Tänään on La Syys 22, 2018 1:33 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Onko kukaan onnistunut opettamaan enkkuvinttaria...
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 1:12 am 
Poissa
Ei niinku jaksais tota Putinia...

...nukkumaan muualla kuin omistajansa sängyssä?

Mulla tähän mennessä omakohtaiset kokemukset aiheesta ovat seuraavat:
1. Yritin opettaa perinteisesti ihan vaan kieltämällä ja ohjaamalla omalle paikalleen. Välillä nousin monta kertaa yössä poistamaan pennun sängystä, joskus hyvinkin ankarasti toruen. Loppujen lopuksi pentu alkoi jo murista kun edes harkitsin siirtäväni sitä pois, joten totesin, etten jaksa vängätä sen kanssa enempää ja annoin sen nukkua sängyssä loppuelämänsä.

2. Hankin pennulle näyttelyhäkin päällisineen kivaksi omaksi pesäksi. Annoin aina iltaisin pennulle pureskeltavaa namia häkkiin, ja olin ihan, että jes, tää toimii. Yön hämärissä pentu kuitenkin aina hiippaili sänkyyn. Pian tilanne oli jo se, ettei se edes vaivautunut odottamaan, että nukahdan, vaan saapasteli omistajan elkein suoraan sänkyyn, enkä voinut kuin todeta hävinneeni tämänkin erän.

3. Ihan raa'asti jätin pennun suljetun oven taakse. Pentu vinkui, raapi ovea ja pissi sisälle. Sama meno jatkui yöstä toiseen, kunnes pentu oli lähemmäs vuoden ikäinen, jolloin tympäännyin lopullisesti sen elämöintiin, avasin oven, vinttari tuli sänkyyn ja hiljaisuus palasi taloon.

Nykyään enkkuja on kolme, ja se on juuri se määrä, joka sänkyyn mahtuu. Eli mitä ihmettä teen neljännen kanssa, kun sille ei kertakaikkisesti ole enää tilaa, varsinkin kun sinne pitäis mahtua mun ja kolmen engelsmannin lisäksi yks sakemanni :orava:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Onko kukaan onnistunut opettamaan enkkuvinttaria...
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 11:01 am 
Poissa
Syöny sikana omenia
Syöny sikana omenia

^ Hankit isomman sängyn :denti: .

Meillä kolmesta koirasta (tosin ovat whippetejä) sängyssä nukkuu vain kaksi. Vanhemmat väistyy, kun nuoremmat tulee tilalle aina, kun uusia koiria hommataan. Meillä jo aikanaan harjakoirat väisti whippetejä ja nyt vanhin whippet on väistänyt kahta nuorempaa. Saa nähdä miten käy, kun kolmas tulee, veikkaan että isompi sänky on hommattava :mrgreen: . Meillä makkarissa on siis ihmisten sänky, 3 koiranpetiä ja häkki (jonka sisällä ja päällä voi nukkua). Ei oo kauheen kova käyttöaste noilla koiransängyillä :orava: .

Mä ehkä sun tilanteessa koettaisin siirtää kaikki koirat nukkumaan makkuuhuoneesta pois. Jos ne sit ei kiekuisi, kun niillä on seuraa toisilleen? Niin mä tekisin omillekin, mutta mies ei anna.

- R.I.P. Snout Ziggy Stardust & Esa Nahka & Tero Nuppi

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 11:18 am 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Meillä ei koirat nuku sängyssä. Onnistuin siis aikanaan siirtämään sieltä pois italiaanon ja kaksi whippettiä. Lasketaanko sitä? Mun mielestä kaverin greyt (ratalinjaiset, jos sillä on merkitystä) eivät nuku sängyssä. Joku on joskus kuvaillut, että grey sängyssä on kuin polkupyörän kanssa yrittäisi nukkua.

Unkarilainen opetettiin heti pienestä nukkumaan eri huoneessa. Kyllä se aluksi kitisi nukkumaan mennessä, mutta joka yö lyhyemmän aikaa eikä siinä lopulta kauaa mennyt.

Eli meillä on ollut ratkaisuna suljettu ovi ja tarpeeksi mukavat koiranpedit. Aikuiset koirat eivät muutosta edes protestoineet.

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoira
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca

Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 1:33 pm 
Poissa

ItalianG kirjoitti:
Onnistuin siis aikanaan siirtämään sieltä pois italiaanon ja kaksi whippettiä. Lasketaanko sitä?

En mä tiedä, voiko sitä laskea, kun enkuilla tuntuu olevan huomattavasti voimakkaampi sängyssälojumisvietti kuin muilla vinttareilla :denti: Minäkin opetin venakon siten, että kielsin sitä pari kertaa ja käskin omalle paikalle, ja homma oli sitä myöten selvä. Nykyisiä enkkujani en halua siirtää mihinkään, se olisi liian julmaa, eivätkä ne kyllä moiseen järjestelyyn suostuisi taistelematta viimeiseen saakka.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 1:51 pm 
Poissa
Vieheen perässä uudella innolla
Vieheen perässä uudella innolla

Mahtaisikohan auttaa, jos makuuhuoneen oven sulkemiseen sijaan ovensuussa olisikin (korkea) koiraportti? Koirista ei ehkä tuntuisi ihan niin voimakkaasti siltä, että ne on niiiiiiin julmasti hylätty omilleen. Ainakin meillä koirat tyytyvät portin takana oleiluun huomattavasti helpommalla kuin eri huoneeseen sulkemiseen.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 2:14 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Mein kanssa piti opetella ensin pentuna nukkumaan koko yö, näin onnistui kun otti sille sängyn viereen pedin. Kun se osasi nukkua yöt, siirsin sen whippetien kanssa koirahuoneeseen. Ihan mukisematta oppi sinne, kunnes muutettiin Vantaalle pienempään kämppään eikä koirille ollut omaa huonetta ja alettiin lipsua tuosta sänkykiellostakin. Nyt nukutaan tosi iloisesti koko lauma 160cm sängyssä, eikä toi enkku suostu olemaan yötä piippaamatta olkkarissa.

SVKLMM-16 FI KVA-M Little Bucharest What's My Name
Whiplandian In Time

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 4:07 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Meillä on makkarin ovella koiraportti, koska koirilla ei ole mitään asiaa makuuhuoneeseen ylipäätänsä. Toimii mainiosti. Ei ole unkarilainen eikä ibiza tykänneet kyttyrää siitä, mutta eipä ne englanninvinttikoiria olekaan. Olettaisin että unkarilainen ei sänkyyn tulisi edes luvan kanssa tai kutsumalla, sille tulee kuuma.

Ibizanpodenco Otus ´15
Unkarinvinttikoira Runo ´14
Itämaisia kissoja laumallinen sekä Nyppy
:sydän:
Muistoissa ja sydämessä aina: kääpiöpinseri Rotta, cirneco dell'Etna Rusina sekä legendaarinen Hyypiö

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 5:32 pm 
Poissa
Lapsellinen
Lapsellinen

Tosca on nukkunut reissun päällä mun vieressä, jos on käytössä vain yksi sänky. Monesti noissa hotellihuoneissa on kuitenkin kaksi ja silloin se nukkuu omassa sängyssä. :nyökyti:

Refined Man On The Moon, Pyry
Unkarinvinttikoira
Avenina's Elszánt Erzsebet, Tosca

Ranskanlupat
Mal'Aki Wayne, Väinö
Tunturituulen Milana

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 9:23 pm 
Poissa
Hilpeä paluu etusuoralle
Hilpeä paluu etusuoralle

Itsellähän on vain whippetejä, mutta kyllä ne ovat tyytyneet kohtaloonsa, kun joutuvat välillä nukkumaan koirahuoneessa eikä minun kanssani. Tosin käytössä on portti oman huoneeni ovella ja koirilla on omassa huoneessaan lastensänky, joten en tiedä lasketaanko tätä :ehe:

Kyllähän nuo tätäkin järjestelyä protestoivat hetken, mutta altistuivat kohtaloonsa. Itse en ole antanut yhdenkään pennun kohdalla vinkumisille periksi (ja osa on ollut hermoja raastavan sinnikkäitä - meinasi järki lähteä) ja ovat ne sitten ajan kanssa tajunneet, että ihan turha itkeä, kun ei sillä mitään saavuta.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe Joulu 23, 2016 9:56 pm 
Poissa
Etusuoralla
Etusuoralla

Parvisänky ratkaisee aika monta ongelmaa.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 24, 2016 2:16 am 
Poissa
Tahmea namutäti
Tahmea namutäti

Mä olen onnistunut opettamaan 4 greytä nukkumaan muualla. Kia saa nykyään olla sängyssä, invaliidin etuoikeus.. muilla ei ole sänkyyn asiaa, ei ole ollut koskaan. Tästä asiasta ei ole koskaan tarvinnut keskustella. Asia on itsestään selvyys ollut aina. Pennut on hyvin tajunnut jäädä portin toiselle puolelle.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 24, 2016 2:36 am 
Poissa
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä
Vaihtoi avatarta yleisön pyynnöstä

Täällä whippetit nukkuu aina mun kanssa peiton alla, paitsi taannoin jätin ne koirahuoneeseen suljetun oven taakse kun makkarissa oli sängyn täydeltä vierailevia ihmisiä (eikä jotkut ihmiset jostain syystä ymmärrä koira kainalossa nukkumista, outoja). Odotin koirilta protestiääniä, mutta ei kuulunut inahdustakaan. Ehkä auttaa että ovat tottuneet koirahuoneessa olemaan työpäivienkin ajan.

Aikanaan meilläkin oli tarkoitus että koirat ei nuku ihmissängyssä. Mutta ensin sängyn reunalle tunki pieni pää, sitten etutassut, ja lopulta koko koira oppi hyppäämään sängylle peiton alle. Osaavat nukkua 99% selkä mua vasten, eli ei tunnu polkupyöriltäkään.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La Joulu 24, 2016 12:20 pm 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Enkuista en tiedä mutta kolme whippettiä on opetettu nukkumaan öisin muualla kuin ihmisten kanssa samassa sängyssä. Jokainen pentuna yritti punkea itsensä ihmissänkyyn mutta jokainen määrätietoisesti palautettiin ruotuun. Joku uskoi kerrasta ja sitkein vaati sitten useamman yön. Avainasia mun mielestä oli pentuna opettaminen ja johdonmukaisuus. Tämä tuli hyvin esiin, kun mulla oli hoidossa toisen koirani mummoikäiset sukulaiskoirat, jotka kotonansa nukkuvat ihmisten kanssa samassa sängyssä. Hoitolaiset tietty tunkivat mun sänkyyni ja omani olivat vähän että häh mitäs täällä tapahtuu :shockthink: Mutta omituista kyllä eivät edes yrittäneet ängetä itse sänkyyn. Koko sen viikon kaikki meni täysin luontevasti: hoitolaiset mun sängyssä ja omat omilla pedeillään öisin. Tässä tuli todeksi hyvin noiden ajatusmaailma ja tapa olla: mikä kerran on opittu, sen mukaan eletään. Jos ne ois joskus pentuaikana päästetty sänkyyn ja oisin silloin antanut periksi, ihan taatusti ne nykypäivänä nukkuisivat ihmissängyssä. Ja tosiaan ne saavat nukkua mun kanssa päivisin sängyssä, jos makoillaan sängynpeiton päällä päikkäreillä. Siinä ei ole mitään epäselvää ja noi tajuavat eron hyvin. Illalla, kun olen menossa nukkumaan ja jos jompikumpi sattuu makoilemaan sängyllä, ne hypäävät automaattisesti sängyltä pois ilman mitään käskyjä, koska yöllä koirat ei nuku ihmisten kanssa :nyökyti: Hoitolaisista vielä: nämä kaksi mummukkaa olivat tuttuja koiria, toisen syntymälaumasta kaksi vanhinta ja ollaan muutoinkin paljon tekemisissä, joten eivät mitenkään vieraita sinällään. Mutta vanhan nartun auktoriteetista hyvä esimerkki oli, kun vanhin mummokoira, 13-vuotias, makasi päivällä mun sängyssä sfinksiasennossa ja oma, vanhempi narttuni, lähestyi sänkyä ilmeisenä aikeenaan hypätä petiin myös. Yhtäkkiä oma koirani ulahtaa kuin olisi selkäänsä saanut ja pujahtaa sängyn alle :shock: eikä sieltä pitkiin aikoihin noussut pois. Mummokoira tais katsoa pahalla silmällä sekunnin sadasosan ajan, koska ihmissilmään tuossa ei tapahtunut vanhemman puolelta mitään, siis yhtään mitään :ehe:

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2016 9:41 am 
Poissa
Finaalissa
Finaalissa

Niin, kyllähän whippetit noin niinku yleensä tyytyy kohtaloonsa mukisematta. Ne on sellaisia koiria, joille nyt kaikki on aina fine. Mutta tää meidän Mei on jotain ihan erilaista, se on kauhea draamaqueen ja jos joku tilanne tai asia ei ole sen mieleen se piipppaaaaaa. Ja esimerkiksi se asunto, jossa asuttiin kun Mei meille tuli, oli ihan äänieristämätön ja alakerrassa asui ihan kauhea paskaniponaapuri, joten ei pystynyt antaa pennun vain itkeä.

SVKLMM-16 FI KVA-M Little Bucharest What's My Name
Whiplandian In Time

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma Joulu 26, 2016 3:12 pm 
Poissa

Joo, siksi mä suuntasinkin tämän kysymyksen nimenomaan enkkujen omistajille. Englanninvinttikoira on niin oma lajinsa, että mikään, mikä pätee koiriin yleensä, tai edes muihin vinttikoiriin, ei päde enkkuun.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia [ DST ]