pakostihan poskihampaiden väliin jää muutamia millejä tyhjää.
En myöskään ymmärrä väitettä, että susilla olisi tasapurenta alkujaan...miksi ja missävaiheessa se on sitten muuttunut leikkavaaksi niillä?

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 5:55 am 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

En ota muuhun kantaa, mutta jos järjellä ajattelee, niin tasapurenta on toimivampi ja tehokkaampi. Etuhampaat kun on tarkoitettu repimiseen ja ote on paljon pitävämpi tasapurentaisella, eli hampaat toimii kuten hohtimet. Otapa kiinni hohtimilla jostain ja ala repiä, onnistuu hienosti, mutta jos saksilla koittaa samaa, niin eipä onnistu! Tässä yksinkertainen vertaus. Tasapurentaa jotkut kutsuvatkin hohdinpurennaksi. Rotumääritelmät on sitten eri asia, monessa rodussa kuitenkin myös tasapurenta on sallittu, kuten myös borzoilla. Tai oikeastaan enemmän kuin sallittu, se on vaihtoehto leikkaavalle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 1:48 pm 
Poissa

Minä nyt laitan julki Jekan purennan, silläkin uhalla että ihmiset alkavat keskustelemaan siitä omissa pikku piireissään :juonikas:
Siitä tuli sitten lopulta pahempi kulmureiden osalta, mitä osasin odottaa. Etuhampaista nyt odotinkin "mitä sattuu", mutta en ihan odottanut että kulmurit painu noin sisään. Se on kauhean näkönen, mutta kulmurit eivät paina kitalakeen lainkaan ONNEKSI!! Kylmurit osuvat kitalakeen, mutta eivät paina sinne edes jälkeä.

Kuva

Jekan sisaruksilla on kaikilla normaalit purennat. Emällä on todella tiukka purenta ja Isällä erittäin leveä.
Pentunahan Jekan purenta oli huomattavasti leveämpi ja kulmurit oli normaalissa asennossa.Kun leuka alko kunnolla kasvamaan, niin kulmurit painu sisään. Samoten Etuhampaiden asento seilasi pentuna tosiaan alapurennasta, leikkavaan ja tasapurentaan ja lopputulos oli tämä.
Edellisisllä sivuilla tarkempaa kuvausta Jekan purukaluston muuuttumisesta.

Se syö ja juo normaalisti, mutta lattialta se ei pysty kunnolla noukkimaan esim juustonsiivua ym lättänää, koska etuhampaat eivät osu yhteen, niin se ei saa otetta. Sen on hirveän vaikea syödä esim kaurapuuroa, eli mielellään ruoan pitää olla kiinteää. Luita se vetelee kuten muutkin.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Syys 01, 2013 6:31 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Ehkä olisi pitänyt olla tarkempi omassa viestissäni... 8) En tarkoittanut poissulkea leikkaavaa purentaa väitteestäni, vaan korostaa ainoastaan (ehkä hiukan turhastikin) tasapurennan luonnollisuutta. Tässä mielestäni loistava esimerkki toimivasta luonnollisesta tasapurennasta (sudella), toinenkin suden purenta, kojootin sekä hyeenan vastaava, hyeenakoiran purukalustoa, sekä tietenkin lähde väitteelleni.

(...) the author, upon coming across a wolf with an even bite (Fig. 7), undertook a survey of wolf dentition. Teeth and jaws were inspected on 39 wolves, 9 of which were captive and the balance skulls of wild wolves trapped over a wide span of time and geography. Of the 39, 16 had even bites. This included five of the captive group, all of whom were related. Even discounting those, fully a third of the wild wolves had even bites. No structural fault is tolerated to this degree in a natural species, particularly in a feature so critical to the survival of that species.

Ja alkuperäinen artikkeli löytyy lehdestä Aussie Times, 7-8 / 2002.

Ehkä olisinkin voinut olla hiukan tieteellisempi ja tarkempi ja kriittisempi ja vaikka mitä muuta kirjoittaessani edellistä viestiäni, mutta tässäpä kuitenkin jotain informaatiota koiraeläimillä luonnossa esiintyvästä tasapurennasta (engl. level bite).

Jekan purenta on erittäin mielenkiintoinen! Olisi kiinnostava päästä kurkistamaan sukulaisten kitoihin... :juonikas:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 02, 2013 2:09 pm 
Poissa

Vaikea mennä kurkkimaan kun ne on joko kuolleet jo tai asuvat ulkomailla (siis ihan emän ja isän suku) :) Emäkin meinaan oli jo 8v kun teki nämä pennut.

Kuva

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Syys 07, 2013 1:50 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Voi hiivatti, toi on kyllä aika pysyvää luokkaa oleva este. Mutta ihanaa että Jekka ei kuitenkaan fyysisesti kärsi tuosta purennasta!

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Syys 08, 2013 12:11 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Marinka kirjoitti:
Vaikea mennä kurkkimaan kun ne on joko kuolleet jo tai asuvat ulkomailla (siis ihan emän ja isän suku) :) Emäkin meinaan oli jo 8v kun teki nämä pennut.

Minun kokemuksen mukaan, hampaiden asenteella on vaikutusta ympäristöllä. Minulla kasvaneilla koirilla ei kenelläkään ole kapeat alaleuat, mutta tällaista tapahtuu jokaisen pentueen jollain pennulla jolla on toinen koti. En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta tämä on 20 vuoden kokemus joten sitä ei voi aivan hylätäkkään. Onko kyse ruoasta ja siitä, että nämä koirat usein kasvaa nopeasti ja luuston kasvu on ihan erillaista. Mistä tämä johtuu, niin en tiedä, vain että nämä on minun yksityisiä havaitoja. Tietysti peritötekijöllä on suuri osuus, mutta se ei selitä, että joillakin pennuistani tulee kapea leuka, mutta ei yhdelläkään niistä, jotka minulla on itselläni. En käytä yksilöitä, joilla on kapea alaleuka, mutta niitä kylläkin on jokaisessa linjassa mitä on olemassa.
Tiedän kokemuksesta, että ruoalla on suuri merkitys koiran kasvussa, joten näissä nopeasti kasvavissa yksilöissä on ilmeisesti suurin syy, miksi tulee kapeat alaleuat. Mene ja tiedä. :smoker:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Syys 09, 2013 11:27 pm 
Poissa
Vieheen perässä
Vieheen perässä

Virvatuli, millaisella ravinnolla luoksesi jääneet pennut ovat sinulla olleet? Onko kasvuvauhdissa ollut eroa pois lähteneillä ja sinulle kotiin jääneillä pennuilla? Voisiko leukojen rasittamisella (luiden tms. syöminen) olla jotain osaa tai arpaa lopputulokseen?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ti Syys 10, 2013 7:57 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

momomo kirjoitti:
Virvatuli, millaisella ravinnolla luoksesi jääneet pennut ovat sinulla olleet? Onko kasvuvauhdissa ollut eroa pois lähteneillä ja sinulle kotiin jääneillä pennuilla? Voisiko leukojen rasittamisella (luiden tms. syöminen) olla jotain osaa tai arpaa lopputulokseen?

Minä ruokin pennut tuoreruoalla joka perustuu lihaan ja mahalaukkuun. Sitä saa eläikaupoista pakastettuna. 2 kk iän jälkeen sekoitan puolet kuivamuonaa ja toinenpuoli tuoreruokaa. Käytän akttivisen koiran kuivamuonaa jossa on 30% proteinia ja 20% rasvaa. Annan tuota seosta vuoden ikään asti ja sen jälkeen siirryn kuivamuonaan jos koira ei ole laihassa kunnossa. Muuten jatkan lihan antamista niin kauan, että koira on saanut sopivan massan. Luita saa jatkuvasti. Raakana ja kuivatettuna, riippuen siitä, mitä on saatavilla. En usko, että leukojen rasittamisella on merkitystä, vaan sillä, että koria ei kasva nopeasti. Minulla pennut juoksevat vapaana ja en kuljeta hihnassa muuta kuin, että on pakko. Käyn kävelyllä kaupungilla, sekä tapaan muita koiria, mutta muuten saavat juosta vapaana.

Olen huomannut, että asuinolosuhteilla ja ruoalla on suuri merkitys. Yksinäisellä koiralla ja perheillä joissa on useampi koira. Venakko on yleensä huono syömään ja ysksin ollessa syö huonommin joten en usko, että saavat tarpeelllisen määrän ravintoa. Sillä olen huomannut, että yksinäiset koirat ovat yleensä laihoja ja pitkäkoipisia joilla on yleensä kapea alaleuka. Useamman koiran perheissä olevat ovat yleensä lihavempia ja kooltaan pienempiä. Minun itsellenin jäävät ovat joskus pieniä tai normaalinkokoisia vaikka muualla olevat ovat isoja ja kaposia.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 11, 2013 12:05 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

^Etkö kiinnitä mitään huomiota purentaan valitessasi pentua, jonka jätät kotiin?

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke Syys 11, 2013 2:10 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

HannaO kirjoitti:
^Etkö kiinnitä mitään huomiota purentaan valitessasi pentua, jonka jätät kotiin?

Kyllä katson suihin, luonnollisesti, mutta ongelma on se, että kaikilla on samanlaiset leveät alaleuat joissa alaleuan etuhampaat ovat kaikilla samanlailla asettuneet siihen asti, kun pennut vaihtavat hampaansa. Minulla itselläni olevat säylyttävät leveät leuat, mutta muutamilla jotka ovat uudessa kodissa tulee kapea alaleuka. Ne pennut, jotka ovat roikkuneet minulla ja myyty sen jälkeen, kun on vaihtaneet hampaansa, niin heillä on säilynyt leveä alaleuka. Joten kaikista kriittisin aika on, kun pennut vaihtavat hampaansa.
Minä hampaanvaihdon aikana en muuta ruokavaliota, vaan jatkan samalla ruoalla mitä olen antanut pentunakin. Yleensä pennunostajat tuppaavat antamaan kalkit ja vitamiinint kuivamuonan lisäksi. Minä kyllä kerron niistä haitoista, mutta kun naapuri tai paras ystävä sanoo antaneesa kaikkia vitamiineistä kananmuniin, niin kait hänkin antaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To Syys 12, 2013 2:10 am 
Poissa
Palkintopallilla
Palkintopallilla

9½-vuotiaan veteraanin kalustoa:
Kuva

Kuva
MVA Dubnjak Balashka
MVA Hatsina Jarkaja Zvezda, MVA Hatsina Jastreb Bystryj
Bilinka For Solovyev
Dubnjak Cossara
MVA & JMVA Dubnjak Excavator
Eternal Elektra Royal Lily
Dubnjak Finest Gravel

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Syys 22, 2013 5:01 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Virvatuli kirjoitti:
.

Olen huomannut, että asuinolosuhteilla ja ruoalla on suuri merkitys. Yksinäisellä koiralla ja perheillä joissa on useampi koira. Venakko on yleensä huono syömään ja ysksin ollessa syö huonommin joten en usko, että saavat tarpeelllisen määrän ravintoa. Sillä olen huomannut, että yksinäiset koirat ovat yleensä laihoja ja pitkäkoipisia joilla on yleensä kapea alaleuka. Useamman koiran perheissä olevat ovat yleensä lihavempia ja kooltaan pienempiä. Minun itsellenin jäävät ovat joskus pieniä tai normaalinkokoisia vaikka muualla olevat ovat isoja ja kaposia.

Mulla on kyllä just vastakohta. :denti: Yksin asuva uros, joka on ahne kuin mikäkin. Ei ole liian laiha, mutta matala kyllä. Tais kyllä olla koko pentue vähän pienempiä. Niin ja hyvä purenta, ja tarpeeksi leveä leuka onpi. Voisi kai sen purennankin joskus kuvailla. :-) Mutta ihan mielenkiintoinen teoria, ja varmasti perää tuossa on. :-)

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Su Syys 22, 2013 7:36 pm 
Poissa
Keltanokka

Virvatuli kirjoitti:
Minä ruokin pennut tuoreruoalla joka perustuu lihaan ja mahalaukkuun. Sitä saa eläikaupoista pakastettuna. 2 kk iän jälkeen sekoitan puolet kuivamuonaa ja toinenpuoli tuoreruokaa. Käytän akttivisen koiran kuivamuonaa jossa on 30% proteinia ja 20% rasvaa. Annan tuota seosta vuoden ikään asti ja sen jälkeen siirryn kuivamuonaan jos koira ei ole laihassa kunnossa. Muuten jatkan lihan antamista niin kauan, että koira on saanut sopivan massan. Luita saa jatkuvasti. Raakana ja kuivatettuna, riippuen siitä, mitä on saatavilla. En usko, että leukojen rasittamisella on merkitystä, vaan sillä, että koria ei kasva nopeasti. Minulla pennut juoksevat vapaana ja en kuljeta hihnassa muuta kuin, että on pakko. Käyn kävelyllä kaupungilla, sekä tapaan muita koiria, mutta muuten saavat juosta vapaana.

Mielenkiintoista! :-D

Mulla nyt 16,5 viikkoinen pentu barffaa ja useat barffaajat sanovat, että tarvitsee kalsiumlisää kun kasvaa niin vauhdilla. En kuitenkaan ole antanut lisiä, kunhan kalsium-fosfori tasapaino on ollut kohdillaan. Olen myös pyrkinyt pitämään ruokavalion viime viikot hieman keveämpänä rasvan ja proteiinin suhteen kuin taulukkosuositukset ovat. Tietenkin pennun aktiivisuutta tarkkaillen. Myös vitamiineja lisään muuten monipuoliseen ruokaan harkiten, yleensä merilevän, öljyjen ja marjojen muodossa. Kuitenkin niin, että saa ainakin minimitarpeen tyydytettyä. Erilaisia raakaluita saa päivittäin.
Pennulla oli noin 7 viikkoiseksi normaali purenta, sitten pari viikkoa alapurenta, parisen viikkoa tasapurenta ja nyt on ollut jo reilun kuukauden hieman vaihdellen leikkaava/lievä yläpurenta. Juuri nyt hampaat vaihtumassa. Osa lisää tässä vaiheessa ylimääräistä kalsiumia ruokaan, itse en ole sitä vielä tehnyt. Eläinlääkäri ei suositellut kalsiumlisiä vaan painotti Ca-P suhdetta.
Aiemmat barffilla kasvaneet ison rodun pennut, myös skotti ja skotti/villis kasvoivat kyllä kovaa vauhtia, mutta pysyivät hoikkina eikä tullut mitään purenta eikä muitakaan kasvuhäiriöitä. Olin tarkka Ca-P suhteesta, mutta en antanut ylimääräistä kalsiumia, kuin hippusen, jos söivät vain lihat luiden päältä.
Onko muilla kokemuksia ruokavalion, kasvutahdin ja ympäristön vaikutuksista purentaan? Alkoi kiinostamaan ihan pirusti tämä asia :think:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]